Zobacz pełną wersję : Wentylator nie odpala
bryndzik88
27-09-2011, 20:49
Witam Wszystkich
Mam Brave 1.6 16 V LPG . Mam problem z wentylatorem , nie chce sie odpalac, Wymienilem czujnik temparatury na teromstacie , wymienilem czujnik na chlodnicy. wentylator byl sprawdzany na krotko i dziala. myslalalem ze po wymianie czujnika na chlodnicy bedzie ok ale sie mylilem. Mozecie podac jakies wskazowki co jeszcze moze byc nie tak ??
pozdrawiam
Kolego, sprawdź, czy nie ma przerwy w obwodzie przy czujniku, albo sam czujnik, czy nie jest walnięty. Zacznij od wpięcia standardowego spinacza biurowego w miejsce czujnika. Jak zakręci, to znaczy, że czujnik. Jak nie, winne są kable.
bryndzik88
27-09-2011, 21:33
dzieki za szybka odpowiedz
no wlasnie w taki sposob wentylator byl sprawdzony i zakrecil , wymienilem czujnik i dalej nic to nie dalo. obieg plynu jest ok ;/
Czy poziom płynu też jest w granicach dopuszczalności? Ja kiedyś miałem za mało i nawet temperatury mi nie pokazywało.
bryndzik88
27-09-2011, 23:10
tak . wszystko miesci sie w normie. temperature pokazuje jak trzeba.
qolejowy
27-09-2011, 23:26
A masz klimatyzację bo wtedy jest to jakoś inaczej podłączone.
bryndzik88
27-09-2011, 23:47
mam klimatyzacje. moze byc jakis bezpiecznik za to odpowiedzialny ze sie nie odpala wentylator ?
Jak masz klimę to masz też dwa biegi wentylatora - możesz sprawdzić też rezystor (zdaje się jest gdzieś przy chłodnicy).
W tym temacie (http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/ukl-chlodzenia-lenistwo-wentylatora-12201/) możesz znaleźć odpowiedź. Jeśli to nie pomoże, to winowajcą może być presostat, zawór ciśnieniowy klimatyzacji. Jeżeli jednak klima działa poprawnie, to można go wykluczyć.
Presostat znajdziesz na odskraplaczu klimatyzacji, jest on po prawej stronie w okolicach błotnika miedzy zderzakiem, a nadkolem... jakoś tak.
TUTAJ (http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/pytanie-o-czas-nagrzewania-sie-silnika-1-6-16v-11028/5#post58295) temat też był poruszany.
qolejowy
28-09-2011, 23:47
mam klimatyzacje. moze byc jakis bezpiecznik za to odpowiedzialny ze sie nie odpala wentylator ?
Jeżeli sprawdzałeś na krótko tak jak radził kolega Jelcyn i wentylator zaskoczył to bezpiecznik i przekaźniki są raczej OK, a są one chyba w tej skrzyneczce między lampą a akumulatorem.
Mam podobny problem.
Silnik 1.4 z klimą. Wentylator się nie włącza.
Gdy włączę klimatyzację wentylator działa bez zarzutu, a wskazówka na zegarach spada.
W czym tkwi problem?
Czujnik temp, na termostacie, rezystor na chłodnicy. Dwa elementy do sprawdzenia. Było już o tym na Forum.
Czujnik temp, na termostacie, rezystor na chłodnicy. Dwa elementy do sprawdzenia. Było już o tym na Forum.
Wiem, lektura innych tematów sporo mi pomogła, ale problem dalej istnieje.
Wiem, że wentylator jest OK, ale nie wiem w jaki sposób ma się załączać. Czujnik przy termostacie jest w porządku.
Czujnik przy chłodnicy nie wiem czy jest w porządku, bo nie wiem jak go sprawdzić nie wymieniając na nowy. Dostałem się do bezpieczników przy akumulatorze i tam są (chyba... mogę się mylić) przekaźniki. Jeżeli wypnę jeden i dam masę w jeden z pinów to wentylator się załącza.
To samo jak wypiąłem gniazdo z czujnika przy chłodnicy. W momencie gdy połączyłem piny spinaczem też było OK.
Nie wiem czy nie mam problemu z uszczelką pod głowicą. Podczas jeden z prób silnik złapał dosyć wysoką temperaturę (wentylator się nie załączył) i z okolic świecy poszła woda. Czy to może być uszczelka pod głowicą?
Gdzie dokładnie znajduje się ten rezystor (czy to jest to "pudełeczko" po lewej stronie chłodnicy stojąc naprzeciw samochodu?) i jak go sprawdzić, ewentualnie rozumiem, że da się wymienić, tak?
[Edycja]
Aha, sztuczka z włączeniem klimy już nie działa. Nie wiem dlaczego. Klima dodatkowo szybko się włącza i wyłącza. Też nie mam pojęcia dlaczego. Będę się nad tym zastanawiał później.
U mnie w Pandzie przekaźnik wentylatora dostaje masę ze sterownika silnika (ECU). Miałem taką sytuację i okazało się że walnięty był ECU. Ale sterownik trochę kosztuje, więc wymiana jest trochę nieopłacalna.
Pozostaje Ci podać masę poprzez dodatkowy wyłącznik w kabinie. Inaczej mówiąc sterowanie manualne wiatrakiem.
U mnie w Pandzie przekaźnik wentylatora dostaje masę ze sterownika silnika (ECU). Miałem taką sytuację i okazało się że walnięty był ECU. Ale sterownik trochę kosztuje, więc wymiana jest trochę nieopłacalna.
Pozostaje Ci podać masę poprzez dodatkowy wyłącznik w kabinie. Inaczej mówiąc sterowanie manualne wiatrakiem.
No i na razie tak jest :) Jakoś jeździć trzeba.
1335
Mam pytanie jeszcze odnośnie opornika. To jest to zaznaczone czerwoną obwódką, do którego idą dwa kable niebieski i biały, prawda?
A ta czarna puszka do której idzie cała wiązka kabli? Co to jest?
TO co zaznaczyłeś to jest kabel od czujnika temperatury który zamontowany jest z drugiej strony. On jeśli ma włączyć wentylator to go włącza. Sprawdź go za pomocą miernika.
Jeśli chodzi o tą uszczelkę, to sprawdź czy nie miesza się olej z płynem chłodniczym. Czy występuje efekt "masła" pod korkiem wlewu oleju.
Musisz sprawdzić presostat, jak na moje oko to on jest winowajcą. Może jakiś przewód masz przerwany.
TO co zaznaczyłeś to jest kabel od czujnika temperatury który zamontowany jest z drugiej strony
Czujnik na zdjęciu jest po lewej stronie. To co zaznaczone to jest rezystor.
Po włączeniu klimatyzacji wentylator powinien wskoczyć na I bieg pracy. Jeżeli tak nie robi, to sprawdź rezystor (to co zaznaczyłeś).
Jeżeli silnik Ci się tak zagrzał i wentylator nie wystartował to stawiałbym na uszkodzony czujnik temperatury (po lewo na załączonym zdjęciu, taki z elementami niebieskiego). Wypnij z niego złączkę i zewrzyj styki w złączce. Zobacz czy wentylator wystartował. Jeżeli nie, to jest przerwa w obwodzie, jeżeli tak, to czujnik zapewne uszkodzony.
Czujnik na zdjęciu jest po lewej stronie. To co zaznaczone to jest rezystor.
Po włączeniu klimatyzacji wentylator powinien wskoczyć na I bieg pracy. Jeżeli tak nie robi, to sprawdź rezystor (to co zaznaczyłeś).
Jeżeli silnik Ci się tak zagrzał i wentylator nie wystartował to stawiałbym na uszkodzony czujnik temperatury (po lewo na załączonym zdjęciu, taki z elementami niebieskiego). Wypnij z niego złączkę i zewrzyj styki w złączce. Zobacz czy wentylator wystartował. Jeżeli nie, to jest przerwa w obwodzie, jeżeli tak, to czujnik zapewne uszkodzony.
Winny był rezystor. Wymiana na nowy (wcale nie tani, nigdzie oprócz ASO Fiata nie mogłem znaleźć-170 zł) i problem zniknął.
Dzięki Panowie za pomoc.
Można przeszukiwać aukcje lub szroty, ale nie wiadomo, czy "nowy" będzie w lepszym stanie niż obecny. Nowy, to zawsze nowy.
bryndzik88
18-11-2011, 19:23
chlopaki u mnie ten problem dalej nie rozwiazany. ost nie mialem czasu zajac sie samochodem. powiedzcie czy przyczyna moze byc pompa wody ze wentylator nie odpala ? dodam ze moim zdaniem dziala poprawnie pompa. widze jak plyn przechodzi przez zbiorniczke. Ale zauwazylem ze nawet jak silnik jest rozgrzany mocno to chlodnica jest ciagle zimna , tzn letnia , nasuwa sie mysl ze termostat nie puszcza, ale sek w tym ze wszystkie przewody od termostatu sa wrecz gorace. Jutro chce wszystko dokladniej sprawdzic. ale moze macie jakies sugestie na co zwrocic uwage .
pozdrawiam
Ps. mozecie powiedziec od czego sa czujniki na termostacie ? Bo mam dwa, jeden jest od temperatury a drugi ?
W aucie są dwa obiegi, duży (za termostatem) i mały (przed termostatem). W małym obiegu jest nagrzewnica (grzejąca środek kabiny) oraz to wszystko co jest w bloku silnika (plus jakieś elementy na zewnątrz). Zaś w duży obieg to ten idący do chłodnicy. Zatem jeżeli przewody od chłodnicy nie są gorące (a na wskaźniku temperatury już dawno 90C (lub więcej)) to na 99% jest to wina termostatu. On powinien od około 80 paru stopni C (84/86C) otworzyć się na tyle, żeby puścić ciepły płyn na chłodnicę.
bryndzik88
19-11-2011, 16:29
dzis troche spedzilem czasu przy samochodzie i moge powiedziec co jest grane. termostat raczej jest ok. wszystkie przewody sa gorace, chlodnica tez jest goraca , plyn krazy wiec obieg jest. jesli wentylator podepne na krotko to dziala. wymienilem czujnik temp na chlodnicy. i dalej nie moge rozwiazac mojego problemu. w czym jeszcze szukac przyczyny ?
Maras 79
20-11-2011, 12:45
A jak podpinałeś na krótko ten wentylator. Wyjmij wtyczkę z tego czujnika temp. w chłodnicy i zmostkuj te piny w tej wtyczce. Jeżeli wentylator się nie włączy to sprawdź bezpieczniki. Ten od wentylatora z reguły znajduje się w komorze silnika.
bryndzik88
20-11-2011, 17:29
juz to robilem, i wentylator sie wlaczal. czujnik wymienilem na nowy. i nic . a w ktorym miejscu szukac tego bezpiecznika ? a czy rezystor ktory jest na chlodnicy moze byc za to odpowiedzialny ?
bryndzik88 Oczywiście że może to być jego wina.
Przerabiałem to samo i skoro nie czujnik jest winowajcą, to raczej rezystor.
Raczej, bo może też być niesprawny presostat klimatyzacji, ale pisałeś,że klima działa.
Jak sam stwierdziłeś i zauważyłeś jest jeszcze rezystor. Wymień go i sprawdź.
Bezpiecznik masz przy ścianie grodziowej od strony kierowcy w puszcze czarnej z napisem FUSE>
Witam podepnę się.
Mam taki sam problem z wiatrakiem,nie włącza się :mad:(1.6 + klima) Mam kilka pytań, otóż:
1.czy ten czujnik temperatury mogę mieć w innym miejscu? bo jakoś go nie zauważyłem u siebie,
2.miałem walnienty rezystor i wyjąłem go,po czym mostkowałem wtyczkę tą zazn. na zielono. wentyl nie odpalał. Dlaczego?
3.jak sprawdzić przekaźniki? mam je chyba kole akumulatora np: ten żółty,mylę się? :smile:
Panowie mam problem wcięło mi 1 bieg wentylatora,wymieniłem opornice,przekaźnik,presostat(na wszelki wypadek) i dalej nic.podpiąłem samochód pod fes,błędu nie ma żadnego,nie mogę również wymusić startu pierwszego ani drugiego biegu (pokazuje się "nie można wykonać nieprawidłowe warunki do wykonania tego testu" ).
Wentylator załącza się według fes przy 98 st,a przy klimie przy ponad 15 barach(według maszyny od klimy :P ) czyli tylko drugi bieg.byłem u różnych "mistrzów" od klimy i powiedzieli że to dużo za dużo,a wentylator powinien dużo wolniej chodzić i praktycznie cały czas.
Miernik w dłoń, schematy i patrz.. Sprawdź czy z ECU wychodzi napięcie sterujące przekaźnikiem (bo to zdaje się ECU steruje tymi wentylatorami)..
Może się komuś przyda.
W poście #28, opisałem swój problem,zrobiłem tak:
-przeczyściłem wszystkie bezpieczniki( zaśniedziałe)
-to samo z przekaźnikami
-znalazłem walnięty rezystor chłodnicy i wymontowałem go
Do dzisiaj jeździłem z włączoną klimatyzacją,żeby wiatrak się włączał i choć trochę zbił temp. wody. A dzisiaj przez pośpiech zapomniałem tego zrobić i ku mojemu zdziwieniu wiatraczek się uruchomił i temp. trzyma się w normie :roll: . W związku z tym mam nowe pytanie do was:
-Po kiego czorta jest ten rezystor w chłodnicy? za co on odpowiada? - bo jeżdżę cały czas z wymontowanym opornikiem :confused:
Po kiego czorta jest ten rezystor w chłodnicy?
On jest do ograniczenia prądu na pierwszym biegu.. Dziwi mnie że włączając klimę masz pierwszy bieg wentylatora.. 2gi działa bez tego rezystora
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.