Zobacz pełną wersję : Pompa Lucas FT09 - cieknie ropa... ale na pewno z niej?
Witam,
posiadam Fiata Bravo 1.9 TD, wersja GT 100km.
Jak zapewne wiecie jest w nim pompa Lucas FT09. Chodzi o to, że cieknie mi ropa... i do końca nie wiem czy to z pompy czy "gdzieś obok".
Moje wątpliwości pojawiły się wtedy kiedy usłyszałem (i poczytałem), że gdybym miał uszkodzoną pompę to występowałyby problemy z odpaleniem, silnik by przerywał i tym podobne sytuacje. Tego nie ma.
Wiem natomiast, że ropa leci - wyraźnie to widać i czuć.
Moje pytanie są następujące:
czy oznaczenia na pompie (DPC i MOD) są istotne? Gdybym chciał kupić to ma być identyczna? Pytam ponieważ jest z tym problem.
Poniżej przykładowe zdjęcie tabliczki:
1773
Jakie są objawy zepsutej (cieknącej) pompy? Czy te co napisałem wyżej występują zawsze? Poniżej znajduje się zdjęcie, gdzie mam wyciek.
1774
Na wszystko Ci nie odpowiem, ale zawsze coś lepsze niż nic ;)
Lucas ma wiele oznaczeń (np. DPA, DPS, DCA). DPS oznacza typ pompy. Musisz kupić taką.
Info dot. DPS, zaczerpnięte z forum volvo.
Pompa wtryskowa typu DPC ma zadanie zassać paliwo z baku, sprężyć je w swojej wewnętrznej komorze do pewnego niewielkiego lecz stałego i niezależnego od obrotów silnika ciśnienia aby następnie specjalne tłoczki mogły je tłoczyć pod bardzo dużym ciśnieniem do wtryskiwacza. Wewnętrzne ciśnienie pompy ma niezwykle istotne znaczenie do prawidłowego działania wielu mechanizmów w jej wnętrzu.
Działa to mniej więcej tak:
* paliwo jest ssane z baku przez łopatkową pompę przetłaczającą zabudowaną w pompie wtryskowej
* zawór regulacyjny utrzymuje stałą i niezależną od obrotów wartość tego ciśnienia
* pomiędzy pompą przetłaczającą a zaworem regulacyjnym jest kanalik którym paliwo może odpływać do komory przestawiacza kąta wtrysku. Paliwo to ma ciśnienie proporcjonalne do obrotów silnika, więc może zmieniać położenie tłoka przestawiacza wtrysku
* paliwo za zaworem regulacyjnym wypełnia całą pozostałą część pompy, również tą, gdzie pracują tłoczki sprężające paliwo do wysokiego ciśnienia
* w pompie są jeszcze dwa bardzo ważne zawory o których nie będę się rozpisywał, gdyż zrozumienie ich wspólnego mechanizmu działania jest skomplikowane i nieistotne na nasze potrzeby. Są to: różnicowy zawór regulacyjny i zawór regulacji dawki
* regulator odśrodkowy osadzony na wale pompy zapobiega rozbieganiu pompy i stabilizuje obroty na poziomie ustalonym przez pedał przyspieszenia
* zawór przestawiacza kąta wtrysku jest sterowany elektrycznie przebiegiem prostokątnym o zmiennym współczynniku wypełnienia. Zawór ten ten upuszcza odpowiednią ilość paliwa z komory tłoka przestawiacza, regulując moment początku wtrysku w funkcji obrotów i obciążenia
* zawór LDA, czy inaczej zawór regulatora dawki turbodoładowania powoduje zwiększenie dawki wtryskiwanego do komory spalania paliwa w funkcji ciśnienia doładowania
* zawór stop odcina paliwo po przekręceniu kluczyka w pozycję stop.
qolejowy
22-11-2011, 23:47
Obejrzyj dokładnie czy przypadkiem nie cieknie Ci z elektrozaworu przestawiacza kąta wtrysku, to jest typowa przypadłość tych pomp
Zaworek wygląda tak a znajduje się powyżej miejsca które zaznaczyłeś.
1775
Jeżeli to zawór to poniżej masz link do aukcji allegro gościa który regeneruje te zaworki
Regeneracja elektrozaworu (http://allegro.pl/zawor-przestawiacza-kata-wtrysku-lucas-sprawdz-i1927564661.html)
Dziękuję za wszystkie podpowiedzi. Sprawdziłem ten zawór i wygląda na to, że jest szczelny. Nie jest w ogóle brudny,
nie czuć zapachu ropy. Podczas pracy silnika nic z niego nie leci. Leci natomiast na "łączeniu" tej pompy. Zdjęcie niżej:
1776
Cały ten "rowek" po 2-3 sekundach robi się mokry i ropa zlatuje na chodnik. Wydaje mi się, że w tym przypadku jest to ewidentnie
wina pompy? Są tam jakieś uszczelki, oringi na tym "łączeniu"? W jaki sposób można to naprawić? Pewnie trzeba wyjąć pompę?
Może macie jakiś warsztat w Toruniu lub okolicach? Ja z tym walczę dobry miesiąc...
A tak wygląda mój zawór przestawiacza kąta wtrysku:
1777
Trzeba czekać za kimś kto robił coś przy tej pompie.
Mogę Ci jedynie polecić mechanika, który jest polecany i tutaj Karol z tego forum Cromkę swoją tam robił. Ja u niego jeszcze nic nie robiłem, ale jak coś to oddam do niego auta.
Możesz spróbować podjechać i porozmawiać, ja kiedyś byłem u niego spytać się o poradę. Spróbuj, specjalizuje się we włoszczyźnie.
AUTO-SERWIS-ZAWADZKI - ZAPRASZAMY (http://www.auto-serwis-zawadzki.eu/)
Dzięki za pomoc panowie. Byłem dzisiaj u mechanika. Trzeba wyjąć pompę, części (uszczelki pompy) idą z hurtowni z Krakowa, ich koszt to 150zł, robocizna... 600zł. No trudno. Jak pewnie wiecie rozrząd też do zdjęcia. Napiszę coś więcej pewnie w przyszłym tygodniu - jak będę miał więcej informacji.
Sam doszedłeś czy gdzieś robiłeś?
Mechanik potwierdził, że leci z oringa na tym łączeniu pompy - jak na zdjęciu trzy posty wyżej. Samo uszczelnienie podobno nie jest aż tak trudne, gorzej z wyjęciem pompy. Z tego co mi mówił pompę musi rozłożyć całą i należy wymienić wszystkie uszczelki z możliwych (150zł w hurtowni) bo często bywa tak, że chwilę po wymianie wyciek pojawia się w miejscu starej uszczelki.
No i radził z własnego doświadczenia żeby nie brać używanych pomp. Towar nie jest za bardzo popularny... leży na półce, albo w samochodzie miesiącami... gumy nie pracują, parcieją i kwalifikują się do wymiany.
Więc tak jak obiecałem...
Odebrałem samochód. Zostały wymienione wszystkie uszczelki w pompie. Przy okazji wymieniłem pasek klinowy, napinacz i przewody hamulcowe. Łączny koszt to 1070zł, przy czym sama regeneracja pompy wyniosła mnie 750zł. Od kilku dni nie zostawiam już plam na podwórku ;) Samochód jeździ znacznie lepiej. Dzięki za pomoc panowie.
Gutnik Henryk. Mechanika pojazdowa
87-100
Toruń,
Inowrocławska 48
woj. Kujawsko-pomorskie, pow. Toruń, gm. Toruń
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.