PDA

Zobacz pełną wersję : Problem układ chłodzenia brava 1,2 16V 99r



Arant
07-01-2012, 12:32
Witam ,
Jest to mój pierwszy post na tym forum .
Miło mi tu gościć .

Niestety mam problem z autem i muszę się zwrócić do was z prośba o pomoc .( młody , mało kasy , wszystko próbuje robić sam ew. z pomocą braci )

Aktualnie na stanie mamy brave 1,2 16v z 99r.
Problem polega na bulgotaniu w aucie , przeważnie jak jest jeszcze zimny silnik .
Zaraz padną słowa że opcja szukaj nie boli , szukałem , czytałem itp.
Najpierw myśleliśmy że układ zapowietrzył poprzedni właściciel. Postanowiliśmy zalać nowym płynem układ i potem odpowietrzać .
Płyn zmieniony , układ odpowietrzony według instrukcji znalezionej na tym forum , na następny dzień poprawka i wszystko super ! bulgotania brak.
Ale niestety przy dalszej jeździe 200-500km bulgotanie stopniowo wraca , najpierw delikatnie , ostatecznie jak by nie wiem ile tam było powietrza . Odpowietrzyliśmy znowu , ustało , lecz problem powraca .

Wiem Wiem , czarny scenariusz uszczelka pod głowica , lecz narazie nie biorę tego pod uwagę.

Dodam jeszcze że poziom płynu w zbiorniczku potrafi się diametralnie zmienić , raz pod korek , raz na dnie( w związku z tym nie potrafie dokładnie stwierdzić czy płynu ubywa) , ostatnio tez zauważyłem że jak silnik jest gorący to w zbiorniczku pojawiają się małe bąbelki . A i najważniejsze wskaźnik temp. zachowuje się prawidłowo , silnik się nie grzeje i nagrzewa prawidłowo.

Tu moja prośba , czy ktoś ma pomysł w jaki sposób sprawdzić szczelność układu sposobem domowym ? ew od czego zacząć poszukiwania ? W jaki sposób sprawdzić sprawność uszczelki bez zdejmowania głowicy ?

Dziś wyłoże posacke w garażu tekturą by sprawdzic czy gdzieś nie cieknie płyn .

seth
07-01-2012, 13:12
Wiem Wiem , czarny scenariusz uszczelka pod głowica , lecz narazie nie biorę tego pod uwagę.
sprawdź kompresje wtedy wykluczysz uszczelkę. kolejny sposob na sprawdzenie to odkręcenie korka od wlewu oleju i zobaczenie czy nie ma na nim masła choć przy niskich temperaturach i małym dziennym przebiegu (krótkie dystanse) nie musi to masło wskazywać na padniętą uszczelkę.


Dodam jeszcze że poziom płynu w zbiorniczku potrafi się diametralnie zmienić , raz pod korek , raz na dnie
idzie pod korek na rozgrzanym ale to normalne ciecz zmienia swoją objętość choć takie wahania sa raczej anomalia skoro masz dwa skrajne położenia.

Dziś wyłoże posacke w garażu tekturą by sprawdzic czy gdzieś nie cieknie płyn .
to jest dość prosty sposób możesz ewentualnie sprężarką dmuchnąć w zbiorniczek i wtedy ewidentnie na tekturze będzie znać gdzie cieknie. mysle że problem zapowietrzania tkwi gdzieś w układzie i raczej to nie wina uszczelki (wtedy kopciłoby ci na niebiesko z wydechu) lecz pompy wody. ale to już wyjdzie przy sprawdzaniu

Arant
07-01-2012, 13:38
Jeśli chodzi o masło pod korkiem to brak , ostatnio zrobiona była trasa 400km i pod korkiem czysto , na domiar tego olej jest czysty i żółty mimo prawie 10tys, przebiegu .
Ale kompresje można sprawdzić ( rozumiem że wykręcam świece i wkręcam nanometr , lub cos w tym stylu? )

A i do ostatniego czy cieknie czy nie ? Gdy układ jest nieszczelny to pod wpływem cisnienia jest wydalany płyn , ale nie ma przecież pod ciśnienia by zasysać powietrze mam racje , czy się myle??
w takim razie skąd może się wziąść powietrze w układzie?

seth
07-01-2012, 13:40
Ale kompresje można sprawdzić ( rozumiem że wykręcam świece i wkręcam nanometr , lub cos w tym stylu?
dokładnie tak. wykręć jedną świecę i zobacz
jak pisałem pompa może być nieszczelna na uszczelce i może podając płyn dalej zasysa powietrze

Virusek
07-01-2012, 17:46
Można też odpalić silnik, niech sobie pochodzi np. 10min po czym odkręcić ostrożnie korek zbiorniczka wyrównawczego i sprawdzić czy nie wydobywają się spaliny

Warto też sprawdzić drożność chłodnicy, w Omedze przez 2 m-ce walczyłem z przeciekającym płynem przez korek i też już myślałem że UPG ale po demontażu chłodnicy i przepłukaniu octem sam nie mogłem uwierzyć ile syfu w niej było, po założeniu jej ponownie w samochodzie efekt ustał

asarx
07-01-2012, 18:34
Jeżeli na zimnym płynu jest pod korek i po odpaleniu słychać bulgotanie ,a na ciepłym poziom płynu się obniża to na 100% uszczelka pod głowicą do wymiany .

Arant
07-01-2012, 19:48
Jeżeli na zimnym płynu jest pod korek i po odpaleniu słychać bulgotanie ,a na ciepłym poziom płynu się obniża to na 100% uszczelka pod głowicą do wymiany .

Chodzi o to że objaw jest taki ,

NA zimnym silniku płynu jest ok , ew troszke za mało , a jak silnik jest ciepły to płynu się robi więcej tak jak by gdzieś w układzie był duży pęcherz powietrza , po ostygnięciu silnika poziom płynu wraca do normy .

Jest możliwość że gdzieś jest nieszczelność w układzie i pobiera powietrze . W najbliższy wolny dzień podjade na stacje diagnostyczną , niech sprawdzą kompresje na silniku , jeśli bedzie ok to opcje z UPG na razie odrzucam.

Jeśli kompresja bedzie dobra to co myślicie próbować magicznych środków uszczelniających czy raczej grzebać przy pompie,nagrzewnicy ew. oblecieć cały układ w miare możliwości?

asarx
07-01-2012, 21:10
Wygląda na to ,że ciśnienie z cylindrów przedostaje się do układu chłodzenia .
W dwóch takich silnikach wymieniałem UPG z powodu bulgotania po odpaleniu na zimnym silniku.
Miesiąc temu zaczęło bulgotać i w moim , płynu na zimnym było ponad max jak się zagrzał było na minimum , skończyło się na wymianie UPG.

seth
07-01-2012, 21:12
ja bym jednak sprawdził kompresję bo nie pasuje mi to na uszczelkę. powinno być przy tym więcej objawów. wzrost płynu w zbiorniczku jest normalne gdyż ciecz się rozszerza przy nagrzaniu.

Arant
07-01-2012, 21:51
Tak jak pisałem w wolny dziń podjade na stacje kontroli i sprawdzimy kompresje, jeśli bedzie ok będe szukał dalej , jeśli nie to chyba zaczne od uszczelki , lub jak koszta będą spore to autko będzie do sprzedania .

seth
07-01-2012, 23:33
koszt wymiany uszczelki to jakiś 1000 zł. 200 same uszczelki + 150 zł planowanie głowicy + rozrząd bo na stary nie złożysz rozrządu bo to się mija z celem i dwa razy tego samego paska nie powinno się naciągać no i robocizna mechanika chyba że sam będziesz to robił.

ara
07-10-2013, 22:41
Podepnę się pod temat.
Gnębi mnie to już dosyc długi czas. Dzisiaj siedzę już ze 3 godziny i próbuję odpowietrzyć układ chłodzenia.
Problem jest taki:
Płynu chłodzącego jest na średnim poziomie(pomiędzy min a max).
Gdy jadę z prędkością ok 70-80 km/h jest wszystko ok choć temperatura jest poniżej 90 stopni. Gdy stanę w korku temperatura potrafi się dużo podnieść. Praktycznie na maxa.
Wydawało mi się, że odpowietrzyłem. Temperatura ładnie trzymała, lecz po przejechaniu kilku kilometrów i postoju temperatura znów wzrasta na maxa.
Chyba będę musiał podjechać na stację. Chyba, że ktoś ma jakieś rozwiązanie:)

markshall
08-10-2013, 00:48
Napisz jak odpowietrzałeś układ:-)

ara
11-10-2013, 07:17
Przelewowo:) odkręciłem 2 kurki za silnikiem i dolewałem płynu na wyłączonym samochodzie - zakręciłem kurki
Później wlałem pod korek płynu, włączyłem samochód i poluzowałem te kurki
Coś u mnie jest nie tak.
Przez dwa dni teraz jak jeździłem temperatura była na równym 90, jak stanąłem to rosła.
Wczoraj znów się coś przestawiło i temperatura jest na jednej kresce poniżej 90. Nie wiem czy rośnie, bo nie miałem czasu przetestgować
Obstawiam też czujnik temperatury, nieraz podnosił się do góry i szybko spadł.

tomlodz
11-10-2013, 08:45
Też miałem takie problemy z zapowietrzaniem układu. U mnie okazało sie żę sączy się z chłodnicy płyn. Nie kapało bo ciekło tylko na ciepłym silniku. Przypatrzcie się bokom chłodnicy podczas pracy silnika czy nie jest wilgotno.

markshall
11-10-2013, 19:26
Przelewowo odkręciłem 2 kurki za silnikiem i dolewałem płynu na wyłączonym samochodzie - zakręciłem kurki
Później wlałem pod korek płynu, włączyłem samochód i poluzowałem te kurki
Czekałeś aż włączy się wentylator zanim zakręciłeś kurki? W tym czasie powinien zacząć lecieć z nich płyn.

ara
12-10-2013, 08:34
Kurcze wiatrak się nie załączył nawet. Chyba poszedł znów opornik wentylatora lub coś innego:( Muszę w wolnej chwili go zobaczyć. W tamtym roku go wymieniałem i raczej mało prawdopodobne, żeby znów padł. Jak nie rozkręcę to nie będę wiedział

markshall
12-10-2013, 11:52
Chyba poszedł znów opornik wentylatora
Jeśli by tak było, to by się załączył na szybszym biegu który nie idzie przez rezystor ;) Odpal klimę na postoju to powinien się szybciej załączyć, będziesz wiedział czy działa.

ara
26-05-2014, 23:38
Odgrzebię troche:)
Problemy z temperaturą cieczy są nadal:(
Na krótkich odcinkach(10-15km) temperatura nie podnosi się do optimum. Jest jak na zdjeciu(niebieska kreska)
14856
Długa jazda 50km(temperatura jest na poziomie 90 st
Postój - wzrasta.
Niestety zauważyłem, że wentylator się nie załącza. Nieraz jak temperatura wzrośnie ponad 90 stopni i ruszę to szybko spada lub skacze wskazówka
Przy załączonej klimatyzacji załącza się wentylator, ale chyba tylko na wolnym biegu. Nie wiem czy to jest problem tego opornika, o którym pisałem w poprzednim poście? Wykręciłem go i jest cały, nie ma przepaleń. Ma ktoś jakiś pomysł?

ara
27-05-2014, 22:14
Problem rozwiązany:) chyba
Wymiana termostatu(55zł) i odpowietrzenie układu pomogło. Samochodzik pracował przez godzinkę i trochę w tym przejechał. Temperatura utrzymuje się na tym samym poziomie. Troszkę ponad 90 stopni ale ujdzie, tak jak na foto
14858
Jeszcze troche płynu do chłodnicy dolać i mam nadzieję, że sytuacja się ustatkuje
Zobaczymy co dalej się będzie działo:)

morski
12-02-2018, 21:51
Panowie musiałem wymienić opaskę na jednym z przewodów gumowych ponieważ uciekał mi tam płyn chłodniczy i teraz mam problem.Podczas dodawania gazu bulgocze w okolicach nagrzewnicy(przed wymianą opaski tego nie było,).Pierwszy raz to robiłem,wlałem płynu do maxa później odpaliłem(na wolnych obrotach korek od zbiorniczka wyrównawczego był zakręcony) i czekałem aż się nagrzeje i włączy wentylator,zgasiłem silnik odczekałem aż ostygnie i dolałem płynu.Tak widziałem jak mi mechanik odpowietrzał układ po wymianie kompletnego rozrządu,nie widziałem żeby jakieś odpowietrzniki odkręcał. może ktoś zrobić zdjęcie gdzie są te odpowietrzniki w bravo 1.2 z klimą?
Samochód normalnie się nagrzewa,ogrzewanie działa.