PDA

Zobacz pełną wersję : Dziwny objaw silnika!



Jellou
14-02-2012, 16:41
Mam Cromkę 2.4 automat 2006. Przejechane 116tys. (oryginalny przebieg, kupiona w kraju).
Po mrozach odpaliłem i po przejechaniu parudziesięciu kilometrów pojawiła się za mną ciemna smuga dymu wydobywająca się z rury wydechowej samochodu, która nie znika nawet podczas oczekiwania na światłach w mieście.
Dodatkowo spaliny mają smród spalonego asfaltu. Nie wiem co to może być.
Przyjechał kumpel z komputerem i sprawdziliśmy, że komputer samochodu wszystkie parametry pokazuje OK, nie ma żadnych błędów (obecnie, ani wcześniej - 2 miesiące temu byłem na przeglądzie w ASO, gdzie zrobili standardową wymianę zalecanych elementów i praktycznie nic innego nie znaleźli).
Efekt "dymny" pojawia się dopiero po osiągnięciu pełnej temperatury silnika, czasami zanika.

Ktoś ma pomysł co to może być? Kiepskie paliwo? Jakieś uszkodzenie nieobjęte czujnikami?

jamal
14-02-2012, 20:04
mi to sie stalo 3 dni temu ino objawem biala smuga dymu i brak mocy auto aktualnie na serwisie :(
1 diagnoza egr
zobaczymy co dalej

Wlewaleś jakies dodatki do paliwa?

Jellou
14-02-2012, 20:15
U mnie auto ma pełną moc. Dzisiaj wlałem "lepsiejsze" paliwo (jest sugestia, że przyczyną jest paliwo z jakimś "uzdatniaczem" typu olej opałowy) oraz dodatek do czyszczenia wtrysków w dieslu STP. Jutro będę testował czy objawy ustąpią czy będzie tak jak było. Serwis zostawiam sobie na koniec, ponieważ jak komputer niczego nie sygnalizuje, to na ile znam ASO (oraz wszystkie inne warsztaty) to będą eksperymentować cóż takiego się mogło zepsuć, a potem wystawią rachunek za gdybanie (nawet wtedy, gdy nie uda się znaleźć przyczyny i usunąć wady).

seth
14-02-2012, 21:30
1 diagnoza egr
lub przepływka
Jellou a co do twojego problemu to nie masz przypadkiem DPF'a?? może on sie wypalał (czyścił) i dlatego miałeś czarny dym za sobą??
kolejna sprawa to te dodatki zimowe do paliw one też bywają rożne

dudu$
14-02-2012, 22:06
również wpadł mi pomysł o samoczyszczeniu filtra cząstek stałych. Kiedyś u mojego szwagra był gościu Oplem Zafirą z 2006 roku i również miał takie same problemy jak Ty. Po 2 czy 3 dniach wszystko wróciło do normy.

Jellou
15-02-2012, 07:59
Poobserwuję przez parę dni i dam znać jak rozwija się sytuacja.

lukq
15-02-2012, 14:59
Jeśli jest to samochód krajowy, pochodzący z polskiego salonu, to na pewno ma filtr cząstek stałych - DPF. Więc albo czyszczenie (wypalanie), albo całkowite go odłączenie.

Jellou
21-02-2012, 08:03
W ten weekend pojechałem na narty (350km w obie strony). Wszystko chodzi poprawnie, spalanie poprawne. Można przypuszczać więc, że objaw kopcenia spowodowany był wypalaniem DPF. Zobaczymy po kolejnym tysiączku, czy historia się powtórzy.

seth
21-02-2012, 10:27
Można przypuszczać więc, że objaw kopcenia spowodowany był wypalaniem DPF. Zobaczymy po kolejnym tysiączku, czy historia się powtórzy.
nie koniecznie po tysiącu musi się załączyć. na to nie ma reguły. cieszę się że jednak to DPF się wypalał a nie cos innego. szerokości

galka
22-02-2012, 13:32
podepnę się i ja:)
jak to jest z DPF??, czy on samoczynnie się wypala? czy zgłasza jakiś komunikat przed wypalaniem? co jaki okres się to dzieje? i czy są wskazania na temat stylu jazdy podczas wypalania?

ja jeżdżę codziennie 2x30 km do pracy z czego połowę mam dwupasmówkę gdzie jadę z prędkością 110-140, podobno przy takich trasach wypalanie jest prawie niezauważalne, prawda to??

seth
22-02-2012, 13:39
co do DPF'a to sa dwa rodzaje. z tekturowym wkladem i on się nie wypala i trzeba go wymieniać i z ceramicznym o którym tu rozmawialismy. co do sygnalizacji to z tym bywa różnie z tego co wiem do pewnego okresu tego nie było a po któryms tam roku już jest sygnalizacja. co do wypalania to ono uruchamia się i przeprowadza się w określonej temperaturze spalin. co do samej obserwacji wypalania to najlepiej jak odbywa się to np. podczas wakacji na trasie wtedy jest to najbardziej optymalne ale wiadomo nie wszystko mozna zaplanować. co do twojego auta to czy jesteś pewien że masz DPF'a??

Jellou
22-02-2012, 13:41
Nie wiem jak jest w Cromce bo jeżdżę nią od paru miesięcy. Wcześniej miałem służbowego Citroena C5 z takim cudem. W C5 wszystko odbywa się automatycznie i zaleca się tylko, aby co jakiś czas pojechać trochę szybciej przez jakieś 30-40min, aby temp. silnika podskoczyła. Poza tym do wypalenia tej sadzy też jest potrzebna temp. na poziomie 650-700oC.

W Cromce nie ma żadnych informacji na desce rozdzielczej o wystąpieniu tego procesu. Podpiąłem komputer i jeden z parametrów pokazuje poziom "zatkania" DPF oraz średni przebieg, po którym nastąpiło wypalenie (średnia brana jest z 5-u ostatnich okresów pomiędzy wypalaniem).

Ponadto z tego co wyczytałem w C5 to co 100tys. zalecane było uzupełnienie jakiegoś "magicznego płynu", który był automatycznie dozowany do zbiornika paliwa (uzupełnienie tego płynu jest w procedurze serwisowej). Brak tej substancji w paliwie przyspieszał "wykończenie" filtra cząstek stałych i potrzebę jego wymiany (ładnych parę tysięcy PLN - lepiej wtedy zamienić na emulator).
Nie mam jeszcze wiedzy jak to wygląda w przypadku Fiata.

seth
22-02-2012, 13:49
w nowym bravo z tego co wyczytałem zaświeca się kontrolka wtrysku i daje komunikat wiec w bravo po lifcie tez pewnie tak jest
samo wypalanie trwa podobno około 10 minut oczywiście pewnie mowa była o sprzyjających warunkach

galka
22-02-2012, 14:06
tak jestem pewien (chyba) w połowie podłogi jest duży filtr z doprowadzoną rurką (chyba od paliwa), czy przy moich przelotach muszę się obawiać zapchania czy niekoniecznie?

seth
22-02-2012, 14:23
połowie podłogi jest duży filtr z doprowadzoną rurką
to jest chłodnica spalin. dpf jest walcowaty przynajmniej tak wychodzi z eper. z tego wniosek ze możesz nie mieć dpf'a

galka
22-02-2012, 14:55
a mechanik mówił że to dpf:)
samochód jest krajowy więc chyba to będzie to:)

lukq
22-02-2012, 16:04
Wpisz sobie nr. VIN w eperze i sprawdź czy Twoja wersja posiada dpf. Jeśli zaś jest krajowa to na 99% posiada.

galka
22-02-2012, 18:43
jest DPF :) cena w/g eper 5600..........

seth
22-02-2012, 18:47
no to obyś miał ceramiczny. ale patrzac na cene to pewnie tak jest

lukq
22-02-2012, 18:47
Cena jest jak wiadomo wygórowana ;-)

Jellou
23-02-2012, 13:04
Jeśli będziesz musiał wymienić DPF to zamiast kupować nowy za 5.000zł zamontuj od razu emulator za 1.500zł.

Ten cały filtr to taka ściema, że tylko ręce załamywać. Niby ma chronić środowisko, aby nie wyprowadzać do atmosfery sadzy. Tylko że w efekcie całego procesu samochód musi tę sadzę wypalić zużywając więcej paliwa i emitując do atmosfery CO (tlenek węgla) i CO2 (dwutlenek węgla), czyli bilans wychodzi na to, że nie tylko nie zmniejszamy emisji, ale emitujemy trochę więcej niż bez tego filtra, bo zwiększa się zużycia paliwa w momencie wypalania.

seth
23-02-2012, 13:06
jellou to fakt że to bez sensu ale z innego powodu. bo podczas wypalania nie zużywa aż tak bardzo więcej paliwa itd. chodzi o to ze nagromadzona sadza w końcu i tak trafia do atmosfery :D tu jest brak logiki
a jeśli am ceramiczny DPF to nic mu sie nie zużyje :D

Jellou
23-02-2012, 13:37
Zużyje się, zużyje. Dzisiaj na uczelniach, gdzie uczą projektować jest specjalny przedmiot, który przygotowuje przyszłych inżynierów do pracy w prawdziwych firmach. Zadaniem studentów jest poznawanie wymagań producentów w zakresie planowego zużycia produkowanych elementów czy urządzeń.

Znam przypadki, gdzie części są tak projektowane, aby zużyć się po ok. 2-3 latach (wtedy wygasa gwarancja). Dotyczy to zarówno sprzętu elektronicznego jak i mechanicznego. Nawet zaczynają o tym kręcić filmy. Polecam np. ten film (http://www.youtube.com/watch?v=aV8EhwbTecU).

Przykładów jest dużo więcej, osobiście znam 2 inżynierów, którzy w projektowanym sprzęcie AGD musieli rozwiązać problem ... zbyt długiej trwałości ich wyrobów.

galka
24-06-2012, 18:39
Witam ponownie
Więc po przejechaniu ponad 8 tys km od czasu kupienia auta, wiem że mój DPF wypala się średnio co 1200 km, tak mówi FES:)
Jedyny problem to że nigdy nie wiadomo dokładnie kiedy będzie się wypalał, bo mój rocznik nie posiada kontrolki sygnalizującej że właśnie ma zamiar wypalać..
A wszyscy wiemy że zgaszenie silnika w trakcie nie wychodzi mu na dobre, więc jedyny sposób to obserwowanie chwilowego spalania, które pokazuje podczas wypalania duże wartości:)
na razie wszystko jest OK, więc tylko się cieszyć, jeżeli coś zacznie się dziać na pewno nie wymienię na nowy, tylko założę emulator.

pawliczex
25-06-2012, 19:08
Kolego przyjedź do mnie to nie przepłacisz za emulator i problem DPF zniknie na zawsze ;D

ciril
25-06-2012, 20:05
do Brukseli? ;)

galka
26-06-2012, 07:38
kusząca propozycja:)
jak tylko coś się zacznie dziać będę w kontakcie:)

pawliczex
26-06-2012, 19:14
Często bywam w domu w Polsce więc nie ma potrzeby przyjazdu do Brukseli ;D

dolek
27-06-2012, 17:45
Z DPF-em w Cromach nie ma problemu. Tak więc emulatory są zbędne.

pawliczex
27-06-2012, 19:31
Tak czy inaczej Croma z wyciętym DPF'em przechodzi badanie techniczne nawet w Belgii więc dlaczego go nie wyciąć:D A różnica w "odejściu" jest dość znaczna ;D