PDA

Zobacz pełną wersję : Nagrzewnica dodatkowa a'la webasto



Nikość
30-01-2012, 22:53
W instrukcju obsługi jest napisane, że silniki m-jet mają nagrzewnicę dodatkową


NAGRZEWNICA DODATKOWA
(wersja Multijet)
To urządzenie umożliwia szybkie ogrzanie kabiny w przypadku zimnego klimatu. Nagrzewnica dodatkowa uaktywnia się automatycznie po obróceniu kluczyka w wyłączniku załonu w pozycję ON.
OSTRZEŻENIE Funkcjonowanie nagrzewania uruchamia się tylko przy temperaturze zewnętrznej poniżej 12°C, temperaturze płynu chłodzącego poniżej 50°C i napięciu akumulatora większym od 10,25 V.

Jak objawia się jej praca, bo przy obecnych mrozach jakoś nie zauwarzyłem zbyt szybko ciepełka? A może coś trzeba ustawić.

seth
30-01-2012, 23:16
NAGRZEWNICA DODATKOWA
(gdzie przewidziano)
To urządzenie umożliwia bardzo szybkie ogrzanie kabiny w warunkach klimatycznych zimnych i temperaturze płynu chłodzącego silnik niskiej.
Nagrzewanie dodatkowe uaktywnia się w sposób automatyczny uruchamiając silnik, po obróceniu pokrętła A na ostatni zakres
czerwony i działając na wentylator (pokrętłem C) ustawiając na pierwszą prędkość. Wyłączenie ogrzewania odbywa się automatycznie,
gdy zostaną osiągnięte warunki komfortowe.
OSTRZEŻENIE Włączenie nagrzewania jest zabronione jeśli napięcie akumulatora nie jest wystarczające.
Pokrętło A temperatura nadmuchu
Pokrętło C sila nadmuchu
pokrętło E kierunek nadmuchu (nogu szyba itp.)
zaczerpnąłem ze swojej instrukcji z bravo więc pewnie u ciebie jest tak samo

miszko
31-01-2012, 08:14
Ta nagrzewnica nie jest wyposażeniem standardowym, jest dodatkiem. Wejdź na ePer i wpisz swój VIN i poszukaj na liście wyposażenia czy masz taki dodatek.

seth
31-01-2012, 08:53
nie ma tego napisanego u mnie a mam to. po odpaleniu jest na 1 bieg i temperaturę sobie ustawiasz, po czym jak sie nagrzeje wraca do dmuchania i grzania takiego jak sie go zostawiło po ostatniej jeździe. jak chcesz miszko to ci swój VIN podeśle i zobaczysz ze nie napisali łobuzy tego

Nikość
31-01-2012, 22:17
U mnie w instrukcji przy opisie "NAGRZEWNICA DODATKOWA (gdzie przewidziano)" nie ma stwierdzenia (gdzie przewidziano), więc chyba musi być. Sprawdzałem w ePer i jest. To rozumiem, że 1 bieg ustawia się sam a temperaturę mogę zrobic np:30*. Sprawdzę.

seth
31-01-2012, 22:24
ja jak wsiadam do auta to dmucha na 1 a ciepło jest regulowane natomiast po nagrzaniu dmucha jak po ostatniej jeździe zarówno odnośnie siły jak i temp. popatrz. mnie to wkurzało na początku bo se myślę "jaki grzyb nie tak to ostawiałem" ale potem eureka leci ciepłe :D

Nikość
01-02-2012, 19:37
Ja dzisiaj sprawdzałem, ale jakoś ciepła to nie czułem.

seth
01-02-2012, 20:21
to ja jeszcze raz sprawdzę u siebie jak odpalę auto

tgaudio
05-04-2012, 23:59
to ja jeszcze raz sprawdzę u siebie jak odpalę auto

Witam,

chciałem sprawdzić na ePer czy moje auto ma dodatkowe PTC, o dziwo nie znajduje żadnego modelu dla mojego VIN....

coś sugerujecie ?

Pzdr

seth
06-04-2012, 07:31
jak możesz podaj vin to ja sprawdzę. może cos źle wpisałeś, np dałeś spacje

tgaudio
12-04-2012, 16:27
jak możesz podaj vin to ja sprawdzę. może cos źle wpisałeś, np dałeś spacje

a proszę :)

ZFA19800004259758

mam kilka pytań do tych którzy zamontowali nagrzewnicę:

czy okablowanie fabryczne jest ? czy trzeba ciągnać z komory silnika kable do nagrzewnicy?
czy łatwo zainstalować nagrzewnicę w obudowie mieszalnika ciepła ?
gdzie można kupić taką nagrzewnicę ?
czy trzeba updateować soft centralki klimy aby wystawiała sygnały na pin 7 i 8 do sterowania przekaźnikami J26 i J27 (włączają grzałki 250W i 500W nagrzewnicy)?

Zbliża sie lato wiec chcę sie pobawić w instalację aby mieć w zimę ciepło :)

Pzdr

seth
12-04-2012, 16:33
jest auto wersja dynamic (taka jak moja z identycznym wyposażeniem :D) ale nie pokazuje żebyś miał dodatkowa nagrzewnicę. przykro mi

pawliczex
15-04-2012, 08:21
Przyłączam się do zapytania kolegi tgaudio. Co prawda mam Cromę ale podejrzewam że powinno być w niej podobnie. Też prawdopodobnie nie posiadam w swoim wyposażeniu PTC więc korzystając z przerwy wakacyjnej chciałbym sobie takie coś zainstalować aby zimą cieszyć się ciepełkiem

seth
15-04-2012, 10:16
trzeba popytać w serwisach posiadających webasta lub u tych od klimatyzacji. moze coś by podpowiedzieli. w sumie i ja bym był zainteresowany :D

mrozek
21-04-2013, 09:34
Według instrukcji obsługi wersje Multijet wyposażone w automatyczną klimatyzację mają dodatkową nagrzewnicę.

Info z elearn: "The additional heater is optional on all Multijet versions equipped with an automatic climate control system. It is supplied by EBERSPÄCHER."


Hmm.. ciekawe czy można dorzucić sterowanie pilotem...
pzdr

TMK
28-04-2013, 22:04
Ciekawe tylko jak to działa... W mojej niby jest, po podłączeniu do kompa można ją przetestować - słychać jak coś cyka, może przekaźnik. Efektów grzania jakoś zimą nie zauważyłem. Chyba, że bez tej grzałki jest jeszcze gorzej ;) W starej felicii (benzyna...) tak grzało aż łapy nie dało się dłużej przytrzymać przy kratce, teraz nie ma już tak dobrze.

marrr
28-04-2013, 22:13
hmm jak takiego czegoś u mnie nie zauważyłem, muszę się temu lepiej przyjrzeć :)

mrozek
28-04-2013, 22:39
Porównując ze Stilo silnik i wnętrze nagrzewają się dużo szybciej.

Pzdr

mrozek
13-05-2013, 22:49
Widać ją pod autem. Pudło i nieosłonięta wtyczka w podwoziu.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

http://img2.sprzedajemy.pl/540x405_webastodogrzewacz-eberspacher-dw-11371287.jpg

Bodziu
23-05-2013, 19:16
jest to webasto dla ubogich, prawdziwe nagrzewa oprócz silnika wnetrze( po wyłaczeniu silnika ) a ta pucha , grzeje wtedy gdy chodzi motor ot i cała mądrość

mrozek
23-05-2013, 19:46
jest to webasto dla ubogich, prawdziwe nagrzewa oprócz silnika wnetrze( po wyłaczeniu silnika ) a ta pucha , grzeje wtedy gdy chodzi motor ot i cała mądrość

Lepszy rydz niż nic.

pzdr

TMK
19-11-2013, 22:01
Zima idzie, odgrzewam wątek ;) Sprawdzi mi ktoś po nr VIN czy rzeczywiście mam to cudne ogrzewanie w cromce? ZFA19400002106267
Do zakupów HIDów bądź czyszczenia soczewek coś nie mogę się przekonać, ale do polepszenie ogrzewania jak najbardziej :)

miszko
20-11-2013, 08:56
ePer według Twojego nr VIN pokazuje taki element jak Nagrzewnica dodatkowa -> Automatyczne ogrzewanie Autonomo.

FIAT ePER (http://eper.fiatklubpolska.pl/navi?SGRP_COD=10&VEHICLE_NO=02105301&MONTH=7&COMM_MODEL=NCRO&SBMK=F&COUNTRY=010&DRIVE=S&MVS=194.752.1.0&YEAR=2008&COLOUR=216&MAKE=F&CHASSIS_NO=ZFA19400002106267&DAY_OF_MONTH=3&CAT_COD=2T&GRP_COD=501&SGS_COD=50110/00&ENGINE_NO=6075246&LANGUAGE=6&ALL_FIG=0&RMODE=DEFAULT&KEY=PARTDRAWDATA&EPER_CAT=SP&GUI_LANG=6&ALL_LIST_PART=0&PRINT_MODE=0&PREVIOUS_KEY=SUBGROUP_7&SB_CODE=-1&WINDOW_ID=1&ALL_LIST_PART=0&FORCED=TRUE)

TMK
20-11-2013, 09:15
Rzeczywiście jest, dzięki.
Próbowałem w domu zajrzeć do EPERa online, niestety nie wyświetlał żadnych schematów. Widać było same punkty gdzie powinny pokazać się listy elementów. Efekt bez względu na użytą przeglądarkę (IE, chrome, ff), chyba że Windows 8.1 coś się gryzie z EPERem :) Teraz na win7 jest ok.


Jeszcze jedno, na autokąciku wspominali, że ogrzewanie trzeba uruchomić przez FESa (nie mam) i zrobić osiowanie? Prawda to to, że domyślnie nagrzewnica jest wyłączona?

Osiowanie proxy - regulacje - ogrzewanie dodatkowe. Po włączeniu należy wykonać procedurę osiowania.
http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&Number=285093824&page=-1&fpart=all&vc=1

miras
20-11-2013, 10:38
Jeszcze jedno, na autokąciku wspominali, że ogrzewanie trzeba uruchomić przez FESa (nie mam) i zrobić osiowanie? Prawda to to, że domyślnie nagrzewnica jest wyłączona?

AutoKącik.PL: Nagrzewnica elektryczna i grzałka płynu chłodzącego. (http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&Number=285093824&page=-1&fpart=all&vc=1)
Hej, a jak sprawdzić, czy to działa? U mnie w EPER jest to samo, osiowania nie robiłem, ale max po 2 km leci już ciepło z kratek. Czy to oznacza, że działa? Czy robić osiowanie?

TMK
20-11-2013, 11:03
Dobre pytanie. Na autokąciku jest printscreen:
11826
Wg opisu z prawej, funkcja służy do wł/wył nagrzewnicy i trzeba robić osiowanie. Tylko gdzie jest info nt aktualnego stanu?

TMK
20-11-2013, 18:35
Edytować nie mogę, dopisuje resztę.

Sprawdzałem FESa, niestety mam kabel KKL:
Viaken.pl: Viaken - elektronika dla motoryzacji (http://www.viaken.pl/sklep.php?lang=pl&kat=40&prodid=304)
i nie mogę połączyć się z proxy, chyba że coś źle robię? Potrzebny jest elm327? Jeśli tak, który brać? Wolałbym na bluetootha, aby awaryjnie używać ze smartfonem.

miszko
20-11-2013, 22:56
Weź ELM327 na kablu. Ten na radiu potrafi być problematyczny. Co do podgrzewacza, skoro masz fabrycznie zamontowany to powinien być aktywny. W FES jak przejdziesz tam do miejsca gdzie pokazane jest to na obrazku i nawet wykonasz to (przy domyślnie włączonej tej funkcji) to nic się nie powinno stać.

TMK
21-11-2013, 08:23
Przy tuningu na hamowni facet wgrywał program bez obsługi dpf. Podejrzewam że nie zajrzał i nagrzewnica jest nieaktywna. Przynajmniej organoleptycznie słabo się nagrzewa, ciepłe zaczyna lecieć gdzieś po 3-5 przejechanych kilometrach.

TMK
07-02-2014, 11:34
Wczoraj po połączeniu z CAN sprawdziłem ten moduł i był wyłączony. Aktywowałem go, konieczne było jeszcze osiowanie proxy.
Dzisiaj rano +4'C, włączyłem obieg wewn. i dałem temp 22'C, po przejechaniu 1km leciało już letnie powietrze, ciut po ponad 2km w środku ciepło i obroty dmuchawy spadły. Jak na diesla, rewelacja. W sumie dobrze, że Włosi nie używali nagrzewnicy, dziś był jej pierwszy raz ;)

SAR37
07-02-2014, 16:18
Właśnie, w EPER mam wpisane, że auto jest wyposażone w dodatkową nagrzewnicę jednak nie odczułem jej dobroci.
Czy ktoś ma zdjęcie poglądowe na którym widać zamontowaną nagrzewnicę? Zdjęcia samej już widziałem jednak ciężko mi ją zlokalizować pomimo wskazówek na forum. Przy temperaturach minusowych powietrze ciepłe zaczyna lecieć dopiero po ok 5-7 km :-(
A może EPER się myli i nie posiadam takowej????
Dla cierpliwych szukaczy:ZFA19400002102252
POZDRAWIAM SERDECZNIE!

SAR37
08-02-2014, 13:30
p.s. sorki, że post za postem - szukam jakiegoś forumowicza z Krakowa, który posiada interfejs diagnostyczny i (odpłatnie) podjąłby się podpięcia oraz zdiagnozowania mojej "krówki" Czekam na PRIV

Moderatora proszę o scalenie postów.
Pozdrawiam serdecznie!

pezet3
19-03-2014, 16:34
Witajcie, czy żeby sprawdzić czy nagrzewnica jest włączona trzeba wejść w NADWOZIE(BCM)-->CAN Setup/Proxi alignment Procedure? Czy jest tam też możliwość włączania/wyłączania innych opcji, np zmiana pracy spryskiwacza ksenonów, doświetlanie zakrętów

TMK
19-03-2014, 19:24
Tak, włączenie jest w tym menu. Później jeszcze trzeba zrobić osiowanie. Doświetlanie może jest pod hasłem "światła przeciwmgłowe", jednak nie próbowałem ich uruchomić.Może ktoś z Was rozpisać do czego służą poszczególne opcje?

13702

mugsy
19-03-2014, 20:43
Intrygujący temat. Rzeczywiście w zimie przydało by się bardzo to dodatkowe ogrzewanie bo można jechać kilometrami i nie chce się nagrzać.

Ale te "PTC heater" to chyba coś innego niż Webasto (ogrzewanie postojowe)? Jakaś inna zasada działania.

Trochę dziwne żeby było domyślnie wyłączone

TMK
20-03-2014, 08:20
Trochę dziwne żeby było domyślnie wyłączone

U mnie było wyłączone, widocznie Włoch nie potrzebował grzania ;)
Przeczytaj wątek od początku, będziesz wiedział jak działa.

pezet3
20-03-2014, 20:38
Wszedłem w opcje dodatkowego ogrzewania i byłą zaznaczona opcja "NIEOBECNY". Zaznaczyłem obecny, przeprowadziłem osiowanie i wszystkie zapisy był jako udane. Odpaliłem później auto,włączyłem odmrażanie i sprawdzałem temp wody która bardzo pomału rosła do 34 stopni.Temperatura na zewnątrz 9 stopni. Wydaje mi się że gdyby nagrzewnica się włączyła temp wody rosła by szybciej (auto odpalone na postoju). Co o tym sądzicie.
W EPER pokazuje mi dodtakowe ogrzewanie(PTC) ZFA19400002112609.
Pozdrawiam

TMK
20-03-2014, 20:57
Spodziewasz się dużego efektu, takiego nie będzie. Włącz obieg wewnętrzny, max temperatura na pokrętle i w drogę. Góra po 2km powinno zacząć lecieć ciepłe powietrze z kratek.

pezet3
20-03-2014, 21:12
Spodziewasz się dużego efektu, takiego nie będzie. Włącz obieg wewnętrzny, max temperatura na pokrętle i w drogę. Góra po 2km powinno zacząć lecieć ciepłe powietrze z kratek.

Obiegu manualnie nie włączałem, jedynie co włączyłem to przycisk nawiewu na szybe przednią(załączyla się tylna szyba) nawiew ustawił się na szybę na max temp a wentylator na 1 bieg, po chwili zaczął zwiększać obroty( po minucie).
Chciałem ją zlokalizować otwierając maskę ale niestety nieudało mi się. Orientujecie sie mniej więcej gdzie się znajduje?


Sprawdziłem opcje jadąc i wrażenie jest, po przejechaniu 1km w miarę ciepłę powietrze, po przejechaniu 2,9 km powietrze już bardzo ciepłe wskazówka temp wody na pierwszej kresce.
Działa!!!!!!

Dodatkowo can setup mam wyłączone czujniki rozmrazania, mgły i zanieczyszzenia powietrza. Czyli AQS mam wyłączony?

maka131
20-03-2014, 22:02
Chciałem ją zlokalizować otwierając maskę ale niestety nieudało mi się. Orientujecie sie mniej więcej gdzie się znajduje?

w ePer widać, że jest gdzieś pod siedzeniem kierowcy



Sprawdziłem opcje jadąc i wrażenie jest, po przejechaniu 1km w miarę ciepłę powietrze, po przejechaniu 2,9 km powietrze już bardzo ciepłe wskazówka temp wody na pierwszej kresce.
Działa!!!!!!

już nie pamiętam jak to jest opisane w instrukcji, już dawno do niej nie zaglądałem, ale czy ta nagrzewnica nie włącza się poniżej jakiejś temperatury w okolicach 0 stopni?

pezet3
20-03-2014, 22:05
już nie pamiętam jak to jest opisane w instrukcji, już dawno do niej nie zaglądałem, ale czy ta nagrzewnica nie włącza się poniżej jakiejś temperatury w okolicach 0 stopni?

Temperatura poniżej 12 stopni, temp cieczy mniejsza 50stopni i napecie aku wieksze jak 10V.

RadareQ
21-03-2014, 07:23
W Stilo przekaźniki od grzałek PTC są w tunelu środkowym. 13727

pezet3
21-03-2014, 17:28
Dziś postanowiłem poszukać nagrzewnicy PTC, niestety nie udało mi się jej namierzyć. Do ściany grodziowej idą tylko 2 węże które są połączone z silnikiem. Pod Samochodem nie widać żadnej puszki a tym bardziej żadne przewody wodne tam nie idą. Zastanwiam się czy nie jest jednak schowana w tunelu, tak przynajmniej była montowana w Focusie.

maka131
21-03-2014, 18:36
Zadzwoń do ASO i zapytaj. Jak podasz im nr VIN, to sprawdzą czy masz zamontowana dodatkową nagrzewnice i gdzie masz jej szukać.

TMK
21-03-2014, 20:16
Dziś postanowiłem poszukać nagrzewnicy PTC, niestety nie udało mi się jej namierzyć.

W eperze po Twoim numerze VIN jest widoczna nagrzewnica dodatkowa czyli masz PTC. Pod autem przecież większość masz pod osłoną, wiele bez rozkręcania nie zobaczysz.

SAR37
21-03-2014, 20:31
W EPER u mnie też była - w praktyce podjechałem do ASO i lipa. Nie było i nie ma - wniosek z tego taki, że EPER też nie jest 100% dokładny.
BTW:do pezet3 - z tym pracującym ogrzewaniem to nie sugeruj się samym ciepłem. Ja też się napaliłem na PTC jak szczerbaty na suchary i dałbym sobie rękę uciąć, że w końcu działa (zimą) rzeczywistość jednak zweryfikowała moje odczucia...

pezet3
21-03-2014, 20:40
W body komputerze miałem go wylaczonego i po osiowaniu wszystko się zaadoptowalo. Dzisiaj chciałem włączyć informacje na wyświetlaczu z czujnika parkowania i niestety nie przeszło. Myślę wiec że gdyby jej nie było to komputer by jej nie zaakceptował.
Pozdrawiam

pezet3
24-10-2014, 08:04
Panowie u mnie wyczuwalne jest cieple powietrze po przejechaniu 1 km ale nie mam tak ze dmuchawa po osiagnieciu warunkow komfortowych wraca do poprzedniego stanu.
U mnie po odpaleniu auta wlaczam obieg wewnt. dmuchawe na 2 i temp np24,5 stopnia. Jedynie jak wlacze opcje odmrazania przod-tyl dmuchawa ustawia sie sama na 1 bieg pozniej sie rozpedza a po okolo 3-4minutach wraca do poprzedniego stanu.
Jak jest u was?

TMK
24-10-2014, 08:12
Siłę nadmuchu albo ustawiasz ręcznie, albo korzystasz z automatu. Przecież nie zmniejszy nadmuchu skoro masz na dwójce.

pezet3
24-10-2014, 08:34
Ok a w druga strone, tzn poprzedni stan np 4 stopien dmuchawy i 19 stopni, odpalam auto ustawiam na 1 bieg dmuchawe,l temp na 24 stopnnie. Czy wroci do poprzedniego stanu czyli do 19 stopni?

TMK
24-10-2014, 08:43
Nie powinien, będzie trzymać 24 stopnie i pierwszy na nadmuchu. U siebie reguluje temperaturą, obiegiem wewn/zewn oraz włączeniem klimatyzacji. Obsługę poziomu dmuchawy zostawiam komputerowi.

pezet3
24-11-2014, 17:23
Witajcie, znowu wracam do tego tematu, jak u was się ma funkcja odmrazania? Czy jak nacisniecie to od razu zaczyna wiać mocniej czy stopniowo od 1 biegu do maksymalnego? Czy bedzie to dzialało żeby po odpaleniu auta szybko rozmrozić przednia szybe, oczywiscie mam na mysli razem z zalaczeniem sie nagrzewnicy PTC

TMK
24-11-2014, 17:36
Przycisk załącza grzanie lusterek i tylnej szyby, aktywuje klimatyzację i przełącza nagrzewnicę na maxa z nawiewem na przednią szybę. Po odpaleniu auta najpierw jest wszystko na min, po osiągnięciu temp. będzie jak napisałem. Przy obecnych temperaturach, ciepłe powietrze leci gdzieś po przejechaniu 2km. Na postoju można długo czekać... :)

pezet3
24-11-2014, 17:59
Przy obecnych temperaturach, ciepłe powietrze leci gdzieś po przejechaniu 2km. Na postoju można długo czekać...

No to tak jest u mnie, dzięki

scrabit
24-11-2014, 19:01
Przycisk załącza grzanie lusterek i tylnej szyby, aktywuje klimatyzację i przełącza nagrzewnicę na maxa z nawiewem na przednią szybę. Po odpaleniu auta najpierw jest wszystko na min, po osiągnięciu temp. będzie jak napisałem. Przy obecnych temperaturach, ciepłe powietrze leci gdzieś po przejechaniu 2km. Na postoju można długo czekać... :)
Mam tak samo w swojej..

mrozek
25-11-2014, 11:45
(...) oczywiscie mam na mysli razem z zalaczeniem sie nagrzewnicy PTC

W Cromie nie ma grzałki PTC, bywa natomiast spalinowa.

Aby rozmrozić/odparować szyby tuż po starcie na zimnym silniku, trzeba wcisnąć przycisk rozmrażania/odparowania i podkręcić siłę nawiewu ręcznie.
Zamiast skrobania stosuję koncentrat płynu do -60st.C, który błyskawicznie po spryskaniu szyb rozpuszcza lód (nie chcę porysowanej szyby).

pzdr

TMK
25-11-2014, 11:46
PTC=dodatkowa nagrzewnica
I prawie każda croma ją ma.

seth
25-11-2014, 14:50
Ja u siebie będę niebawem montował podgrzewacz plynu chlodzacego, ciekaw tylko jestem jak to zda egzamin

lukq
25-11-2014, 16:13
Zda na pewno. W niektórych modelach fiata było to już stosowane. Często w pakiecie tzw. Zimowym.

SAR37
25-11-2014, 16:27
PTC=dodatkowa nagrzewnica
I prawie każda croma ją ma.

PRAWIE - robi wielką różnicę...
Niestety, jestem jednym z TYCH nielicznych...:mad:

scrabit
25-11-2014, 16:30
W jaki sposob to zweryfikowac?

TMK
25-11-2014, 17:14
W jaki sposob to zweryfikowac?

Na 60% po nr VIN w eperze, na 95% kablem elm327 połączyć się z CAN włączyć i zrobić osiowanie, na 100% zajrzeć pod samochód w odpowiednie miejsce ;) W eperze miałem, w kompie był nieaktywny, po włączeniu śmiga. Pod auto nie zaglądałem i nie wiem gdzie i jak jest zamontowana nagrzewnica.

scrabit
25-11-2014, 17:42
W tym miejscu?

TMK
25-11-2014, 17:53
Tak, w tym. Uruchom (f10) i zobacz jaki jest aktualny status. Przy wyłączonym (not present) włącz i zrób osiowanie. Osiowanie trwa kilka minut i testuje po kolei wszystkie dostępne moduły.

scrabit
25-11-2014, 18:04
Osiowanie to ta opcja u samej gory..?

TMK
25-11-2014, 18:09
Tak, pierwsza z góry. Bez osiowania żadne zmiany nie będą aktywowane. Taki programowy rozrusznik ;)

scrabit
25-11-2014, 18:15
Bog Ci zaplac dobry czlowieku, w sobote prawdopodobnie wymiana oliwy z filtrami to przy okazji sprawdze czy ta nagrzewnica jest.. A co w sytuacji gdy nagrzewnicy nie ma? Osiowanie nie zostanie dokonczone? Wywali jakis komunikat? Czy poprostu nie bedzie wyboru opcji Włącz?

TMK
25-11-2014, 18:27
Jak nie ma nagrzewnicy, osiowanie nic nie zmieni. Komunikat może pokazać przy braku i również po drodze możesz mieć komunikat o błędzie w jakimś innym module. Pamiętaj, że procedura trwa dłuższą chwilę i nie wolno jej przerwać!

zabezp
25-11-2014, 20:21
PRAWIE - robi wielką różnicę...
Niestety, jestem jednym z TYCH nielicznych...:mad:

No to ja, jestem ten drugi.


Na 60% po nr VIN w eperze, na 95% kablem elm327 połączyć się z CAN włączyć i zrobić osiowanie, na 100% zajrzeć pod samochód w odpowiednie miejsce W eperze miałem, w kompie był nieaktywny, po włączeniu śmiga...

Ja też w eperze miałem, w kompie był nieaktywny, po włączeniu i poprawnym osiowaniu nie działa, tzn. nie widzę i nie czuję żadnej różnicy. Chyba, że nie wiem jak to się włącza (mam klimę automatyczną).

TMK
25-11-2014, 20:42
Chyba, że nie wiem jak to się włącza (mam klimę automatyczną).

Aby max szybko nagrzać kabinę daje pokrętło ogrzewania na maksymalny zasięg - napis "HI" i obieg wewnętrzny. Jak się trochę zagrzeje kabina zmniejszam na jakieś 22-24'C i otwieram obieg zewnętrzny. Obecnie po 2km zaczyna lecieć ciepłe powietrze.

Lucek_
25-11-2014, 20:53
A czy mógłby ktoś powiedzieć gdzie ta nagrzewnica jest zamontowana seryjnie (opis lokalizacji) i jak to działa (grzanie płynu elektryczne czy dodatkowy piecyk na ON). Zastanawiam się czy auta na rynek włoski coś takiego w ogóle miały?

W skodzie są 3 świece żarowe podgrzewające płyn w ukł. chłodzenia na prąd z instalacji samochodowej. Słabo to działa bo trzeba przejechać ok 5 km na pierwszy lekko ciepły podmuch.

U mnie w Cromie przy 0 st na zewnątrz (auto wychłodzone po nocy) zaczyna dmuchać ciepłym po ok. 3 km. Z relacji innych użytkowników wynika że już po 2 km coś już grzeje.

pezet3
25-11-2014, 20:54
Ja uważam że jakby nie było nagrzewnicy to w fes wywali błąd przy osiowaniu, ja tak miałem jak chciałem aktywować funkcję czujnika parkowania na wyswietlaczu. Był komunikat że bodajze moduł jest niedostępny i nie przeszedł osiowania. Przy wyłączonej nagrzewnicy PTC i zrobieniu osiowania taki problem nie nastąpił.
Ja jestem tylko ciekawy gdzie PTC sie znajduję, może komuś uda się ja w koncu zlokalizować.


Wpadłem jeszcze na jeden pomysł, otóż u mnie po tych 2 km leci rzeczywiście ciepłe powietrze, można by spróbować wyłączyc PTC i zobaczyć jak wtedy wygląda temp powietrza po 2 kilometrach.

TMK
25-11-2014, 22:05
Ja jestem tylko ciekawy gdzie PTC sie znajduję, może komuś uda się ja w koncu zlokalizować.

Zadzwonię jutro do ASO i spróbuje przepytać gdzie to nasze yeti jest zamontowane. Może tylko w błędnej instrukcji ;)

pezet3
27-11-2014, 21:55
Zadzwonię jutro do ASO i spróbuje przepytać gdzie to nasze yeti jest zamontowane. Może tylko w błędnej instrukcji ;)

I jak wyklarowała sie sprawa z naszym tajemniczym Yeti?

TMK
28-11-2014, 17:55
Nie. Serwis w którym kupiłem crome stracił autoryzację fiata i nie mają dostępu do dokumentacji. Nie było też diagnosty i reszta nie kojarzyła nagrzewnicy w cromie. Jak na razie yeti ;)

pu3
28-11-2014, 19:38
Panowie, czy nie chodzi tutaj o element nazwany w ePER jako wymiennik ciepła nr 5
Ciecz chłodzacą w wymienniku połaczoną z układem chłodzenia podgrzewają spaliny.
Z ilustracji wynika,iż element o którym dyskusja znajduje się pod zaworem EGR i jest
połaczony z EGR I kolektorem wydechowym (silnik zimny, a jest ciepełko);-)
,
17693

pezet3
28-11-2014, 20:36
Niestety to nie jest to o czym mowa, to co podałaś to jest chlodniczka spalin i mam za zadanie obinżyć temperature spalin przed wejściem do kolektora ssącego poprzez egr.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

EPER w katergori ogrzewanie pokazuje dodatkową nagrzewnicę ale jest to nagrzewnica spalinowa firmy Eberspaecher i to nie jest PTC17695

Lucek_
28-11-2014, 20:43
A wiecie czym się różni mądra blondynka od Yeti.
-Yeti podobno ktoś kiedyś widział.

Sorry wszystkie blondynki ale jakoś ten kawał kojarzy mi się z tajemniczym webasto, które każdy ma w cromie. Niestety nikt nie wie gdzie jest i jak działa

pu3
28-11-2014, 21:09
obinżyć temperature spalin

właśnie o tą funkcję chodzi, oddaje ciepło do układu chłodzenia
jest to moim zdaniem jeden z elementów podgrzewający płyn chłodzący

TMK
28-11-2014, 21:12
Coś musi siedzieć pod maską, przy testowaniu słychać jakiś przekaźnik.
Ewentualnie można kombinować z dodaniem ogrzewania foteli.

pezet3
28-11-2014, 21:46
właśnie o tą funkcję chodzi, oddaje ciepło do układu chłodzenia

Nagrzewnica PTC jest to urządzenie elektryczne, coś w postaci grzałki( farelki). Webasto o którym pisze LUCEK jest zasilane ON, jest programowalne z panela bądź z pilota ma osobną pompkę paliwa a także osobny wydech ( rurę spalin), podczas działania słychać cykliczne cykanie pompki.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

W instrukcji obsługi jest mowa o bezpiecznikach w komorze silnika i pozycja f23 odpowiada za :+30 radio/Connect, centralka nagrzewnicy dodatkowej .
Mowa coś o centralce ogrzewania dodatkowego, nie wiem czy nie chodzi właśnie o te opcjonalne webasto.

radek_p14
28-11-2014, 22:38
Według eLearn wychodzi coś takiego.

17696176971769817699

pezet3
28-11-2014, 22:55
Fajnie opisana zasada dzialania webasto, jest tam wspomniane jako opcja dla multijetow, czyli nie kazdy jest w nia wyposazonu, tak ja to rozumiem. Pozdrawiam

Lucek_
28-11-2014, 23:48
Jeśli PTC to grzałka powietrza, to czy alternator dałby radę ją zasilić? Farelki mają zwykle 2kW mocy.

radek_p14
28-11-2014, 23:58
Fajnie opisana zasada dzialania webasto, jest tam wspomniane jako opcja dla multijetow, czyli nie kazdy jest w nia wyposazonu, tak ja to rozumiem. Pozdrawiam

Webasto to przecież ogrzewanie postojowe i aby ono działało silnik nie musi byś uruchomiony.

To co jest opisane w eLearn ma wspomagać nagrzewanie samochodu, którego silnik pracuje.

pezet3
29-11-2014, 05:42
Webasto to przecież ogrzewanie postojowe i aby ono działało silnik nie musi byś uruchomiony.

To co jest opisane w eLearn ma wspomagać nagrzewanie samochodu, którego silnik pracuje.

To co jest opisane w elearn to nic innego jak webasto. Jest tam pompa paliwa, komora spalin, wydech spalin i ma za zadanie przyspieszyc ogrzanie plynu chlodniczego a przez to wnetrze kabiny.
U mnie w aucie nic nie przyspiesza ogrzania silnika, tzn temp silnika nie wskakuje szybciej do 90 stopni, a cieple powietrze leci wtedy kiedy wskazowka jeszcze nie drgnie. Co do tego webasta ktore opisuje elearn nawet jakby mialo to wspomagac tylko ogrzanie silnika to i tak jest zasilane ON wiec jak sie wlaczy to musi gdzies wyrzucac spaliny a umnie nic takiego sie nie dzieje. Croma ma wydech spalin z webasto w prawym nadkolu i tam powinny byc jak nie widoczne to napewno slyszalne spaliny.

pezet3
29-11-2014, 09:58
Dzisiejszy poranny mróz obnażył brak nagrzewnicy. Po przejechaniu dopiero ponad 4km zaczelo leciec w miare cieple powietrze.

mikoz
29-11-2014, 11:52
Po przejechaniu dopiero ponad 4km zaczelo leciec w miare cieple powietrze.

Ot, Diesel....

scrabit
29-11-2014, 12:09
Ja dzis ta wlaczylem, zrobiłem osiowanie, ale narazie nie moge sie wypowiedziec bo auto już rano kurs mialo wiec dopiero w poniedzialek Po nocy zweryfikuje czy cos to dalo..

TMK
29-11-2014, 15:58
Dzisiejszy poranny mróz obnażył brak nagrzewnicy. Po przejechaniu dopiero ponad 4km zaczelo leciec w miare cieple powietrze.

Nieźle, 3 minuty i ciepło, w benzynie tak dobrze nie miałem :mrgreen:

pezet3
30-11-2014, 19:36
Ja dzis ta wlaczylem, zrobiłem osiowanie, ale narazie nie moge sie wypowiedziec bo auto już rano kurs mialo wiec dopiero w poniedzialek Po nocy zweryfikuje czy cos to dalo..

I jak odczucia, jest lepiej niz bylo?

scrabit
01-12-2014, 07:06
Nie wiem, wczoraj w domu siedzialem, zaraz do roboty sie zbieram wiec zobaczymy czy jest roznica..
Edit
Nagrzal sie szybciej ale nie wydaje mi sie żeby to była zasługa nagrzewnicy.
Po 5min czułem letnie powietrze,
minute później drgnela wskazowka temp silnika, po kolejnych 3 minutach leciało już ciepłe, a po kolejnych 3 min w środku było ciepło..

Lucek_
06-12-2014, 23:10
A nie próbował ktoś zamontować do cromy elektryczną grzałkę w bloku silnika, grzejącą płyn chłodniczy? Kiedyś widziałem grzałkę do octavii montowaną w miejsce zaślepki przeciwmrozowej. W Kanadzie prawie każde auto ma taką grzałkę.

http://www.boruta.biz/grzalkidefa.html

Bopter
07-12-2014, 13:10
Prześledziłem wątek i wynika z niego że jeżeli jest zamontowana w Cromie dodatkowe grzanie to jest to "piecyk" Eberspacher? Jeżeli tak to czy ktoś rozbudowywał to urządzenie o funkcję ogrzewania postojowego?

pezet3
07-12-2014, 16:40
Tutaj właśnie są dwa róźne ogrzewania. Ebersspacher o którym piszesz jest to ogrzewanie doatkowe z funkcją grzania bez odpalenia pojazdu ( paliwem jest olej napedowy ze zbiornika) . Nagrzewnica PTC o którym jest ten wątek jest ogrzewaniem elektrycznym tzn na prąd , nie możesz jej sam programować i włącza się przy spełnieniu pewnych kryteriów. Do tej pory nikt jej nie znalazł. Jedyny trop jakim się posługujemy jest MES i FES gdzie jest opcja włączenia tego ogrzewania.

Bopter
07-12-2014, 21:00
Niestety to nie jest to o czym mowa, to co podałaś to jest chlodniczka spalin i mam za zadanie obinżyć temperature spalin przed wejściem do kolektora ssącego poprzez egr.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

EPER w katergori ogrzewanie pokazuje dodatkową nagrzewnicę ale jest to nagrzewnica spalinowa firmy Eberspaecher i to nie jest PTC17695

Według eper w moim aucie jest coś takiego - to Twój post. Temat bardzo mnie zainteresował postaram się go zbadać.

irqus
07-12-2014, 23:26
PTC jest już zaprogramowane i o ile się nie myle to ono się włącza jak w instalacji jest powyżej 13V i ogrzewa elektrycznie powietrze i tak ja mam w stilo sa chyba 3 stopnie to zalezy ile czujnik temp pokaże tak mam wrażenie po ilości cykań przekaźników, a wyłacza sie gdy silnik osiągnie około 50 stopni jakoś tak. u mnie to następuje przy -2 po około 4 km. Myśle że w cromie jest podobnie.

pezet3
08-12-2014, 06:30
Według eper w moim aucie jest coś takiego - to Twój post. Temat bardzo mnie zainteresował postaram się go zbadać.

Tak, u mnie eper takze to pokazuje, ale niestety tego nie mam. Ten eberspacher ma wydech spalin z tlumikiem ktory powinien znajdowac sie w okolicach prawego nadkola, u mnie tego nie ma.

pezet3
08-12-2014, 06:35
PTC jest już zaprogramowane i o ile się nie myle to ono się włącza jak w instalacji jest powyżej 13V i ogrzewa elektrycznie powietrze i tak ja mam w stilo sa chyba 3 stopnie to zalezy ile czujnik temp pokaże tak mam wrażenie po ilości cykań przekaźników, a wyłacza sie gdy silnik osiągnie około 50 stopni jakoś tak. u mnie to następuje przy -2 po około 4 km. Myśle że w cromie jest podobnie.

U mnie cieple powietrze z nawiewu leci przy temp -2 po 2 km, ale nie slysze zadnego cykania przekaznikow. Z tego co wiem to PTC ma w instalacji 2 grzalki o roznej mocy w zaleznosci od temp.

Bopter
08-12-2014, 17:37
Dzisiaj w serwisie autoryzowanym Ebersspacher i Webasto dowiedziałem się, że żaden z producentów nie potwierdza, że ich urządzenia były montowane fabrycznie do Fiata Croma. Dodatkowe podgrzewanie pochodzi więc od grzałek zasilanych elektrycznie. Ciekawość moja nie została jednak zaspokojona więc będę drążył temat dalej.

byrrt
09-12-2014, 11:38
Co do Cromy nie było fabrycznego Webasto? Oj dziwne by to było bo nawet BBMy miewały... ;)

TMK
09-12-2014, 11:39
W cenniku jest czyli było.

Bopter
09-12-2014, 13:58
To ten serwis, który udzielił mi takich informacji to dobry:) musi być!

Lucek_
10-12-2014, 15:53
Na allegro nie widać używki webasto do cromy więc chyba mało kto zamawiał taką wersję.

A widzieliście coś takiego?

GRZAŁKA SILNIKA webasto 3 KW Z POMPĄ WODY KOMPLET (4848845034) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/grzalka-silnika-webasto-3-kw-z-pompa-wody-komplet-i4848845034.html)

TMK
10-12-2014, 16:05
Bez sensu. "zasilany prądem o napięciu 230V". Jak ktoś ma prąd, to... i ma garaż ;)

pu3
10-12-2014, 16:08
ciekawa propozycja, montaz nieskomplikowany dla osob, ktore maja zasilanie w mejscu parkowania.

Lucek_
10-12-2014, 19:56
Bez sensu. "zasilany prądem o napięciu 230V". Jak ktoś ma prąd, to... i ma garaż ;)

Niekoniecznie

U nas na osiedlu wszyscy mają garaże ale zagracone (kosiarki, rupiecie, rowery itp) i większość aut stoi na zewnątrz. Niektórzy ew mają same daszki (wiaty) W takich przypadkach ogrzewanie elektryczne jest ok. Można do tego dołączyć prosty programator czasowy do gniazdka i śmigać codziennie rano ciepłym autem.

Wiecie może czy Croma ma w bloku otwór do zamontowania samej grzałki (bez pompy)?

pezet3
10-12-2014, 20:14
Panowie zaczyna sie off-topic robic. Przypominam ze, temat poswiecony jest dla nagrzewnicy PTC.
Pozdrawiam

pu3
10-12-2014, 20:25
Wiecie może czy Croma ma w bloku otwór do zamontowania samej grzałki (bez pompy)?

na zdjeciu( silnik 2,4 ale 1,9 ma tak samo) widac te otwory w bloku zaslepione deklami, a nie prosciej zamontowac grzleczke na przewodzie nagrzewnicy?
przecinasz wąż ,montujesz, i odpowietrzasz w przypadku bloku masz duzo osprzetu do zdemontowania przed montazem.

byrrt
11-12-2014, 09:07
A widzieliście coś takiego?
Widzieliśmy, są też wersje bez pompy wykorzystujące cyrkulację konwekcyjną.. Jest na to w silniku specjalne miejsce. Ogólnie myślę że to naprawdę fajna sprawa choć fakt tylko i wyłącznie w wypadku garażu się to sprawdzi (ew. podjazdu koło domu).

maciekpt
11-02-2015, 08:59
A propos dodatkowej elektrycznej nagrzewnicy, w którą mogą być opcjonalnie wyposażone wszystkie wersje Multijet z klimatyzacją automatyczną to u mnie chyba jej nie ma choć EPER online pokazuje :(
W zeszłym tygodniu niby ją włączyłem przy pomocy MESa ale zupełnie nie czuję, żeby cokolwiek miało się szybciej nagrzewać.

Poniżej cytat po angielsku z programu ELEARN o tym urządzeniu:
"The supplementary heater is an option on all Multijet versions with an automatic climate control system.
This device is fitted in the coolant circuit between the engine and the heat exchanger. It partly preheats the passenger compartment and engine coolant, reduces the engine warm-up time and removes ice and condensation from the windows more rapidly.
In particular, the system initially heates the coolant and then, when the engine reaches normal service temperature, it is carried into the vehicle passenger compartment.
The additional is turned on by the climate control system, when the user sets the climate control system to high temperatures (heating mode) and engine temperature is low."

SAR37
12-02-2015, 08:11
A propos dodatkowej elektrycznej nagrzewnicy, w którą mogą być opcjonalnie wyposażone wszystkie wersje Multijet z klimatyzacją automatyczną to u mnie chyba jej nie ma choć EPER online pokazuje
Witaj w klubie.... EPER nie zawsze jest wyrocznią - też się nad tym zastanawiałem i w końcu podjechałem do ASO aby sprawdzili i ewentualnie włączyli. Efekt: "Panie, tu nie ma czegoś takiego i nigdy nie było a to, że ma pan automatyczną klimatyzację to o niczym nie świadczy. To taki "ITALIAN STYLE"".:lol:

maciekpt
12-02-2015, 08:47
Kluczowa jest informacja, że jest to wyposażenie opcjonalne :)
BTW EPER, przynajmniej ten online, dostępny tutaj na stronie, to niekoniecznie pokazuje wyposażenie/konfigurację dla danego numeru VIN. Na przykładzie mojego auta pokazuje informację o skrzyni automatycznej (taka jest) jak i ręcznej.

martinez
12-02-2015, 11:03
Fajnie byłoby móc sprawdzić fizycznie gdzie toto jest, jeśli chodzi np. o Fiata Bravo to widziałem gdzieś instrukcję montażu tegoż urządzenia gdzieś w okolicach podradiowych zaraz za konsolą (ma to chyba ze 3 wtyczki). Czy ktoś w takim razie wie gdzie to mogłoby w naszych cromkach być?

Znalazłem: dot. montażu w bravo AutoKącik.PL: Porady techniczne i wszystkie przydatne rzeczy. (http://forum.autokacik.pl/showthreaded.php?Cat=0&Number=285462537&page=&vc=1)

maciekpt
12-02-2015, 11:39
Elearn twierdzi, że: "This device is fitted in the coolant circuit between the engine and the heat exchanger" czyli trzeba szukać gdzieś na wężach od płynu chłodzącego, między silnikiem a nagrzewnicą (heat exchanger to nagrzewnica?).

nicpol
05-05-2015, 07:45
FIAT ePER (http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD_COD=194&COUNTRY=012&GRP_COD=501&CAT_COD=2T&SBMK=F&DRIVE=D&SGRP_COD=10&MAKE=F&SGS_COD=0&COMM_MODEL=NCRO&ALL_FIG=0&LANGUAGE=6&NEW_HTTP=TRUE&PREVIOUS_KEY=PART&ALL_LIST_PART=0&SB_CODE=-1&KEY=PARTDRAWDATA&PRINT_MODE=0&EPER_CAT=SP&WINDOW_ID=1&GUI_LANG=6)

to chyba wyjaśni i zamknie temat.

maka131
05-05-2015, 08:09
Wiele osób mago w ePer jak szuka po Vin swojego auta, ja też. Problem w tym ze nikt nie umie podgrzewnicy na aucie znaleźć, ja za kazdym razem jak coś naprawiam rozgladam sie i jej szukam

moby33
03-07-2015, 23:47
Z tego co ja się orientowałem to Croma nie miała PTC. Było w Stilo. W Cromie był piecyk Z Ebera zazwyczaj jako dogrzewacz czyli uruchamiał się automatycznie przez panel klimatyzacji. Montowałem kiedyś taki wynalazek w Stilo w wersji pełnej czyli można było programować czas włączenia. Teraz czas na Crome.

dbh
27-09-2015, 16:31
witam
nabylem ostatnio Crome i chcialbym sie dowiedziec czy komus udalo sie zlokalizowac ta nagrzewnice?

Lucek_
29-09-2015, 19:23
na zdjeciu( silnik 2,4 ale 1,9 ma tak samo) widac te otwory w bloku zaslepione deklami, a nie prosciej zamontowac grzleczke na przewodzie nagrzewnicy?
przecinasz wąż ,montujesz, i odpowietrzasz w przypadku bloku masz duzo osprzetu do zdemontowania przed montazem.

Z tego wynika że silnik fiatowski 2,4 ma 4 takie dekle przeciwmrozowe. Ciekawe czy są też w wersji 1,9JTDM i czy istnieje techniczna możliwość montażu tam grzałki elektrycznej. Do silników VW 1,9 TDI są w sprzedaży takie grzałki o mocy ok 300-500W więc na pewno tam to wchodzi. Z tego co pamiętam lepszy wariant jest z grzałką bezpośrednio w bloku. Podobno w niektórych silnikach termostat blokował przepływ ciepłej wody w wariancie z grzałką na wężu. Trzeba by to sprawdzić na żywo. Widział ktoś kiedyś grzałkę elektryczną przy silniku fiatowskim?

A tak nawiązując do tego zdjęcia bloku silnika 2,4, mam pytanie do specjalistów: jak wygląda w tym silniku wał korbowy? Czy wykorbienia są w jednej płaszczyźnie jak w silniku 4-ro cylindrowym? Widok różnej pozycji tłoków wskazuje że jest chyba inaczej

Z tego epera wynika ze ta dodatkowa nagrzewnica to typowy piecyk na olej napędowy z pompką i sterowaniem (nazywany przez wielu Webasto od nazwy jednego z producentów). Przypuszczenie że jest to urządzenie fizycznie zamontowane w aucie (ale jest wyłączone i trzeba aktywować) jest nierealne. Większość Crom pochodzi z Włoch i tam na pewno nikt tego nie montował jako wyposażenie dodatkowe bo kraj jest ciepły Jest niewielkie prawdopodobieństwo że ktoś może mieć Webasto ale np w Cromie z Niemiec (ale wtedy jest w kabinie zamontowany sterownik co łatwo zauważyć).

Czy były by jakieś grzałki dogrzewające same powietrze do kabiny - nie wiem (ale chyba łatwo by to było widać gdzieś w kanale za wentylatorem) Alternator w Cromie do mocnych nie należy. Taka grzałka musiała by mieć min ze 300-500W co przy napięciu 12W daje 25-40 A dodatkowego obciążenia. Nie wiem czy alternator by wydolił?

Choć prawdę mówiąc dziś rano było zimno i po ok 2,5 km poczułem ciepły powiew z nadmuchu. W octavii TDI ten dystans to ok 5 km. Może fiatowski silnik ma taką konstrukcję że szybciej się nagrzewa. Tak było w starym silniku 1,7D z Nissana Sunny. Może stąd to wrażenie o ukrytej tajnej grzałce w Cromie

Python28
30-09-2015, 08:55
Istnienie takiego piecyka w aucie a sterowanie nim dodatkowym sterownikiem to dwie różne sprawy. Montowane sa takie piecyki jako dogrzewanie silnika a nie ogrzewanie postojowe i wtedy osobne sterowanie nim jest już nie potrzebne. Ale i w takiej sytuacji łatwo zauważyć obecność takiego urządzenia, jeżeli zgasimy silnik zanim się rozgrzeje to powinien być słyszalny szum i zapach spalin oleju bo to zwykły piecyk spalinowy. Nie może piecyk zasnąć wraz z przekręceniem kluczyka bo musi się ochłodzić po pracy a nie wie kiedy zostanie wyłączony kluczyk. Być może i wszystkich tych którzy włączyli dodatkowy dogrzewacz a nie słyszą dodatkowych dźwięków dopadła tak zwana autosugestia, że skoro jest włączony ma być cieplej i już. W mojej cromie raczej nie ma takiego urządzenia a auto grzeje się bardzo szybko.

dbh
30-09-2015, 09:37
dobra, ale dziwne jest to że jak do tej pory nikt nie potwierdził ze ma takie urządzenie u siebie a szkoda

maka131
30-09-2015, 16:53
Tylko czy to aby jest piecyk spalinowy. Już dawno nie zaglądałem do instrukcji obslugi jednak z tego co pamietam, to odnioslem wrazenie że te dodatkowe ogrzewania montowane opcjonalnie, miało byc elektryczne. Przez kilka lat nie udalo mi sie tego znaleźć pod aute ani w komorze silnika.jesli dobrze tez pamietam, to dodatkowe ogrzewanie miało podnosic temperature powietrza wylatujacego z nawiewow wentylatora. W takip przypadku to moze jakaś grzałka elektryczna siedzi w tunelu środkowym pod deska, i tam podrzewa płyn w nagrzewnicy.

mirek8423
30-09-2015, 17:29
maka131 ty mówisz chyba o grzałkach PTC i tutaj poczytaj http://fiatklubpolska.pl/stilo-444/przygasajace-swiatla-przy-nagrzewaniu-wnetrza-27404/

dbh
12-10-2015, 12:37
mam jescze pytanie o ta grzalke PTC
wg VINu w mojej Cromie jest ta grzalka, uruchomilem ja programem, zrobilem osiowanie jednak szczerze mowiac nie odczulem jakiejs roznicy w nagrzeniu wnetrza pojazdu. gdzie dokladnie jest ta nagrzewnica umiejscowiona w Cromie zeby sprawdzic czy slychac cykanie przekaznikow?

Python28
12-10-2015, 19:40
Gdybyś poczytał ten wątek to wiedział byś że nikt nie jest w stanie powiedzieć gdzie ta grzałka jest.

mirek8423
12-10-2015, 20:11
. gdzie dokladnie jest ta nagrzewnica umiejscowiona w Cromie zeby sprawdzic czy slychac cykanie przekaznikow?Gdybyśmy ją mieli to zapewne było by słychać cykanie. Pozwólcie, że wrócę do mojego byłego Stilo. W Stilo miałem tą grzałkę PTC tak jakby za panelem klimatronika no tak trochę wyżej i głębiej w stronę przodu auta. Można było zobaczyć kable od tej grzałki, były od strony pasażera na tunelu środkowym, były takie grube czerwony i czarny a cykanie przekaźnika naprawdę słychać było w całej kabinie. Wiadomo, żeby ona (grzałka) zadziałała to musiały być spełnione jakieś tam warunki m.in stan aku, temp zewnętrzna i cos tam jeszcze. To było fajne ale podczas działania światła przygasały bo to chyba była grzałka 700 watowa ale bajer supcio. Teraz brakuje mi tego w cromie. Rozmrozić szybę przednią to był normalnie śmiech, my też mamy co prawda odmrażanie szyby z przodu ale to całkiem inna sprawa.

dbh
13-10-2015, 09:36
ok to inaczej, moze przy pomocy takiego testu da sie to sprawdzic. zalozmy ze jest taka grzalka, odpalam auto, na dworze zimno powiedzmy +3stC, aku sprawny tzn powyzej 10,25V tak jak w instrukcji (zalozmy ze ok 12V), podlacze miernik napiecia do aku to czy po uruchomieniu tej grzalki PTC napiecie spadnie, jesli tak to o ile mniej wiecej?

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

ok to inaczej, moze przy pomocy takiego testu da sie to sprawdzic. zalozmy ze jest taka grzalka, odpalam auto, na dworze zimno powiedzmy +3stC, aku sprawny tzn powyzej 10,25V tak jak w instrukcji (zalozmy ze ok 12V), podlacze miernik napiecia do aku to czy po uruchomieniu tej grzalki PTC napiecie spadnie, jesli tak to o ile mniej wiecej?

jaro190
16-10-2015, 21:19
takiego ustrojstwa nie ma w cromie występowało tylko w stilo , to o czym piszesz to jest grzejnik dodatkowy - po uruchomieniu silnika zaczyna pracować (zasilane ropką ze zbiornika) w e-per można to podejrzeć- co do nagrzewnicy to wystarczy ściągnąć prawą lub lewą osłonę tunelu środkowego lub zdemontować środkową kratkę nawiewu

dbh
19-10-2015, 13:01
takiego ustrojstwa nie ma w cromie występowało tylko w stilo , to o czym piszesz to jest grzejnik dodatkowy - po uruchomieniu silnika zaczyna pracować (zasilane ropką ze zbiornika) w e-per można to podejrzeć- co do nagrzewnicy to wystarczy ściągnąć prawą lub lewą osłonę tunelu środkowego lub zdemontować środkową kratkę nawiewu

wg VINu EPER pokazuje ze mam ten grzejnik dodatkowy niemniej jednak nie widze zadnego ukladu wydechowego dlatego stwierdzilem ze moze jest to ta nagrzewnica PTC.

jaro190
27-10-2015, 21:59
u mnie też to pokazuje ale fizycznie tego na pokładzie nie mam

dbh
28-10-2015, 10:35
a ta nagrzewnica w tunelu to wystarczy sciagnac ta kratke ktora jest na koncu tunelu srodkowego przrez ktora wylatuje powietrze na tyl ?

dbh
25-11-2015, 19:25
'Odgrzeje' ze tak powiem. Jako że temat nie daje mi spokoju przeglądałem elearn i w części dotyczącej ogrzewania jest oddzielny temat dotyczący nagrzewnicy dodatkowej spalinowej. Pompka ma znajdować się przy zbiorniku paliwa ale nie mogłem wyczaic gdzie ma być wydech . W części opisującej schemat elektryczny panelu climatronica widać 2 gniazda pinowe. na jednym z gniazd jeden pin jest opisany jako sterowanie nagrzewnica dodatkową a drugi jako sterowanie nagrzewnica Park Heater. Czy ktoś zaglądał do elearn i spotkał się z tym? Średnio jestem obeznany z Elektronika dlatego może ktoś bardziej kumaty się wypowie?

pezet3
25-11-2015, 20:42
Wszystko spoko ale mówisz o dodatkowej nagrzewnicy eberspacher zasilanej ON. Oprócz dodatkowej pompki ma jeszcze swój wydech spalin.
Natomiast Ptc ma byc elektryczna i powinna się znajdować gdzieś za panelem climatonic. Niestety nikt jej nigdy nie znalazł.😳

dbh
25-11-2015, 20:53
No i ta spalinowa to wudaje mi się ze powinna być podpięty pod ten pin z Park Heater. Szukałem w EPERZE i nie znalazłem nawet zwykłej nagrzewnicy bo z informacji od znajomego mechanika ta nagrzewnica dodatkową powinna być zamontowana w nagrzewnicy i jest to nagrzewnica elektryczna. Szczerze mówiąc jest to dla mnie dziwne ze nikt nigdy nie sprawdził tego do końca. Przecież jakiś przekaznik chyba powinien być od tego a jeśli to jest grzałka elektryczna to nie ma takiej opcji żeby nie było przekaźnika. Zrobiłem ostatnio pomiar napięcia przy odpaleniu auta i przekrecildm temp na HI i spadku napięcia nie zaobserwowałem.

dbh
10-12-2015, 14:49
poswiecilem troche czasu w pracy na przeszukiwaniu EPERa i znalazlem cos takiego.
21956
jak widac jest to nagrzewnica typu PTC. jak ktos ma mozliwosc zeby ogladnac klimatyzator to pewnie powinien to zlokalizowac.

tutaj link z infomracja na temat tej czesci, jak rowniez lista samochodow w ktorych bylo to montowane.

Nagrzewnica ogrzewania kabiny NRF 54275 - Sklep iParts.pl (http://www.iparts.pl/czesc/nagrzewnica-ogrzewania-kabiny-nrf-54275,0-205-54275-939957.html)

pezet3
10-12-2015, 15:11
Kolego to nie jest nagrzewnica PTC tylko parownik klimatyzacji i zwykła nagrzewnica. PTC nie jest zasilane płynem chłodniczym tylko elektrycznie.
Niestety ale PTC raczej na próżno szukać u nas w Cromach.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Tutaj parownik klimy z numerem oem z eper FIAT 77363730 http://www.iparts.pl/czesc/parownik-klimatyzacji-nissens-92165,0-123-92165-490188.html
a tutaj nagrzewnica oem FIAT 77363732 http://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3235321534350-NRF_54275-O17938-nagrzewnica.html

dbh
10-12-2015, 15:23
faktycznie nie zwrocilem uwagi ze jest tam miejsce na podlaczenie przewodow z plynem.

dbh
11-12-2015, 11:24
szukam dalej, wg eLearna pompa paliwa do nagrzewnicy spalinowej ma byc umiesczona po lewej stronie zbiornika paliwa. wczoraj szukalem i znalazlem 2 wiazki kabli. moze ktos wie co to za wiazki.
219622196321964

CzarnyGD
11-12-2015, 11:51
Strzelam, że zasilanie pompy paliwa.

dbh
11-12-2015, 12:05
to sa 2 rozne wiazki, wiec jedna faktycznie moze byc do pompy paliwa, a druga?

Abramsik
04-12-2016, 13:17
Trochę odgrzeje temat bardziej dla "potomnych" oraz ewentualnej pomocy w szukaniu tytułowej dodatkowej nagrzewnicy. Tak jak pisze Kolega Python28 w moim rydwanie jest takie właśnie urządzonko. Moja Cromka (produkowaną na rynek niemiecki) posiada tzw. pakiet zimowy a w nim: dodatkowa nagrzewnica /133 -nr w specyfikacji wyposażenia/, siedzenia przednie podgrzewane /452/, podgrzewane spryskiwacze /110/ i spryskiwacze reflektorów /102/ mimo że mam zwykłe reflektory soczewkowe. Z początku myślałem że mam zwykłe PCT czyli opisywaną tu "farelkę" elektryczną. Jednak zaobserwowałem opisywane przez Kolegę "objawy".

Montowane sa takie piecyki jako dogrzewanie silnika a nie ogrzewanie postojowe i wtedy osobne sterowanie nim jest już nie potrzebne. Ale i w takiej sytuacji łatwo zauważyć obecność takiego urządzenia, jeżeli zgasimy silnik zanim się rozgrzeje to powinien być słyszalny szum i zapach spalin oleju bo to zwykły piecyk spalinowy. Nie może piecyk zasnąć wraz z przekręceniem kluczyka bo musi się ochłodzić po pracy a nie wie kiedy zostanie wyłączony kluczyk. ...
Mając porównanie z Bravo 1,6 MJ Croma nagrzewa się błyskawicznie. Nagrzewa się silnik a przez to prawie od zaraz (urządzenie uruchamia się samoczynnie po niżej chyba 10 st. C z lekkim opóźnieniem) a nie jest to ciepły nadmuch do kabiny. I nie jest to autosugestia tylko fakt. Fakt, który mnie bardzo cieszy. Reasumując są na pokładach naszych Cromek i takie dodatkowe nagrzewnice, a ich obecność może wynikać z dodatkowego pakietu lub kraju docelowego.

Croma 08
04-12-2016, 21:34
Mam dokładnie taki sam pakiet zimowy i Cromę też z Niemiec, ale żadnego dodatkowego dogrzewania nie zauważyłem. Ciekawe czy jest inny sposób na stwierdzenie obecności tego ustrojstwa.

dbh
05-12-2016, 10:38
Trochę odgrzeje temat bardziej dla "potomnych" oraz ewentualnej pomocy w szukaniu tytułowej dodatkowej nagrzewnicy. Tak jak pisze Kolega Python28 w moim rydwanie jest takie właśnie urządzonko. Moja Cromka (produkowaną na rynek niemiecki) posiada tzw. pakiet zimowy a w nim: dodatkowa nagrzewnica /133 -nr w specyfikacji wyposażenia/, siedzenia przednie podgrzewane /452/, podgrzewane spryskiwacze /110/ i spryskiwacze reflektorów /102/ mimo że mam zwykłe reflektory soczewkowe. Z początku myślałem że mam zwykłe PCT czyli opisywaną tu "farelkę" elektryczną. Jednak zaobserwowałem opisywane przez Kolegę "objawy".

Mając porównanie z Bravo 1,6 MJ Croma nagrzewa się błyskawicznie. Nagrzewa się silnik a przez to prawie od zaraz (urządzenie uruchamia się samoczynnie po niżej chyba 10 st. C z lekkim opóźnieniem) a nie jest to ciepły nadmuch do kabiny. I nie jest to autosugestia tylko fakt. Fakt, który mnie bardzo cieszy. Reasumując są na pokładach naszych Cromek i takie dodatkowe nagrzewnice, a ich obecność może wynikać z dodatkowego pakietu lub kraju docelowego.

jesli mozesz to zrob foto instalacji
kupilem piec webasto i przymierzam sie do montazu, narazie mysle nad lokalizacja pieca (instrukcja podaje ze montuje sie w zderzaku miedzy zderzakiem a chlodnica) a ja nie chce sciagac zderzaka

zaviaseq
08-12-2016, 13:24
ja mam zamontowane webasto między zderzakiem a chłodnicami przy lewej lampie

dbh
22-02-2018, 10:02
po długim czasie ostatecznie i ja mogę się cieszyć tym cudem
radość z użytkowania nie do opisania.
w zasadzie nie trzeba programować na wcześniejsze uruchomnienie bo jak odpalam auto, uruchamiam piec to po mniej niż 2min już leci letnie powietrze.

zamontowałem piec z Mazdy, miejsce montażu to tak ja kwyżej napisane mieędzy zderzakiem o chłodnicą po lewej stornie (takie miejsce montażu jest nawet przewidziane w instrukcji Webasto do Cromy)

zrobiłem test przy ustawienie pokrętła temp na max i całkowicie zimnym silniku.
1. temp zewn -1, start auta i pieca, wentylator zaczyna dmuchać po 3min i przejechaniu 3km
2. temp 0, start auta, wentylator rusza dopiero po 5min i 6km.

generalnie polecam, na lato jeszcze może dołożę radiolinie żeby można było odpalać z pilota lub moduł GSM.

lisekg
22-02-2018, 10:44
Jakie koszty?

dbh
22-02-2018, 10:51
ciezko policzyc
piec - jakies 500zl - nie pamiętam bo kupowałem 1,5 roku temu
okazało się że pompa obiegowa byłą dupnięta więc za pompę chyba 150
sterownik też coś koło 150 (był dedykowany do mazdy musiałem kupić analogowy - podobno da się też uruhcomić te cyfrowe ale nie wyszłomi)
robocizna w sumie wyszła 350zl (byłoby taniej ale najpierw mi gość montował piec i wziął 200zl, później dokładałem smoka paliwa i przeciągnął kable do kabiny i wziął 150)
wiązkę elektryczną mi zrobił szwagier praktycznie za friko.

lisekg
22-02-2018, 11:39
Tak jak piszesz super sprawa dla osób parkujących pod chmurką ale nie tylko w mroźne dni.....
Moje rozwiązanie bazujące na grzałkach elektrycznych 12V wstawionych w układ nagrzewnicy Cromy to tylko namiastka możliwości i wydajności "spalinowego" ogrzewania postojowego ;-)

dbh
22-02-2018, 12:49
grzałki chyba dość mocno obciążają akumulator, ale zawsze to coś szczególnie jak ktoś nie ma garażu i szyby zawalone.
w zasadzie kupiłem ten piec bo cena była dość okazyjna, niestety okazało się że trzeba było troche do tego dołozyć, ale generalnie raczej warto, zapowiadają nawrót zimy w najbliższy weekend wiec zobaczymy jak będzie.

lisekg
22-02-2018, 13:09
Bardziej alternator dostaje niż akumulator bo załączane są po uruchomieniu silnika i wtedy napięcie i tak jest ponad 13V

Takie coś od Renaut mam..
https://obrazki.elektroda.pl/1_1220505000.jpg


Opis montażu od kolegów z Alfy... (http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_to_sam/84791-_156_montaz_podgrzewacza_cieczy_pelna_automatyka.h tml)

dbh
22-02-2018, 13:27
mialem takie cos montować w poprzedniej alfie 156, dałem gościowi żeby mi to zamontował tylo mielismy się umówić na termin i gość przestał odbierać telefony :(

Stomil
22-02-2018, 20:02
mialem takie cos montować w poprzedniej alfie 156, dałem gościowi żeby mi to zamontował tylo mielismy się umówić na termin i gość przestał odbierać telefony :(

To dużo wniosło do tematu. Podobnie jak mój post. Jednak milczenie jest złotem.

fkuczkowski
08-03-2018, 23:54
a czy mozecie sprawdzic po vinie czy moja cromka posiada dodatkowe PTC

ZFA19400002090292

lisekg
09-03-2018, 08:00
a czy mozecie sprawdzic po vinie czy moja cromka posiada dodatkowe PTC

ZFA19400002090292

Cromy nie mają PTC.... To nie Stilo ;-)

placuszek
19-11-2018, 14:23
Witka.
Po przeczytaniu tematu zrobił mi już się bałagan w głowie:).
Dodatkowa nagrzewnica powietrza była by bardzo przydatna w sezonie zimowym jednak nie wiem jak sprawdzić czy ją mam ew jak sprawdzić czy działa lub jak ją włączyć?
Zimne auto po odpaleniu ( automatyczna klima ) zaczyna grzać dopiero po przejechaniu kilku kilometrów ( da się zauważyć ze w momencie załączenia dmuchawy wskazówka od temperatury zaczyna się podnosić. Mój VIN to ZFA19400002121156, w ePer widnieje coś takiego jak nagrzewnica dodatkowa tylko pytanie czy to jest ta nagrzewnica elektryczna? Będę wdzięczny za pomoc w ustaleniu czy posiadam dany bajer :)

andrzejs39
19-11-2018, 19:14
Witam można sprawdzić w NADWOZIE (BCM) CAN SETUP PROXI regulacje będzie pisało ogrzewanie dodatkowe ( PTC ) nieobecny lub wyłączony

placuszek
19-11-2018, 21:53
Witam można sprawdzić w NADWOZIE (BCM) CAN SETUP PROXI regulacje będzie pisało ogrzewanie dodatkowe ( PTC ) nieobecny lub wyłączony

Ok, dzięki za podpowiedź. Niestety jeszcze się nie dorobiłem ani programu ani kabla więc sam tego nie ogarnę - być może jest ktoś w okolicach Poznania z odpowiednim oprzyrządowaniem ?

lisekg
20-11-2018, 09:48
Ok, dzięki za podpowiedź. Niestety jeszcze się nie dorobiłem ani programu ani kabla więc sam tego nie ogarnę - być może jest ktoś w okolicach Poznania z odpowiednim oprzyrządowaniem ?

Tak jak napisałem wyżej .... nie spotkałem jeszcze Cromy z dodatkowym ogrzewaniem PTC ( tak miałem w STILO ) ... W cromie tylko było montowane spalinowe ogrzewanie i był do tego pilot.. ( aby to sprawdzić wystarczy sprawdzić czy jest nagrzewnica w nadkolu fizycznie zamontowana i czy jest rura spalinowa ... nie trzeba komputera aby to stwierdzić.. :cool: Ale to również wielka rzadkość - na rynki skandynawskie
Ja mam zamontowane dodatkowe grzałki elektryczne na wężu do nagrzewnicy ale tak jak inni sam je założyłem..

placuszek
20-11-2018, 10:33
A z ciekawości możecie mi wytłumaczyć na jakiej zasadzie działa widoczna w ePer dodatkowa nagrzewnica?
34169

Python28
20-11-2018, 22:52
Zwykłe ogrzewanie spalinowe.

qbis22
21-11-2018, 18:57
podłączam się do pytania, czyli ta nagrzewnica jest poprzez spaliny, czy może tak jak to jest w psa elektryczna?

Abramsik
21-11-2018, 19:36
Jest to jak opisał kolega powyżej ogrzewanie spalinowe. Odpala się samoczynnie przy temp. poniżej 12 st. C. Mam takowe seryjnie (nie ma do tego pilota) i sobie chwalę.

placuszek
21-11-2018, 21:12
Jest to jak opisał kolega powyżej ogrzewanie spalinowe. Odpala się samoczynnie przy temp. poniżej 12 st. C. Mam takowe seryjnie (nie ma do tego pilota) i sobie chwalę.

A powiedz mi jak u Ciebie się objawia działanie tego cuda? Czy po odpaleniu zimnego silnika na wolnych obrotach ciepłe powietrze zaczyna lecieć dość szybko? Bo może u mnie też działa ale mam zbyt duże wyobrażenia co do działania tej nagrzewnicy? Generalnie u mnie auto dmucha ciepłym po 2-3 kilometrach jadąc na obciążeniu, jednak jeśli odpalę zimnego i chodzi na wolnych obrotach to i przez 10 min się nie nagrzeje żeby z dmuchawy wichura leciała. Koledzy pisali tu również, że może zdarzyć się tak iż auto posiada nagrzewnicę lecz może ona być systemowo wyłączona.

P.S. ePER pokazuje, że mam nagrzewnicę ale tam też przecież może być błąd. Wg instrukcji odpowiada za to bezpiecznik F23 w komorze silnika ( posiadam taki ) ale napisane jest również że odpowiada on za radio co potwierdzam bo po wyjęciu bezpiecznika nie działało.

PapajPan
22-11-2018, 09:37
Panie lisekg, ma Pan może parę zdjęć dla mnie z Pana podgrzalka? I jak Pan to elektrycznie za instalować. Miałbym ochotę taką grzałke podłączyć

qbis22
24-11-2018, 23:12
no i zwariować można, to jest czy nie ma? Bo między Bogiem a prawdą, to pod autem w miejscu gdzie pokazuje eper fizycznie nie ma miejsca, druga sprawa to zdjęcie ulokowania tego ogrzewania sugeruje że jest to ogrzewania spalinowe, a jak już wchodzimy w szczegóły to ciul wie co to kurde jest, mamy jakieś 3 przewody elastyczne, które na 100% nie dystrybuują spalin, nie ma żadnego podłączenia elektrycznego i jakieś dwie puchy których za skurczybyka nie mogę rozszyfrować.W dodatku sposób montażu sugeruje że powinno być to na tylnej ściance grodzi silnika, albo jest to tak małe że zmieściło się gdzieś indziej. No po prostu jestem głupi w tym temacie. w citroenie było to bardzo prosto rozwiązane, grzałka elektryczna 1KW wpieprzony w kanał powietrzny i fajerant, może to coś też jest w tym miejscu, tylko jeżeli tak to po grzyba te przewody i ta dodatkowa pucha?

lisekg
26-11-2018, 09:06
Panie lisekg, ma Pan może parę zdjęć dla mnie z Pana podgrzalka? I jak Pan to elektrycznie za instalować. Miałbym ochotę taką grzałke podłączyć

Szukałem moich starych opisów ale już je wcieło ... Tak więc zrobię nowy.. ;-)

Na szybko można kupić cały nowy zestaw : Zestaw nowy z opisem... (https://allegro.pl/dogrzewacz-plynu-chlodniczego-ze-sterownikiem-4grz-i7577505518.html)

Lub budować z elementów odzyskanych ( tak jak ja to zrobiłem )... juz od 60 zł można kupić korpus z grzałkami od francuskich aut ( słowo klucz to dogrzewacz / ogrzewacz płynu :cool: )