PDA

Zobacz pełną wersję : [ukł. chłodzenia] Jaki typ i firma nagrzewnicy Bravo '99



byrrt
29-12-2010, 10:30
Witam!

Zamierzam wymienić nagrzewnice w swoim Bravo 1.8GT bez klimy bo lekko przecieka oraz kiepsko grzeje (pewnie była czymś "uszczelniana" przez poprzedniego właściciela. Szukając nagrzewnic widzę, że są podobno 2 rodzaje - typ BORLETTI oraz typ VALEO.. Skąd mam wiedzieć jaki typ siedzi u mnie w aucie? Podobno obydwa są do aut z klimą lub bez i z automatyczną/manualną skrzynią. Następne pytanie to producent.. Na allegro pełno jest nagrzewnic no name (ok 70zł), oryginał to magneti mareli ale taki w hurtowni koło mnie kosztuje 196zł, a polecany zamiennik Nissens 105zł. Jakiej firmy brać i jaki typ?

Z góry dzięki..

ubek
29-12-2010, 10:57
byrrt, nr vin na pw daj i powie Ci co masz :)

[ Dodano: 2010-12-29, 10:19 ]
Nagrzewnice są wymienne - u Ciebie w aucie siedzi MM ( jak nikt nie wymienił :) )
Jeżeli nie chcesz kupować MM to proponuję kupić Nissens.

byrrt
29-12-2010, 11:27
A powiedz jak wiesz może - gdzie kupić oringi (uszczelki) do tejże nagrzewnicy? Bo z tego co pytałem nie są one w zestawie a zadzwoniłem do ASO fiata to mówili, że owszem na specjalne zamówienie ale mogę ich wziąć 10 sztuk po 5,7zł każda i jeszcze czekać każą.. Ew. jakie są wymiary tego oringu..
Zamówiłem nagrzewnice z allegro - cena z przesyłką 63zł z gwarancją 2 lata.. Zawsze to 42zł taniej a pewność właściwie mam taką samą.. Zobaczymy..
A tak z ciekawości spytałem o cenę nagrzewnicy w ASO - 509zł ;)

Dziękuję za pomoc i ew. proszę jeszcze o info o uszczelkach.

ubek
29-12-2010, 11:33
Najprościej najszybciej i najtaniej będzie kupić oringi w sklepach z taki bajerami - u nie w okolicy jest taki więc i u Ciebie na pewno będzie. Mają tam multum wymiarów rozmiarów etc. Jedyny problem to ten że trzeba znać wymiary.

BTW: szukam tych wymiarów :)

boch
29-12-2010, 13:15
Zamówiłem nagrzewnice z allegro - cena z przesyłką 63zł z gwarancją 2 lata.. Zawsze to 42zł taniej a pewność właściwie mam taką samą.. Zobaczymy..
jakies blizsze namiary? :) tez mnie to czeka na wiosne/lato. mam dziwny zapaszek po wlaczeniu cieplego nawiewu. pewnie jakis grzyb, bo wyciekow nie stwierdzilem.

byrrt
29-12-2010, 14:48
Ja kupowałem z tej (http://allegro.pl/show_item.php?item=1381808012) aukcji ale generalnie jest dużo propozycji.. Wziąłem mówiąc wprost najtańszą chociaż gdybym miał pewność, że np. taka za 100zł będzie na pewno lepsza to bym wziął droższą.. 2 lata wytrzyma, jak potem padnie to niewiele stracę..
Pozdrawiam i nadal czekam a podpowiedz odnośnie tych oringów..

boch
05-01-2011, 13:55
sluchajcie, to jak to w koncu jest z tymi nagrzewnicami!? ja rozumiem, ze jesli rzuce haslo "nagrzewnica do Bravo 1.6 rocznik 96 - przed liftem", to nie ma znaczenia czy bedzie to model Valeo, czy Borletti, bo roznia sie doslownie milimetrami (bodajze gruboscia). a co w przypadku jesli auto ma klime? ma to znaczenie? dzwonilem do jednego ze sklepow i powiedzieli mi, ze w ich katalogu ma to znaczenie.
byrrt , co z tymi oringami? zajrzyj do sklepu z hydraulika, powinni cos dopasowac. dostalem cynk, ze moge miec tani zamiennik z Polcaru, ale prawdopodobnie tez bez uszczelek.

byrrt
05-01-2011, 20:34
Uszczelki zamówiłem jak pisałem w innym wątku w ASO Fiata.. W jednym mi odmówiono, ale w innym nie widzieli problemu i mam je już leżeć i czekać na wymianę ;). Z tymi nagrzewnicami też nie wiem na czym to do końca polega, do mnie podobno pasują obydwa modele - nie mam pojęcia który tak naprawdę kupiłem. Gość telefonicznie pytał się mnie o rocznik silnik itp i potwierdził że będzie pasować.. Kolega ubek też napisał mi sprawdzając po VIN, że siedzi u mnie Magneti Mareli i że bez znaczenia jaką włożę.. Na niektórych aukcjach piszą, że zależy to od klimy, w innych że od tego czy auto ma automat czy manualną skrzynię biegów a jeszcze na innych że to wsio ryba.. W katalogu hurtowni Gordon też nie znalazłem wzmianki czy zależy to od klimy czy bez.. Co ciekawe w ASO mi powiedziano, że nagrzewnica której szukam (sprawdzali po VIN) jest montowana w samochodach od 1.2 do 2.0 czyli chyba we wszystkich.. Sam nie wiem skąd te rodzaje..

molej
05-01-2011, 23:06
...może to po prostu włoska fantazja ;] Pewnym człowiek będzie dopiero jak wyjmie i porówna...
Jak wymieniałem u siebie piastę z łożyskiem, kupiłem (w renomowanej) hurtowni, nr VIN, rocznik itp. a i tak się okazało że mam na pasek magnetyczny a nie na wielowypust, heh... fantazja....
Ale największe zdziwienie było przy wymianie wahacza w sienie. Z racji takiej iż nie byłem pewnie, zadzwoniłem do ASO a tam powiedzieli że z dużym prawdopodobieństwem mogą strzelać jaki, ale tam montowali 4 rodzaje, bez reguły więc "przy wymianie się okaże" ;-]... fan-ta-zja :D

byrrt
07-01-2011, 17:59
Ok jestem po wymianie - udało się. Najwięcej problemu sprawiło mi odkręcenie tego jednego imbusa (piszą o tym w manualu). Nie ma tam dojścia, namacać się też prawie nie da, imbus się na długość nie mieści itp.. Ogólnie to reszta poszła względnie nieźle. Przed wyciągnięciem starej i włożeniem nowej nagrzewnicy odkręciłem wentylator dmuchawy (jedna śrubka) oraz taką blaszkę do której przykręca się schowek - bez tego niepotrzebnie zniszczyłbym nową nagrzewnicę przy wkładaniu a tak względnie się chyba udało. Uszczelki stare wyglądały na takie których można jeszcze użyć ale oczywiście zainstalowałem nowe. Muszę rozglądać się za osłoną filtra kabinowego bo to co zastałem w wentylatorze i obudowie nagrzewnicy... Lepiej nie gadać.. Włosi nie popisali się z tą oszczędnością co do filtru kabinowego w autach bez klimy. Odpowietrzanie poszło w miarę bezproblemowo chociaż za chiny nie mogłem uruchomić małego obiegu - dopiero jak termostat otworzył duży obieg udało się odpowietrzyć też mały (bravo 1.8 nie mają zaworków odpowietrzających na rurkach od nagrzewnicy).

Chłodnica z allegro wymiarami wyglądała właściwie tak samo jak stara, nie robiłem dokładnych pomiarów ale prócz koloru plastiku nie różniła się zbytnio. Stara była oryginalną Magneti Mareli czyli wytrzymała właściwie 12 lat.

ubek
07-01-2011, 18:14
a zmierzyłeś oringi?

byrrt
07-01-2011, 18:35
Tak mierzyłem - ktoś na forum podał wymiary 2.62x17,12 i chyba trzyma się to kupy bo teraz mierząc to faktycznie guma ma średnicę 2,6mm i wewnętrzny wymiar uszczelki to ok 17,1 więc by pasowało. Wymiarowałem zwykłą suwmiarką a guma jest miękka ale jak pisałem - może się to trzymać kupy pod warunkiem, że te 17,12mm to średnica wewnętrzna.

Rick
11-09-2012, 22:14
Odkopałem trochę temat żeby nie zakładać nowego..
W zimie strasznie mi parują szyby, nawet jak zrobi się deszczowo i wilgotno to też zaczyna się z nimi dyskoteka..
Stwierdziłem że zaryzykuję i kupię nową nagrzewnicę.. Co prawda nie mam wilgotnych dywaników ale może to ona jest przyczyną mojej męki..
Sam już nie wiem..
Znalazłem taką - Nagrzewnice - Nagrzewnica Bravo, Brava, Marea - (http://www.unto.pl/nagrzewnica-bravo-brava-marea-p-2100.html)
Posiadam Fiata Brava 1.2 bez klimy :D

Da radę?
Czy po wymianie muszę ją jakoś odpowietrzać czy coś?
Nie poleje się płyn?

byrrt
12-09-2012, 10:03
Jest gdzieś instrukcja wymiany.. Płynu trochę poleci (ok 0,5 litra) ale ręczniki papierowe, gumowy dywanik i sobie z tym poradzisz niczego nie zalewając..

Rick
12-09-2012, 16:24
Czy potem muszę ja odpowietrzyć?

markshall
12-09-2012, 16:47
Wypadałoby...

byrrt
12-09-2012, 17:15
Czy potem muszę ja odpowietrzyć?

Prawie całkowocie zlewasz płyn z chłodzenia tak więc no nie wyda inaczej ;-)

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

markshall
12-09-2012, 17:30
Jeszcze zależy czy masz klime bo wtedy więcej płynu wyleci po odkręceniu nagrzewnicy - zbiornik wyrównawczy jest wyżej i najlepiej wyssać z niego najpierw płyn.

byrrt
12-09-2012, 18:25
Klima nie ma totalnie nic do rzeczy.. Ja spuszczałem płyn przy chłodnicy więc niby układ był już pusty a jednak i tak te pół litra poleciało..

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

markshall
12-09-2012, 23:58
Klima nie ma totalnie nic do rzeczy..
Otóż ma - gdyż można nie spuszczać płynu z układu w wersji bez klimy, gdyż nagrzewnica jest dosyć wysoko, wtedy wyleci jakieś pół litra-litr płynu. Ale z klimą wyleci dużo więcej gdyż zbiornik wyrównawczy nie jest przy chłodnicy i jest wyżej od nagrzewnicy.

byrrt
13-09-2012, 08:44
Ale z klimą wyleci dużo więcej gdyż zbiornik wyrównawczy nie jest przy chłodnicy i jest wyżej od nagrzewnicy.
W BBMach bez względu na to czy z klimą czy bez zbiornik wyrównawczy jest w tym samym miejscu.. Tak samo nagrzewnica. Zbiornik wyrównawczy zawsze jest powyżej chłodnicy, nagrzewnicy i całej reszty - po to jest! O czymś nie wiem?

markshall
13-09-2012, 11:31
W BBMach bez względu na to czy z klimą czy bez zbiornik wyrównawczy jest w tym samym miejscu.. Tak samo nagrzewnica. Zbiornik wyrównawczy zawsze jest powyżej chłodnicy, nagrzewnicy i całej reszty - po to jest! O czymś nie wiem?
Najwyraźniej - w wersjach bez klimy zbiornik jest zintegrowany z chłodnicą. W drugim przypadku - jest koło prawego bądź lewego kielicha pod maską.
4963

byrrt
13-09-2012, 11:45
Najwyraźniej - w wersjach bez klimy zbiornik jest zintegrowany z chłodnicą.
Nie no proszę co to za herezje ;) Mam Bravo bez klimy i jest zbiornik wyrównawczy - musi być! Kolega ma Brava 1.4 - też jest - no bo jak inaczej.. Skąd takie dziwne informacje - nie wprowadzaj ludzi w błąd!

markshall
13-09-2012, 11:52
Nie no proszę co to za herezje Mam Bravo bez klimy i jest zbiornik wyrównawczy - musi być! Kolega ma Brava 1.4 - też jest - no bo jak inaczej.. Skąd takie dziwne informacje - nie wprowadzaj ludzi w błąd!
Czytaj ze zrozumieniem - ja nie twierdze, że go nie ma tylko nie jest osobną częścią względem chłodnicy... Mam wstawić kolejne zdjęcie z allegro dla pokazania róznicy? Zintegrowany nie znaczy brak ;) Zbiornik wyrównawczy musi być, jasna sprawa.

byrrt
13-09-2012, 11:57
ja nie twierdze, że go nie ma tylko nie jest osobną częścią względem chłodnicy
Wstaw zatem zdjęcie na którym jest zbiornik wyrównawczy jako część chłodnicy.. Wstaw jakiekolwiek na którym w zbiorniczek wyrównawczy w BBMie wygląda inaczej jak na tym zdjęciu co wrzuciłeś.. Powtarzam - w BBMach bez różnicy czy z klimą czy bez zbiorniczek wyrównawczy jest taki sam, jest w tym samym miejscu i nie ma nic wpływu na nagrzewnice i ilość płynu wchodzącego do układu chłodzenia!

markshall
13-09-2012, 12:05
Proszę bardzo :
4964

byrrt
13-09-2012, 12:17
Faktycznie pierwsze na oczy widzę.. Nie mniej nie ma to nic wspólnego z klimą!

Mam Bravo 1.8 z 99 roku b/klimy,
kolega Marea 1.8 z 97 roku b/klimy,
kolega Brava 1.4 z 96 roku b/klimy,
znajomi Marea 1.9 TD100 z klimą,
widziałem też kilka 1.6 kupując auto (większość bez klimy ale były też z)

.. wszystkie miały ten zbiornik. Być może chodzi o jakaś wersję silnika, po FL lub przed (ta ze zdjęcia to chyba z przed)...

markshall
13-09-2012, 12:31
Cóż, pytanie tyczyło się bravy 1.2 a w śród tych silników (sam mam taki) zależy to właśnie od klimy (sprawdzone na podstawie kilkunastu egzemplarzy). Być może w innych silnikach zależy to od czegoś innego. W swoim silniku zauważyłem, że mocowanie chłodnicy od klimatyzacji (skraplacza) przeszkadza w istnieniu zbiornika wyrównawczego w tym miejscu, dlatego przeniesiono go na kielich. Na podstawie przytoczonych przez Ciebie przykładów widać, że w innych silnikach jest inaczej:)

byrrt
13-09-2012, 12:35
Ok, wracając jednak do tematu nie powinno to mieć żadnego wpływu na ilość płynu który wypłynie podczas wymiany wkładu nagrzewnicy. Ja spuszczałem płyn ściągając dolną rurę na chłodnicy na ciepłym silniku (termostat otwarty) i tak się powinno robić..

markshall
13-09-2012, 13:15
nie powinno to mieć żadnego wpływu na ilość płynu który wypłynie podczas wymiany wkładu nagrzewnicy.
Zgadzam się, pod warunkiem, że spuścisz płyn z układu. Kolega w Marei 1.6, mając zbiornik przy chłodnicy nie spuszczał i wyleciało niewiele więcej niż u mnie (zbiornik na kielichu, płyn spuszczony). Zaczynając tą dyskusje chodziło mi tylko o to, że zależnie od silnika, można uprościć sobię sprawe nie spuszczając płynu z układu.

byrrt
13-09-2012, 13:24
zależnie od silnika, można uprościć sobię sprawe nie spuszczając płynu z układu.
Płyn trzeba spuścić - naprawdę radzę ;) To że on nie wyleciał nazwałbym dziwnym - widocznie gdzieś się zrobił jakiś syfon i trzymał.. Odkręciłby kolega zbiorniczek wyrównawczy to wszystko by się w aucie znalazło ;) Spuszczenie wody z układu to 3 minuty..

Rick
16-09-2012, 00:33
Btw. bo nie otrzymałem odpowiedzi...
Będzie dobra w wersji bez klimy?
Nagrzewnice - Nagrzewnica Bravo, Brava, Marea - (http://www.unto.pl/nagrzewnica-bravo-brava-marea-p-2100.html)

byrrt
16-09-2012, 00:41
Sprawdź w eper jaka była montowana (bo były dwa rodzaje) i szukaj po numerze..

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

Rick
16-09-2012, 00:50
Znalazłem coś takiego.
FIAT ePER (http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD_COD=182&COUNTRY=023&GRP_COD=501&CAT_COD=1M&SBMK=F&DRIVE=D&MAKE=F&COMM_MODEL=BRA&ALL_FIG=0&LANGUAGE=6&PREVIOUS_KEY=PARTDRAWDATA&NEW_HTTP=TRUE&ALL_LIST_PART=0&SB_CODE=-1&KEY=PARTDRAWDATA&PRINT_MODE=0&EPER_CAT=SP&GUI_LANG=6&WINDOW_ID=1&SGRP_COD=1&SGS_COD=0&DRW_NUM=2)

Jak odczytywać numery?

lukq
16-09-2012, 09:22
Masz w tabeli po prawej stronie przy nr.1 Nagrzewnica jeden nr na niebiesko,to właśnie ten.

Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2

Rick
16-09-2012, 10:56
Czyli jak..
Zgodnie z tym się nie zgadza? Nr katalogowy : BRQ059
Czy mam do nich napisać i się zapytać jaki ma numer

lukq
16-09-2012, 11:46
NOWA NAGRZEWNICA FIAT BRAVA BRAVO MAREA 95 96 - 02 (2618172886) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/nowa-nagrzewnica-fiat-brava-bravo-marea-95-96-02-i2618172886.html)
NAGRZEWNICA FIAT BRAVA BRAVO MAREA COUPE - NOWA! (2574921839) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/nagrzewnica-fiat-brava-bravo-marea-coupe-nowa-i2574921839.html)
Nagrzewnica FIAT BRAVO / BRAVA 95> (2623695277) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/nagrzewnica-fiat-bravo-brava-95-i2623695277.html)
itd, itd ....

Edit:
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD_COD=182&COUNTRY=023&GRP_COD=501&CAT_COD=1M&SBMK=F&DRIVE=D&MAKE=F&COMM_MODEL=BRA&ALL_FIG=2&LANGUAGE=6&PREVIOUS_KEY=PARTDRAWDATA&NEW_HTTP=TRUE&ALL_LIST_PART=0&SB_CODE=-1&KEY=PARTDRAWDATA&PRINT_MODE=0&EPER_CAT=SP&GUI_LANG=6&WINDOW_ID=1&SGRP_COD=2&SGS_COD=0&DRW_NUM=2
pozycja nr. 5

markshall
16-09-2012, 12:17
Z tymi nagrzewnicami to jakiś wałek jest...niby są 2 typy, borletti i magneti-marelli, aczkolwiek podobno pasują obydwa do każdego auta;) Unikać tylko produktu firmy HART, która ma zupełnie inne podłączenie węży i na pewno nie będzie pasować.

Rick
16-09-2012, 13:40
Czyli z unto.pl powinna pasować :)

marcin_s70
19-09-2012, 12:48
Proszę! POMOCY!! Mam Fiata Bravę. Powiedzcie gdzie jest ten imbus który trzeba poluzować żeby zdjąć osłonę nagrzewnicy. Siedzę już dwie godziny i nie mogę go znaleźć. Z góry dziękuję.
Pozdrawiam

byrrt
19-09-2012, 14:36
Nagrzewnice wymieniałem dawno temu ale nie pamiętam żeby jakieś problemy były.. Wszystko wg. instrukcji z netu.. O jaką śrubę Ci chodzi?

markshall
20-09-2012, 20:05
Musisz mieć krótki imbus... wkładasz go między osłonę rurek idących do nagrzewnicy a podłogę przy samej przegrodzie... imbus ma łeb skierowany pionowo w dół...

ka_czor
21-09-2012, 08:39
plusem jest jak masz małą grabę ale krzepką bo dojście jest nie wygdone :>

alsk
12-06-2020, 22:08
Witam,
Potrzebuję manuala wymiany nagrzewnicy. Link z poprzednich postów nie działa

Fred.X
12-06-2020, 22:14
https://fiatklubpolska.pl/download/plik/972