PDA

Zobacz pełną wersję : wymiana paska rozrządu silnik 1.6 16 V



czarek1004
05-08-2011, 22:00
Witam. Jeśli komuś się przyda, to przedstawiam krótki instruktarz wymiany rozrządu w silniku Fiat 1.6 16V. W moim przypadku jest to Palio. Cała operacja zajęła mi około trzech godzin, jednakże użyłem zestawu przyrządów czyli blokad i klucza do koła pasowego na wale korbowym. Zestaw pomocnych narzędzi przedstawiam na fot 1.
1754

Wiem, że takie narzędzia przydają się na jeden raz, ale mając coś takiego pracujesz bezstresowo bez możliwości popełnienia błędu.
Zaczynamy od wymontowania obudowy filtra powierza i zdemontowania osłony paska rozrządu. Następnie wymontowujemy cewki zapłonowe, po to, by zdjąć dekielki znajdujące się na końcu wałków rozrządu. W miejsce dekielków zakładamy tarcze blokad, po ówczesnym ustawieniu kanałków, tak aby występy w tarczach blokujących w nie trafiły. Fot. 2.
1755
Kolejnym etapem jest wejście do kanału lub użycie podnośnika. O spodu demontujemy osłonę koła zamachowego i przy użyciu blokady wpinanej w zęby na wieńcu – blokujemy wał korbowy. Fot. 3.
1756

Teraz mamy wszystko zablokowane i nie ma możliwości przestawienia się czegokolwiek. Teraz luzujemy napinacz paska alternatora i zdejmujemy pasek wielorowkowy. Pasek od napędu pompy wspomagania pozostawiamy na swoim miejscu, bo w niczym nie będzie przeszkadzał. Następnie musimy odkręcić nakrętkę koła pasowego na wale korbowym. Musimy użyć klucza nietypowego 36 mm. Ja posłużyłem się narzędziem, które kupiłem dawno temu a służył mi do nakrętek i śrub wału w dużych fiatach, Polonezach i Cinquecento 900. Warto o tym pomyśleć wcześniej, bo zwykłym kluczem płaskim czy nawet prostym oczkowym tego odkręcić się nie da. Przecinaka też nie polecam. Po odkręceniu nakrętki i zdjęciu koła pasowego wychodzimy z kanału i odkręcamy kluczem 13 napinacz zębatego paska rozrządu, kluczem 19 rolkę prowadzącą i wyjmujemy stary pasek. Na fotce 4
1757

która przedstawia widok kół zębatych wałów rozrządu po zdemontowaniu napinacza, rolki prowadzącej i paska, czerwonym krzyżykiem zaznaczyłem śrubę którą trzeba wykręcić, aby w jej miejsce założyć przyrząd do napinania sprężyny w nowym napinaczu.
Mamy prawie połowę roboty za sobą, więc można zapalić albo napić się wy natomiast piwo zostawić na później. Montaż zaczynamy od przykręcenia rolki prowadzącej i niezbyt mocnego dokręcenia napinacza paska. Następnie zakładamy pasek zębaty. Zaczynamy od ułożenia go na małym kółku wału korbowego następnie na kółko pompy olejowej ,rolkę prowadzącą i koła wałków rozrządu i napinacz. Teraz zakładamy przyrząd do napinania sprężyny napinacza. fot 5
1758

Przyrząd działa na zasadzie dźwigni. Przy użyciu klucza 17 wykonujemy tą dźwignię do maksymalnego napięcia sprężyny napinacza. Kiedy trzymamy naprężony napinacz przydałaby się pomoc drugiej osoby, która dokręci nakrętkę napinacza. Teraz możemy zabrać się za prace kończące takie jak: montaż paska alternatora, zdjęcie blokad, zmontowanie osłony paska i zamontowanie obudowy filtra powietrza. Można uruchomić silnik i koniec roboty.

Pozdrawiam czarek1004.

miszko
05-08-2011, 22:24
Super opis! Powiedz, skąd masz napinacz i ile kosztował? Ja robiłem to bez napinacza, ale z tym przyrządem zdecydowanie lepiej i szybciej.

czarek1004
05-08-2011, 23:30
Skoro pytasz tylko o sam napinacz to już wiem, że to robiłeś:lol: . Niby prozaiczna czynność a sprawia dużo kłopotu :roll: . Napinacz kupiłem w komplecie z tarczami blokującymi wałki rozrządu jakieś pół roku temu na allegro za 90,- zł. Powiem Ci jednak, że blokada koła zamachowego na wale korbowym też super się sprawdziła. Ta z kolei kosztowała 45 zł - również na allegro. Pozdrawiam Czarek

miszko
07-08-2011, 14:11
Tak, robiłem, ale bez tego przyrządu - napinacza. Jest trudniej, bo trzeba się trochę pomęczyć, aby go napiąć.
A chyba kupię sobie taki zestaw. Bo widzę, że i dusza spokojniejsza, jak się rozkręca rozrząd.

margwi
19-09-2011, 20:40
ja do kompletu wymieniam jeszcze ta blachę ze śrubą od rolki , koszt nie wielki a spokojna głowa

dydek1
20-11-2011, 21:33
Super instrukcja - przyda się :lol: Jeżeli chodzi o dobry pasek to polecam pasynapedowe.net/wszystkie-marki/111-fiat.html Śmigam na moim już ładnych kilkanaście tyś. bez żadnych problemów.

miszko
20-11-2011, 22:40
Jeżeli chodzi o dobry pasek to polecam rozrząd fiat.
A co to za firma?

yacub
22-11-2011, 15:53
no własnie ciekawe jakich firm podzespoły ja kupowałem komplet INA i tak samo moge polecic ;) tylko juz przy następnej wizycie na wymiane rozrządu bede musiał pomyślec o kołach zebatych bo są troche wytarte, az tak bardzo w palnik nie dostaje sienka ;) stary pasek był sztywny jak zamarznieta guma a łożyska tak wyły a były SKFa wiec pewnie podróby wiec poprostu teraz zdecydowałem że kupie komplet JEDNEJ firmy która daje gwarancje na komplet

dzidek80
23-12-2011, 21:35
Mam ogólne pytanie do tych którzy w swoich maszynach mają fiatowskie silniki 1,6 16V CO ILE TYS. KILOMETRÓW WYMIENIACIE ROZRZĄD? Kupiłem nie dawno Fiata Doblo z tym silnikiem i mechanik mnie straszy że paski zrywają się po 50tys

yacub
24-12-2011, 11:33
ja srednio 50-60k km lepiej dmuchac na zimne :) szczegolnie że doblo to cieższy samochód i pewnie silnik bardziej obciążony - nie ryzykowac

kowal
24-12-2011, 13:09
a w 1.2 8v ? bo niedawno wymieniłem cały rozrząd (z pompą), tylko nie wiem jaki przebieg następnej wymian wpisać na tą naklejkę...

egon
25-12-2011, 09:56
kowal tez sobie przyjmij wartosc 50-60 tys. km. mysle, ze te 60tys. to optymalny przebieg bez ryzyka ;)

tomasz9244
02-01-2012, 11:31
Mam jedno zastrzeżenie co do tej wymiany. Nie pisałeś nić o poluzowaniu kół wałków rozrządu. Według mnie trzeba to zrobić i dopiero napinać pasek. Później dokręcić koła wałków i dalej wg. opisu. Co ty na to ?

egon
02-01-2012, 12:13
To wytłumacz po co luzowqc te koła :?: bo mi sie zdaje to zbędne.

qolejowy
02-01-2012, 18:37
To wytłumacz po co luzowqc te koła :?: bo mi sie zdaje to zbędne.Popieram też nie widzę w tym żadnego sensu.

czarek1004
09-05-2012, 16:34
Mam jedno zastrzeżenie co do tej wymiany. Nie pisałeś nić o poluzowaniu kół wałków rozrządu. Według mnie trzeba to zrobić i dopiero napinać pasek. Później dokręcić koła wałków i dalej wg. opisu. Co ty na to ?

Nie ma potrzeby luzowania kół rozrządu, to nic nie daje. W chwili kiedy napinacz jest zupełnie luźny jest to zbędne, bo i tak musisz zacząć układanie paska od koła na wale korbowym następnie ułożenia na rolce prowadzącej i naprężenia przy wsuwaniu na obydwa koła rozrządu równocześnie. Tylko nie pisz, że się nie da:lol:

bsadza
26-07-2012, 11:14
Witam, czy przy wymianie trzeba również wymienić pompę wody?? czy jest ona napędzana z paska rozrządu?

miszko
26-07-2012, 11:16
Pompa wody jest napędzana oddzielnym paskiem, wspólnym z paskiem alternatora. Od pompy wody odchodzi też napęd pompy wspomagania.
Pasek rozrządu napędza tylko wałki rozrządu.

byrrt
26-07-2012, 11:24
Czyli można zaryzykować i jej nie wymieniać jeżeli jest w dobrym stanie..

bsadza
26-07-2012, 11:52
dzięki właśnie się dowiedziałem, że pompka kosztuje 150zł więc za jednym razem wymienię :)
Miłego dnia

miszko
26-07-2012, 11:52
Polecam SKF. Jest jak oryginał, a sam taką w swoim silniku założyłem.

byrrt
26-07-2012, 11:54
Ja też mam SKFa - kupiłem za zdaje się 100zł bo gość kupił nie do tego auta co miał i tak wystawił na allegro ;) Akurat podrasowało :)

egon
26-07-2012, 15:40
A ja u siebie jeszcze nie wymieniałem :P ale trzeba będzie się jej przyjrzeć ;)

yacub
26-07-2012, 16:17
prawda taka że jak pompa nie cieknie to nie warto ruszac :) jak bedą wycieki, pocenia to odrazu wymiana :)

Darksaience
27-07-2012, 12:58
Tylko że jak zaraz po wymianie rozrządu zacznie cieknąc?? poco dwa razy sie męczyć lepiej zrobić to za jednym zamachem w szczególności gdy robi się z rozrządem i ma ułatwiony dostęp.

autech25
27-07-2012, 22:37
Mam takie pytanie aby naciągnąć pasek trzeba lekko odkręcić koła rozrządu?

miszko
28-07-2012, 01:30
Odkręcić koła rozrządu? Dlaczego? Do napinania paska służy napinacz (jak sama nazwa wskazuje). On ma sprężynę, którą się naciąga go. Na napinaczu jest znak, trzeba go ustawić na nim to wtedy wiadomo będzie, że jest pasek napięty prawidłowo.

jazeck
10-10-2013, 22:16
A ja mam problem po wymianie uszczelki - koła musiały być zluzowane... Co w takim przypadku? Autko nadal kuleje... map powyżej 400.
Kupić oryginalne blokady wałków i wału korbowego? Bo było ustawiane tylko na tanich blokadach wałków...

KOBRA
10-10-2013, 22:23
Podjedź do ASO ze swoimi blokadami i porównaj je w ASO z ich blokadami wyjdzie taniej.Ważne też jest ustawienie wału korbowego .

kozlok
08-02-2014, 12:28
Witam a jak mocno dociągnąć ten napinacz aż do samego końca jego

KOBRA
08-02-2014, 17:42
Masz znaki na napinaczu musisz je dobrze ustawić. Języczek napinacza między szczelinki .

aarek1404
09-02-2014, 19:15
co do pompki wody to u mnie śmiga od nowości i nigdy nie była zmieniana :) także ja bym nie wymieniał jak się nic z nią nie dzieje... a co do rozrządu to sam pasek wymieniam co 40-50kkm a wszystko co ok 80-90kkm

yacub
17-02-2014, 09:20
no co do pompy wody to prawa - jak sprawna i nie cieknie to nie ruszałbym - a ja cały komplet rozrządu wymieniam co 50kkm ponieważ moje przebiegi pokonuje sienką przewazne w miescie ;) wiec nie ma lekko :)

bbm
21-05-2014, 00:06
panowie, będę nie długo wymieniał rozrząd w swojej 1.6, posiadam blokady ale będę musiał ściągać koła wałków i wału bo uszczelniacze trzeba wymienić, doradzicie jak to później do kupy złożyć zeby to chodziło
pozdrawiam

egon
21-05-2014, 07:26
ściągać koła wałków
Ale po co kola wałkow sciągac :?:

yacub
21-05-2014, 09:23
a mi mechanik przy poprzednie wymianie mówił ze jak bede nastepnym razem robił rozrząd (czyli teraz bo zaraz bedzie 180k) abym rozejrza łsie za nowymi kołami zebatymi włąsnie na wałkach, ale chyba ich nie bede wymieniał bo stan samochodu duzo sie zmienił ze stanem z przed paru lat :) silnik zdrowy a buda leci na potege z kazdej strony

a cieknie ci z pod kół zebatych ?

KOBRA
21-05-2014, 09:32
Ale po co kola wałkow sciągac :?:

Przecież napisał że mu uszczelniacze puszczają.

Kolego zakładasz blokady na wałki i odkręcasz koła ,wymieniasz uszczelniacze i zakładasz koła ,ale ich nie dokręcasz na siłę. Montujesz pasek napinasz go i wtedy dokręcasz koła na samym końcu demontujesz blokady ,obracasz wałem minimum dwa obroty i wszystko sprawdzasz (zakładasz blokady czy pasują ,oczywiście względem wału no i sprawdzasz znaki na napinaczu ).I po robocie browarek.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


za nowymi kołami zebatymi włąsnie na wałkach

Wymiana tylko dwóch kół to nieporozumienie .Wymieniasz albo wszystkie. albo żadne -bo pasek może tego nie wytrzymać .Różne zużycie poszczególnych zębatek może doprowadzić do zbyt szybkiego zużycia paska

jazeck
29-06-2017, 03:59
Panowie, po wielu przejściach w moim doblo - blokady to podstawa! najlepiej oryginał. Czyli szukamy mechanika co takie posiada, bo kupno blokad nadal się nie opłaca. To warunek kiedy już musimy zluzować wałki. W okolicach Tarnobrzega do 50km mam takiego mechanika.
Wymiana zębatek? A co to na łańcuchu pracuje czy co??!!!

arturk95
13-06-2018, 17:08
Witam, mam problem z ustawieniem rorządu z bravo 1, 1.6 16v. po wymianie uszczelki pod głowicą okazao się, że ktoś zakręcił mi wałek (nie miałem założonej blokady), jak wyczytałem, wał należy ustawić czujnikiem (1 cylinder) na samej górze. zrobiłem tak. Jednak wyczytałem jeszcze gdzieć, że są takie 2 punkty na kole, które należy ściągnąć, żeby ściągnąć pasek rozrządu i te punkty przy GMP nie pokrrywają mi się ze znakiem na obudowie. Czy to może mieć jakiś wpływ? czy po prostu mam mieć ustawony 1 cylinder na samej górze, zablokowane wałki złożyć wszystko i powinno działać?
Dodam, że blokady na wałki mam, auto jakby chciało odpalić, ale nie może

jaroslawrak
23-06-2018, 01:42
Jest sporo filmów na Youtube to pooglądaj...coś masz namieszane...zdejmij pasek i załóż jeszcze raz(zaczynając od dołu/na prawo....koło napędzające,pompa oleju,rolka prowadząca,koła rozrządu) .Przy zablokowanych wałkach rozrządu kropki na kole pasowym powinny się pokrywać ze znakami na bloku silnika.Wał korbowy też powinien być zablokowany w czasie zakładania paska.

https://www.youtube.com/watch?v=4uSmkB2hRJ4

https://www.youtube.com/watch?v=9zpOdgSRZUI

iga
04-07-2022, 11:25
Duże koła luzuje się po to, by pasek był prawidłowo napięty również między nimi i by mogł przesuwać się w raz z nimi podczas napinania. Koła należy poluzować i ustawić w położeniu do oporu w prawo. Po założeniu paska luzy między kołem wału, pompą, rolką kierunkową i dużymi kołami będą likwidowane przez obrót kół rozrządu w czasie napinania.
Dużym błędem jest napięcie rolki ruchomej na max. Należy wstępnie napiąć tak, by znak doszedł do końca skali ale po obróceniu silnika kilkukrotnie (instrukcja podaje dwa obroty) należy rolkę zluzować i ustawić na znak na środku skali. Tylko takie postępowanie z napinaczem umożliwia jego prawidłową pracę. Pozostawienie w maksymalnym napięciu to gwarancja zerwania paska.