Zobacz pełną wersję : Brava - hamulec ręczny - świeci kontrolka - jak naciągnąć?.
ania8902
12-06-2011, 14:36
Witam was.
Ręczny nie działa od kiedy zakupiłam samochód, od pewnego czasu świeci się kontrolka ręcznego ( w pewnym stopniu odczuwam hamowanie przez to na tylnich kołach - minimalne ).
Koszt naciągnięcia ręcznego u mechanika to koszt 30-40pln. Więc sobie tam odpuszczę.
Czytałam że to kilka minut roboty.
Próbowałam sama to zrobić ale nie wiedziałam którą dokładnie śrubę mam kręcić oraz jakim kluczem ( o ile wgl jest potrzebny )..
Zrobiłam kilka zdjęć po zdjęciu meszka ręcznego.
Jak by ktoś mógł to proszę mi powiedzieć co i jak mam przykręcić/dokręcić.
http://img41.imageshack.us/img41/456/dsc02063u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/41/dsc02063u.jpg/)
http://img716.imageshack.us/img716/5291/dsc02064f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc02064f.jpg/)
http://img864.imageshack.us/img864/5261/dsc02065gb.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/864/dsc02065gb.jpg/)
Z góry dziękuję za pomoc \\:D/
droga Aniu naciąg ręcznego niestety jest od strony podwozia. potrzebny będzie kanał. potem już sama zobaczysz ze wszystko jest proste
Na ostatnim zdjęciu widać taką długą nakrętkę. Nią też można próbować naciągać linkę. Bierzesz kluczyk, kręcisz, śruba wychodzi, a linka się naciąga.
Trochę podciągniesz tym linkę ręcznego. Tylko, że musisz uważać. Jak w Temprze tak podciągałem i ręczny się ciut poprawił, ale doszło do tego, że hamulce już zaczynały przytrzymywać. Najlepiej zrobić rewizję całego układu. Bynajmniej podciągnij linkę, zobacz czy coś poprawiło.
moża i tym ale skoro on wcale nie bierze to może to nie pomoc. ale próbować można.
i jak pisał Michał sprawdzaj czy ci kół na spuszczonym ręcznym nie blokuje. wystarczy podnieść tył na podnośniku i pokręcić wtedy słychać czy trze i czuć czy trzyma
ania8902
12-06-2011, 15:43
dziękuję wam za odpowiedzi.
Miszko , czyli na tym ostatnim zdjęciu ta długa nakrętka po lewej stronie, nią mogę sprubować ? Jaki kluczyk do tego pasuje ? i jak dokręcę to bardziej z środka ta śruba wyjdzie?
Nic w ten sposób nie popsuje ? :P
Oj coś chyba na spusczonym trze trochę, tak jak świeci kontrolka ręcznego na spuszczonym. Przedtem co kilka km zaświeciła się na chwilę a teraz to już cały czas świeci.
A gdy na spuszczonym trochę trzyma to może się coś w ten sposób popsuć?
a może kontrolka sie świeci bo masz już klocki do wymiany??
nie wiem jak u koleżanki, ale u mnie jest inna kontrolka od klocków. nie pamiętam dokładnie, ale czy kontrolka od ręcznego nie miała coś czasem wspólnego z ABS, coś chyba czytałem że jeśli świeca obie to... i tu się pamięć urywa
sebastianm-1989
12-06-2011, 18:53
ja bym zaczął od sprawdzenia stanu płynu hamulcowego-od tego też może się świecić kontrolka
Piotrek0902
12-06-2011, 19:29
nie wiem jak u koleżanki, ale u mnie jest inna kontrolka od klocków. nie pamiętam dokładnie, ale czy kontrolka od ręcznego nie miała coś czasem wspólnego z ABS, coś chyba czytałem że jeśli świeca obie to... i tu się pamięć urywa dobrze pamietasz jezeli swieca obie to jest awaria ukladu ebd mogla zsotac spilowana tasma magnetyczna na piascie kontrolka od klockow jest inna a tez bym zaczol od plynu
dobrze pamietasz jezeli swieca obie to jest awaria ukladu ebd mogla zsotac spilowana tasma magnetyczna na piascie kontrolka od klockow jest inna a tez bym zaczol od plynu
W tym aucie w ogólnie ma takiego układu.
Przed następną jazdą maska w górę i sprawdzamy płyn hamulcowy i podpięcie kabli! i To koniecznie!!
Kontrolka świeci gdy jest zaciągnięty ręczny lub jest mało płynu hamulcowego!
Zresztą powinnaś ubytek zauważyć chociażby podczas hamowania - pedał może być miększy niż zwykle i głębiej odpadać.
Jak będzie mało to na nóżkach do sklepu i kupujemy buteleczkę DOT4 :)
Kontrolka okładzin jest inna - zawsze. Jeżeli komukolwiek się świeci kotronka ręcznego a jest on spuszczony to polecam zaglądnąć do zbiorniczka.
BTW: Spuszczeniu ręcznego jest naciskany przycisk który gasi tą kontrolkę - na ostatnim zdjęciu po na dole po prawej :)
Może też być w jakiś sposób uszkodzony przełącznik lub zwarcie na kablu od niego. Chodzi o ten przy rączce od ręcznego.. Hamulce to nie żarty - lepiej jak się koleżanka nie czuje do końca na siłach oddać to specjaliście. Nawet w instrukcji pisze, że nie należy kontynuować jazdy z tą kontrolką.. A co do awarii EBD to pali się ona wtedy razem z ikonką od ABS.
Jeżeli płynu hamulcowego jest mało też bym szukał tego przyczyny - sam nie wyparował..
ania8902
12-06-2011, 23:36
Panowie dziękuję za zainteresowanie.
Dopiero wróciłam z pracy.
Już wam odpowiadam..
Otóż jak kupowałam brave - jakiś miesiąc temu, świeciła się kontrolka abs - zapewne jest to czujnik abs ( czujnik abs prawego koła - tak zapewniał mnie brat ).
Ręczny zaczął świecić non stop od dzisiaj, od kiedy zdjęłam ten meszek od hamulca ręcznego i coś dotykałam przy tym małym białym przycisku po prawej stronie na ostatnim zdjęciu..
Dodam że tarcze oraz klocki są do wymiany.
Jutro sprawdzę poziom płynu hamulcowego.
Kontrolka hamulca awaryjnego świeciła się normalnie - jak naciągnełam ręczny ( jednak on nie trzymał ) ale kontrolka się paliła, ostatnio raz na jakiś czas się zapalała, a dzisiaj to już cały czas świeci.
Wyczytałam także w waszych komentarzach że dwie palące się kontrolki - ręcznego oraz abs sygnalizują jakąś usterkę? Poważną? kosztowną?
Tak jak mówiłam, kontrolka abs świeci się od kupna, ręczny chodził normalnie, dopiero ostatnio zaczął co jakiś czas świecić, a dzisiaj to już świeci non stop.
Wyczytałam także w waszych komentarzach że dwie palące się kontrolki - ręcznego oraz abs sygnalizują jakąś usterkę? Poważną? kosztowną?
Tak jak mówiłam, kontrolka abs świeci się od kupna, ręczny chodził normalnie, dopiero ostatnio zaczął co jakiś czas świecić, a dzisiaj to już świeci non stop.
W Twoim autku te kontrolki nie są ze sobą połączone.
Kontrolka ręcznego/hamulców zapala się na dwa sposoby - podnosisz dźwignie ręcznego i przycisk "idzie w górę" ( to czy szczęki zadziałają i będzie ręczny trzymał nie jest sygnalizowane ). Poziom płynu hamulcowego jest za mały - więc tylko w tych miejscach trzeba szukać przyczyny. Jeżeli płyn jest ok to zostaje nam uszkodzenie włącznika przy dźwigni ręcznego lub uszkodzenie czujnika poziomu płynu. Jednak podstawową czynnością jest sprawdzenie płynu poziomu płynu hamulcowego.
ania8902
13-06-2011, 00:00
Tak, jutro sprawdzę poziom płynu.
Takżę, kontrolka ręcznego może się także palić przez jego linkę? Nie trzyma pewnie dlatego że jest nie dociągnięta?
Kontrolka i linka nie są za sobą połączone w ogóle - kontrolka jest uruchamiana przez dźwignie - jak ją podnosisz to ten przycisk idzie w górę i zapala kontrolkę. Możesz nawet nie mieć linki a kontrolka będzie działać poprawnie - czyli dźwignia w górze i kontrolka się pali - w dól i jest zgaszona :)
ania8902
13-06-2011, 00:11
Hmm.. takie buty:P
Także jeżeli nie będzie to poziom płynu, to w takim razie co to może być?
Uszkodzenie samego włącznika przy dźwigni lub czujnika na zbiorniczku.
ania8902
13-06-2011, 00:19
To są jakieś większe koszty? Oraz czym mogą być spowodowane?
Uszkodzenie czujnika lub samego włącznika było by najlepsze bo najtańsze :) Koszty byłby by naprawdę nie duże, ew. wymiana bardzo prosta.
Ubytek płynu to już gorzej - bo płyn sam nie znika - trzeba szukać ew. nieszczelności w układzie - sprawdzić przewody giętkie przy czy nie są już sparciałe i się zbytnio nie rozszerzyły.
To co już wcześniej ustaliliśmy musi być pierwsze - kontrola płynu :)
To jest pierwszy punkt programu :) Dalsze działania trzeba dostosować do wyników tego sprawdzenia.
Piotrek0902
13-06-2011, 00:35
W tym aucie w ogólnie ma takiego układu.
oj kolego przerabialem to i komp mi pokazal wlasnie taka awarie po drugie w ksiazce serwisowej jest to nawet wytlumaczone jako jeden z niewielu bledow
ubek skąd stwierdzenie, że w tym aucie nie ma EBD? Z tego co wiem to każdy BBM wyposażony w ABS (albo nawet po prostu każde) posiada elektroniczny kolektor hamowania.. Jedno jest pewne niech koleżanka sobie nie ignoruje tych lampek bo brak hamulca może kosztować kogoś życie a tego przecież nie chcemy..
OT
Jeśli chodzi o EBD, to tak posiada go każdy bbm posiadający ABS, odpowiedzialny jest za rozkład siły hamowania. Kontrolki ABS i EBD zapalają się gdy uszkodzony jest przekaźnik w centralce ABS. Prosto to sprawdzić, wystarczy popukać w centralkę i powinien zapalić się błąd. (kontrolka ABS i ręcznego).
ania8902
13-06-2011, 13:08
Panowie sprawdziłam poziom płynu hamulcowego.
Jest on na takim poziomie -
http://img842.imageshack.us/img842/8682/dsc02068uk.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/842/dsc02068uk.jpg/)
Jest to dobry poziom? czy należy dolać?
A więc trochę płynu jest, także pewnie nie przez to świeci się kontrolka ręcznego?
Więc co to może być?
Chodzi mi o jak najmniejsze koszty.. Składka OC się zbliża.
Powinna się znajdować podziałka Min/Max, najlepiej mieć po środku.
Przyczyn świecącej kontrolki może być kilka jak pisali wcześniej koledzy. Sprawdź po kolei od tego płynu, przez naciąg linek od ręcznego, przez stan klocków potem sprawdź czujnik od wyświetlania ten przy ręcznym.
Przełącznik koło ręcznego jest na wsówkę - wypiąć i sprawdzić czy zgaśnie.. Płyn tak jak kolega lukq napisał powinno być pomiędzy min a max. Głowy sobie uciąć nie dam ale ostatnio jak wymieniałem płyn to wydawało mi się, że płynu musi być więcej żeby było powyżej minimum.. Poszukaj gdzieś na obudowie wytłoczenia z napisami min i max.. lukq - od klocków w BBMach jest inna kontrolka ;)
Teraz płynu jest stanowczo za mało - zbiorniczek powinien być prawie pełny.
Wizyta w sklepie zakup DOT4 i dolewamy :)
ania8902
13-06-2011, 15:17
Panowie czyli dolać płynu? Jeżeli nie wiem jaki jest wlany to jaki zakupić? DOT4?
byrrt - mógłbyś mi powiedzieć który to jest ten przełącznik i jak go wysunąć?
Aniu możesz dla testu odkręcić korek, włączyć stacyjkę w pozycję MAR i docisnąć ten baniaczek w stronę korka - lampka powinna zgasnąć.. Płyn dowolny DOT4 chociaż jak już trzeba dolać to może warto by zainteresować się czemu go ubywa..
266
Na zdjęciu zaznaczyłem czujnik wraz z wsuwka.. Wsuwkę tylko wyciągasz - przełącznik zwiera ten kabelek do masy pojazdu..
ania8902
13-06-2011, 15:33
byrrt - co do tego czujnika , jak zdjęłam meszek ręcznego to dotykałam tego czujnika, od tamtej pory ręczny świeci non stop, a przedtem świecił tylko co jakiś czas. Czyli to białe mam wyciągnąć? I potem ponownie włożyć?
pozycja MAR - to jest zapłon tak ? "docisnąć ten baniaczek w stronę korka" chodzi o baniaczek z płynem hamulcowym?
Orientujecie się także ile kosztuję płyn hamulcowy dot4? bo mam dyszke w portfelu a do bankomatu nie chce mi sie jechać :P
ania8902 - czujnik to ten biały, od dołu (na zdjęciu po lewej) ma on taką blaszkę na którą wsunięta jest właśnie taka czarna zasuwka z kablem.. Da się to wyciągnąć.. Pozycja MAR to zapłon - tak ;). Jak wykręcisz korek od płynu hamulcowego to on ma taki baniaczek z białego plastiku (unosi się on na płynie przez co wykrywa jego stan). Płyn kosztuje ok 20-30zł/1L w motoryzacyjnym chociaż można czasem dostać 0,5L.
ania8902
13-06-2011, 15:43
Dziękuję byrrt. Dzisiaj się tym zajmę.
Takie jeszcze jedno pytanie mam, dolałam dzisiaj płynu do chłodnicy, jednak przelałam - ponad max, odciągnęłam wężykiem i strzykawą, poziom jest teraz jakieś 1-1.5cm ponizej kreski MAX, zostawić taki stan czy może odciągnąć jeszcze?
Aha i czy ten płyn hamulcowy muszę kupić nowy czy może być np. ten co został z kiedyś?
Zaradna z Ciebie istotka :) zostaw - może być taki poziom.
Jak w innych pojemniczkach wyrównawczych - najlepiej aby poziom miał się między MAX a MIN.. ;)
ania8902
13-06-2011, 15:50
Panowie odpowiecie na moje pyt?:P płyn hamulcowy muszę kupić nowy czy może być np. ten co został z kiedyś?
I jak będę dolewać to zbiornika plynu hamulcowego to lać do fulla tak ?
sebastianm-1989
13-06-2011, 15:51
zostaw, nic się nie stanie.
Płyn bym jednak kupił nowy.
Chyba, że ten poprzedni nie jest jakoś bardzo stary i stał w zamkniętej butelce
ania8902 nie wiem co rozumiesz pod pojęciem stary ;) Generalnie płyn ten zaleca się wymieniać co 2 lata bo ma dość spore właściwości higroskopijne tj. ciągnie wilgoć z powietrza a czym więcej wody w płynie tym ostro leci w dół temperatura jego wrzenia. Najlepszych wyjściem byłoby dać auto na wymianę całego płynu i sprawdzenie wszystkich przewodów giętkich, zacisków, cylinderków.. Jeżeli na razie chcesz tylko dolać to dolej płyn ze sklepu.
ania8902
13-06-2011, 16:02
Chcę tylko dolać żeby wyrównać poziom. I tak klocki oraz tarcze bedą wymieniane za miesiąc, to przy okazji wymienię również cały plyn hamulcowy.
ania8902
13-06-2011, 20:17
Panowie wlałam płynu hamulcowego tak jak mi mówiliście, wlałam na fulla aż pod korek , jest 2cm pod korkiem, nie za dużo?
Ręczny od tego się nie poprawił.
Jednak winny był ten mały biały guziczek na ostatnim zdjęciu, zablokował się dlatego też cały czas palił się reczny ;p
a plyn hamulcowy wlałam na ciepłym silniku ( przejechalam nim 10km ) w niczym to nie zaszkodzi? nic sie nie zepsuje ?
Na zbiorniczku są napisy - min i max... musi być między tymi znacznikami (po zakręceniu oczywiście bo ta "boja" trochę podnosi poziom).
Nie robi kiedy dolałaś płynu..
ania8902
14-06-2011, 00:01
nie robi tzn? mogło coś się popsuć?
ania8902 nic się nie stało, to nawet nie jest zupełnie zbiornik wyrównawczy. Odlej najwyżej kilka kropli i będzie git. Z tego co chyba pisałaś, że będziesz zmieniać tarcze i klocki, prawda? To świetny moment na wymianę całego płynu i przeczyszczenie układu.
zyzio1221
20-11-2016, 13:33
Mam zupełnie ten sam problem, z tym że czujnik po zaciągnięciu sprawia że ręczny pali się jeszcze mocniej, znaczy czujka działa. Nie wiem dlaczego piszecie o płynie skoro ręczny jest na bębnowe. Płynu jest ok, bojkę jak podniosłem do góry to kontrolka dalej się paliła.
U mnie jest o tyle ta sama sytuacja że też mi się abs świeci od zakupu
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.