PDA

Zobacz pełną wersję : Brava 1.9 TD 75 KM - wariujący obrotomierz



stilo_kielce
03-04-2012, 19:35
Witajcie,

od około 2 tygodni obserwuję wariujący obrotomierz w moim fiacie brava 1.9 TD 75 KM z 2000 roku. Mam w nim zegary te okrągłe (po lifcie).

Od pewnego momentu w czasie jazdy wskazówka obrotomierza wariuje i albo idzie do góry, albo spada do zera. Dzieje się tak w różnych momentach jazdy, a dzisiaj nawet i na postoju.

Gdzie szukać przyczyny, w zegarach czy może w jakimś czujniku.

PS Jak działa w ogóle obrotomierz w dieslu, skąd bierze sygnały


---------- Post dodany o 19:35 ---------- Poprzedni post dodany był o 18:16 ----------

I się zastanawiam czy to czasem nie chodziłoby o taki czujnik

Impulsator Fiat Bravo Brava Marea 1,9 TD czujnik (2249286775) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/impulsator-fiat-bravo-brava-marea-1-9-td-czujnik-i2249286775.html)

Zielony
03-04-2012, 19:45
stilo_kielce (http://fiatklubpolska.pl/klubowicz/stilo_kielce-19314/) czujnik od obrotka odczytuje sygnał z wału korbowego.Owy czujnik znajduje się z tyłu za silnikiem przy sprzęgle.Zaznaczyłem Ci na foto:
3374

A czujnik który pokazałeś jest montowany na skrzyni biegów i odczytuje prędkość pojazdu ;-)

stilo_kielce
03-04-2012, 19:48
stilo_kielce (http://fiatklubpolska.pl/klubowicz/stilo_kielce-19314/) czujnik od obrotka odczytuje sygnał z wału korbowego.Owy czujnik znajduje się z tyłu za silnikiem przy sprzęgle.Zaznaczyłem Ci na foto:
3374

A czujnik który pokazałeś jest montowany na skrzyni biegów i odczytuje prędkość pojazdu ;-)

Szacun, to sie nazywa profesjonalna i rzeczowa odpowiedź.

Rozumiem, że w 1.9 TD 75 KM jest taki sam jak w odmianie 100 konnej?

PS Czy da radę dostać ten czujnik jako nowy, czy raczej trzeba szukać używki? I czy do wymiany potrzebny będzie kanał?

Zielony
03-04-2012, 19:56
Według E-pera numer czujnika to 7766251 i jest na allegro: motoAllegro (http://moto.allegro.pl/listing.php/search?category=620&change_view=1&description=1&listing=0&postcode_enabled=0&state=0&string=7766251+)
A tak to wygląda w E-perze:

3375

Pozycja nr.9
Oczywiście blok silnika jest taki sam.Możesz na początek sprawdzić wtyczkę w czujniku,czy czasem nie zaśniedziały styki.
Wejdź na allegro i poszukaj zdjęć kompletnych silników 1.9 75KM to zobaczysz ten czujnik.

stilo_kielce
03-04-2012, 19:59
Czyli muszę kupić i wymienić czujnik położenia wału, czy tak?

Zielony
03-04-2012, 20:24
Czyli muszę kupić i wymienić czujnik położenia wału, czy tak?

Najpierw sprawdź wtyczkę przy czujniku a potem wtyczki w liczniku,bo one też lubią robić jaja.U mnie na przykład kontrolka świec zaświeci się przy grzaniu,dopiero jak stuknę w daszek nad licznikiem :lol:
Jak Ci zacznie wariować to stuknij w deskę i zobacz czy się poprawi.
Ten czujnik wariuje zwłaszcza gdy się nagrzeje.Zmierz go multimetrem czy ma w okolicach 900 om.

qolejowy
04-04-2012, 00:35
Czyli muszę kupić i wymienić czujnik położenia wału, czy tak?Tak jak pisze kolega Zielony, najpierw sprawdź wtyk tego czujnika, jak już będziesz pod autem to z czujnika odczytaj jego numer, bo z tego co pamiętam to musi być dokładnie taki sam jaki masz (różne czujniki mimo identycznego wyglądu różnią się opornością). U mnie był czujnik Boscha o numerze 0281002102
Walczyłem z tym w zeszłym roku, nowy czujnik Boscha do mojego auta kosztował coś koło 300 zł. zamienniki trochę tańsze ale nie dużo. Kupiłem używkę na szrocie za 40 zł. i działa do dzisiaj.
Może też coś Ci nie łączyć przy wtyku do kompa, impulsy z tego czujnika idą najpierw na kompa, tam są jakoś obrabiane i dopiero idą na zegar.

byrrt
04-04-2012, 08:40
Chwila chwila a zimne luty w liczniku? Najpierw przed wszystkimi innymi działaniami gdy obrotomierz będzie szalał uderz w daszek liczników - jeżeli po uderzeniu "obroty" wskoczą na swój odpowiedni poziom masz zimne luty w liczniku - to dość częsta przypadłość BBMów - czemu nikt o tym nie pisze :P

stilo_kielce
04-04-2012, 09:44
A tak na marginesie. To skoro czujnik obrotów wału wariuje i w rezultacie tego obrotomierz, to dlaczego silnik pracuje prawidłowo? Czy ten czujnik obrotów w silniku 1.9 TD 75 KM służy do podawania sygnału dla obrotka?


---------- Post dodany o 09:44 ---------- Poprzedni post dodany był o 09:43 ----------

Czy kolega też miał problemy z obrotomierzem?

stilo_kielce
04-04-2012, 20:15
Pojechałem dzisiaj do znajomego elektryka i dupa blada.

Dysponował on tylko najazdem, więc nie udało nam się wykręcić tego czujnika. Dodatkowo, nie możemy znaleźć wtyczki od tego czujnika, żeby zbadać czy czujnik jest sprawny. Czy możecie napisać gdzie dokładnie znajduje się ta wtyczka?

I teraz kolejne pytanie - > czy jak kupię na allegro jakikolwiek czujnik od 1.9 TD to on podpasuje czy są rożne wersje?

PS Mam dosyć na razie tego auta...


---------- Post dodany o 20:15 ---------- Poprzedni post dodany był o 19:58 ----------

Uderzenie nic nie daje...

stilo_kielce
04-04-2012, 21:39
3393

Załączam zdjęcie podglądowe silnika 1.9 TD 75 KM.

Możecie mi powedzieć gdzie dokładnie znajduje się wtyczka od tego czujnika prędkości wału? Bo elektryk nie dał rady sobie z tym dzisiaj

qolejowy
04-04-2012, 23:15
3397 Czujnik jest przykręcony na jedną śrubę,wychodzi z niego przewód zakończony wtykiem na trzy piny. Inna wtyka nie powinna do niego pasować.

stilo_kielce
05-04-2012, 13:11
Normalnie załamka...

Wczoraj po nieudanej próbie odpięcia, a w zasadzie zlokalizowania tej cholernej wtyczki od czujnika (korzystaliśmy tylko z najazdu, nie było kanału:( ->normalnie wróciłem wieczorem do domu.

Nawet się ucieszyłem, bo poruszeniu kablem od czujnika, obrotomierz z powrotem ożył.

Niestety dzisiaj rano nie udało już się odpalić silnika. Pojechałem na szrot, zakupiłem używany czujnik za 39 zł (Bosch, numer ten sam co kolega napisał wyżej, i podobno nie ma i nie było innych czujników zarówno do 75 KM jak i 100 KM, także śmiało możecie kupować wszystkie jak leci).

A następnie....

3402

qolejowy
05-04-2012, 13:33
Niestety dzisiaj rano nie udało już się odpalić silnikaMało prawdopodobne żeby przyczyną nie odpalenia auta był właśnie ten czujnik, tak jak pisałem wyżej, odpinałem czujnik i z autem nic się nie działo. Miałem też całkiem wypiętą wtykę od komputera i auto też chodziło i zapalało bez tego komputera. Co do czujnika to próbowałem podpinać czujnik od benzyniaka i nie zatrybił. Zobacz że mimo takiego samego wyglądu różne czujniki mają różną oporność, mogą więc przekłamywać. Wiem na pewno że ten czujnik jest stosowany w jakimś silniku 1,2, 2,4 TD i 1,9 TD ale czy do TD 100 jest ten sam nie wiem.

stilo_kielce
05-04-2012, 14:12
Jest na razie inny trop. Po przekręceniu kluczyka w ogóle nie zaświeca się lampa fiatc code. A z tego co się orientuję, to powinna się zapalać i potem gasnąć... Czy tak?

Zielony
05-04-2012, 17:40
Tak lampka CODE ma się zaświecić na sekundę i zgasnąć.A silnik powinien zapalić bez tego czujnika tak jak wyżej napisał kolega qolejowy (http://fiatklubpolska.pl/klubowicz/qolejowy-15417/)

Z tego co wiem to komp w silnikach TD jest tylko do obsługi układu EGR,ale na 100% nie jestem tego pewny.

stilo_kielce
05-04-2012, 17:53
Okay, dzięki za podpowiedzi. W ASO fiata do którego zadzwoniłem z ciekawości -> dalej bzdury jednak opowiadają. No nic, na razie auto jest u mechanika-elektryka, ale oczywiście dzisiaj nie miał czasu zajrzeć, może spróbuje jutro (ale znając życie znowu czasu nie znajdzie, no bo jak się ma 20 aut na placu to można wybrzydzać...). Ehhh, na razie mam dosyć tego auta. Dobrze że mam służbowe, to przynajmniej będzie czym na święta dojechać...

qolejowy
05-04-2012, 23:37
Bezpiecznika od IMMO szukaj w puszce między akumulatorem a lampą. Sprawdź też wtyczkę za pompą wtryskową tam jest właśnie złączka w której idzie kabelek od IMMO do elektrozaworu STOP, może tam Ci coś nie łączy. Poruszaj też taką dużą złączką którą znajdziesz koło zaworu EGR. Jest to tak duża złączka na kilkanaście przewodów i jak tam coś nie łączy to auta nie odpalisz.
Ale na początek to właśnie bezpiecznik od IMMO i może ten wyłącznik zderzeniowy pod fotelem (chyba pod fotelem)


Z tego co wiem to komp w silnikach TD jest tylko do obsługi układu EGR,ale na 100% nie jestem tego pewny.
Na 100 % w tym silniku ECU steruje tylko EGR i klimą jeżeli w danym aucie jest. Nawet układ podgrzewania świec jest zupełnie oddzielnym układem i nie jest powiązany z ECU.

stilo_kielce
06-04-2012, 17:50
Auto zrobione. Niestety mechanik, który uzdrowił bravę się na mnie obraził, bo inne rzeczy robiłem u ...innego mechanika. Jako karę -> nie chce mi powiedzieć co było przyczyna nieodpalenia auta...

byrrt
06-04-2012, 20:53
Bez urazy ale to bym nie zapłacił za usługę i jeszcze go postraszył fiskusem - żądasz faktury VAT z wyszczególnieniem wykonanych prac, koniec kropka.

stilo_kielce
06-04-2012, 21:21
Bez przesaday, w końcu się znamy:) To takie droczenie z jego strony, pewnie przy okazji mi powie...

qolejowy
06-04-2012, 21:23
Jako karę -> nie chce mi powiedzieć co było przyczyna nieodpalenia auta...No to szkoda:niewiem:, a bardzo byłem ciekawy.

stilo_kielce
06-04-2012, 22:31
uwierz mi że ja też... ciągle mnie to nurtuje, mimo iż bravka już w domu i żona w lepszym humorze:) Jak się dowiem, to dam znać w tym wątku.

stilo_kielce
10-12-2012, 17:07
No to szkoda, a bardzo byłem ciekawy.

Koleo nie chcę zakładać nowego tematyu, ale nurtuje mnie pytanie odnośnie zaworu EGR. czy w silniku 1.9 TD 75 KM jest ten zawór?

Mail'o
18-03-2013, 20:15
Jest EGR w tym silniku :)

Podłącze się pod temat obrotomierza, mam również silnik 1.9TD 75KM z tym, że przed fl i seryjnie nie miałem obrotomierza.. jako, że stare zegary były uszkodzone wymieniłem je na też półksiężyce ale z obrotomierzem i chciałbym go podłączyć ale nie mam pojęcia jak. Może ktoś ma jakiś manual, schemat żebym mógł podjąć trop :D

markshall
18-03-2013, 21:30
W TD nie jestem pewien ale chyba musi być jakiś czujnik prędkości silnika żeby to mogło działać? Bo w starych benzyniakach obrotomierz łapał impulsy od zapłonu, w dieslu nie ma od czego ;/ Schemat powinien być w Zembowiczu.

byrrt
19-03-2013, 09:39
markshall ma racje, tam chyba trzeba dołożyć dodatkowy czujnik bo TD75 to stary mechaniczny disel..

Mail'o
19-03-2013, 11:47
Podobno jest opcja podłączenia obrotomierza pod alternator czy ktoś próbował? Szukałem wstępie miejsca na kabel oznaczonego symbolem "W" ale nic nie widzę.

markshall
19-03-2013, 12:17
Pod alternator? Niby jak? Musiałby mieć wbudowany jakiś czujnik obrotów albo tachometryczne uzwojenie, ale nigdy nie słyszałem o czymś takim...

Zielony
20-03-2013, 20:31
Pod alternator podłączało się w Oplu.
Obrotek musi mieć czujnik położenia wału a w klekotach JTD i TD jest on za silnikiem przy sprzęgle i odczytuje sygnały z przyspawanej do wału korbowego powycinanej blachy.
Jak masz ten czujnik to i obrotek podłączysz.

monkey22
02-11-2014, 12:04
Podepne sie pod temat . Rok temu w podobnych okresach jak bylo zimno i wilgotno pojawily sie pierwsze objawy , Obrotomierz wariuje. wskazówka nieraz wogole nie drgnie a nieraz bezwładnie lata góra dół a po jakims czasie albo po ponownym odpaleniu silnika wszystko ok. Nieraz jest tak ze jak jest auto na biegu to wskazówka umarła a jak dam na luz to zaczyna lekko podrygiwac ale do normalnej pracy jej daleko./.

Dodam ze 3 miesiace temu mialem wymieniany czujnik położenia wału bo siadł całkowicie ( kupilem bosha) ale zkładał mi go szwagier metoda garazowa i przy okazji ulamal sie taki plastikowy uchwyt co przytrzymuje ten czujnik.. Od kilku dni obrotomierz wariuje.. Czy mozliwe ze gdzie czujnik sie poluzowal??? czy mog sie tak szybko zepsuc??? czy raczej wina lezy gdzies na stykach albo jakiejs lince?? A\uto stoi na polu i jest dosc wilgotno bo szybko paruje w srodku( ma to jakis zwiazek)??

monkey22
02-11-2014, 14:14
Podepne sie pod temat . Rok temu w podobnych okresach jak bylo zimno i wilgotno pojawily sie pierwsze objawy , Obrotomierz wariuje. wskazówka nieraz wogole nie drgnie a nieraz bezwładnie lata góra dół a po jakims czasie albo po ponownym odpaleniu silnika wszystko ok. Nieraz jest tak ze jak jest auto na biegu to wskazówka umarła a jak dam na luz to zaczyna lekko podrygiwac ale do normalnej pracy jej daleko./.

Dodam ze 3 miesiace temu mialem wymieniany czujnik położenia wału bo siadł całkowicie ( kupilem bosha) ale zkładał mi go szwagier metoda garazowa i przy okazji ulamal sie taki plastikowy uchwyt co przytrzymuje ten czujnik.. Od kilku dni obrotomierz wariuje.. Czy mozliwe ze gdzie czujnik sie poluzowal??? czy mog sie tak szybko zepsuc??? czy raczej wina lezy gdzies na stykach albo jakiejs lince?? A\uto stoi na polu i jest dosc wilgotno bo szybko paruje w srodku( ma to jakis zwiazek)??

zazwyczaj obrotomierz zaczyna normalnie dzialac po 5-10 minutach pracy silnika