PDA

Zobacz pełną wersję : Przekaźnik wentylatora T08



masa6891
16-06-2012, 09:07
Witam
Mam następujący problem z przekaźnikiem T08 (skrzynka obok akumulatora). Po wyłączeniu samochodu przekaźnik ten nadal jest włączony i podejrzewam, że to on powoduje rozładowanie akumulatora (po nocy problem z odpaleniem). Przekaźnik ten załącza wentylator w kabinie, ale kiedy samochód jest wyłączony wentylator nie idzie, a przekaźnik nadal trzyma, kiedy załączę stacyjkę wentylator działa normalnie po wyjęciu przekaźnika T08 nie działa- czyli tutaj jest ok.
Proszę o podpowiedzi co można sprawdzić w tej kwestii, dodam, że czyściłem skrzynkę bezpieczników obok akumulatora, także tutaj raczej zwarcia niema.
Pozdrawiam

lukq
16-06-2012, 14:49
Podmień przekaźnik, bądź kup nowy koszt to ok. 25-30 zł.

masa6891
17-06-2012, 12:12
Podmieniłem przekaźnik jednak problem nadal występuje. Zmierzyłem napięcie w gnieździe pod przekaźnikiem i cały czas jest tutaj napiecie 12V, czyli coś załącza przekaźnik. Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz, mianowicie mimo załączonego przekaźnika wentylator nie idzie (chyba, że załącze wentylacje przy załączonej stacyjce to działa normalnie). Być może przekaźnik "daje" napięcie na wentylator, ale do silnika wentylatora idzie jeszcze jeden kabel sterujacy, który to doopiero powoduje załączenie wentylatora (oraz regulację obrotów)- takie moje podejrzenie niewiem czy trafne.

lukq
17-06-2012, 20:38
Wiesz nie wiem jak dokładnie jest w stilo ale też może być tak, że steruje tym ecu i tu jest coś nie tak.

masa6891
17-06-2012, 23:38
Właśnie tak podejrzewam, że to wina sterownika, jednak posiadaczem Stilo jestem od niedawna i niebardzo jeszcze orientuję się w budowie co gdzie jest. Na forum znalazłem schematy elektryczne jednak w wersji włoskiej, ale cóż może się uda jakoś to opanować:).
Dziękuje za zainteresowanie, jeżeli jeszcze Ktoś ma jakieś sugestie i podpowiedzi to oczywiście będe wdzięczny bo mi narazie brakło pomysłów co dalej.

lukq
18-06-2012, 16:23
Czujniki temperatury też sprawdzałeś?

masa6891
18-06-2012, 19:09
Nie czujników nie sprawdzałem, jednak może tutaj być jakiś problem ponieważ nie wyświetla mi temperatury na zewnątrz, tylko jedno mnie zastanawia, że przekaźnik trzyma kiedy samochód jest wyłączony, a dzisiaj jeszcze "odkryłem", że przekaźnik od radia również trzyma cały czas.

jaro190
18-06-2012, 20:23
kolego wyjmij tą skrzynkę, rozbierz na części pierwsze i dokładnie wyczyść, tam cały czas jest prąd - czerwony kabel od aku do skrzynki na każdym przekaźniku z "jednej strony" masz napięcie nawet po wyłączeniu zapłony, podejrzewam że wina leży gdzie indziej - miernik w łapki i po kolei wyciągaj przekaźniki aby znaleźć winowajcę - no chyba że sprawa jest banalna w postaci starego akumulatora:kapelusznik::fiufiu:

masa6891
18-06-2012, 23:11
Skrzynkę czyściłem była to pierwsza rzecz jaką zrobiłem po lekkiej orientacji na forum co w stilo lubi w elektryce zawodzić. Chociaż nie wykluczam, że rozbiorę ją jeszcze raz. „Miernik w łapkach” już od soboty jest;-) Zmierzony pobór prądu to 340mA kiedy wszystko wyłączone (kluczyk w kieszeni, drzwi pozamykane). Po wyciągnięciu przekaźnika T08 pobór spada do około 210mA, zatem nadal trochę za dużo, po kolei wyciągane bezpieczniki z skrzynki obok aku i nic, tylko jeden „złodziej” T08, tutaj niestety czas mi się skończył i nie sprawdziłem bezpieczników w środku samochodu, ale dzisiaj udało mi się namierzyć, że jeszcze jeden przekaźnik od radia również jest załączony po wyjęciu kluczyka z stacyjki, co prawda nie mierzyłem poboru po jego wyjęciu, jednak można sądzić, że również będzie pobierał około 130mA, zatem ostatecznie by pasowało 340mA-2*130mA=80mA, a to już wartość prawdopodobna. I tutaj naprawdę pojawia się problem bo nie bardzo mam pomysł, w którym miejscu szukać zwarcia lub innego problem, bardzo pomocne były by schematy elektryczne jednak niestety tylko wersję włoską znalazłem i nie mogę odnaleźć tego co mnie interesuje.
Co do akumulatora raczej nie jest problemem, ma około roku chociaż wadliwe też się zdarzają, jednak pobór prądu sugeruje, że jednak jest coś nie tak;/

ROBERT61
20-06-2012, 12:33
A wycieraczki też działają bez włączonego klucza?Sprawdz też,czy działa całe sterowanie przyciskami menu po lewej stronie.Jeśli nie działa to sterowanie,a wycieraczki i wentylator działają beż"klucza",to powinien być jeszcze jeden objaw,mianowicie "żarząca "się kontrolka od ogrzewanej szyby.Jeśli jest tak jak pisze,to rozwiązania nie znajdziesz w skrzynce silnika.

masa6891
20-06-2012, 19:18
Widzę, że kolega nowy trop podsuwa i wydaje się dość prawdopodobny. Niestety nie mam dostępu do samochodu dzisiaj, więc nie sprawdzę wycieraczek, co do panelu z lewej strony nie działał mi w ogóle jednak nie wiązałem tego z resztą, a może to źle? Kontrolka od ogrzewania tylniej szyby również od początku nie świeciła (czy się żarzyła to nie zauważyłem), jednak ogrzewanie szyby działało. Jutro posprawdzam opisane objawy, jeżeli Kolega może opisać w takim razie co by to było będę wdzięczny.
Dodam, że odkryłem wczoraj, że jak wyciągnę bezpiecznik F39 w skrzynce koło kierownicy to wyłączają się przekaźniki T08 w komorze silnika i przekaźnik od radia (chyba) w środku, i tym samym pobór prądu spada do około 12mA czyli tutaj jest coś nie tak. f39 wyciągnięty- przestaje działać radio, oświetlenie w środku i co tam jeszcze na nimi „wisi” jednak po przekręceniu kluczyka wszystko działa tak jakby był bezpiecznik f39, a fizycznie go niema.

ROBERT61
21-06-2012, 00:22
To nie trop:lol:to zapewne bedzie rozwiązanie Twojego kłopotu,ale najpierw trzeba sprawdzić to co pisałem wcześniej:roll:To wszystko co opisałem, łącznie ze sterowaniem panelu,to jedna sprawa.,to że ogrzewanie tylnej szyby działa to też jest w tym przypadku potwierdzenie mojej diagnozy.Jak sprawdzisz daj znać.
A jeszcze jedno jaka klima?


---------- Post dodany o 23:22 ---------- Poprzedni post dodany był o 23:04 ----------


Czujniki temperatury też sprawdzałeś?

A po co?Co ma to z opisaną usterką wspólnego?W ten sposób można też sprawdzić ciśnienie w oponach... stan paliwa w zbiorniku..itd..

lukq
21-06-2012, 00:24
A po co?Co ma to z opisaną usterką wspólnego?W ten sposób można też sprawdzić ciśnienie w oponach... stan paliwa w zbiorniku..itd..
Czujnik temp. płynu, który jest współodpowiedzialny za włączenie się wentylatora. Trzeba sprawdzić wszystkie opcje.

ROBERT61
21-06-2012, 00:56
Kolega ma kłopot z wentylatorem nagrzewnicy,a nie chłodnicy.

masa6891
21-06-2012, 11:01
Brzmi optymistycznie skoro to diagnoza:rolleyes :), to proszę Kolegę o uchylenie rąbka tajemnicy jeżeli potwierdzą się objawy to co dalej, zapewne dzisiaj się za to popołudniu zabiorę i chciałbym już wiedzieć od czego zacząć.
Klima dwustrefowa automatyczna. Tak, tak przekaźnik T08 czyli wentylator nagrzewnicy.

ROBERT61
21-06-2012, 11:57
Więc tak kolego, sprawdź na początek napięcie przy panelu sterowania(kolor przewodu niebiesko biały)Jeśli tam nie będzie,to musisz zdemontować body computer.W kostce tej z tyłu jest kostka kwadratowa,tam ten przewód jest w środkowym słupku i idzie do kostki w skrzynce bezpieczników body(też z tyłu).Nie pamiętam dokładnie ale chyba jasno brązowa,musisz wyciągnąć przewód z kostek i poprawić połączenie.
I teraz tak,skoro mówisz,że po wyłączeniu stacyjki wentylator się wyłącza,to moim zdaniem ktoś już tam grzebał i może dokonał jakiejś modyfikacji.Prawie na 100%.
Skoro klima auto,to kontrolka nie będzie się żarzyć.W tym przewodzie jest cały kłopot. Jeśli go poprawisz,wszystkie opisane usterki ustąpią,pod warunkiem,że ktoś wcześniej nie namieszał bardziej.
Nie będę się rozpisywał co i jak z tym przewodem,bo nie ma to sensu robić wykładu z działania instalacji w stilo.Problem usuń i powinno być OK!
Jak coś to pisz,będziemy myśleć dalej,kto i co tam jeszcze namieszał.
A tak na marginesie,to mógłbyś napisać skąd jesteś,może gdzieś niedaleko mieszkamy.

masa6891
22-06-2012, 11:10
Tak na marginesie chyba faktycznie niedaleko mieszkamy, uzupełniłem profil tyle, że dokładnie to z Nowej Wsi koło Kęt, ale Kęty większe, a NW to nikt nie wie gdzie jest.
A teraz sprawy dot. tematu: Wczoraj miałem już dostęp do samochodu, sprawdziłem i faktycznie wycieraczki działają bez kluczyka, więc rozebrałem panel zmierzyłem napięcie i na panelu (biało niebieski) i „jakieś” wartości się pokazały (około 10V), ale do niczego mi to nie pasowało, więc wymontowałem skrzynkę bezpiecznikową wraz z komputerem i tutaj już trochę się pogubiłem, ale zrobiłem tak: poodpinałem wszystkie wtyczki, powpinałem po parę razy więc jeżeli byłby problem z połączeniem na styku sądzę, że powinny zniknąć, ale tak teraz myślę, że Koledze chyba chodził oto żeby sprawdzić połączenie jak jest konektorek i kabelek w wtyczce?
Jeszcze jedno zauważyłem wczoraj, przy wyłączonym panelu klimy załączają silniczki korektora świateł, oraz przy naciśnięciu przycisku świateł przeciwmgłowych na panelu zapala się podświetlenie panelu, ale nie całe.
Jak by to nie był problem i Kolega może zrobić „wykład” z działania było by może łatwiej zrozumieć problem. A może Kolega dysponuje jakimś schematem?

ROBERT61
22-06-2012, 11:43
Kolego samo rozłączanie i podłączanie nie wiele daje,to tak jak ze "starszą"kobietom,zawsze będzie "luz":lol:
Chodzi o ten przewód i te kostki.Musisz je rozebrać i wyciągnąć przewód(tylko delikatnie, żeby go nie urwać)i poprawić,dogiąć konektorek.

masa6891
22-06-2012, 12:32
Z takim porównaniem to już napewno zrozumie sedno sprawy:cool: , spróbuje jeszcze dzisiaj podziałać może się uda, a jak nie to na urlopie będę wyciągał bezpiecznik żeby z niego wrócić :). Dzięki za schemacik napewno się przyda.

ROBERT61
22-06-2012, 12:47
Stilo - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/kategoria/19)
Schematy możesz sobie ściągnąć z downloadu

lucuszysko
23-07-2013, 14:21
Witam szanowne grono klubowiczów.
Pewnie wygrywam w tym momencie złotą łopatę za odgrzebywanie tego tematu, aczkolwiek mam podobny problem. Co prawda było to jednorazowe i przy mnie usterka sama zniknęła, lecz dziś siedzę w pracy i zastanawiam się czy w tym momencie nie rozładowuje mi się akumulator. W moim przypadku wyglądało to tak, że po wyłączeniu zapłonu załączył się nawiew na pełnych obrotach (wspomnę, że wcześniej klimatornik nie był w ogóle wyłączony). Po ok 5-10 minutach (w tym czasie szukałem w necie który bezpiecznik wyciągnąć) nawiew się wyłączył i wszystko wróciło do normy. Pytanie, co to mogło być? Przekaźnik zwariował na chwile? Czy to może jakaś ukryty feature inżynierów Fiata? Wspomnę, że było wtedy około 30*C. Mam nadzieję, że nie będę musiał grzebać głębiej w elektronice? :(

sebaskorpio
30-12-2013, 23:44
lucuszysko, ja miałem taką sytuację że kręcę się przy swoim Stilo 1.9 JTD 120 KM a tu słyszę pompka paliwa się załącza
i słychać przekaźnik świec żarowych i tak co chwilę. I co się okazało powstało zwarcie w skrzynce z bezpiecznikami i przekaźnikami (znajduje się obok akumulatora) kupiłem skrzynkę używaną za 80 zł na allegro co prawda od 1.6 benzyna ale one są praktycznie takie same, musiałem tylko rozpiąć plastikowe zatrzaski i przełożyć blaszki w które się wpina przekaźniki bo były w innych miejscach. I problem zniknął. Prąd w tej skrzynce jest cały czas bo zasilona jest kablem prosto od akumulatora i jak się coś zewrze to potrafi załączyć różne rzeczy. Wentylator też pewnie ma tam swój przekaźnik więc proponuję tam poszukać.