PDA

Zobacz pełną wersję : [ukł. chłodzenia] Pomoc w lokalizacji czujnika temperatury.



KamyK
29-01-2011, 12:35
Witam.

Proszę o pomoc w lokalizacji czujnika temp. odpowiadającego za przekazanie sygnału do wskaźnika. Który to będzie, ten wkręcany w termostat, taki czerwony/brązowy, czy ten w bloku silnika?
Szukałem, szukałem i nic konkretnego nie wyszukałem, ani na forum, ani w e-perze. Do każdej wersji silnikowej jest inny i już zgłupiałem do reszty, bo tu jest napisane tak, tam inaczej, a gdzie indziej jeszcze inna wersja.
Jakby ktoś jeszcze przypadkiem znał nr katalogowy, to już całkiem było by super, ale jak już będę wiedział gdzie on siedzi, to sobie poradzę.
Auto jak w opisie, klima.

lukq
29-01-2011, 12:50
na 99% to ten w bloku silnika.

[ Dodano: 2011-01-29, 11:50 ]
daj mi vin na pw

seth
29-01-2011, 13:54
ten w bloku jak pisał Łukasz. w chłodnicy jest od wiatraka :D

lukq
29-01-2011, 13:55
tak, to wiem pisałem już na PW do KamyK, z tym, żę nie wiem teraz czy to ten siwy czy ten niebieski. Obstawiam 99% procent szary.

KamyK
29-01-2011, 14:17
Dzięki chłopaki, wasza pomoc jak zwykle nieoceniona ;)
Czyli ten w bloku. Nie wiem, czy mam w chłodnicy jakiś czujnik, bo mam w termostacie dwa, niebieski i brązowy(chyba brązowy), nie pamiętam dokładnie.
Na chłopski rozum, to sygnał powinien iść z "silnika", bo po co mi temperatura układu chłodzącego... no, bynajmniej nie jest niezbędna tak jak temperatura silnika.

boch
29-01-2011, 14:59
to bedzie prawdopodobnie ten czujnik:

http://allegro.pl/czujnik-temp-brava-bravo-marea-palio-lancia-7-3220-i1380469881.html

albo sie myle, albo jest on wkrecany w korpus termostatu. tyle wywnioskowalem z ksiazki serwisowej Fiat Bravo/Brava (rys. strona 96, opis umiejscowienia patrz strona 100)

lukq
29-01-2011, 15:03
w korpus termostatu nie ;-)

boch
29-01-2011, 15:05
to jaki czujnik wkrecony jest w korpus tego termostatu?

http://allegro.pl/termostat-brava-bravo-marea-siena-1-6-i1416484661.html

juz sie chyba pogubilem z tymi czujnikami :sciana: z tego co wiem, to w wersji silnikowej Bravo 1.4 czujnik wkrecony jest w glowice cylindrow...

lukq
29-01-2011, 15:09
ten który podałeś to o ile się nie mylę to, Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, Jaeger 402 183 01, umieszczony w obudowie termostatu

boch
29-01-2011, 15:12
to gdzie w ksiazce serwisowej znajde opis czujnika temperatury silnika Bravo 1.6 16V?

lukq
29-01-2011, 15:30
Tu możesz sprawić jeszcze, to są dane z 1.4 i 1.2, ale w 1.6 na pewno będą podobne
20 st.C------- 2000-2500 Ohm
40-------1000-1200
60--------540-560
80--------300-330
Silnik 1.2,czujnik temp.silnika (ECT)
0 st.C------5700-6300 Ohm
10--------3600-4000
20--------2400-2600
25--------1950-2100
30--------1600-1750
40--------1100-1200
50--------780-830
60--------560-590
70--------400-430
80--------300-315
90--------225-235
100------133-137

W tym dokumencie na stronie 79 coś podpowie może (http://hotfile.com/dl/100386208/e0ccad0/02_-_silniki_benzynowe.pdf.html)

boch
29-01-2011, 15:47
na stronie 79 nie ma nic na temat czujnika temperatury silnika. jest za to czujnik temperatury cieczy chlodzacej, ktory jak sie domyslam i jak wynika z opisu kilkanascie stron dalej (w rozdziale poswieconym silnikowi 1.6 16V), wkrecany jest w korpus termostatu.

lukq
29-01-2011, 15:50
to jaki czujnik wkrecony jest w korpus tego termostatu? Chciałem Ci nakreślić co i jak z tym Twoim pytaniem ;-)

boch
29-01-2011, 16:02
na 99% to ten w bloku silnika.
jaki czujnik i w ktorym dokladnie miejscu? tego chce sie dowiedziec :) przypominam, ze caly czas rozmawiamy o silniku 1.6 16V.

lukq
29-01-2011, 16:14
czujnik temperatury przy kolektorze ssącym

boch
29-01-2011, 16:32
to trzeba bylo od razu pisac, ze chodzi o czujnik temperatury zasysanego powietrza (element oznaczony numerem 7, na rys. 2.70, strona 105) :) no ale czy on ma wplyw na polozenie wskaznika na skali?

KamyK
29-01-2011, 17:48
czy on ma wplyw na polozenie wskaznika na skali?
No właśnie? Ja tez już nie wiem o co chodzi z tymi czujnikami... mam:
jeden w chłodnicy(niebieski)... jednak mam, dwa w termostacie(niebieski i chyba brązowy) z tego wynika jeden w kolektorze ssącym (też brązowy)...

marcik9
29-01-2011, 18:51
Oba czujniki temperatury czyli ten dający wskazania do centralki komputera i ten dający sygnał na wskaźnik w kabinie są obok siebie wkręcone w obudowe termostatu.
Który to u Ciebie od wskaźnika to nie wiem, ale podejrzewam,że jest mniejszy.
Ten który podaje do kompa musi być "większy,solidniejszy" :D Tak mi się wydaje.
Nie piszesz dlaczego Cię tak ten czujnik interesuje.
Czyżby Cie w konia robił?
Może zacina sie wskaźnik?
Bywało,że ktoś pstrykał w szybke palcem i wszystko wracało do normalności.

KamyK
30-01-2011, 01:09
Może zacina sie wskaźnik?
Bywało,że ktoś pstrykał w szybke palcem i wszystko wracało do normalności.
To na 100% nie są zimne luty.
Wskaźnik, po nagrzaniu się silnika, lata jak chce od min. do środka skali, w zależności od operowania sprzęgło/gaz.
Jak jadę ze stałą prędkością, to jest na swoim miejscu, ale jak zredukuję bieg, zwolnię/przyspieszę, to faluje.
W poniedziałek chyba żaróweczka w dłoń i będę sprawdzał czujniki.
Czyli rozumiem że te cztery czujniki o których pisaliśmy są to:
kolektor ssący - czujnik temp zasysanego powietrza
termostat - jeden do wskaźników, jeden do kompa
chłodnica- wiatrak
Dobrze myślę?

lukq
30-01-2011, 20:31
kolektor ssący - czujnik temp zasysanego powietrza
termostat - jeden do wskaźników, jeden do kompa
chłodnica- wiatrak
Dobrze myślę?tak.

boch
30-01-2011, 22:15
lukq, wydaje mi sie, ze troche namieszales w temacie ;) ktos moglby wyjasnic, ktory czujnik odpowiada za wskazania na budziku? piszecie o dwoch czujnikach w termostacie, w ksiazce serwisowej przy okazji Bravo 1.6 16V wspominaja tylko o jednym czujniku... alez dezinformacja :roll:

marcik9
30-01-2011, 22:36
W książce nie pisze o drugim czujniku, bo jest on mało istotny.
Najważniejszy jest ten podający sygnał do kompa.
Jak nie wiadomo który to jest czujnik to można po prostu ściągnąć wtyczkę z czujnika przy rozgrzanym silniku i sprawdzić czy wskazówka opadła na wskaźniku.
Można też spróbować wpiąć jakiś zastępczy rezystor we wtyczkę od wskaźnika i sprawdzić czy wskaźnik ma stabilne wskazanie.

lukq
30-01-2011, 22:38
Masz rację trochę namieszało się
Więc tak Otwieramy pierwszy plik Klik (http://hotfile.com/dl/100386208/e0ccad0/02_-_silniki_benzynowe.pdf.html) wyszukujemy tam strony 226, numeru 170 czujnik temperatury cieczy chłodzącej zestawu wskaźników
następnie otwieramy drugi plik Klik (http://hotfile.com/dl/100670102/911d4aa/10A_-_wyposazenie_elektryczne_-_schematy.pdf.html) Stronę 271 dokumentu i tam odnaleźć NR 170 ;-) więc już wiadomo co to za czujnik i gdzie.

boch
30-01-2011, 22:41
czy jest to ten czujnik, na ktorego link wlepilem w moim pierwszym poscie w tym temacie? poza tym, jestem czlowiekiem dociekliwym, wiec bede usilnie domagal sie wyjasnien w temacie drugiego "malo istotnego" czujnika w termostacie :)

Zielony
30-01-2011, 23:34
Czujnik na deskę będzie miał dwa piny we wtyczce a do kompa 3 albo 4.Tak mi się wydaje przynajmniej. ;D

boch
31-01-2011, 00:36
Masz rację trochę namieszało się
Więc tak Otwieramy pierwszy plik Klik (http://hotfile.com/dl/100386208/e0ccad0/02_-_silniki_benzynowe.pdf.html) wyszukujemy tam strony 226, numeru 170 czujnik temperatury cieczy chłodzącej zestawu wskaźników
następnie otwieramy drugi plik Klik (http://hotfile.com/dl/100670102/911d4aa/10A_-_wyposazenie_elektryczne_-_schematy.pdf.html) Stronę 271 dokumentu i tam odnaleźć NR 170 ;-) więc już wiadomo co to za czujnik i gdzie.
pierwszy pdf konczy sie na stronie 169 (numeracja ksiazkowa), wiec nie wiem skad wziales strone 226. miales chyba gruby weekend :D rys. schematu nie wnosi nic nowego do tematu. przynajmniej tak mi sie wydaje. gdybys wlepil pdfa z rys. zlozeniowym termostatu (Bravo 1.6 16V) z wyszczegolnionymi czujnikami wchodzacymi w jego obudowe i z rozpiska do czego sluza, bylbym bardzo wdzieczny :) na ePERze termostatu nie moge znalezc :(

[ Dodano: 2011-01-31, 00:11 ]
ok, znalazlem na ePERrze ten drugi czujnik. jego nr katalogowy to 7588802

KamyK
31-01-2011, 01:35
boch, w 1.6 są dwa rodzaje termostatów z jednym, lub dwoma czujnikami. Nie mam pojęcia dlaczego tak jest, ja mam z dwoma, wiem bo pamiętam jak wymieniałem termostat.
Też siedzę nad tym już ze trzy godziny i już mi się nie chce... jutro/dzisiaj organoleptycznie wszystko sprawdzę i jak znajdę w sklepie czujnik, to go od razu wymienię i zagadka się rozwikła.
Dzięki wszystkim za pomoc, jutro/dzisiaj się z wami rozliczę ;)

boch
31-01-2011, 15:51
wlasnie gdzies wyczytalem, ze termostat z dwoma czujnikami stosowany byl do roku 1999. czujnik na pojedyncza wsuwke (1 pin) odpowiada za podawanie sygnalu na budzik. to bedzie prawdopodobnie cos takiego:

http://www.autosklep-car-man.pl/produkt-17732.html

jesli sie myle, niech mnie ktos poprawi :) wieksza oferta czujnikow na stronie ponizej.

http://www.motoneo.pl/m-FIAT-all-BRAVO_182-4428-10414-Silnik-Czujniki-Czujnik_temperatury_plynu_chlodzacego.html#kat1

filtr wyszukiwania na stronie sklepu dopasowalem oczywiscie pod katem mojego silnika ;)

Zielony
31-01-2011, 20:09
No właśnie bo chyba po lifcie komp przejął sterowanie wentylatorem na chłodnicy jeżeli dobrze pamiętam.

KamyK
31-01-2011, 21:51
boch, dokładnie, to jest to. Znalazłem w "moim" motoryzacyjnym za 35 zł, więc strasznie nie jest. Dzisiaj miałem taki zalatany dzień, że zdążyłem tylko atrapę wymienić, ale czujnik sobie obejrzałem. Dostęp jest bez wyciągania aku i kompa, więc robota na 5min.

boch
31-01-2011, 21:58
czyli wystarczy wyjac cewke?

KamyK
31-01-2011, 22:03
czyli wystarczy wyjac cewke? Nie, nie trzeba, bynajmniej u mnie, wystarczy długa nasadka 19, przedłużka i pójdzie.

boch
31-01-2011, 22:23
to zanim kupisz nowy, sprobuj przeczyscic styki, a wlasciwie jeden styk. czasami dziala. tak przynajmniej donosza w sieci ;)

KamyK
31-01-2011, 22:33
boch, właśnie dzisiaj go przeczyściłem, ale motor musi się mocno nagrzać, żeby wskaźnik odstawiał szopki, jutro go przegonię i sprawdzę.

lukq
01-02-2011, 18:33
pierwszy pdf konczy sie na stronie 169 (numeracja ksiazkowa), wiec nie wiem skad wziales strone 226. miales chyba gruby weekend :D rys. schematu nie wnosi nic nowego do tematu. przynajmniej tak mi sie wydaje. gdybys wlepil pdfa z rys. zlozeniowym termostatu (Bravo 1.6 16V) z wyszczegolnionymi czujnikami wchodzacymi w jego obudowe i z rozpiska do czego sluza, bylbym bardzo wdzieczny :) na ePERze termostatu nie moge znalezc :( coś musiało się powalić z pdf'ami. Wersje są dwie to prawda, podobną różnica jest jeśli jest klimatyzacja, oraz w wersjach po liftowych.

Wrzucam przykład 2 termostatów w Podpunkcie 20 jest zobrazowane.

Dokument PDF (http://hotfile.com/dl/101103844/ab10b82/autotip_nr1_bravobrava.pdf.html)

boch
01-02-2011, 19:17
dzieki lukq! fajny pdf :D dzieki niemu juz mniej wiecej wiem, jaki mam termostat - Vernet 6504.88. to co piszesz o klimatyzacji moze byc prawda. bo z tego co namierzylem w sieci, ten moj termostat wystepowal w dwoch wersjach (zaleznie od ilosci czujnikow) - czyli nie bylo tak, ze przed liftem jedynie na 2 czujniki, a po lifcie juz tylko jeden. pozostalo zerknac pod maske i sie upewnic.
Kamyk, masz u siebie klime?

lukq
01-02-2011, 19:19
dzieki lukq! fajny pdfjest tam parę ciekawych rzeczy. Kurde gdzieś miałem w dokumentach przekrój termostatu ale nie mogę znaleźć, za dużo dokumentów i rzeczy do MEry

KamyK
01-02-2011, 23:41
boch, mam klimę,w pierwszym poście, na końcu napisałem, że z klimą. Dzisiaj nic nie zaglądałem, bo cały dzień prószył śnieg (pod chmurką dłubię, magazyn w firmie zajęty:/) zresztą trochę zarobiony byłem.