Zobacz pełną wersję : nie działa wentylator chłodnicy.
Witam, użyłem szukajki ale nie znalazłem odpowiedzi na pytanko. Moja marejka strasznie szybko sie nagrzewa, dzis bylo tak ponad połowe wskaźnik, otwożyłem maske i zobaczylem ze wentylator wogole się nie kręci. Stałem w korku i auto mi się prawie zagotowało. Co może być przyczyną? jak go zreanimować?
Dostałem info z innego forum żeby odłączyć dwie kostki, i je połączyć.
coż połączyłem te dwie kostki i wentylator nie zadziałał. otworzyłem puche pod maską z napisem fuse i tam dałem wd40 na każdy styk i sprawdzilem kazdy bezpiecznik, byly cale. odlaczylem tez kabel od samego wentylatora i tez tam psiknalem wd40. Gdzie szukac tych przekaznikow i innych rzeczy, ktore moga sprawiac ze wentylator nie chodzi? wyjalem chyba czujnik temperatury :
http://img844.imageshack.us/img844/733/20110530072.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/844/20110530072.jpg/)
to jest czujnik temperatury? przepsikałem go też wd40.
rozłączyłem też tą kostke i też przepsikałem : http://img543.imageshack.us/img543/74/20110530073.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/543/20110530073.jpg/)
i przy okazji zapytam co to są za 2 kostki :
http://img32.imageshack.us/img32/1766/20110530074.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/32/20110530074.jpg/)
i
http://img10.imageshack.us/img10/8213/20110530075.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/10/20110530075.jpg/)
Moje autko ma dokładaną klimę, z jednym wentylatorem. poszedłem jeszcze przed chwila poszukać przekaźników, i chyba znalazłem.
http://img339.imageshack.us/img339/2544/20110530076.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/339/20110530076.jpg/)
ale jak widać w środku czegoś brakuje.. co tam powinno byc? przeczyscilem styki wszystkie papierem sciernym pozostałych kostek i popsikalem wd40.
prosze jeszcze o jakies sugestie co moze byc nie tak i gdzie szukac lusterek. pozdrawiam.
najprostszym sposobem na zdiagnozowanie usterki będzie bezpośrednie podanie napięcia ( 12V) z akumulatora na wentylator chłodnicy. jeżeli wiatrak zacznie się kręcić to albo masz uszkodzony czujnik załączania wentylatora który jest umieszczony w chłodnicy albo masz zapowietrzony układ chłodzenia albo masz jakąś inna usterkę. A jeżeli chcesz w łatwy sposób sprawdzić czy czujnik załączenia wentylatora działa to odłącz kostkę od czujnika i wepnij w nią jakiś spinacz lub zwykły bezpiecznik. Wtedy to zamykasz obwód i wentylator powinien się kręcić . Jak się mylę to niech inni mnie poprawią :)
napisałem już, że połączyłem 2 kostki które wychodzą od czujnika kabelkiem, wentylator się nie załączył.
tomasz_, dudus$ napisał w pierwszym zdaniu abyś połączył wentylator bezpośrednio pod akumulator. Zrób to a przekonasz się czy przypadkiem silnik wentylatora nie jest spalony. Co do ostatniego zdjęcia. FIAT często stosuje praktykę "nadmiarowości" czyli kładzie instalację wspólną w obrębie paru rodzai wyposażenia. Tak więc, jeżeli tam nie masz przekaźnika to najzwyczajniej tak było od nowości. W tym miejscu był przekaźnik od zespołu/urządzenia którego nie masz na pokładzie. Najlepiej weź multimetr i pomierz napięcia czy dochodzą do elementów składowych instalacji.
Nic nowego nie wniosę ew. zaproponuje zerknięcie w schematy - jeżeli tomasz_ zna się trochę na elektryce/elektronice to powinien sobie z tym poradzić.. Jak nie to pisze kolego na forum. Swoją drogą zaciekawiło mnie - jak to dokładaną klimę? Robił ktoś coś takiego? Napiszesz więcej szczegółów?
niestety nie moge nic więcej powiedzieć, bo autko zostało kupione jako używane już wtedy z klimą chyba dołożoną(nie znam historii) ale widze że nawet w środku przyciski od klimy różnią się od tych które są w marejkach z seryjną klimą, wiem też że marejki z seryjna klima maja 2 wentylatory, a moja ma jeden, wiec wniosek taki że jest dokładana. Jest to marea weekend sx, seryjnie ta wersja chyba nie miala klimy z tego co mi wiadomo:) no coź. zostało mi podlaczyc aku do wentylatora, jak nie to chyba odwiedze elektryka jakiegos.
To w takim razie nie sądzę, żeby klima była dokładana - są poprostu 2 rodzaje tych klimatyzacji - jedna pęczna, 2ga automatyczna. Te pierwsze zdaje się były montowane w autach przed liftem w autach z licznikami mechanicznymi, 2ga potem. Po FL były już chyba tylko automatyczne.. To czy byłą dołożona czy nie możesz sprawdzić po nr VIN w eperze..
Wentylator w autach z klimą ma 2biegi, w tych bez może być jeden (tak jest u mnie stąd wiem). Wnioskuje zatem, że albo nie wszystkie miały 2 wentylatory.. Coś mi się obiło o uszy, że w tych pierwszych autach były w ogóle 2 chłodnice.. ale to może tylko coś mi się obiło ;)
mam 2 chlodnice, jedna mniejsza 2ga wieksza, ale moja marejka jest z 2000r. Wiec nie wiem czy po, czy przed lifcie. w kazdym razie jakies nowe sugestie co sie popsulo?
Teoretycznie po - FL miał miejsce na końcówce 1998 roku ale to chyba też zależało od silnika.. Np. ja mam z grudnia 98 i jest generalnie poliftowy ale silnik mam jeszcze przed.. W 2001 zdaje się były już wszystkie po FL i w dodatku z OBDII..
podlaczylem na krotko went do aku, zakrecilo. takze wiem teraz ze nie dochodzi na niego napiecie.. ale w ktorym miejscu sie przerywa to ja nie wiem juz. sugestie?:)
Czyli najprawdopodobniej czujnik temp wkręcany w chłodnicę.. Ew. przekaźnik (jest w takiej czarnej puszcze koło wentylatora).. Trochę inwencji twórczej - próbówka za 5 zyla ze stacji beznynowej i sprawdzasz ;)
gdzie znajde ten czujnik temperatury? to nie jest to samo co jakistam rezystor?
[ Dodano: 2011-06-01, 20:39 ]
tak jak kolega byrrt poradzil odlaczylem czujnik na termostacie, i po przekreceniu stacyjki wentylator sie zalaczyl. Teraz nie wiem czy wymieniac tylko czujnik, czy caly termostat? i czy jak to albo to wymienie to bedzie z powrotem wporządku.
wlasnie przed chwila sprawdzilem tez termostat.. sprawdzalem naraz ta rure i miejsce w chlodnicy w ktora ona wchodzi to w 10 minucie zaczelo robic sie cieplo i w 20-30 sek 10tej minuty byla jak kubek kawy ktory sie obejmuje po 3 min ostygnięcia. potem do 16 minuty tak samo, i potem zgasilem, na 16 minucie wskaznik byl na 2giej kropce. Moim zdaniem po 16 minutach chodzenia silnik chyba juz powinien osiagnac 90 stopni? a skoro tak to nie dałbym rady utrzymać tej rury w ręce, a mogłem bezproblemu, była przyjemnie ciepła, jesłi wiecie o co chodzi. tak na oko to z 50stopni, nie wiecej. moze nawetn mniej.. to znaczy ze termostat do wyrzucenia?
Dziś bedziemy diagnozować marejke, jade do kolegi kablem i postaram się pomóc w tej sprawie.
niestety moja marejka jest tak cudownie jeszcze nieodgadnięta, że przy tym roczniku ma innne złącze do kompa i nie dalo się podłączyć. ale przynajmniej wiemy, że to czujnik na termostacie jest popsuty i oby tylko dlatego nie działa wentylator. Dziekuje koledze lukq.
Marcin91
03-06-2011, 22:30
Czyli Twoja Marejka ma pod maską OBDI, a jest z 2000r, to samo mam w swojej Bravie, najpierw kupiłem kabel na OBDII, a potem okazało się, że jeszcze muszę kupić przejściówkę na OBDI co mam pod maską, bo tam mam to złącze.
Nic dziwnego, w tym roku to jeszcze było OBDI dla tych silników.. Dopiero po 2001 OBDII..
kupilem nowy czujnik temperatury, wentylator startuje tylko z klima. po zwarciu kabli od rezystora nadal nie chce. pojechalem do elektryka, koles powiedzial ze musialby cala wiazke kabli rozgrzebac i sprawdzic co sie dzieje, wentylator chodzi tylko na 2gim biegu przy odlaczeniu czujnika temperatury, albo przy wlaczonej klimie na chwile, wylacza sie, i potem znow wlacza. jakies pomysly?
[ Dodano: 2011-06-04, 14:16 ]
i jeszcze marchewa sie zapaliła. No juz rece mi opadaja.
Marchewka >> jedz na kompa ew. skorzystaj z pomocy kolegi z forum..
Generalnie jak włącza Ci się 2gi bieg to nie powinien Ci się przegrzewać chociaż fajnie to nie jest.. Jak nie radzisz sobie sam z miernikiem to może faktycznie trzeba podjechać do elektryka samochodowego.
Jesli chodzi o podlaczenie do kompa to nie jest takie proste bo ja mam kabel obdII bez przejsciowki na OBDI, miernika kolega nie ma, a pisalem mu żeby posprawdzał przejścia.
sami wiecie ile tam kabli jest w jednej wiązce.. wiem tylko że napięcie z kostek rezystora nie wraca na wentylator, mimo, że na nim jest caly czas. mam nadzieje ze czaicie o co chodzi. nawet jakbym miał miernik to i tak nic z tym nie zrobie bo musialbym umiec czytac te schematy, a jak narazie jeszcze nie potrafie. na poniedzialek mam elektryka. Nie wiem czy wlacza mi sie 2gi bieg, bo nie wiem przy jakiej temperaturze ma sie wlaczac. Wiem tylko ze zalacza sie przy klimie. a co do marchewy to nie mam pojecia o co chodzi, bo dzis wymienialem tylko ten czujnik temperatury, a zeby to zrobic to odlaczylem aku i wyjalem ta rure od dolotu co wchodzi w silnik, tzn odchylilem tak zeby miec dostęp. potem juz po przekręceniu stacyjki byla odrazu marchewa, potem zgasla po chwili jazdy, potem znow sie zapaliła. auto nie kopci, nie stracilo na mocy, ani nic takiego wiec naprawde nie rozumiem..
sami wiecie ile tam kabli jest w jednej wiązce.. wiem tylko że napięcie z kostek rezystora nie wraca na wentylator, mimo, że na nim jest caly czas. mam nadzieje ze czaicie o co chodzi.
8-[ nie no właściwie to nie mam pojęcia ;P Brak w tym stwierdzeniu logiki..
Może przy tych kombinacjach coś rozłączyłeś przy silniku i teraz nie kontaktuje.. Trzeba sprawdzić na kompie. Gdybyś mieszkał koło Bdg to byśmy sprawę opanowali bo ja kabel OBDI mam..
wiem ze brak w tym logiki ale tak jest. Wentylator można odpalić jak podlaczy sie jeden ze stykow przekaznika na mase, wtedy chodzi na full power. napięcie dochodzi na wentylator nawet i bez tego, bo sprawdzałem. Poprostu tak jakby z tych dwoch kostek od rezystora po ich zwarci nie wraca sygnal na wentylator. (albo do przekaznika i na wentylator).
problem rozwiązany, nie łączyło na oporniku + styki na przekaźnikach. wszystko ladnie dziala, zalacza sie przy 97* 1bieg i momentalnie chłodzi się do 89:)
No to dobrze, że się wszystko udało, ale te 97 to nie za dużo sprawdzę i potem CI podam.
mateush02
08-06-2011, 22:47
Posprawdzaj kostki, może się coś rozłączyło, i komputer pozostaje...
Posprawdzaj kostki, może się coś rozłączyło, i komputer pozostaje...
nie bardzo rozumiem o co koledze chodzi?
Chmm na moje oko masz dobrze. U mnie co prawa wichura wieje na 1 biegu tak do około 95C. Gdy leci wyżej wchodzi 2gi bieg.
Moim zdaniem masz wszystko w normie.
tez mi sie tak wydaje, wszystko pewnie zależy od kompa jak ma ustawione przy której wartości zczytanej wlaczyc wentylator, i jakby sie kto uparł to pewnei da rade to zmienić, ale po co skoro po 10 sek chodzenia silnik schładza się do 89 stopni i znów trzeba czekać:) ciezko jest tego dieselka zagrzać, wątpie żeby kiedykolwiek się wlaczyl 2gi bieg teraz, no chyba że przy klimie:)
nie wiem czy po tylu latach ktoś to jeszcze przegląda, ale mam problem z wentylatorami chłodnicy. Pacjent to Bravo 2000 r 1.9 jtd 74 kw w wersji GT, a więc z półautomatyczną klimatyzacją no i 2 wentylatorami chłodnicy, które się nie załączają. Auto grzeje się normalnie do połowy skali ale wentylatory stoją, co prawda nigdy się nie przegrzewa i wskazówka nie skacze w góre, ale chce żeby wszystko chodziło jak powinno. Zacząłem od wypięcia czujnika z termostatu i wtedy wentylatory chodzą najpierw 1 bieg a po chwili 2 odpala. Wymieniłem więc ten czujnik, ale nie przyniosło to efektu, dalej łapie normalnie temperaturę do połowy skali i na chłodnicy cisza, żadnego wiatru. Co dalej powinien uczynić ?
harper01
16-03-2016, 00:24
Czyli łapie odpowiednią temperaturę, wentylator powinien załączać się po przekroczeniu 90-94st (jeżeli się mylę niech mnie ktoś poprawi :D )
no właśnie...w którym miejscu jest drugi czujnik, ten na chłodnicy odpowiedzialny za włączanie wentylatorów ? to jest taka kostka na przewodach ? idących od puszki koło aku do wentylatorów ? I drugie pytanie, czy jest możliwe żeby auto się nie przegrzewało będąc cały czas na małym obiegu ? bo generalnie zazwyczaj mam oba węże od chłodnicy ciepłe czyli wszystko było by okej, ale teraz ja wysiadałem i jeden był gorący a drugi wydawał mi się co najwyżej letni, chyba że to przez to że dopiero co złapał temperaturę odpowiednią, ale on powinien chyba przy 70 już puszczać na duży obieg prawda ? może to wina termostatu, że się nie otwiera albo się przycina..ale powtarzam pytanie czy to możliwe żeby na małym obiegu temperatura nie przekraczała połowy skali ?
Możliwe, jak wszystko jest ok, to szukasz dziury w całym. Diesle grzeją się powoli ja przez 10 lat jazdy starym dieslem kilka razy słyszałem wentylator.
Jak chcesz mieć pewność, to podłącz się kompem i uruchom test wentylatorów.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.