PDA

Zobacz pełną wersję : Pompa Lucas FT09 - cieknie ropa... ale na pewno z niej?



peron
22-11-2011, 20:38
Witam,

posiadam Fiata Bravo 1.9 TD, wersja GT 100km.
Jak zapewne wiecie jest w nim pompa Lucas FT09. Chodzi o to, że cieknie mi ropa... i do końca nie wiem czy to z pompy czy "gdzieś obok".
Moje wątpliwości pojawiły się wtedy kiedy usłyszałem (i poczytałem), że gdybym miał uszkodzoną pompę to występowałyby problemy z odpaleniem, silnik by przerywał i tym podobne sytuacje. Tego nie ma.

Wiem natomiast, że ropa leci - wyraźnie to widać i czuć.

Moje pytanie są następujące:
czy oznaczenia na pompie (DPC i MOD) są istotne? Gdybym chciał kupić to ma być identyczna? Pytam ponieważ jest z tym problem.
Poniżej przykładowe zdjęcie tabliczki:
1773

Jakie są objawy zepsutej (cieknącej) pompy? Czy te co napisałem wyżej występują zawsze? Poniżej znajduje się zdjęcie, gdzie mam wyciek.
1774

miszko
22-11-2011, 21:14
Na wszystko Ci nie odpowiem, ale zawsze coś lepsze niż nic ;)

Lucas ma wiele oznaczeń (np. DPA, DPS, DCA). DPS oznacza typ pompy. Musisz kupić taką.
Info dot. DPS, zaczerpnięte z forum volvo.

Pompa wtryskowa typu DPC ma zadanie zassać paliwo z baku, sprężyć je w swojej wewnętrznej komorze do pewnego niewielkiego lecz stałego i niezależnego od obrotów silnika ciśnienia aby następnie specjalne tłoczki mogły je tłoczyć pod bardzo dużym ciśnieniem do wtryskiwacza. Wewnętrzne ciśnienie pompy ma niezwykle istotne znaczenie do prawidłowego działania wielu mechanizmów w jej wnętrzu.

Działa to mniej więcej tak:
* paliwo jest ssane z baku przez łopatkową pompę przetłaczającą zabudowaną w pompie wtryskowej
* zawór regulacyjny utrzymuje stałą i niezależną od obrotów wartość tego ciśnienia
* pomiędzy pompą przetłaczającą a zaworem regulacyjnym jest kanalik którym paliwo może odpływać do komory przestawiacza kąta wtrysku. Paliwo to ma ciśnienie proporcjonalne do obrotów silnika, więc może zmieniać położenie tłoka przestawiacza wtrysku
* paliwo za zaworem regulacyjnym wypełnia całą pozostałą część pompy, również tą, gdzie pracują tłoczki sprężające paliwo do wysokiego ciśnienia
* w pompie są jeszcze dwa bardzo ważne zawory o których nie będę się rozpisywał, gdyż zrozumienie ich wspólnego mechanizmu działania jest skomplikowane i nieistotne na nasze potrzeby. Są to: różnicowy zawór regulacyjny i zawór regulacji dawki
* regulator odśrodkowy osadzony na wale pompy zapobiega rozbieganiu pompy i stabilizuje obroty na poziomie ustalonym przez pedał przyspieszenia
* zawór przestawiacza kąta wtrysku jest sterowany elektrycznie przebiegiem prostokątnym o zmiennym współczynniku wypełnienia. Zawór ten ten upuszcza odpowiednią ilość paliwa z komory tłoka przestawiacza, regulując moment początku wtrysku w funkcji obrotów i obciążenia
* zawór LDA, czy inaczej zawór regulatora dawki turbodoładowania powoduje zwiększenie dawki wtryskiwanego do komory spalania paliwa w funkcji ciśnienia doładowania
* zawór stop odcina paliwo po przekręceniu kluczyka w pozycję stop.

qolejowy
22-11-2011, 23:47
Obejrzyj dokładnie czy przypadkiem nie cieknie Ci z elektrozaworu przestawiacza kąta wtrysku, to jest typowa przypadłość tych pomp
Zaworek wygląda tak a znajduje się powyżej miejsca które zaznaczyłeś.
1775
Jeżeli to zawór to poniżej masz link do aukcji allegro gościa który regeneruje te zaworki
Regeneracja elektrozaworu (http://allegro.pl/zawor-przestawiacza-kata-wtrysku-lucas-sprawdz-i1927564661.html)

peron
23-11-2011, 16:08
Dziękuję za wszystkie podpowiedzi. Sprawdziłem ten zawór i wygląda na to, że jest szczelny. Nie jest w ogóle brudny,
nie czuć zapachu ropy. Podczas pracy silnika nic z niego nie leci. Leci natomiast na "łączeniu" tej pompy. Zdjęcie niżej:

1776

Cały ten "rowek" po 2-3 sekundach robi się mokry i ropa zlatuje na chodnik. Wydaje mi się, że w tym przypadku jest to ewidentnie
wina pompy? Są tam jakieś uszczelki, oringi na tym "łączeniu"? W jaki sposób można to naprawić? Pewnie trzeba wyjąć pompę?
Może macie jakiś warsztat w Toruniu lub okolicach? Ja z tym walczę dobry miesiąc...

A tak wygląda mój zawór przestawiacza kąta wtrysku:

1777

miszko
23-11-2011, 19:12
Trzeba czekać za kimś kto robił coś przy tej pompie.

Mogę Ci jedynie polecić mechanika, który jest polecany i tutaj Karol z tego forum Cromkę swoją tam robił. Ja u niego jeszcze nic nie robiłem, ale jak coś to oddam do niego auta.
Możesz spróbować podjechać i porozmawiać, ja kiedyś byłem u niego spytać się o poradę. Spróbuj, specjalizuje się we włoszczyźnie.
AUTO-SERWIS-ZAWADZKI - ZAPRASZAMY (http://www.auto-serwis-zawadzki.eu/)

peron
24-11-2011, 20:49
Dzięki za pomoc panowie. Byłem dzisiaj u mechanika. Trzeba wyjąć pompę, części (uszczelki pompy) idą z hurtowni z Krakowa, ich koszt to 150zł, robocizna... 600zł. No trudno. Jak pewnie wiecie rozrząd też do zdjęcia. Napiszę coś więcej pewnie w przyszłym tygodniu - jak będę miał więcej informacji.

miszko
24-11-2011, 20:50
Sam doszedłeś czy gdzieś robiłeś?

peron
24-11-2011, 21:18
Mechanik potwierdził, że leci z oringa na tym łączeniu pompy - jak na zdjęciu trzy posty wyżej. Samo uszczelnienie podobno nie jest aż tak trudne, gorzej z wyjęciem pompy. Z tego co mi mówił pompę musi rozłożyć całą i należy wymienić wszystkie uszczelki z możliwych (150zł w hurtowni) bo często bywa tak, że chwilę po wymianie wyciek pojawia się w miejscu starej uszczelki.

No i radził z własnego doświadczenia żeby nie brać używanych pomp. Towar nie jest za bardzo popularny... leży na półce, albo w samochodzie miesiącami... gumy nie pracują, parcieją i kwalifikują się do wymiany.

peron
03-12-2011, 00:58
Więc tak jak obiecałem...

Odebrałem samochód. Zostały wymienione wszystkie uszczelki w pompie. Przy okazji wymieniłem pasek klinowy, napinacz i przewody hamulcowe. Łączny koszt to 1070zł, przy czym sama regeneracja pompy wyniosła mnie 750zł. Od kilku dni nie zostawiam już plam na podwórku ;) Samochód jeździ znacznie lepiej. Dzięki za pomoc panowie.

miszko
03-12-2011, 13:16
U kogo robiłeś?

peron
03-12-2011, 15:26
Gutnik Henryk. Mechanika pojazdowa


87-100

Toruń,

Inowrocławska 48

woj. Kujawsko-pomorskie, pow. Toruń, gm. Toruń