Zobacz pełną wersję : Umiejscowienie Overboost oraz aktuatora
martinez
17-10-2011, 13:00
Witam, mam taką zagadkę, gdyż w moim Bravo JTD 100 KM z 2000 roku nie mogę znaleźć za żadne skarby overboosta oraz gruchy od turbo. Ostatnio udało mi się zrobić zdjęcia turbo od spodu auta i w załączniku można je zobaczyć. Prawdopodobnie gruszka jest nad turbiną co widać na zdjęciu ale pewności nie mam, jeśli tak to dostępu do niej nie mam żadnego :( Proszę o jakieś naprowadzenie. Znalazłem model mojej sprężarki, jest to Garrett GT1444S.
martinez
21-10-2011, 10:06
Może jest tu jakiś ekspert od turbo :)
gruchy od turbo
Masz na myśli akutator? Pierwsze zdjęcie ten element po lewej co dochodzi do niego czerwony kabelek.
A co do overboosta - tak zwany zawór VGT - występuje od we wszystkich silnikach JTD, ale od modeli CF3.
Tylko, czy Ty masz JTD? Dobrze rozszyfrowujesz go?
Dla silników diesela przed wejściem JTD
M1 - 1910 TD (100CV)
M2 - 1910 TD SOFT (75CV)
M3 - 2400 TD
Po wejściu JTD
M1 - 1910 JTD CF2 105CV
M3 - 2400 JTD CF2 136CV
M4 - 1910 JTD CF3 110CV
I coś mi się wydaje, że Ty masz 1910 TD 100CV, gdyż w CF2/CF3 trochę inaczej turbo wygląda.
Podaj VIN to się przekonamy!
martinez
21-10-2011, 10:32
Dziękuję za zainteresowanie tematem, moja wersja jest dość dziwna, gdyż produkowana była tylko przez rok, jest to JTD CF3, sterownik silnika Bosch EDC15C7. VIN: ZFA18200005101783
Edit: chciałbym jeszcze wiedzieć jak sterowane jest to turbo i czy ma ono zmienne geo łopatek :)
Masz gruszkę = masz zmienną geometrię łopatek (po drugie zdradza to też sterownik Bosch EDC15C7).
Co do overboosta to zajrzyj na Elektrozawór VGT (overboost) 1.9 JTD CF3 - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/plik/181)
To pomoże mam nadzieję Ci dojść gdzie to jest.
A to jeszcze cytat z innego forum, akurat dotyczy Stilo. Może ktoś jeszcze się odezwie i Tobie pomoże.
VGT jest rozbieralny, często wystarczy czyszczenie i smarowanie.
Jest nawet opis jak to wykonać.
Ten cienki ma średnicę zewnetrzną fi 5 a grubszy fi 6 do kupienia tam gdzie złaczki ciśnieniowe, w Gdańsku jest firma Eumat z takim osprzetem i Metalmot, w W-wie nie wiem.
VGT można w Stilo wyjąć bez wchodzenia pod samochód, wystarczy wyjąc rurę wlotową powietrza,
-najpierw wyjmujemy górę od strony przedniej atrapy
- następnie pociągając i kręcąc wyjmujemy z obudowy filtru powietrza,
-rozpinamy wkrętakiem opaskę podtrzymującą rurkę podciśnienia do VGT
Patrząc na dół przed akumulatorem widzimy VGT, klucz, pokrętło zwanę "grzechotka" z nasadką 10 i wkładając lewą rękę najlepiej bez rękawa odkęcamy śruby, niezbyt wygodnie ale wykonalne.
Aby nie męczyć się ponownie po wyjęciu akumulatora w obudowie akumulatora od przodu robimy dwa otwory na śruby w rozstawie 88 mm,
aby nie zdejmować obudowy aku otwory zrobiłem małym wkrętakiem krzyżakowym i większym powiększyłem na fi 6,
wkładamy śruby od środka, na dolną od zewnątrz nakręcamy nakrętkę dla dystansu i w to miejsce montujemy VGT.
---------- Post dodany o 11:01 ---------- Poprzedni post dodany był o 10:55 ----------
Wiesz co uświadomiłem sobie jedną rzecz, ten motor był montowany w też w np. w Stilo tylko, że tam podnieśli jego moc do 115CV.
I zawór VGT jest właśnie w tych motorach. ePer nie pokazuje przy twoim VIN tego zaworu. Zatem ty go nie masz, mają go nowsze modele tego silnika montowane np. w Stilo, Croma, Nowe Bravo itp.
martinez
21-10-2011, 12:29
Dzięki bardzo, o taką profesjonalną odpowiedź mi właśnie chodziło, sprawdziły się moje podejrzenia, bo nie mogłem znaleźć tego zaworu, a wszędzie na forach o nim głośno :) A szukałem z powodu takiego, że mam lekkie zamulenie przy ok. 2700 obr/min.
Rzeczy które zrobiłem:
- wymieniona przepływka miesiąc temu, bo na tamtej silnik mocy w ogóle nie miał, rosły obroty a moc ta sama,
- zatkany całkowicie EGR, blaszka z dziurkami powodowała zamulenie,
- wyczyszczony czujnik cisnienia doładowania na kolektorze ssącym i sam kolektor tam gdzie sięgnąłem.
Dodam że turbo gwiżdże cichutko i ogólnie autko ciągnie do ponad 4 tys. obrotów efektywnie.
martinez
15-04-2012, 14:28
Mam jeszcze takie pytanie, co to za element na zdjęciu oznaczony, jako nr 4 ? Czy czasem nie spełnia toto funkcji overboosta?
3509
seba1978
11-05-2012, 08:45
witam
proszę o informacje czy w marei 1,9 jtd z 2001 o mocy 110 km tez może być to przyczyną zamulenia silnika
na czwartym biegu. Do trzeciego biegu nie ma problemu samochód równo przyspiesza a po wbiciu czwórki obroty tylko do 3200 obr/min
wymieniłem EGR problem nie zniknął po podłączeniu do komputera wyświetla awaria podciśnienia doładowania.
martinez
11-05-2012, 08:54
Hmmm.. rozwiązaniem mojego problemu było odetkanie katalizatora :) Tam chyba masz zmienną geometrię w turbo więc zapewne się przycięła.
Miszko - obecność gruchy (VGT) nie świadczy wcale o zmiennej geometrii turbiny ,bravo,brava wychodziły w 2001 r jeszcze ze zwykłą turbiną ale już w CF3 i innym sterownikiem
Seba sprawdź jaki skok ma cięgno od gruchy przy turbinie.Może się lekko przypiekło jak napisał Martinez :?: Sprawdź też szczelność przewodów powietrza doładowanego.
Możesz też opłukać z syfu intercooler.Jest on w otworze między prawym halogenem a chłodnicą.Walnij ciśnieniem bo często jest bardzo słaby przepływ i nie studzi doładowanego powietrza.
podepnę się pod temat.
Czy ktoś może zrobić mi jakąś fotkę tego zaworu overboost, gdzie on jest fabrycznie zamontowany w stilo 1.9JTD, czy widać go z góry, bo ja u siebie jakoś nie mogę go zlokalizować a na zdjęciach nie wygląda na jakąś bardzo małą rzecz. Szukałem go na osłonie chłodnicy na wysokości podłożnicy tak jak jest to napisane w manualu no i nic ;/ albo ja ślepy albo go tam niema, a dodam że turbiny od góry prawie nie widać bo jest zasłonięta osłona kolektora wiec tych wężyków też nie zlokalizowałem ;/
ok znalazłem, szkoda że nikt wcześniej nie napisał że ten zawór znajduje się za obudową filtra powietrza ;/
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.