PDA

Zobacz pełną wersję : Czujnik położenia pedału sprzęgła - ktoś wie albo może zmierzyć rezystancje; jak sprawdzić obwód od komputera?



epsonix
09-10-2011, 22:43
Mam Alfę 159 ale ponoć czujnik jest ten sam co w Stilo, Punto II, Doblo i jescze paru innych Fiatach (numer na czujniku 10298 46840511).
Moje problemy zaczęły się parę dni temu w warsztacie, gdy mechanik pogrzebał przy pedałach (wymiana plastikowych elementów przy sprężynie pedału sprzęgła, bo coś cykało) to komputer przestał widzieć położenie pedału, a w związku z tym parę systemów przestało działać (tempomat, kontrola trakcji itp).
Zadałem pytanie już na form Alfaholicy.pl, ale nawet nikt na mój wątek nie wszedł:( Ponieważ Fiatów jest znacznie więcej, liczę na to że szanse na odpowiedź też rosną i jakiś uczynny forumowicz lub forumowiczka mi pomoże.
Najpierw chciałbym sprawdzić czujnik, chyba najprościej - mój obecnie pokazuje albo zwarcie albo rozwarcie, natomiast na schematycznych rysunkach instalacji od Stilo jakie wczoraj wygooglowałem pokazany jest jeszcze wewnątrz czujnika szeregowy rezystor i równolegle do wszystkiego kondensator (oba bez podanej wartości).

Może ktoś wie jaka powinna być wartość rezystancji, albo mógłby to dla mnie ją sprawdzić (w alfie wyjęcie tego czujnika to 1minuta roboty - wystarczy przekręcić go o 90stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, wysunąć i odłączyć od wtyczki, myślę że w innych autach jest podobnie). Byłbym wdzięczny.

Druga rzecz jaką chciałbym sprawdzić to może ktoś wie albo mógłby woltomierzem sprawdzić, czy na pinie 2 złącza tego czujnika jest jakieś napięcie/sygnał (przy odpiętym czujniku i włączonej stacyjce) - u mnie raczej nie ma nic (woltomierz pokazuje 0 - sprawdzałem do masy i 12V żeby wylkuczyć przypadek zwarcia do masy np przy uszkodzeniu izolacji). Może mechanik naciągnął za mocno albo przyciął mi wiązkę i nie mam połączenia z komputerem? To też bym chciał sprawdzić, ale nie mam schematu do 159 i nie wiem na który pin idze ten sygnał. Może ktoś tu moze pomóc?

Dzięki serdeczne z góry.

miszko
10-10-2011, 10:04
To jest zwykły czujnik na zasadzie tego, który jest też przy pedale hamulca. Zamyka lub otwiera obwód. Nie musisz nic mierzyć.
Czasami jego trzpień lubi się zawiesić i przesmarowanie jego pomaga przy jego pracy.

To jest schemat jego wtyczki. Tylko piny 2 i 4 są używane. Po opisie wygląda na to, że zamyka on obwód do masy.
Czyli pod 4 masz ground, a 2 rozdziela się i idzie do dwóch styków: 1 przy złączu dashboard i na 79 pin do ECU.
1368

I tutaj objaśnienia złącz:
1376
1359
1360

epsonix
10-10-2011, 12:16
Dzięki za szybką odpowiedź. Sam czujnik wydaje się chodzić płynnie, nic się nie zacina i przy wysuniętym trzpieniu multimetr pokazuje zawsze 0.2Ohma(tyle co sondy multimetru po zwarciu), a po wciśnięciu rozwarcie, wiec chyba jest dobry. Odnośnie czujnika zmylił mnie schemacik z netu na którym widać było rezystor i kondensator (fragment poniżej)
1379

Mógłbyś mi podpowiedzieć gdzie jest złącze "dashboard" - gdyby nie było przejścia do ECU chciałbym zawęzić problem.
Co do masy na pinie 4 to jest OK. Raczej więc problem jest związany z pinem 2.
Wiesz może czy coś powinienem widzieć (jakieś np napięcie 12 czy 5V) na pinie 2 złącza czujnika? Jeśli układ działa na zasadzie wykrycia zwarcia do masy, to raczej coś powinno być - np przez jakiś pull-up rezystor w komputerze do 5 czy 12V. Mam nadzieję jednak że to tylko będzie jakiś drobiazg z brakiem połączenia we wiązce a nic z komputerem.

Chyba muszę sobie skombinować eLearna, bo bez tego widzę ani rusz.

miszko
10-10-2011, 12:35
Chyba muszę sobie skombinować eLearna, bo bez tego widzę ani rusz.
Proszę, eLearn Alfa Romeo 159 1.9JTD, 2.4 JTD, 2.2 JTS 1.8 - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/plik/158)

Po schematach widać, że złącze do dashboard przechodzi niejako przez niego i idzie dalej też do tego samego miejsca w ECU.
Nie wiem po co to, trzeba by było tutaj kogoś bliżej obeznanego z AR 159. Tak samo z lokalizacją złącza dashboard, jednak to może Ci pomoże.

epsonix
10-10-2011, 21:00
(post zmieniony)
Wielkie dzięki Miszko. OK, patrzyłem do eLearna ale na widok Electrical equipment > 2 WIRING > 12 FRONT, gdzie D100 jest tak naprawdę niewiadomo gdzie. Jakoś przegapiłem pdf-a którego dołączyłeś - chyba za bardzo eLearn mnie wciągnął :)
Jutro rano spróbuję się dobrać do tego złącza

epsonix
11-10-2011, 13:58
W celu zakończenia tematu, dodam że dobrałem się do złącza D001, nie było przejścia od czujnika I031 do D001. Zrobiłem bypass (odciąłem stare połączenie i puściłem nowy kabel) i sprawa załatwiona.
Dzięki raz jeszcze.

miszko
11-10-2011, 14:26
Super, ważne że sprawa rozwiązania! Przypomina mi się podobna historia. Kiedyś też z jakiegoś "magicznego" powodu nagle jeden przewód od szyb elektrycznych przestał przewodzić prąd (ale w akurat było w Temprze). Tak nagle. Bypass w postaci nowego kabla i do dzisiaj jest ok ;)

epsonix
11-10-2011, 19:52
Mam tylko nadzieję że więcej takich magicznych przypadków nie będzie się ani mi ani innym forumowiczom przytrafiać, czego sobie i innym życzę.

A tak w ogóle to dziwi mnie że Fiat rysuje na schematach ten rezystor w środku czujnika, skoro tam nic nie ma wg pomiarów. Pewnie taka zmyła z ich storny. Grzebiąc po schematach z eLearn-a zauważyłem że raz mój czujnik I031 jest podłączony pinem 2 do kompa a 4 do masy (tak jak Ty podpowiedziałeś), natomiast na schemacie układu kluczyka elektronicznego to 3 miałby byc niby podłączony do kompa (pin 3 jest nawet niezainstalowany) a 2 miałaby iść do masy (Electrical equipment > 1 ELECTRICAL FUNCTIONS > E50 ENGINE CONTROL AND MANAG... > E5010 STARTING AND RECHARING > E5010 STARTING AND RECHARGING - WIRING DIAGRAM ). Ciekawe ile jeszcze takich kwiatków znajduje się w dokumentacji?

miszko
11-10-2011, 20:07
Ciekawe ile jeszcze takich kwiatków znajduje się w dokumentacji?
Patrząc np. na ePer (http://eper.fiatklubpolska.pl/navi?FORCED=TRUE), który co jak co powinien być dokładnym katalogiem (w końcu na podstawie tego pracuje ASO!) też można odszukać błędy. Są to głównie błędy w rysunkach. Mało się tego zdarza, ale jednak.

pabloXXL
28-10-2017, 12:02
Czy ten czujnik pasuje jako wyłącznik pedału sprzęgła do 159 ? https://www.autosklep24.pl/pl/p/Wylacznik-swiatel-stop-ALFA-147-2-styk/16495

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka