raaf
04-08-2011, 13:41
Serdecznie witam szanowną Stilo USERię.
Jestem świeżym użytkownikiem Fiat IDEA z silnikiem 1.4 16V z rocznika 2005. Ten model ma bardzo skromne forum (jest mało popularny) więc proszę o gościnne wpuszczenie - idzie tu o silnik znany pewnie także ze STILO.
Otóż, gdy obroty silnika są delikatnie poniżej 1000, pojawia się stukanie przypominające stukanie drewnem o metal (lub pukanie w żeliwny kaloryfer) i jest słyszalne od ok.800 - 2000obr z różnym natężeniem.
Najbardziej daje się wyłapać, gdy auto jest dobrze rozgrzane i włączone są światła + ogrzewanie tylnej szyby (lub klima).
NAGRANY odgłos silnika jest tu: WRZUTA - Plik audio 13 - mp3 (http://w357.wrzuta.pl/audio/3GOgtDDNXVa/plik_audio_13)
(MIC był umieszczony w rejonie sprzęgła i rur idących do nagrzewnicy do kabiny). Proszę o odsłuchanie całości bo przeszkadzał wentyl chłodnicy a odgłos słychać kilka razy w różnych odsłonach.
CO JEST JUŻ SPRAWDZONE:
- wduszenie sprzęgła, zmiany biegów itp nie mają na to żadnego wpływu
- podczas jazdy też to słychać (inne odgłosy delikatnie to maskują ale jest)
- auto ma już wyczuwalne zużycie sprzęgła (ślizga się na 3cim biegu jak się da w palnik próbując ruszyć)
- dynamika i spalanie (liczone przez komputerek) są dosyć ładne (ok. 12 sek do 100km/h), przy spokojnej jeździe mieszanej bez klimy ok 6.3ltr/100km (miasto 5km + dojazd 13km)
- auto miało w przeszłości problem z wyciekiem płynu (chłodnica jest dziurawa - sika mi w czasie jazdy i zbiera się od wewnętrznej strony zderzaka) ale właściciel pojechał z usterką do ASO /ryzyko że przegrzał motorek istnieje/
- ubytek płynu (ostatnio lane było PETRYGO Q) uzupełniłem wodą destylowaną w ilości ok.1 ltr)
- przedmuch od korka wlewu oleju jest wyraźny i dosyć mocny, od bagnetu bardzo mało wyczuwalny (słabe uszczelnienia gniazd zaworów/wypalenia ?)
- przebieg (udokumentowany w ASO i innych serwisach) to 84kkm
- paski napędowe klimy, altka i rozrządu nie były od nowości ruszane (6lat minęło więc zamierzam na dniach wymienić)
- po rozpędzeniu na niskim biegu, wysprzęgleniu i puszczeniu gazu wolne obroty trzykrotnie wznoszą się do ok.2000 po czym wracają do ok.1000
- osłuch 'na ucho' od góry umiejscawia stuki w rejonie okolic sprzęgła
- osłuch od dołu daje zupełnie inne położenie - rejon pasków i altka
- osłuch za pomocą stetoskopu nie wykazuje na 100% położenia stuku choć wydaje się że 2 miejsca są szczególnie głośne tj.
- plastikowa obudowa paska rozrządu
- rura wypływu wody z pompy wodnej (odnoga idąca do kabiny do nagrzewnicy)
(dotykanie stetoskopem głowicy i bloku nie daje tak silnego i donośnego dźwięku jak w/w punkty)
- sprawdziłem czy odgłos nie wiąże się z jakimś luźnym elementem osłon / obudów (nie udało się nic znaleźć)
Historia: Kupiłem go tydzień temu ale niestety przy zakupie, choć te stuki występowały, mylnie powiązałem je ze sprężarką klimy (po wyłączeniu klimy wzrosły nieznacznie obroty i stuki były niesłyszalne)
Przepraszam za obszerny opis ale nie dało się tego mocno okroić bez utraty potencjalnie ważnych detali.
Z góry dziękuję za wszelkie uwagi i sugestie.
Pozdrawiam
Rafał
F I A T
IDEA 1.4 16V 2005
Seicento 900 1999
Punto 1.1 55S 1995 /na zbyciu, stan niezły :-)/
HISTORYCZNIE: 2x 126 '93 i '97 oraz REGATA 100S '83 do kolekji :-)
Jestem świeżym użytkownikiem Fiat IDEA z silnikiem 1.4 16V z rocznika 2005. Ten model ma bardzo skromne forum (jest mało popularny) więc proszę o gościnne wpuszczenie - idzie tu o silnik znany pewnie także ze STILO.
Otóż, gdy obroty silnika są delikatnie poniżej 1000, pojawia się stukanie przypominające stukanie drewnem o metal (lub pukanie w żeliwny kaloryfer) i jest słyszalne od ok.800 - 2000obr z różnym natężeniem.
Najbardziej daje się wyłapać, gdy auto jest dobrze rozgrzane i włączone są światła + ogrzewanie tylnej szyby (lub klima).
NAGRANY odgłos silnika jest tu: WRZUTA - Plik audio 13 - mp3 (http://w357.wrzuta.pl/audio/3GOgtDDNXVa/plik_audio_13)
(MIC był umieszczony w rejonie sprzęgła i rur idących do nagrzewnicy do kabiny). Proszę o odsłuchanie całości bo przeszkadzał wentyl chłodnicy a odgłos słychać kilka razy w różnych odsłonach.
CO JEST JUŻ SPRAWDZONE:
- wduszenie sprzęgła, zmiany biegów itp nie mają na to żadnego wpływu
- podczas jazdy też to słychać (inne odgłosy delikatnie to maskują ale jest)
- auto ma już wyczuwalne zużycie sprzęgła (ślizga się na 3cim biegu jak się da w palnik próbując ruszyć)
- dynamika i spalanie (liczone przez komputerek) są dosyć ładne (ok. 12 sek do 100km/h), przy spokojnej jeździe mieszanej bez klimy ok 6.3ltr/100km (miasto 5km + dojazd 13km)
- auto miało w przeszłości problem z wyciekiem płynu (chłodnica jest dziurawa - sika mi w czasie jazdy i zbiera się od wewnętrznej strony zderzaka) ale właściciel pojechał z usterką do ASO /ryzyko że przegrzał motorek istnieje/
- ubytek płynu (ostatnio lane było PETRYGO Q) uzupełniłem wodą destylowaną w ilości ok.1 ltr)
- przedmuch od korka wlewu oleju jest wyraźny i dosyć mocny, od bagnetu bardzo mało wyczuwalny (słabe uszczelnienia gniazd zaworów/wypalenia ?)
- przebieg (udokumentowany w ASO i innych serwisach) to 84kkm
- paski napędowe klimy, altka i rozrządu nie były od nowości ruszane (6lat minęło więc zamierzam na dniach wymienić)
- po rozpędzeniu na niskim biegu, wysprzęgleniu i puszczeniu gazu wolne obroty trzykrotnie wznoszą się do ok.2000 po czym wracają do ok.1000
- osłuch 'na ucho' od góry umiejscawia stuki w rejonie okolic sprzęgła
- osłuch od dołu daje zupełnie inne położenie - rejon pasków i altka
- osłuch za pomocą stetoskopu nie wykazuje na 100% położenia stuku choć wydaje się że 2 miejsca są szczególnie głośne tj.
- plastikowa obudowa paska rozrządu
- rura wypływu wody z pompy wodnej (odnoga idąca do kabiny do nagrzewnicy)
(dotykanie stetoskopem głowicy i bloku nie daje tak silnego i donośnego dźwięku jak w/w punkty)
- sprawdziłem czy odgłos nie wiąże się z jakimś luźnym elementem osłon / obudów (nie udało się nic znaleźć)
Historia: Kupiłem go tydzień temu ale niestety przy zakupie, choć te stuki występowały, mylnie powiązałem je ze sprężarką klimy (po wyłączeniu klimy wzrosły nieznacznie obroty i stuki były niesłyszalne)
Przepraszam za obszerny opis ale nie dało się tego mocno okroić bez utraty potencjalnie ważnych detali.
Z góry dziękuję za wszelkie uwagi i sugestie.
Pozdrawiam
Rafał
F I A T
IDEA 1.4 16V 2005
Seicento 900 1999
Punto 1.1 55S 1995 /na zbyciu, stan niezły :-)/
HISTORYCZNIE: 2x 126 '93 i '97 oraz REGATA 100S '83 do kolekji :-)