PDA

Zobacz pełną wersję : [bravo 1,9 JTD] wymiana świec



jacjacek
15-02-2012, 18:01
Witam
zakupiłem niedawno bravo z 2000r z silnikiem 1,9 JTD 105KM mam błąd P0380 i problem z dwoma świecami
mierzyłęm je miernikiem podłączyłem go pomiedzy kostkę a minus i dwie srodkowe nie wykazują żadnego oporu, nie ma też przejscia prądu gdy nastawiłem miernik na "piszczenie" , ostatnia metoda czyli sprawdzając czy pojawia się iskra podczas styku z plusem pokazała że 3swieca jest do wymiany bo żadna iskra sie nie pojawia
może ktoś mi podpowiedziec jakie szczególne środki ostrożności zachować bo boje się żeby jej nie urwć, wiem że takie tematy czesto przewijają się przez forum
zwykłe świece w benzynie, lub żarowe w VW TD wymieniało się nie raz, ale teraz mam opór żeby nic nie zepsuć, a wolalbym wymienić je sam bo poprzedni wlaściciel auta wymieniał świece u mechanika który najprawdopodobniej wymienił tylko pierwsza i ostatnią
Proszę mi podpowiedzieć
1.zalać świece przed odkręceniem.. przepalonym olejem silnikowym albo ropą ??
2. wykręcać je na ciepłym czy zimnym silniku
jakies dodatkowe rady ??
3. Wiem że nowe świece mam wkręcac na smar miedziany

mam odpowiedni zestaw kluczy z kompletu yato i poskładałem już przedłużkę bez przegubu z wysokim kluczem 10mm
musze dokupic jeszcze sprężynowy chwytak zeby wytargać świece

Jakiej firmy kupić świece ?? Magneti marelli ?? to chyba orginał do włoskich aut
czy NGK lub Beru ..moze jakies inne
Iskry są dziwnie tanie ale cermiczne kosztuja po 50zł i z opisu powinny być b.dobre

Przy okazji chciałbym sie zapytać czy korzystne jest zaślepienie EGR-u w tym samochodzie czy stworzy to jakieś problemy ??

seth
15-02-2012, 20:42
ostatnia metoda czyli sprawdzając czy pojawia się iskra podczas styku z plusem
tą metode to se wsadź między bajki. mało skuteczna


1.zalać świece przed odkręceniem.. przepalonym olejem silnikowym albo ropą ??
kolejna dziwna metoda z dziedziny "mity z mechaniki" normalnie odkręcaj przecież na gwincie jest szczelna więc nic ci tam nie zapłynie


2. wykręcać je na ciepłym czy zimnym silniku
na letnim. w sumie to chyba znaczenia nie ma ale na cieplejszym metal jest bardziej plastyczny i powinno szybciej pościć.


3. Wiem że nowe świece mam wkręcac na smar miedziany
i po co?? żeby ci nie skrzypiały:D?? dziwny mit. normalnie wkręć i nie kombinuj


czy NGK lub Beru ..moze jakies inne
podobno NGK wolno się nagrzewają. ja jednak przed przyszłą zimą i tak będę kupował NGK bo mam do nich zaufanie jeszcze za czasów punta w benzynie :D

zaślepienie EGR'u nie stworzy problemów ale jeśli nie masz z nim kłopotu to go nie ruszaj

lukq
15-02-2012, 20:53
Beru świece też są godne polecenia, jeśli pytasz o EGR, to możesz go ewentualnie wyczyścić jeśli działa prawidłowo.

seth
15-02-2012, 20:54
z tego co ostatnio czytalem to demontaż egr'u jest neizgodny z parwem i diagnosta ma obowiązek nie podbić badania okresowego

lukq
15-02-2012, 20:55
Zaślepiając go kryzą i tak nie jest stwierdzić w jakim jest stanie, bo musiałby go wykręcić.

seth
15-02-2012, 20:56
tak ale w przypadku demontarzu juz widac :D ot taka ciekawostka

jacjacek
15-02-2012, 22:14
po co?? żeby ci nie skrzypiały:D?? dziwny mit. normalnie wkręć i nie kombinuj

smar miedziany stosuje się ponoc po to żeby na przyszłośc świece lepiej się wykrecały i zminimalizować ryzyko ich urwania przy mastępnej wymianie
chociaz do audi w benzynie wkręcam 6szt bez żadnego kombinowania i nigdy nie ma problemu


zaślepienie EGR'u nie stworzy problemów ale jeśli nie masz z nim kłopotu to go nie ruszaj

myślałem racze o tym żeby zapobiec na przyszłość zatkaniu kolektora itp. odkręcałem już tę rurkę i widać trochę sadzy w kolektorze
przegląd raczej mi nie przeszkadza więc to nie jes problemem
ogólnie wiecej jest korzyści czy skutków ubocznych zatkania EGR-u?

a te świece to faktycznie takie kruche i delikatne że tak ludziom pękają czy nie ma się czym stresować?, bo podszedłem do tego że to pierdoła nie zabieg a teraz szybciej zdecydowałem się na wymianę chłodnicy bo ciekła i wymianę filtra paliwa niz odkręcenie tej świecy

jeżeli metoda iskrzenia jest do bani to i tak mam zamiar wymienić dwie sztuki które wg miernika są padnięte a jedna świeca jest padnięta wg wszystkich metod

seth
15-02-2012, 22:35
smar miedziany stosuje się ponoc po to żeby na przyszłośc świece lepiej się wykrecały i zminimalizować ryzyko ich urwania przy mastępnej wymianie
bez sensu. moim zdaniem nie wominno się dawać smaru jakiegokolwiek ze względu na temperatury tam panujące. i wogóle jakos nie spotkałem się z takim dziwactwem


eżeli metoda iskrzenia jest do bani to i tak mam zamiar wymienić dwie sztuki które wg miernika są padnięte
wymień wszystkie nie bądź żyła :D rób profesjonalnie naprawy :D

ogólnie wiecej jest korzyści czy skutków ubocznych zatkania EGR-u?
ogolnie to rób tak zeby było wszystko jak należy. jak masz sadzę to wyczyść. jak przestanie działać to wtedy będziesz myślał nad regeneracją lub zaślepieniem

jacjacek
15-02-2012, 22:59
wymień wszystkie nie bądź żyła rób profesjonalnie naprawy
auto kupiłem w tym miesiącu wiec zaczyna brakowac mi już na nie pieniędzy ..jeszcze musiałem kupić chłodnicę, akumulator, filtr, płyny itp.
dlatego narazie myśle o wymianie tylko dwóch świec tym bardziej iż byly ponoć one jesienia wymieniane tylko ciekawi mnie na jakie lub czy wymienione były wszystkie bo chłopak od którego kupiłem samochód ze wszystkim jeździł do warsztatów i go kantowali.. wmówili mu ze po wymianie świec trzeba skasować błąd to przestanie mrygać kontrolka od świec żarowych.. skasowałem bo mam kabel KKL Viakena ale pojawia się podczas odpalania



ogolnie to rób tak zeby było wszystko jak należy. jak masz sadzę to wyczyść. jak przestanie działać to wtedy będziesz myślał nad regeneracją lub zaślepieniem

wiem że tak należy robić ale jeżeli coś jest stare to czasami nie opłaca sie wymieniac czy naprawiac np. katalizatory fakt iż sprawa dotyczyła audi 80 V6 ale wyciąłem bo przepsuszczały i moim zdaniem przy okazji troche lepiej teraz jedzie

Przy okazji zapytam gdzie znajduje się czujnik ciśnienia doładowania w tym aucie bo ponoc trzeba go czyścić i chcialbym to zrobić teraz, żeby poźniej cieszyć sie tylko z jazdy

POchwale się niedługo autem ja wszystko ogarne bo brakuje mi kilku pierdół.. halogen, lewarek, antena, odblask do zderzaka niby nic ale denerwuje jak diabli

seth
15-02-2012, 23:07
np. katalizatory
nie porównuj katalizatora do EGR'u


Przy okazji zapytam gdzie znajduje się czujnik ciśnienia doładowania
z tyłu silnika od strony ściany mniej więcej na jego środku

jacjacek
16-02-2012, 19:25
mógłbys zaznaczyć mi na jakims zdjeciu ktory to dokladnie element, bo czarnych puszek za silnikiem jest kilka a ja jeszcze nie łapie się w tym moim nowym nabytku

swiece wymienie jednak wszystkie wg tutoriala ktory znalazlem na forum to zaden wielki wyczyn, chciaz mam stracha zeby nic nie urwac, PS tam tez ktos zaleca wkrecanie swiec na smar miedziowy

chcialbym wszystko zalatwic w tym temacie zeby nie dezorganizowac forum, jest tutaj ktos kto w miare pewnie i bezpiecznie wgra mi mape do mojej bravury??,
sprzeglo ma ok 30tys silnik jak i turbina raczej też zdrowe z tego co widac jak dziala i po podpięciu sie do komputera
chcialbym ze 105km zrobic jakies 120 i miec ok 230Nm przy zachowaniu seryjnego spalania bo w zmniejszone zuzycie paliwa raczej nie wierze, ile moze kosztowac taki zabieg,??
jest tu ktos ktoby sie tego podjal albo ktos kto da mi na kogos takiego namiary jestem z woj swietokrzyskiego dokladnie z ostrowca i wolalbym zeby bardzo daleko nie jechac max 200-300km

Jareknb
16-02-2012, 21:28
Czujnik jest wkręcony do kolektora ssącego taka mała pierdółka wypinasz wtyczke odkręcasz jedną śrubkę i go wyciągasz jak masz pojęcie to chyba wytłumaczyłem Ci aż nadto co do zwiększenia mocy to do krakowa masz nie daleko 1500zł. i masz to co będziesz chciał lub taniej wkładając power boxa ale nie wiem na ile to zdaje egzamin.

seth
16-02-2012, 22:46
2576
co do podniesienia mocy to myślę że w dieslu mija się to z celem. jak chcesz sportowe auto to kup benzynę 2.4

jacjacek
17-02-2012, 10:43
co do podniesienia mocy to myślę że w dieslu mija się to z celem. jak chcesz sportowe auto to kup benzynę 2.4

Dzięki za zdjęcie teraz na pewno to znajde

Co do podniesienia mocy sportowego auta nie chce z niego robić chociaż 105Km daje sobie rade z tym samochodem, to chciałbym mieć 10-15KM dodatkowych a to raczej nie jest duzo
Do nieco ostrzejszej jazdy mam 2,6 V6 w audi , chociaz gdyby bravo miało 120KM to myśle zę do 130km/h dawałoby z nim rade

seth
17-02-2012, 13:19
Do nieco ostrzejszej jazdy mam 2,6 V6 w audi , chociaz gdyby bravo miało 120KM to myśle zę do 130km/h dawałoby z nim rade
moje ma 120 i daje radę do 235 :D
ja swojemu tez podnoszę moc ale ze względów oszczędnościowych. 150 km lepiej sobie radzi z moja budą :D

jacjacek
17-02-2012, 16:38
moje ma 120 i daje radę do 235 :D
ja swojemu tez podnoszę moc ale ze względów oszczędnościowych. 150 km lepiej sobie radzi z moja budą :D

Ja jeszcze nie wiem ile poleci moje bravo... przejechałem nim łącznie max 30km po mieście (narazie ogarniam wszystko po koleji, i zupełniam braki) włączenie z dojazdem do domu po zakupie
pisząc że do 130 dawałoby rade audi miałem na myśli że w miarę równo przyśpieszają, ale w audi od tej prędkośći usyskuje się obroty do otwarcia dużej przepustnicy wtedy budzi się do życia i powstaje solidny wir w baku XD
Z tym chipem wyczytałem że auto nie będzie wiecej palić i chciałbym uzyskac wynik jaki Ty masz w serii, więc póki co jestem zdecydowany musze tylko znaleźć jakieś w miarę sprawdzone miejsce
a Twoje bravo na pewno będzie dobrze latać z taka moca i momentem pod 300.. nie jeden "sportowy" wóz się natnie

Krasnal
24-02-2012, 00:57
Żadnych elementów silnika nie odkręcaj i nie wkręcaj na ciepłym silniku. Inna jest rozszerzalność cieplna świec a inna głowicy, grozi to urwaniem świecy lub w przypadku benzyniaka zerwaniem gwintu. Zawsze warto zwilżyć element wd 40 lub innym środkiem np. dobra jest nafta i terpentyna, przedtem należy oczyścić element i wydmuchać sprężonym powietrzem coby "błotko" nie wpadło przez dziurkę do cylindra bo to mu nie posłuży.


---------- Post dodany o 23:57 ---------- Poprzedni post dodany był o 23:53 ----------

Zapomniałem :confused:; gwintów niczym nie smaruj.

byrrt
24-02-2012, 08:34
Temat stary kotlet ale świece najłatwiej wykręcić na rozgrzanym silniku. Z wkręcaniem poczekałbym na ostygnięcie. Nie chodzi o ciągliwość metalu tylko o rozszeżalność - odkręcając będziesz miał wszystko "luźniejsze", natomiast jakbyś przykręcił na ciepłym to stygnąc by się to jeszcze zacisnęło - bez przesady.

Nie słyszałem o żadnych smarowaniach świec choć na moje zaszkodzić to nie ma prawa (np. smarem miedzianym).

Autor wątku pisał coś o iskrach w świecach żarowych czy mi się przewidziało? :roll:

seth
24-02-2012, 08:37
Autor wątku pisał coś o iskrach w świecach żarowych czy mi się przewidziało?
chodziło o iskrzeniu przy dotykaniu przewodem prądowym. ma to na celu sprawdzenie czy świeca jest ok. dla mnie to dośc mało wiarygodna metoda sprawdzania

byrrt
24-02-2012, 08:40
Jak nie ma przejścia to co ma iskrzyć? prąd nie przepływa to nie iskrzy..

seth
24-02-2012, 08:42
niby tak ale ja jakos wole miernikiem lub próbnikiem zmierzyć a nie w iskierki się bawić, co to sylwester ?? :D

byrrt
24-02-2012, 08:48
No więc właśnie.. Choć bardziej to efektowne nie powiem :P

jacjacek
24-02-2012, 09:50
Panowie Dzięki za pomoc, tyle sie naczytalem że wolałem jeszcze się skonsultować
świece odkreciłem na letnim silniku, chociaż jak był ciepły zalałem gniazda świec przepalonym olejem bo on później się nie zapieka jak czysty
problemu nie było najmniejszego, mam skrzynkę kluczy yato i bez problemu poskładałem sobie potrzebny klucz, raz z przegubem a raz prosty
wykręcałem świece 2, 3 bo wg miernika jedna nie miała oporu wcale a druga nie miała przejścia prądu i nie iskrzyła
świece jakie ktoś zamontował to firma AD (nie wiem co to jest i skąd ktoś to wytrzasnął ale raczej nic dobrego), wykręcone świece przed założeniem nowych sprawdziłem na krótko i grzeją identycznie szybko jak nowe febi więc już ich nie wymieniałem tylko wkręciłem na ten miedziany smar który ma polepszyć mase świecy i ułatwić późniejsze jej wykręcenie
w między czasie sprawdzałem przejście przewodów od kostki centralki do świec do kapturków, wszytsko ok
rozebrałem więc centralka i wyczyściłem styk na tym przekaźniku bo widać że był nadpalony więc delikatnie wszystko zrównałem
Nie wiem co pomogła ale błędu już nie ma XD

przy okazji odkreciłem EGR i kolektor był caly osmolony więc żeby przeciwdziałać "złemu" zaślepiłem EGR blaszka wycięta z zasilacza komputera XD

seth
24-02-2012, 09:53
to że byl osmalony to normalne więc myślę ze sie pośpieszyłeś z tym zaślepianiem.
co do wkręcania świec na smar miedziany jakoś nie jestem przekonany co do słuszności tego. ale kto wie może to i dobre jest

jacjacek
24-02-2012, 10:10
może kiedyś znajde czas i wyczyszcze cały dolot..ale to już przed latem bo nie mam ogrzewania w garażu
z opisu na tubce smaru miedziowego pasuje idealnie do świec chroni przed zapiekaniem i poprawia przewodnosć elektryczną to tak w skrócie