PDA

Zobacz pełną wersję : Czy mam dobrą temp silnika? Przy jakiej temp włącza się wiatrak?



ania8902
23-12-2011, 00:42
Witam was.

Dwa dni temu odebrałam samochód od mechanika.

Była wymieniana głowica( oczywiście na używaną ) a także uszczelka pod głowicą oraz przy okazji rozrząd.

Normalna temp. silnika wynosi 90st.? Jest ona dokładnie po środku tego licznika pokazującego temp?
Przed wymianą głowicy oraz UPG, tzn. jak samochód jeszcze dobrze chodził temp. była właśnie dokładnie na środku tej skali.

Teraz przekracza skalę, o jakiś cm. lub 2cm. Wiatrak się załącza i temp. niby trochę spada. Ale jak się nagrzeje to głównie tak pokazuje na liczniku(jakiś cm ponad połowe). Czy to normalne? Czy tak ma chodzić? - powtórzę, że przedtem jak silnik się nagrzał to cały czas wskazówka była w połowie skali.

Orientujecie się również przy jakiej temp. załącza się wiatrak? Oraz czy jest jeden wiatrak czy dwa? I przy jakich temp. się włączają?


Dodam takżę, że nie działa mi teraz wentylator po zgaszeniu silnika, będę musiała znowu udać się do mechanika..

waho.
23-12-2011, 02:21
Normalna temp. silnika wynosi 90st.? Jest ona dokładnie po środku tego licznika pokazującego temp?
Tak w okolicach podanej przez Ciebie jest temp optymalna silnika, wskazówka przy tej temp oscyluje w okolicach połowy podziałki +/- ~5mm w zależności już od samego licznika.



Teraz przekracza skalę, o jakiś cm. lub 2cm. Wiatrak się załącza i temp. niby trochę spada. Ale jak się nagrzeje to głównie tak pokazuje na liczniku(jakiś cm ponad połowe). Czy to normalne? Czy tak ma chodzić
W związku z tym, że czujnik służący do pokazywania temperatury na zegarach jest inny od tego który pobiera dane do ECU silnika sugeruję aby podłączyć się pod interface diagnostyczny i sprawdzić na poszczególnych odchyleniach wskazówki jaką wartość widzi komputer.



Orientujecie się również przy jakiej temp. załącza się wiatrak? Oraz czy jest jeden wiatrak czy dwa? I przy jakich temp. się włączają?
W wersjach bez klimatyzacji 1-szy bieg wiatraka włącza się w przy około 92*C, drugi z tego co kojarzę było przy 94*C, w wersjach bez klimatyzacji tylko pierwszy bieg. (Musze się upewnić co do wartości temp bo na tę chwilę nie mogę znaleźć)



Dodam takżę, że nie działa mi teraz wentylator po zgaszeniu silnika, będę musiała znowu udać się do mechanika..
Wychodzi na to że uszkodzeniu uległ termistor odpowiedzialny za załączenie 1-szego biegu - wkręcany jest w chłodnicę i zapewne dlatego temperatury "idą" tak wysoko.

byrrt
23-12-2011, 08:31
Uległ uszkodzeniu albo coś mechaniory zmajstrowały ;) U mnie wskazówka trzyma połowę skali - nawet w takie zimne dni nie dokładnie w połowie a tak minimetr dwa niżej.. Choć jak trochę pochodzi (najlepiej jak postoje w korku) to jest równiutko połowa.

ania8902
23-12-2011, 10:34
Panowie dziękuję za odp.

"W wersjach bez klimatyzacji 1-szy bieg wiatraka włącza się w przy około 92*C, drugi z tego co kojarzę było przy 94*C, w wersjach bez klimatyzacji tylko pierwszy bieg. "

Chyba w wersjach z klimatyzacją tylko pierwszy bieg?

Powinien przy 90st. włączyć się pierwszy bieg w połowie skali, ale nie włącza się temp nadal idzie do góry aż dopiero 1cm ponad połowe załącza się wentylator i taką trzyma temp.

Chyba bym słyszała jak chodzi wentylator na 1 biegu? No chyba że jest taki cichy..


Czyli po wyłączeniu silnika również włącza się pierwszy bieg w celu schłodzenia silnika?
Jeżeli tak to na to wychodzi że właśnie coś z tym pierwszym biegiem jest..


Nie będzie to czujnik temp?

Co to jest ten termistor? Drogie to ? jaki koszt? Da rade samemu wymienić? Czy trzeba do tych całych mechaniorów znowu jechać?.

waho.
23-12-2011, 14:19
W wersjach z klimą na bank są 2 biegi, wentylator włącza się na pewno kilka stopni powyżej 90*C, Tobie wygląda na to że włącza się dopiero drugi bieg sterowany przez ECU, pierwszy bieg też powinno być słychać. Po wyłączeniu silnika 1-szy bieg raczej sam się nie włączy, włączy się jeszcze gdy pracuje silnik i będzie chodził chwilę po jego wyłączeniu.
Będzie to czujnik temperatury nazwany przeze mnie termistorem i jest on montowany w chłodnicy.
Element ten najlepiej dobrać z EPER po numerze VIN pojazdu bo występuje jego kilka rodzajów - cenowo zdaje się że w 100zł powinno się zmieścić.
Czy da się wymienić samemu - da ale na pewno coś się urwie/połamie więc chyba lepiej dać to komuś kto ma kawałek jakiegoś zaplecza z narzędziami.

lukq
23-12-2011, 14:23
Potwierdzam w wersji z klimatyzacją są dwa biegi.

KamyK
23-12-2011, 14:53
Będzie to czujnik temperatury nazwany przeze mnie termistorem i jest on montowany w chłodnicy.

Ten czujnik to nie jest termistor. Termistor to jest włącznik ciśnieniowy, w tym wypadku klimatyzacji i zamontowany jest w odskraplaczu klimatyzacji, ale niewiele się pomyliłeś bo owy ma wpływ na poprawne działanie wiatraka chłodnicy.

Od początku:
W termostacie są dwa czujniki, bynajmniej w omawianym przypadku tak jest/powinno być.
Jeden 1-dno pinowy -daje sygnał na zegary.
Drugi 2-wu pinowy tak jak pisał kolega wacho. daje sygnał do komputera.
Dalej:
Czujnik wkręcony w chłodnicę 3pinowy odpowiedzialny jest za włączanie kolejnych biegów wentylatora przy odpowiednich temperaturach. Pierwszy jest do klimatyzacji, ale nie tylko... i tutaj wkracza wspomniany wcześniej termistor, jeśli będzie odłączony/uszkodzony, nie włączy się pierwszy bieg wentylatora i temperatura będzie kreskę/dwie ponad środkiem skali i wtedy dopiero włączy się drugi bieg.

Jest jeszcze cewka i przekaźnik, ale skoro wentylator działa, na razie można zostawić je w spokoju.

Jeśli się bardzo mylę, to mnie nie zlinczujcie, ale miałem taką samą sytuację i sam (skutecznie) rozwiązywałem ten problem, a to są tylko obserwacje zachowania "mojego" układu chłodzenia i tak to sobie "łopatologicznie" wytłumaczyłem.

ania8902
23-12-2011, 15:52
Panowie, dodam iż ja nie mam w samochodzie klimatyzacji. A mam dwa biegi wiatraka.

Więc.. Przy 90st. wiatrak się nie włącza(I bieg), jak wskazówka jest jakieś 1cm-1.5cm ponad połową to włącza się wiatrak(pewnie to jest II bieg). Dodatkowo jak gasiłam silnik - zawsze włączał się wiatrak i chodził przez ok. 30sek. Po wymianie głowicy nie chodzi.

Po wymianie głowicy chodzi tylko II bieg wiatraka, nie działa I bieg, oraz nie działa takżę wiatrak który włączał się po zgaszeniu samochodu.

Więc pierwszy bieg włączany jest przez ten czujnik temp na chłodnicy, natomiast drugi przez komputer , tak ? Dobrze rozumiem?
A ten wiatrak który włącza się po zgaszeniu silnika czym jest zasilany? Również przez czujnik temp?

Więc obstawiacie że będzie to czujnik temperatury?

KamyK
23-12-2011, 16:40
Jeżeli nie masz klimatyzacji to wg. mnie powinien być tylko jeden bieg wentylatora.
Może masz nieprawidłowo odpowietrzony układ chłodzenia.

Jeśli chodzi o sterownie biegami wentylatora, to odpowiada za to sygnał z czujnika w chłodnicy.

Jeśli nie wyłącza Ci się wiatrak po zgaszeniu silnika, to trzeba sprawdzić przekaźnik, który powinien być (jak zajrzysz pod maskę) po lewej stronie chłodnicy w takiej puszce/puszeczce.

ania8902
23-12-2011, 17:33
Dziękuję bardzo za odp.

"Jeśli nie wyłącza Ci się wiatrak po zgaszeniu silnika, to trzeba sprawdzić przekaźnik, który powinien być (jak zajrzysz pod maskę) po lewej stronie chłodnicy w takiej puszce/puszeczce. "

Chodzi o to że wiatrak po zgaszeniu silnika się nie włącza, a nie tak jak napisałeś nie wyłącza. Wgl. nie włącza się. Będzie to więc przekaźnik na chłodnicy? - i jaki jest jego koszt?


Byłam przekonana że wiatrak włącza się I bieg przy temp. ok. 95st. a drugi wyżej. I przed wymianą głowicy temp zawsze ładnie była w połowie skali, a teraz 2cm wyżej i to mnie nie pokoi.

Więc co to może być, czujnik? Źle odpowietrzony układ?

KamyK
23-12-2011, 17:47
Wiatrak nie zawsze musi się włączyć po zgaszeniu silnika, ale jak temperatura jest zbyt wysoka, to powinien.

Jakby czujnik był padnięty, to wskazówka by poszła na maxa w górę, a wiatraka by się wcale nie włączył.
Jak tam wygląda stan płynu chłodniczego? Wskazówka temperatury, nie wariuje po przekroczeniu połowy skali.
Może jest źle odpowietrzony.

qolejowy
23-12-2011, 18:43
Dane regulacyjne FIAT BRAVO/BRAVA SX/EL/ELX 1.6 16V (1995-1998)
...Wentylator / elektryczny, o jednej prędkości (wersje bez klimatyzacji) lub o dwóch prędkościach (wersje z klimatyzacją) sterowany termowyłącznikiem umieszczonym w lewym zbiorniku chłodnicy
- temperatura włączenia
- samochody bez klimatyzacji 90...94°C
- samochody z klimatyzacją
1. prędkości 90...94°C
2. prędkości 95...99°C
...

makary21
19-02-2013, 18:38
Ja ma nieco inny problem.

U mnie autko się nie dogrzewało. Wskazówka szła do 1/4 skali a wentylator chodził no stop. Wymieniłem czujnik wkręcany w obudowę termostatu, układ odpowietrzyłem. Poprawa jest, na postoju wentylator włącza się na chwilę, a wskaźnik temperatury silnika dochodzi do połowy.
Jednak w trasie nie chce. Wziąłem autko na przejażdżkę jechałem ponad godzinę w tym i w ruchu miejskim i poza miastem. Wskaźnik temperatury idzie góra do 1/4. Z tym, że jak stanę i chwile postoję autko łapie temperaturę. Jak ruszę traci.
Zastanawiam się gdzie szukać.

adrian23.u
19-02-2013, 19:44
podpinam sie do tematu :)
a mianowicie mam taką sytuację że wskazówka dochodzi prawie do połowy, dosłownie milimetry dzielą ją od kreski, następnie spada do około 2 kresek i potem znów rośnie, ale nigdy nie dochodzi do środka wskaźnika. Przy obecnych temperaturach się nie martwię ale jak przyjdzie lato, będzie chyba problem, gdyż może się przez to wiatrak nie włączać, dobrze rozumiem?

hak64
19-02-2013, 19:52
Moim zdaniem martwisz się niepotrzebnie. To są normalne objawy działania termostatu. Zanim silnik osiągnie właściwą temperaturę pracy obieg płynu chłodzącego odbywa się tylko przez nagrzewnicę, dopiero potem termostat puszcza płyn do chłodnicy (stąd spadek temperatury). Ten cykl będzie się powtarzał. Wyjątkiem jest praca silnika na postoju, wtedy temperatura cieczy spadnie tylko raz, a po zagrzaniu płynu w chłodnicy powinien się włączyć wiatrak.

adrian23.u
19-02-2013, 20:07
sprawdzę go jeszcze w jakiś dzień na postoju, zobaczę czy osiągnie temperaturę, czyli jeśli odpalę silnik, i pozostawię go na postoju powinno być w połowie i wtedy już nie powinno opadać?

hak64
19-02-2013, 20:20
Płyn się zagrzeje, termostat puści pełny obieg, temperatura spadnie, ale tylko raz. W momencie kiedy zagrzeje się cały układ (wraz z chłodnicą), to już nie powinno być wahań temperatury, chyba że wentylator nie pracuje. Wtedy jednak temperatura będzie stale rosnąć i jeśli nie wyłączysz w porę silnika, to możesz zacząć szukać drugiego (no, może tylko nowej uszczelki głowicy).

adrian23.u
19-02-2013, 20:24
okej, to sprawdzę to na dniach, dzięki ;-)

luki183
20-02-2013, 08:44
Kolega makary21 według mnie ma problem z termostatem i musi go wymienić i porządnie odpowietrzyć. Z kolei adrian23.u ma problem z czujnikiem temperatury, który przekłamuje wskazania.

adrian23.u
20-02-2013, 15:09
adrian23.u ma problem z czujnikiem temperatury, który przekłamuje wskazania.

też się nad tym zastanawiałem, teraz tylko pytanie, są osobne czujniki od włączania wentylatora a od podawania temperatury na deskę? Jeśli tak, gdzie znajduje się ten czujnik? może zamienić kablami te czujniki? wtedy będę wiedział czy czujnik jest padnięty

makary21
20-02-2013, 15:23
Co do termostatu to będę w takim razie musiał sprawdzić.
Co do odpowietrzenia - nagrzewnica daje ciepłe powietrze a nawet gorące ( kiedy na postoju autka wskaźnik temperatury wędruje do połowy), w zbiorniczku wyrównawczym bąbelków nie ma, a przez dwa otwory do odpowietrzenia po ich odkręceniu praktycznie od razu leci płyn. To co jeszcze można zrobić by lepiej odpowietrzyć?

hak64
20-02-2013, 16:26
w zbiorniczku wyrównawczym bąbelków nie ma, a przez dwa otwory do odpowietrzenia po ich odkręceniu praktycznie od razu leci płyn to znaczy, że już nic więcej nie musisz robić. Termostat też działa poprawnie, bo otwiera obieg płynu do chłodnicy. To samo dotyczy wentylatora. Zarówno na postoju, jak i w trakcie jazdy powinien włączyć się po osiągnięciu właściwej temperatury płynu chłodzącego. Z tym, że w trakcie jazdy trudno o osiągnięcie właściwej temperatury, bo pęd zimnego powietrza aż nadto wychładza chłodnicę (u mnie w trakcie jazdy wskaźnik temperatury ledwo przekracza 2 kreskę).

luki183
20-02-2013, 16:46
Kolego hak64 silnik powinien osiągnąć prawidłową temperaturę (tj. połowa skali) i wskazówka powinna stać w tym miejscu. Nie ma prawa opadać czy nie dochodzić do tej wartości.

makary21 skoro jest jak mówisz to dobrze odpowietrzyłeś.

adrian23.u Tak są dwa czujniki. W obudowie termostatu jest jeden, drugi w głowicy, a trzeci na chłodnicy. Wymień te dwa w głowicy i termostacie i wszystko będzie dobrze. Nic nie kombinuj z zamienianiem kabli.

adrian23.u
21-02-2013, 16:01
adrian23.u Tak są dwa czujniki. W obudowie termostatu jest jeden, drugi w głowicy, a trzeci na chłodnicy. Wymień te dwa w głowicy i termostacie i wszystko będzie dobrze. Nic nie kombinuj z zamienianiem kabli.

czujnik na termostacie zlokalizowałem, ale gdzie znajduje się ten na głowicy?

luki183
21-02-2013, 19:56
Wybacz. Nie doczytałem i źle powiedziałem. W Twoim silniku 1.9 JTD jest tylko czujnik w obudowie termostatu (taki zielony).

adrian23.u
21-02-2013, 20:01
okej, wymienię go ale najpierw sprawdzę licznik, gdyż wskazówka jest lekko uniesiona po przekręceniu wskazówki i jak stukam w licznik lekko się porusza, lecz nie opada do końca. ale podejrzewam czujnik, dzięki ;-)

adrian23.u
21-03-2013, 14:33
witam ponownie :) czujnik niestety nie był uszkodzony, musiałem inwertować jednak w termostat, kupiłem na allegro za 50 zl wraz z czujnikiem więc najpierw sprawdziłem czujnik, nie było zmiany. wymieniłem termostat. Koszt wymiany 50 zł + jakieś 2,5 litra płynu. Wymieniałem u mechanika ze względu na słaby dostęp. Trzeba wyciągnąć akumulator, i rurę idącą od przepływki i filtra powietrza, gdzieś w głąb pod silnik. Wymiana jakaś godzina czasu posiadając niezbędne klucze :) może komuś się to jeszcze przyda :)