Zobacz pełną wersję : Czy to na pewno termostat?
misiek23_32
08-06-2011, 09:17
Witam
Problem zaczął sie niedawno w upalne dni. Zapalam samochód temperatura silnika prawidłowo powoli wzrasta aż do około drugiej kreski (od dołu) po czym w pewnym momencie gwałtownie leci do góry pod ostatnią białą kreskę , jak jade dalej temp. dochodzi do H i płyn wybija korkiem - koniec jazdy. Po ostygnieciu silnika i dolaniu płynu sytuacja się powtarza na nowo .
Moje pytanie - czy to na pewno termostat i który ponieważ w moim silniku posiadam dwa jeden po lewej stronie silnika(patrząc od przodu pojazdu) drugi od strony akumulatora z jakimiś czujnikami.
I jeszcze jedno pytanie czy wymieniał ktoś z was ten koło akumulatora i czy występuję o w zamienniku (albo podejdzie od innego fiata) pytam bo serwisie fiata poiwiedział że tylko w oryginale jest i kosztuje bagatela 490zł.
Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki i podpowiedzi.
a wentylator się załacza? ile trwa takie przegrzanie silnika?
mateush02
08-06-2011, 15:04
Termostaty możesz sprawdzić, zobacz czy przepuszczają płyn dalej dotykając węża...
Tak jak napisał kolega mateush02 sprawdź wąż od termostatu tego przy akumulatorze czy chwilkę po odpaleniu samochodu rura idąca do chłodnicy robi się ciepła jeśli tak masz uszkodzony termostat. Kolejną rzeczą sprawdź czujnik na termostacie odpowiedzialny za włączenie wentylatora na odpowiednim biegu. Możesz sprawdzić go omomierzem-miernikiem. Zewrzyj kable od wentylatora na krótko by spr. jego poprawność działania.
misiek23_32
08-06-2011, 19:24
Witam
Termostat wymieniony na nowy koszt 120zł , okazało się że jest tylko jeden termostat to drugie coś co wyglada jak termostat (koło akumulatora ) nie jest termostatem tylko takim czymś do którego zbiega się kilka weży z wodą i są podpięte dwa czujniki- wiec nie ma sie tam co zepsuć.
niestety problem pozostał teraz zagotowanie auta trwa troche dłużej ale i tak w pewnym momencie wybija wodę korkiem.
Wentylator sie załącza ale tylko jeden (mam dwa na chłodnicy) ogrzewanie w kabinie jest.
..........nie wiem co dalej ....... moze to uszczelka pod głowicą?
mateush02
08-06-2011, 19:36
To był by czarny scenariusz.. A układ odpowietrzony?
misiek23_32
08-06-2011, 19:42
Tak odpowietrzony na chlodnicy i na weżyku.
misiek23_32
08-06-2011, 19:42
Po czym rozpoznac na 100% uszkodzenie uszczelki pod głowicą.?
A jaki kolor ma płyn w zbiorniczku? Co masz na bagnecie oleju? Co masz pod korkiem? A chłodnica jak Ci wybija płyn jaka gorąca jest?
Bo płyn nie musi się gotować - wystarczy, że masz przedmuchy i dlatego wywala.
Chodzi czy załącza się 2 bieg wentylatora. To, że posiadasz dwa wentylatory oznacza to, że drugi jest od klimatyzacji.
Uszczelkę pod głowicą można sprawdzić na kilka sposobów, np czy ubywa Ci płyn chłodniczy i dostaje się do silnika, odznacza się to np masłem pod korkiem oleju.
Samochód dymi na niebiesko. To jest czarny scenariusz.
misiek23_32
08-06-2011, 20:00
Kolor płynu bez zmian ten stary jak i ten nowy (teraz zalałem swieżą wodę zdemineralizowaną)
Na bagnecie nie przybywa oleju
Po odkręceniu korka nie widziałem musztardy czy jakiegoś innego syfu
Wentylator się włącza po przekroczeniu 90 stopni ( trzecia duża kreska) i za chwilę wyłancza ale nie wiem na jakim biegu pracuje.
W momencie wybicia płynu chłodnica jaes gorąca jak cała reszta
Wydaje mi się, że coś masz nie tak z czujnikiem temperatury odpowiedzialnym za włączania się wentylatora na odpowiednich biegach. Sprawdź tak jak Ci pisałem na początku miernikiem.
mateush02
08-06-2011, 20:13
Pompa wody?
misiek23_32
08-06-2011, 20:13
Czyli z tego co rozumiem to wentylator powinien chodzić w dwuch zakresach prędkości w zależności od potrzeby?
jak sprawdzić ten czujnik? I jaką powinien mieć oporność?
241
Załączam Ci plik w PDF. Powinno CI pomóc
misiek23_32
08-06-2011, 20:34
ok dzieki wielkie ,jak znajde jutro chwilkę to sprawdzę te oporności.
Napisz co jak wyszło, będziemy myśleć dalej.
Czyli z tego co rozumiem to wentylator powinien chodzić w dwuch zakresach prędkości w zależności od potrzeby?
jak sprawdzić ten czujnik? I jaką powinien mieć oporność?
Jak najbardziej. Wpierw na 1 biegu, jeżeli dalej temperatura rośnie powinien wejść drugi bieg.
misiek23_32
09-06-2011, 21:27
wITAM
NIESTETY NIE MIAŁEM JAK SPRAWDZIĆ DZISIAJ TEGO CZUJNIKA (BRAK CZASU) ALE WENTYLATOR WŁACZA SIE TYLKO NA CHWILKĘ PO CZYM WYŁĄCZA , ALE TO WSZYSTKO CZYLI TO GOTOWANIE DZIEJĘ SIĘ TYLKO PO POWNYM CZASIE I W OKREŚLONYM MOMENCIE CZYLI PO OKOŁO 5 KM OD ODPALENIA (WCZEŚNIEJ ZEBY ZAGRZAĆ TEN SILNIK DO MOMENTU WŁĄCZENIA WENTYLATORA POTRZEBOWALEM CONAJMNIEJ GODZINY W KORKU PRZY CIEPŁYCH DNIACH) ,WENTYLATOR SIE WŁĄCZA ALE I TAK TEMP ROŚNIE B.SZYBKO I WYWALA KORKIEM WODĘ . TAK SOBIE JESZCZE MYŚLĘ CZY CZASAMI POMPA WODY NIE JEST USZKODZONA BO SŁYCHAĆ TAKIE JAKIEŚ DZIWNE SZURANIE OD STRONY ROZRZĄDU I WYDAJE MI SIE ŻE WCZEŚNIEJ TEGO NIE BYŁO. WĄCHAŁEM ZBIORNICZEK WYRÓWNAWCZY I NIE CZUĆ ZAPACHU SPALIN, PRZY ODPALANIU PUSZCZA CZARNY DYMEK TAK JAK KAŻDY DIESEL.
A JESZCZE PYTANKO TAKIE CZY MOŻE BYĆ ZATKANA (ZAKAMIENIONA ) CHŁODNICA?
Przyszła mi właśnie też do głowy zatkana chłodnica. Jeśli nie lałeś tam płynu, tylko wodę to takie efekt mógłby mieć miejsce. Sprawdzić możesz ściągając wąż, lecz wtedy wyleci płyn.
Pompa może szumieć z tym, że pompa raczej szybciej się zatrze na łożyskach lub puści "wodę na zewnątrz" gdy uszkodzi się jej uszczelnienie.
Gotowanie oprócz zaciętego termostatu, który już wymieniłeś może powodować też jak Lukq napisał zapchana chłodnica.
Chłodnicę idzie wyczuć jeszcze - sprawdź zwłaszcza jej dół i boki. Tam najszybciej wychodzi korozja. Jeżeli ona miała miejsce i to od dłuższego czasu całkiem możliwe, że zapchała kanaliki.
Pozostało Ci wywalić pompę i zobaczyć jak wygląda od środka lub walczyć z chłodnicą.
a włącza sie 2gi bieg wentylatora? bo to że włącza się na chwilke to normalne, ale potem 1 bieg powinien już chodzić nonstop, a jak jest za gorąco to powinien się włączyć 2gi bieg. Czy tak sie dzieje?
misiek23_32
10-06-2011, 11:44
Nie włącza sie drugi bieg, ale teraz zauważyłem że chłodnica raz jest ciepła a raz zimna w momencie wybijania płynu a raz się zdarzylo że w połowie (może w wiekszości ) była zimna a przy wlocie węża tego od strony akumulatora była ciepła. Pomijam na razie ten czujnik bo jak chłodnica jest zapchana to woda nie krązy prawidłowo i do czujnika nie dociera, a co za tym idzie czujnik przekłamuję. Odnosze takie wrażenie jakby ta woda nie płynęła w obiegu tylko stała w miejscu.
A jeszcze mnie intryguje takie coś co jest na chłodnicy , wygląda jak duży opornik -jaki ma wpływ na pracę wentylatorów i jak sprawdzić czy działa poprawnie ?
dzisiaj wieczorm jak zdąże to wymontuję chłodnicę , sprawdzę jej drożność i przy okacji zmierze oporniości na czujniku.
ten opornik jest odpowiedzialny za włączenie 1 biegu. Sprawdzisz to mierząc oporność, ale wyniku nie pamiętam, chyba 15ohm ale głowy nie dam:) mogło być też 30 bo też takie wersje były ale nie wiem jak to w 2.4TD jest:)
misiek23_32
12-06-2011, 23:11
Witam
dziś dobrałem się do chlodnicy , ale jej nie wyciągnąłem , poniewaz na niej jest jeszcze jedna dokręcona (od klimy) i nie wiedziałem jak ją zdemontować. ale sprawdziłem jej drożność- woda przelatuje aż miło patrzeć więc chyba jest OK.Po odkręceniu od niej węży wsadziłem wąż ogrodowy z jednej strony a woda wylatywała mocno z drugiej.
Natomiast zauważyłem że zjarany jest ten opornik na chłdnicy od wentylatorów , druty oporowe przepalone i to chyba powoduje że wentylator się nie załancza, jutro zamówię (kupie) wymienie i zobaczymy co dalej będzie.
Niestety nie udało mi się zmierzyć tych oporności na czujniku wkęconym w chłodnicę ponieważ ciężko się do niego dobrać jest na samym dole chłodnicy i dostęp do niego mocno ogranicza sprężarka klimy.
układ jeszcze raz odpowietrzyłem, wracając do domu trzymał w miare dobrą temp. zobacze jutro jak wymienię ten opornik czy bedzie jakaś poprawa.
możesz jeszcze zewrzeć kostki od opornika, wtedy powinien wentylator wystartowac na full power:) to bedziesz wiedzial czy to opornik.
misiek23_32
15-06-2011, 22:04
Witam
Po wielu próbach i kombinacjach w końcu udało mi się załatwic problem.Okazało sie że cały czas żle wlewałem i odpowietrzałem chłodnicę .Zrobiłem wszystko jak należy i na razię jest ok. temp. stoi na drugiej kresce jadąc na trasie i dochodzi przed środkową w mieście . Wymieniłem także ten opornik i jak ręką odjął wentylatorki zaczęły pracować jak powinny .
Tak więć podsumowując temat oto przyczyny jakie zdiagnozowałem i wyeliminowałem:
1,Termostat-wydaje mi się że teraz dobrze trzyma temp.wcześniej stał na pierwszej kresce.
2,ODPOWIETRZENIE!!!!bardzo istotna sprawa.
3,Opornik wentylatora-odpowiedzialny za załączanie i właściwą pracę wentylatorów.
Dziękuję wszystkim forumowiczom którzy mi pomogli za poświecony czas i dużą pomoc.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.