PDA

Zobacz pełną wersję : [ukł. chłodzenia] Gotujący się płyn chłodniczy



Kuki
05-04-2011, 20:44
Witam. Mam problem z bravą 1.4 97r. Po ok 10 min pracy silnika płyn w chłodnicy gotuje się, wybija go przez korek, strasznie dymi. Rura idąca od termostatu do chłodnicy jest gorąca, zaś ta dolna zimna. Do tego nie włącza się wentylator na chłodnicy- chłodnica zimna. Co może mu dolegać?

slejzi
05-04-2011, 20:47
Witam. Mam problem z bravą 1.4 97r. Po ok 10 min pracy silnika płyn w chłodnicy gotuje się, wybija go przez korek, strasznie dymi. Rura idąca od termostatu do chłodnicy jest gorąca, zaś ta dolna zimna. Do tego nie włącza się wentylator na chłodnicy- chłodnica zimna. Co może mu dolegać?

jezeli do tego co napisałeś masz twarde weze , z nagrzewnicy na zagrzanym silniku nie leci ciepło jak masz pokretło na maxa to wszystko wskazuje na UPG niestety :?

Kuki
05-04-2011, 20:51
Węże nie są za bardzo twarde, powietrze na max leci zimne... Co to te "UPG"? (bo nie jestem za bardzo w temacie)

slejzi
05-04-2011, 20:55
Można trochę jaśniej? Bo nie jestem za bardzo w temacie..

Uszczelka Pod Głowicą, objaw typowy a raczej 100% ze to UPG szczelił kanał wodny i kompresja pompuje weze z płynu chlodzacego i dlatego wywala płyn chłodzący, zobacz jeszcze czy pod korkiem wlewu oleju nie masz majonezu i czy nie masz ponad stan oleju wg wkazan na bagnecie

Kuki
05-04-2011, 20:57
Majonezu nie ma, czyściutki jest, oleju jest w sam raz.

slejzi
05-04-2011, 21:14
Majonezu nie ma, czyściutki jest, oleju jest w sam raz.

to tylko kanal wodny poleciał z tad brak ogrzewania, i kopcenie na biało a jezeli wezy jeszcze nie masz twardych na maxa to jest to poczatek małego rozszczelnienia upg, tu juz lepiej nie bedzie, potem szczeli tak ze sie płyn pomiesza z olejem i zabawy bedzie wiecej bo koszta wzrosna

Kuki
05-04-2011, 21:17
Nic tu nie wspominasz o termostacie. Paru znajomych mechaników stawia właśnie na niego. Jak myślisz? Dodam że nie zawsze ten płyn aż do samej góry dochodzi.

waho.
05-04-2011, 21:35
Na początek odpowietrz układ chłodzenia, jak dalej nie będzie się włączał wentyl a silnik będzie się gotował to podumamy nad wymianą termostatu, choć ten bardzo rzadko blokuje się w pozycji zamknięty.

Kuki
05-04-2011, 21:46
A jak odpowietrzyć ten układ?

waho.
05-04-2011, 22:06
Zimny silnik, odkręcasz odpowietrznik na chłodnicy (jej górny lewy róg patrząc w kierunku szyby), zaworek na wężu do nagrzewnicy (z tyłu silnika jakoś tak bliżej filtra powietrza), jest jeszcze na przewodzie z termostatu i gdzieś jeszcze już nie pamiętam. W każdym bądź razie jak już znajdziesz jeden to i resztę zauważysz. Na chłodnicy w 1.4 jest niby jeszcze drugi zawór ale ja go u siebie nie znalazłem.
Dalej wlewasz płyn przez odpowietrzniki na wężach aż do przelania, później zakręcasz wszystkie odpowietrzniki i uzupełniasz płyn w zbiorniczku wyrównawczym.
Później odpalasz silnik i zagrzewasz go lekko przez jakieś 2 minuty na jałowych. Dalej go piłujesz przez chwilę na obrotach ~3-3,5tys obr/min kontrolując poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym, jeśli brakuje to w międzyczasie dolewasz. Silnik piłujesz do momentu załączenia wentylatora. Jeśli wentylator się nie włączy to znaczy, że albo termistor padł na chłodnicy, albo wiatrak poszedł się paść, albo jeśli chłodnica jest zimna, a wskazówka na zegarach jest dużo wyżej niż ponad pół to termostat do wymiany.
Jeśli w międzyczasie wywali płyn przez korek to Uszczelka Pod Głowicą jest w trybie natychmiastowym do wymiany.

[center:7c7420f7ae]PRZY ODKRĘCANIU KORKA NA WYRÓWNAWCZYM PO ZAGRZANIU MUSISZ ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ PŁYN PARZY I TO BARDZO DOTKLIWIE[/center:7c7420f7ae]

Kuki
05-04-2011, 22:08
Dzięki, jutro spróbuję odpowietrzyć, później napiszę co dalej.

UsK1983
06-04-2011, 07:51
Tutaj Mogę na 100% powiedzieć ze masz zapowietrzony Układ ;) Miałem identyczna Sytuacje ( jeden wąż zimny drugi gorący brak wentylatora zimny nawiew ) co Prawda w zimie i opcji było więcej ( zamarznięty płyn itd.) ale okazało sie ze zapowietrzony był - wiec Myślę że to To 8)

slejzi
06-04-2011, 07:57
Nic tu nie wspominasz o termostacie. Paru znajomych mechaników stawia właśnie na niego. Jak myślisz? Dodam że nie zawsze ten płyn aż do samej góry dochodzi.

nie wspominam bo u siebie tez najpierw wymieniałem termostat jak wybijało mi płyn ze zbiornika i nie była to wina termostatu, pozatym termostat otwiera i zamyka duzy obieg czyli dopływ do chłodnicy, ni jak sie ma on do ogrzewania w kabinie bo weze tylko przechodza przez termostat ale nie sa blokowane przez termostat(otworz / zamknij jak to jest z duzym obiegiem, tylko jest ciagły przepływ przez nagrzewnice) tylko sa podłączone pod mały obieg zeby jak najszybciej zagrzac kabine.

Najpierw odpowietrz układ, moze faktycznie sie zapowietrzył i pompa wody nie ma jak popmować płynu, zrob najpierw to potem bedziemy myśleć co dalej, ale tak czy siak stawiam na upg bo piszesz o dymieniu z rury wydechowej, dym jest na zimnym jak i na ciepłym silniku ?

waho.
06-04-2011, 08:15
slejzi, mi też dymi na biało ;)
Taka pogoda, ja bym czarny scenariusz zostawił na koniec.

qolejowy
06-04-2011, 10:23
Tak jak pisze kolega Vaho, najpierw odpowietrzenie układu, bo jeżeli gdzieś w układzie jest korek powietrza to pompa nie da rady wypchnąć tego powietrza i gubi się obieg stąd nie działa ogrzewanie i chłodnica też się nie zagrzewa więc wentylator się nie załączy.
Gdyby była to UPG płyn do zbiornika wyrzucało by natychmiast po odpaleniu auta.

Kuki
06-04-2011, 12:02
[...] piszesz o dymieniu z rury wydechowej [...]

Nie chodzi mi o dymienie na biało z rury wydechowej, tylko z pod maski, ten gotujący się płyn paruje.

Jeszcze jedno pytanie: czy można zmieszać paraflu czerwony z niebieskim? Mam czerwony w zbiorniku, kupiłem niebieski żeby uzupełnić, nie "pogryzą" się?

slejzi
06-04-2011, 17:53
[...] piszesz o dymieniu z rury wydechowej [...]

Nie chodzi mi o dymienie na biało z rury wydechowej, tylko z pod maski, ten gotujący się płyn paruje.

Jeszcze jedno pytanie: czy można zmieszać paraflu czerwony z niebieskim? Mam czerwony w zbiorniku, kupiłem niebieski żeby uzupełnić, nie "pogryzą" się?

wszystkie płyny sa juz mieszalne a kolor praktycznie nie ma tu znaczenia :)

A widzisz :D to ja myslałem ze to z rury kopci :sciana: wiec napewno bedzie to pecherz powietrza :) czyli temp na maxa w kabinie zeby sie dobrze nagrzewnica odpowietrzyła, jak masz korek wlewu w chłodnicy to podjedz sobie autem pod jakies wzniesienie zeby wlew do chlodnicy byl Twoim najwyzszym punktem w aucie a jak bedzie pod dobrym wzniesieniem to bedzie napewno :) zagrzac silnik odkrecic korek i czasami lekko gazowac i bedziesz widział czy bąbelki powietrza z obiegu wylatuja :)chyba ze masz korek do odpowietrzenia na weżu przed wlotem wezy do kabiny to wtedy odpwietrzasz tam poki nie zacznie płyn lać UWAGA ZEBY SIE NIE OPARZYĆ :!: a jak masz zbiorniczek wyrównawczy to bedziesz widział jak cienkim wezykiem leci rowno czy pluje jak pluje w zbiorniczek to dalej zapowietrzony, musi lać sie rownomiernie :D potem daj znac jak Ci poszło i czy pomogło :)

Kuki
06-04-2011, 17:59
I dalej jestem daleko w lesie. Kupiłem nowy termostat (stary jak się okazało był ciągle otwarty), teraz chłodnica jest już u góry gorąca, na dole mniej... Wentylator dalej się nie włącza :/ Próbowałem odpowietrzać tak jak to opisywał waho. Wlewałem płyn przez odpowietrzniki, lecz nie wybijało go, spływał od razu do zbiornika. Plusem jest, że płyn już się nie gotuje, lecz temp. jest ciągle na czerwonym :/ Powietrze z nagrzewnicy nadal zimne.

waho.
06-04-2011, 22:38
Dolewaj dalej widocznie wraz jest za mało. Z nawiewów leci już ciepłe powietrze?
Czujnik w chłodnicę trzeba by było wymienić albo na początek sprawdzić wiatrak czy się włącza po bezpośrednim podaniu napięcia z aku.

qolejowy
06-04-2011, 23:50
Ja zawsze odpowietrzam na zimnym silniku, otwarty zawór nagrzewnicy, i najpierw odkręcam najniższy odpowietrznik, jak zaczyna z niego lecieć płyn zakręcam, potem następny, jak już ze wszystkich odpowietrzników zaczyna lecieć płyn, zakręcam i pościskam jeszcze ten dolny waż od chłodnicy, odpalam auto na kilka minut, i ponownie odkręcam wszystkie odpowietrzniki.
Plus ściskanie tego dolnego węża od chłodnicy.
Możesz też popuścić ten górny wąż od nagrzewnicy.
Jak to nie pomoże to spuść cały płyn dolnym wężem od chłodnicy, odkręć wszystkie odpowietrzniki i zawór od nagrzewnicy i naprawdę wolno napełniaj układ.

Kuki
07-04-2011, 08:03
Z nawiewów leci już ciepłe powietrze?
Z nawiewów dalej zimno...
Dzisiaj jeszcze raz się "pobawię" z tym odpowietrzaniem, zobaczymy co z tego wyjdzie.

miszko
07-04-2011, 09:48
Pamiętaj, żeby ustawić pokrętło od ciepła w maksymalnej pozycji (wtedy otwierasz zawór przed nagrzewnicą).

Kuki
08-04-2011, 16:50
Odpowietrzałem kolejny raz i dalej nic. Zauważyłem, że jak odkręcam odpowietrzniki na ciepłym silniku to płyn natychmiastowo cofa się do zbiorniczka.
Sprawdzałem też wentylator, podłączając go do akumulatora- działa, a normalnie nie chce wystartować.
Jedną rzecz jeszcze zauważyłem, z wydechu lekko pluje jakąś cieczą, od razu mówię że na pewno nie jest to olej...
Już nie wiem co mam zrobić... Chyba pojadę z nim do mechanika:/

waho.
08-04-2011, 17:02
Z tłumika pluć może skondensowaną parą wodną, tym póki co bym się nie przejmował.
Płynu chłodniczego spróbuj jeszcze wlać przez odpowietrzniki, ale przy zamkniętym korku zbiorniczka wyrównawczego i odpowietrznika chłodnicy.

yogishagy
13-04-2011, 01:52
Miałem identyczną sytuację z gotującym się autem.
Kolega naprawiając mi auto powiedział, że za szóstym podejściem udało mu się w pełni odpowietrzyć cały układ.
Do tego dochodził wentylator (wydawało mi się, że padł). Okazało się, że 'druciki' czujnika (znajdujący się prawie że pod zbiornikiem płynu) były ułamane. Na chwilę obecną mam wiatrak spięty ze światłami mijania i aku i w niczym mi to nie przeszkadza (jeżeli chcesz zrobić tak samo to pamiętaj o prawidłowym kierunku obrotu wiatraka).

Kuki
16-04-2011, 11:57
Ile litrów płynu chłodniczego mieści się w bravie? Bo spuściłem cały i było go na oko trochę ponad 2 l (w zbiorniczku był przy maxie).

KamyK
16-04-2011, 12:51
Kuki bez klimy 6l z klimą 5,6l. biorąc pod uwagę, że spuszczałeś płyn z pełnego układu powinno spokojnie zlecieć jakieś 4l, bo tu i ówdzie zawsze zostanie płyn.
Prawidłowo powinno się opróżniać instalację na rozgrzanym silniku, po włączeniu wentylatora chłodnicy.odkręcasz korek, odpowietrzniki i ściągasz przewód położony najniżej w układzie. Wtedy powinien zejść cały płyn.

lukq
16-04-2011, 12:54
Kup 5 litrowy płyn powinno wystarczyć. Zawsze zostanie Ci w układzie jak pisał KamyK, trochę płynu.

Kuki
20-04-2011, 15:37
Problem rozwiązany. Chodziło tu tylko o bardzo niski poziom płynu w chłodnicy. Brakowało ok 3 l. Teraz wszystko śmiga jak powinno.
Taki banał, a dwa tygodnie nad tym siedziałem.... ;)
Dzięki wszystkim za chęci i pomoc!

Zielony
20-04-2011, 21:01
Brakowało ok 3 l.

:8O: :8O: No to ładny z właściciela kierowca :!:

Kuki
21-04-2011, 20:56
Brakowało tyle, bo parę razy wybijało duże ilości płynu przez korek..