Zobacz pełną wersję : [ukł. chłodzenia] lenistwo wentylatora
interceptor
04-05-2011, 22:48
Witam!
Mam problem z chłodzeniem w aucie:
Trzy dni temu zagotowało mi się auto w korku, wywaliło płyn przez korek bo nie włączył mi się wentylator. Jak wszystko ostygło zalałem płynem na nowo i zwarłem kostkę wentylatora od strony czujnika temperatury, i tak dojechałem do domu.
Usterka wydawała się prosta - wymienić czujnik wentylatora i wio... i tak zrobiłem: wentylator śmigał aż miło, temperaturka nie rośnie i jest pięknie... do czasu...
Dzisiaj znów się zagotował, a ja razem z nim. I taka sama akcja płyn-drucik-kostka- i kita do domu.
Dumałem dzisiaj co z jest nie tak i zmieniłem czujnik na ten co miałem wcześniej i zadziałał...
Ale problem w tym że i stary jak i nowy nie zawsze działa. Częściej działa kiedy klima jest włączona niż bez niej ale to nie jest regułą... Wentylator włącza się na kilka sekund na duże obroty i się wyłącza.
Układ odpowietrzony, chłodnica gorąca, czujnik w chłodnicy aż parzy, termostat sprawny, płyn daje dyla przez korek , deszcz pada, rezerwa świeci, a mnie krew zalewa...
Coś przeglądałem jeszcze o przekaźniku, ale ani symbolu ani nie wiem gdzie jest, czy też jak wygląda.
Piszą też ludzie że wentylator ma duże i małe obroty - ale nigdy się temu nie przysłuchiwałem tak że nie wiem czy to o to chodziło...
Ogólnie problemem jest nie zawsze załączający się wentylator co doprowadza do zagotowania pojazdu jak i właściciela...
Nie chcę już robić takiej siupy, i montować zewnętrzny włącznik wentylatora w razie gdyby ten się nie załączył, ale jak nie da rady inaczej...
Proszę o pomoc
Nie rozgryzałem nigdy dokładnie układu ale ze schematu widzę, że jest: przekaźnik małej prędkości obrotowej wentylatora, przekaźnik dużej prędkości obrotowej wentylatora, termo-wyłącznik dwupoziomowy, wyłącznik czasowy dużej prędkości obrotowej wentylatora.. Jak to wszystko działa to do końca nie wiem ale dziwne jest to, że wysokie obroty wentylatora są załączane osobno (przynajmniej w innych autach tak jest) tak więc nawet gdyby ten wskoczyła powyżej 90-100 to powinien załączyć się 2gi bieg.. Może masz coś z tym czujnikiem nie tak ( w sensie jakieś połączenia itp?). Zerknij na schemat (książka sam naprawiam, str 271).
Coś przeglądałem jeszcze o przekaźniku, ale ani symbolu ani nie wiem gdzie jest, czy też jak wygląda.
Piszą też ludzie że wentylator ma duże i małe obroty - ale nigdy się temu nie przysłuchiwałem tak że nie wiem czy to o to chodziło...
Ten przekaźnik jest w miejscu które zaznaczyłem, znaczy w tej puszce.
http://fiatforum.com.pl/imgshack/_t/t_0001723.jpg (http://fiatforum.com.pl/imgshack/_f/f_0001723.jpg)
Zdjęcie pożyczone z alledrogo.
interceptor
05-05-2011, 01:01
A ty wiesz... parę razy puknąłem w to pudełko, tak się zastanawiałem po co idą tam kabelki... ale uznałem że połamać to raz - dwa ,a z takim dostępem naprawiać to za dużo kłopotu :)
Spodziewałem się znaleźć przekaźnik w tym magicznym pudełku obok aku. albo znowu na jakimś mniej dostępnym miejscu, ale teraz to widzę że byłem optymistą... tam kuna rękę ciężko włożyć, zwłaszcza że mam jak bochenki chleba...
Trochę późno, ale idę zobaczyć bo rano do roboty trzeba, a 12 kilosów z buta to nie przelewki :)
Tutaj masz jeszcze trochę zrzutów z eper-a, może akurat coś się przyda.
http://fiatforum.com.pl/imgshack/_t/t_0001726.jpg (http://fiatforum.com.pl/imgshack/_f/f_0001726.jpg)
http://fiatforum.com.pl/imgshack/_t/t_0001725.jpg (http://fiatforum.com.pl/imgshack/_f/f_0001725.jpg)
[ Dodano: 2011-05-05, 00:08 ]
Zobacz jutro, może wystarczy tylko styki przeczyścić i będzie dobrze.
interceptor
05-05-2011, 01:27
Witam!
Na domiar złego zepsuł mi się komputer... ech...
A więc:
Zabawa z czujnikami i przekaźnikami nic nie dała. Zaryzykowałem kupnem nowego termostatu, ale niestety podniosłem tylko wartość... złomu...
Auto poszło do mechanika, i okazało się że pękła głowica i zaciągała powietrze zapowietrzając chłodnicę.
Dziwnym zbiegiem okoliczności kumpel skasował swoją maryśkę, tak że głowicę miałem za grosze...
Teraz czas na inne naprawy....
Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za pomoc!
przekaźnik małej prędkości obrotowej wentylatora, przekaźnik dużej prędkości obrotowej wentylatora, termo-wyłącznik dwupoziomowy, wyłącznik czasowy dużej prędkości obrotowej wentylatora
Witam, czy ktoś może mi pomóc i powiedzieć gdzie pod maska auta znajdę podane elementy? tzn wyłącznik czasowy dużej prędkości wentylatora (131), wyłącznik ciśnienia trójpoziomowy (129) i termowyłącznik dwupoziomowy (180), przekaźniki dużej i małej prędkości wentylatora wiem gdzie są, muszę sprawdzić połączenia między tymi elementami w moim aucie.
Mogę się mylić ale wydaje mi się że przekaźniki pierwszego i drugiego biegu są zaraz koło wentylatora - gdzieś tam w jakiejś obudowie, poszukaj też koło akumulatora są przekażniki/bezpieczniki. Różnie to było w różnych wariantach silnikowych i wyposażeniowych (klima)
Przed akumulatorem powinieneś mieć taką blachę ze śrubą na klucz 10. Odkręć zdejmij i tam masz przekaźniki.
Dziękuję za odpowiedzi ale moglibyście czytać ze zrozumieniem. Szczególnie moderatorzy.
przekaźniki dużej i małej prędkości wentylatora wiem gdzie są
Pytam o umiejscowienie elementów zaznaczonych na schemacie na stronie 271 książki "FIAT BRAVO I BRAVA" Józef Zembowicz numerami 131, 129 i 180:
wyłącznik czasowy dużej prędkości wentylatora (131), wyłącznik ciśnienia trójpoziomowy (129) i termowyłącznik dwupoziomowy (180)
Mad_Maxs
01-05-2015, 14:34
Witam, mam problem z moim Bravo 1.6 16V z 2001 roku z klimatyzacją. Komputer zgłasza problem z wentylatorem, po sprawdzeniu testem pierwszego i drugiego biegu, mam tylko drugi. Gdy auto się zaczyna grzać, to wskazówka wychyla się ponad poziom i wtedy zaskakuje drugi bieg od razu. W skrzynce przy aku, znalazłem puste gniazdo przekaźnika i przekaźnik czerwony leżący w skrzynce (znalazłem też wiele innych rzeczy :P).
Czy pokazane na zdjęciach gniazdo nie jest przypadkiem od pierwszego biegu?
http://5.t.imgbox.com/KCPxS5ag.jpg (http://imgbox.com/KCPxS5ag) http://8.t.imgbox.com/ysNQc6qp.jpg (http://imgbox.com/ysNQc6qp) http://3.t.imgbox.com/CYpCIlES.jpg (http://imgbox.com/CYpCIlES)
markshall
01-05-2015, 20:26
Niezły bajzel masz w tej skrzynce :P
Nie wiem jak w 1.6, może puste gniazdo być dla jakiegoś dodatkowego wyposażenia którego nie masz, natomiast wiem, że najczęstszą przyczyną niedziałania I biegu wentylatora jest padnięty rezystor w chłodnicy i sprawdzanie zacząłbym od niego. Są tam 2 przewody, zewrzyj je i włącz test I biegu, jak zacznie zasuwać jak na II biegu to masz winowajcę.
Mad_Maxs
01-05-2015, 20:37
Niezły bajzel masz w tej skrzynce
Już to ogarnąłem, auto kursowało na długich odcinkach i wydaje mi się, że właściciel zrobił tam sobie schowek na zapasowe elementy :P Sprawdzałem schematy dla 1.6 16V z klimą i wyraźnie jest że powinny być dwa przekaźniki od wentylatora (rys. 10.3 pozycje 130 i 133). Brak pierwszego biegu miałem kiedyś w swojej MW 1.9 JTD i tam również były dwa przekaźniki, z czego jeden uszkodzony. Porównałem kolory kabli we wtyczce z tymi na schemacie i wychodzi na to że powinien tam być przekaźnik. Szukam tylko kogoś z takim samym silnikiem, żeby potwierdzić swoje przypuszczenia.
btw na chłodnicy jest tylko złącze zasilające i termowłącznik
markshall
02-05-2015, 11:10
btw na chłodnicy jest tylko złącze zasilające i termowłącznik
Po lifcie nie było już termowyłączników w chłodnicy, wentylatorem steruje ECU na podstawie temperatury z czujnika w termostacie i danych z presostatu(jeśli auto ma klimę).
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
19824
Schemat układu chłodzenia 1.6 16V po lifcie.
Mad_Maxs
02-05-2015, 12:48
Wlasnie siedze w aucie i troche to dziwne. Jak wyjme ten maly przekaznik to drugi bieg dziala, ale jak go wloze i nim poruszam to raz dziala a raz nie. Sam juz nie wiem co to moze byc. Na bbtp odpisali ze 1 bieg wentylatora nie zawsze reaguje na test z FESa. Moze to ktos potwierdzic?
Zapomnialem dopisac ze gdy zaloze ten czerwony przekaznik i testuje 1 bieg to slychac i czuc ze on reaguje na to ale wiatrak nie rusza. Czy to na pewno schemat do 1.6 16v z klima silnik cf3?
markshall
02-05-2015, 13:35
Zapomnialem dopisac ze gdy zaloze ten czerwony przekaznik i testuje 1 bieg to slychac i czuc ze on reaguje na to ale wiatrak nie rusza.
Bo jest uszkodzony rezystor w chłodnicy o którym pisałem od początku.
Czy to na pewno schemat do 1.6 16v z klima silnik cf3?
To jest akurat CF2 ale w tym obwodzie raczej nic się nie zmieniło w porównaniu do CF3. W CF1 wentylator był sterowany przez wyłącznik termiczny w chłodnicy.
Mad_Maxs
02-05-2015, 13:41
W ktorym miejscu jest ten rezystor?
markshall
02-05-2015, 13:45
W chłodnicy.
19825
Na bbtp odpisali ze 1 bieg wentylatora nie zawsze reaguje na test z FESa. Moze to ktos potwierdzic?
U mnie Zawsze działają testy wentylatora. Zarówno na 1 jak i na 2 biegu.
Sprawdzałeś rezystor w chłodnicy?
Mad_Maxs
02-05-2015, 14:35
U mnie Zawsze działają testy wentylatora. Zarówno na 1 jak i na 2 biegu.
Sprawdzałeś rezystor w chłodnicy?
A jak go sprawdzić?
W chłodnicy.
Co to za książka? Jakiś link ? :)
Zajeło mi to 3 min.
http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/wentylator-nie-odpala-13171/
Spójrz na zdjęcia...
Mad_Maxs
02-05-2015, 14:56
Zajeło mi to 3 min.
Właśnie skończyłem czytać ten temat :) czyli muszę w rezystor wpiąć się miernikiem i jak ma przejście, to działa, jak nie ma, to do wymiany, tak?
Kup nowy i po problemie. Max 20zł zapłacisz.
Mad_Maxs
02-05-2015, 15:07
Kup nowy i po problemie. Max 20zł zapłacisz.
To regeneracja na bank nie ma sensu :) Chciałem się tylko upewnić jak go mam sprawdzić :)
markshall
02-05-2015, 18:13
Pisałem Ci wczoraj jak sprawdzić czy to rezystor... a schematy pochodzą bravo/brava workshop manual dostępnego w dziale download
Mad_Maxs
02-05-2015, 18:35
a schematy pochodzą bravo/brava workshop manual dostępnego w dziale download
Dzięki, obowiązkowa lektura przy głębszym dłubaniu w elektryce auta :)
Na siłę szukałem winy w przekaźnikach, chociaż patrząc na schemat który dałeś i rysunek ideowy do niego, trop miałem słuszny, gdyż w czerwonym gnieździe musi być przekaźnik, żeby 1 bieg miał w ogóle szansę się włączyć. Fakt że schematy są dla silnika 1581 a mój ma 1596 cm3, ale mam nadzieje że dużo nie zmienili :) W każdym razie, zostaje mi wizyta w garażu i sprawdzenie czy rezystor ma przejście i uzupełnienie brakującego przekaźnika. Dam znać co wyszło
Mad_Maxs
02-05-2015, 20:15
Dziekuje wszystkim za pomoc, poswiecony czas i checi :) oczywiscie rezystor odszedl do krainy wiecznych mrozow, ale bez przekaznika ktorego brakowalo i tak nie mial prawa dzialac. Na spinaczu wentylator sie wlacza. Jeszcze raz ogromne dzieki
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.