Zobacz pełną wersję : Problem z temperaturą
Siwy1982
01-05-2011, 10:28
Objawy:
Po odpaleniu silnik normalnie pracuje. Po kilkunastu minutach i osiągnięciu właściwej temperatury często wskazówka (temp. płynu chłodzącego) zamiast zatrzymać się w połowie drogi do "H" leci coraz wyżej.
Wskazówka dociera do "H" i waha się w jego pobliżu przez kilkanaście minut po czym gwałtownie spada do połowy skali.
Termostat jest nowy i nie wiem co może być przyczyną.
Jak odkręcam korek wlewowy do zbiornika z płynem to nie ma jakiegoś dużego ciśnienia... normalnie syknie i można odkręcić.
Silnik się nie smaży (przynajmniej tak mi sie wydaje) - mowa o sytuacji kiedy wskazówka jest na "H".
Często również kiedy zgaszę silnik nawet kiedy temperatura była w normie i np. pójdę do sklepu a następnie po ~30 min znów odpalę to wskazówka jest na górnych częściach skali licznika... i znów kilkanaście minut pracy i gwałtownie spada do połowy skali.
Co może być przyczyna takiego zachowania?
Czy to groźne dla silnika?
Gdzie znajdę czujnik temperatury (może to jego wina)?
Siwy1982, może zrobiły Ci się zimne luty na zegarze.
Jak wskazówka jest na górze, spróbuj ją przywrócić na swoje miejsce stanowczym, acz bez przesady, palnięciem pięścią w deskę rozdzielczą. To jedna możliwość.
Druga to możesz mieć zapowietrzony układ, wtedy też mogą się dziać takie szopki.
Wentylator Ci się włącza jak wskazówka jest w połowie?
Czujnik, nie wiem jak w dieslu, u mnie jest wkręcony w termostat, taki jednopinowy. On odpowiada za przekazywanie sygnału na zegary.
Obstawiam jednak źle odpowietrzony układ, zacznij od tego.
W JTD czujniki jest w termostacie(dwa w jednym) i wskazuje on temperaturę dla kompa jak i na deskę.Wentylator na chłodnicy sterowany jest przez sterownik silnika,więc pasowało by wiedzieć czy w momencie podskoku temperatury wentylator jest włączany.
Sprawdź jeszcze metodą wstrząsową, jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, że wskazówka podskoczy do góry uderz lekko w deskę rozdzielczą z prawej strony gdzie jest wskaźnik. Jeśli spadnie do prawidłowych wartości, znaczy że masz zimnu lut i trzeba prze lutować z tyłu licznik.
Marcin91
05-05-2011, 20:32
U mnie też tak się dzieje czasami i za bardzo się tym nie przejmuję chociaż dobrze by było gdyby pokazywało prawidłowo temperaturę. Raz sobie skacze wyżej, raz całkiem nisko, ale wyżej to leci prawdopodobnie tak jak u Ciebie, bo po chwili spada do połowy, a czasami jest tak, że jest tylko na 2 kropce.
Czy zepsuty termostat może być cały czas otwarty? Bo w trakcie jazdy na trasie prędkość 90-100km/h temperatura na drugiej kropce wydaje się trochę niska.
Jeśli masz uszkodzony termostat to może być cały czas otwarty, przez co nie nagrzewa się prawidłowo. Sprawdzić to możesz przez odpalenie samochodu i sprawdzenie przewodu, albo samej chłodnicy czy robi się ciepła. (działa tzw. duży obieg).
Jeśli nagrzewa się do ok. połowy skali w miarę normalnie, a wskazówka zaczyna wariować od +/- połowy w górę, dopiero jak się silnik rozgrzeje, to na 99% jest zapowietrzony układ.
Marcin91
06-05-2011, 20:44
Kamyk, ale jeżeli wskazówka reaguje na puknięcie w szybkę od zegarów to chyba układ nie jest zapowietrzony, dobrze, że ten 1% zostawiłeś na taką okoliczność :)
Kamyk, ale jeżeli wskazówka reaguje na puknięcie w szybkę od zegarów to chyba układ nie jest zapowietrzony, dobrze, że ten 1% zostawiłeś na taką okoliczność :) to jest zimny lut o którym pisałem.
Ale jeśli dzieją się takie szopki i wykluczymy zimny lut, czyli przywalenie w deskę nie przynosi skutku, to albo czujnik, albo zapowietrzenie.
Sam niedawno tak miałem, wymieniłem czujnik, a okazało się, że układ był niedokładnie odpowietrzony.
Przeoczyłem ten post w którym było napisane że poprawę daje rozwiązanie siłowe ;)
Siwy1982
23-05-2011, 10:18
Faktycznie - po walnięciem w deskę rozdzielczą wskazówka wraca do właściwego poziomu... :lol:
Prawie jak w ruskim czołgu :roll:
Czyli trzeba wyjąć zegary i przylutować styki tak?
Siwy1982, dokładnie, ale spokojnie TUTAJ (http://fiatforum.com.pl/topics6/zegary-nie-dzialaja-bezpiecznik-kostka-czy-wymiana-vt5920.htm?highlight=lut) koledzy opisują co i jak trzeba zrobić i nie jest to takie straszne jak by się mogło wydawać.
Siwy1982
24-05-2011, 10:15
Czytając nie wydaje się trudne (jakoś bardziej niż instalacja czujek parkowania)...
Ale zrobię przy okazji montażu alu-ramek (ringów) na tarczach zegarów... przynajmniej nie będę musiał dwa razy rozbierać i skręcać całości :)
Thx za podpowiedź :)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.