PDA

Zobacz pełną wersję : [ukł. kierowniczy] Trudności przy remoncie-nietypowe klucze



Mikicz
12-05-2011, 18:20
Witam wszystkich. Mam pytanie czy do serwisowania stilo 1.9 JTD; 115 km, 2003 rok prod., potrzeba jakiś specjalnych narzędzi, kluczy itp. W moim warsztacie powiedzieli ze nie dadzą rady bo nie maja kluczy serwisowych, tylko w Aso fiat bedą mieli( konkretnie chodzi o zdjęcie miski olejowej) a inny mechanik powiedział ze nie ma czegoś takiego jak klucze serwisowe. I stwiedzil ze potrzebne są jakieś torksy czy coś takiego i każdy lepszy mechanik powinien je mieć . No i zglupialem... Moze ktoś coś podpowie z góry bardzo dziękuje

Grześko
12-05-2011, 22:19
...inny mechanik powiedział ze nie ma czegoś takiego jak klucze serwisowe.
I miał rację. Klucze to klucze i już :roll: .

...stwiedzil ze potrzebne są ... torksy ... i każdy lepszy mechanik powinien je mieć.
I znów ten mechanik miał całkowitą rację.

Były czasy, że mało kto chciał naprawiać auta francuskie, głównie dlatego, że do wielu śrub w tych samochodach potrzebne są właśnie klucze torks. A w Polsce wtedy ten system był mało popularny.
Ich końcówka wygląda jak sześcioramienna gwiazdka, tu przykładowa oferta jednego ze sklepów z torksami (http://www.forst.pl/74-klucze-torx)

Na wszelki wypadek zmień warsztat, bo jeżeli w dotychczasowym nie znają kluczy troks to :red_kartka: .
Nieładnie jest brzydko mówić o kimś (kogo się w dodatku osobiście nie zna), ale... No właśnie, dopowiedz sobie Sam.

Mikicz
12-05-2011, 23:25
Bardzo dziękuje , Wam za pomoc wiem ze wyszedłem na idiotę ;) ale nie znałem określenia 'torx' polazilemm po necie podjechalem do feul-verta i faktycznie nie są to jakieś bardzo wyjątkowe klucze i wydaje mi sie ze to nie to moze rzeczywiście jest tam jakiś specjalny klucz. Jutro sie okaże bo dziś nie zdążyłem go odebrać jutro wszystko sie okaże a o torxach wiem już wszystko ;))) jeszcze raz bardzo dziękuje za pomoc thx

Grześko
13-05-2011, 00:11
...wiem ze wyszedłem na idiotę ;) ale nie znałem określenia 'torx'...
Nie żartuj. Jeżeli z takimi kluczami wcześniej się nie spotkałeś to miałeś prawo o nich nic nie wiedzieć. Człowiek całe życie się uczy.
To jedynie tamci "mechanicy" to łajzy, że próbują wykorzystać czyjąś niewiedzę :red_kartka:

dudu$
13-05-2011, 07:50
witam. Jak chcesz kontakt do dobrego i taniego mechanika to daj mi znac to podam Tobie numer tel. Jest to kumpel mojego szwagra i w aucie potrafi zrobicz wszystko w krotkim czasie i za nie wielkie pieniadze. Jak posiadalem fiata siene to robil mi UPG , wymienial skrzynie biegow i wszystkie naprawy byly robione szybko i profesionalnie. Jego warsztat miesci sie na skrzyzowaniu ulicy zwolenskiej z traktem lubelskim. Co do kluczy to faktycznie jak mechanik nie ma kluczy typu torx to lepiej nie ryzykowac i jaknajszybciej zmienic mechanika. Pozdrawiam

Mikicz
13-05-2011, 15:49
Cześć jesli dalbys mi nr to bede bardzo wdzięczny bo szukam dobrego warsztatu na stałe... A lubię dbać o autko ;). Ja mieszkam na saskiej kempie wiec okolica pasuje prosilbym moze o maila mój adres mikicz@vp.pl albo na forum pozdro i bardzo dziękuje potrzebował bym ten namiar w miarę szybko bo nadal stilo niesprawne a nie chce do pierwszego lepszego mechanika albo aso... Pozdrawiam

petarda
15-05-2011, 01:52
Klucze Torx są od kilku ładnych lat stosowane w wielu urządzeniach powszechnego użytku ale jesli ktoś nie ma zamiłowania do manipulowania we własnym zakresie to może nie znać.
To że jeszcze są warsztaty dla których są one czymś nietypowym to już inna bajka, niestety w naszym kraju jest sporo różnego rodzaju papraków nazywających się mechanikami, fachowcami i profesjonalistami a odkręcających śruby imbusowe przy pomocy młotka i przecinaka.
Fakt że w Stilo JTD za wiele miejsca przy silniku do manipulowania nie ma ale zestaw przedłużek, przegub Cardana i kilka innych to każdy mieć powinien.
Dodam że kilka lat temu pojechałem do Torunia oglądać samochód i w ASO Daewoo zażyczyłem sobie pomiaru ciśnienia sprężania, po wykonaniu osłabłem a mechanik widząc moją minę stwierdził: eeee... on przekłamuje, wszystko jest dobrze..., przeszedłem do kwestii pomiaru cisnienia oleju, mechanik minę ma niewyraźną, pytam w czym problem a on mi na to że nie mają manometru do takiego pomiaru.
Ręce mi opadły, zwykły manometr który kosztuje 30-40 PLN, kawałek węża i wytoczyć króciec z gwintem a ASO nie ma takiego przyrządu.
Po jakimś czasie doszukałem się że samochód miał przestawiony rozrząd o jeden ząbek, nic tylko jeździć do warsztatów. :sciana:

dudit6
15-05-2011, 21:43
Witam

Co do kluczy stosowanych do fiata, alfay i lanci to nie są do końca torxy, na pierwszy rzut oka to może i tak wyglądają, fachowo nazywają sie RIBE. Sam przechodziłem przez ten temat jak naprawiałem swoje brawo i kupiłem sobie komplet takich kluczy. Co prawda idzie odkręcić te śruby torxami i pewnie większaść warsztatów tak robi.

tak one wyglądają i nie są tanie.

http://moto.allegro.pl/kpl-7-nasadek-fiat-920es-sb7-beta-i1613705062.html

petarda
15-05-2011, 22:36
tak one wyglądają i nie są tanie.

Może wg Fiata Torx to Ribo ;D ale nie wiem za co te pieniądze, jedyna różnica to że zęby są kanciaste, łatwiejsze do wykonania, kawałek wałka i w podzielnicy na frezarce można wykonać każdy rozmiar.
Z tym że w silniku Stilo zauważyłem śruby do których są potrzebne nie klucze trzpieniowe a nasadki z Torxem wewnątrz.