PDA

Zobacz pełną wersję : [silnik] Świece żarowe Stilo JTD nie świecąca kontrolka



jou123
29-11-2010, 21:06
Witam, na początek mam pytanie do innych posiadaczy Stilo JTD, mój jest z rocznika 2005 wersja 3d silnik 1.9 115KM, kupiłem go w kwietniu tego roku, od tego czasu ani razu nie zauważyłem żeby zaświeciła się kontrolka świec żarowych, ostatnio było nawet -7stC i też nic choc auto paliło zawsze po 1-2 krotnym obróceniu wału przez rozrusznik (trzeba zakręci przez ok. 0,5sek), zawsze tak pali niezależnie od temperatury. Pytanie więc przy jakich temperaturach u was świece podgrzewają i jak macie z tą kontrolką?? Może się spaliła ta kontrolka u mnie?? jak sprawdzic czy świece grzeją??

cool1975
29-11-2010, 21:34
Witam.Świece powinny włączać się zawsze i w tym momencie jest to sygnalizowane kontrolką różny może być tylko czas grzania zależnie od temperatury.Sterownik od świec jest na ścianie grodziowej i tam musisz sprawdzić napięcia przychodzące i wychodzące.

krzychu345
29-11-2010, 23:55
Na moje oko, skoro nie ma problemu z odpaleniem auta przy -7 st C to świece są OK, a jedynie kontrolka najprawdopodobniej padła. Jak kolega cool1975 pisał, w tym modelu kontrola zapala się zawsze po przekręceniu kluczyka.

lukq
30-11-2010, 03:21
panowie, kontrolka zapala się zawsze bez względu na temperaturę w każdym fiacie. Zacząłbym od spr żarówki gdyż ta mogła ulec przepaleniu.

jou123
01-12-2010, 18:31
krzychu345 a z którego rocznika Ty masz swoje, tez 115KM, jak z tymi świecami wygląda u Ciebie sytuacja, przy jakich temperaturach Ci świeci ta kontrolka i jak długo?? wczoraj było -12stC i zapaliło bez problemu jak zawsze więc pytanie czy bez działających świec by też zapaliło, podjadę w piątek na egzaminer, sprawdzi tam dokładnie obwód świec?? nie można wykona np jakiegoś testu kontrolek deski rozdzielczej?? może ktoś wyciągał zegary i podpowie jak to je wydrę i zobaczę na tą kontrolkę??

lukq
01-12-2010, 18:38
powinien Ci odpalić, jeśli masz sprawne 3 z 4 świec, jeśli chodzi o to jeśli były by uszkodzone świeciła by się kontrolka od świec. Przy uruchomieniu też zapala się na okres grzania świec. Czy jest test kontrolek tego to nie wiem, lecz świece możesz sprawdzić.

krzychu345
04-12-2010, 13:08
jou123 auto mam z 2002 r 5d, w przypadku uszkodzenia którejkolwiek ze świec, jest generowany alarm z komunikatem. "precherge fault" czy coś takiego (tak było u mnie), może być inny dotyczący bezpośrednio świec.
Moim zdaniem przy -12C jeżeli by nie działało podgrzewanie świec to prawdopodobnie byś nie zapalił silnika. jeżeli chodzi o sprawdzenie układu to postaraj się odpiąć jeden z przewodów świecy i sprawdź czy pojawi się błąd, w tym przypadku powinna przez kilkanaście sekund mrugać kontrolka świec plus wspomniany komunikat, lub inny dotyczący świec.
Jeżeli jest alarm, a nie ma kontrolki - na 99,9% masz tylko uszkodzoną kontrolkę (żarówkę). Po ponownym wpięciu przewodu alarm ustanie, za 1 bądź 2gim przekręceniem kluczyka, czy odpaleniu auta.
Przy sprawnym układzie czas palenia się kontrolki=czas grzania świec, świece są podgrzewane do czasu osiągnięcia temperatury im zimniej tym dłużej grzeją przy -12C około 5 -7s
Czy jest test kontrolek- można powiedzieć że po przekręceniu kluczyka oprócz tego że są sprawdzane układy to masz swoisty test kontrolek które najpierw się zapalają jeżeli układ jest sprawny gasną. Jeżeli nie sprawny palą się i generowany jest alarm.

ROBERT61
04-12-2010, 14:18
masz tylko uszkodzoną kontrolkę (żarówkę)
W stilo nie ma żarówek w liczniku :( są diody.
jou123, Ale jeśli jedziesz na examiner,to powiedz żeby Ci sprawdzili licznik.Jest taka możliwość,że examinerem sprawdzą wszystkie kontrolki oraz wyświetlacz :lol:

jou123
04-12-2010, 15:42
mechanik nie miał czasu w piątek podpiąc mi auta, ale gośc mi tłumaczył że w dieslach z szyną cr świece grzeją nawet po odpaleniu przez jakiś czas do uzyskania pewnej temperatury w komorze spalania, a to że kontrolka zgaśnie nie oznacza że świece przestały grzac tylko że nagrzały komorę na tyle że można swobodnie uruchomic auto. Wypiąłem bezpiecznik od świec żarowych i wywala wtedy błąd, później od podgrzewania filtra i tak samo wywala błąd na desce rozdzielczej, ale nie poprzez kontrolkę która nadal nie świeci tylko komunikatem na wyświetlaczu. Akumulator miałem jeszcze fabryczny czyli 5-cio letni i chyba to była jego końcówka żywotności, po paru dniach postoju na mrozie ciężko krecił i wywalał błąd loose connection pewnie przez spadek napięcia. teraz kupiłem akumulator Bosch 63Ah o prądzie rozruchu 610A. Więc jak sie ociepli to pewnie wydrę jednak te zegary

lukq
04-12-2010, 17:06
błąd loose connection pewnie ten komunikat pojawia w 99% przypadkach jeśli akumulator jest już padnięty.

krzychu345
05-12-2010, 08:41
masz tylko uszkodzoną kontrolkę (żarówkę)
W stilo nie ma żarówek w liczniku :( są diody.
jou123, Ale jeśli jedziesz na examiner,to powiedz żeby Ci sprawdzili licznik.Jest taka możliwość,że examinerem sprawdzą wszystkie kontrolki oraz wyświetlacz :lol:
Noo to zasadniczo zmienia postać rzeczy :lol:

ROBERT61
05-12-2010, 09:52
Noo to zasadniczo zmienia postać rzeczy
Oczywiście,że zmienia postać rzeczy,bo spaloną żarówkę można wymienić(jak w starszych autach) :lol: Diody bardzo,bardzo rzadko się palą i na pewno problem nie jest w spalonej diodzie :(
Więc po co jou123, ma demontować licznik i szukać żarówki której nie ma???Pojedzie na examiner,zrobią diagnozę aktywną licznika,i wszystko będzie jasne,czy problem jest w liczniku,czy w sieci CAN,która steruje tą kontrolką :D

jou123
06-12-2010, 14:58
Zauważyłem jeszcze coś ciekawego wczoraj, mianowice przy dużym mrozie auto znowu zapaliło po dosłownie 1 może 2 obrotach wału ale przez kilkanaście sekund po zapalaniu obroty silnika delikatnie falowały tak dosłownie może ok 50obr w gore i 50obr w dol pomimo nowego akumulatora, może któraś świeca nie jest jeszcze padnięta ale niedogrzewa dobrze i kuleje jeden cylinder przez chwilkę, może przez to nie świeci kontrolka czy powinna mrugać raczej?

lukq
06-12-2010, 18:12
takie wahania obrotów są dopuszczalne. Jeśli świeca padnie całkowicie zapala się kontrolka.

ROBERT61
06-12-2010, 22:35
może przez to nie świeci kontrolka czy powinna mrugać raczej?
Powinna "mrugać"Na 100% :lol:

jou123
11-12-2010, 15:14
Znalazłem dzisiaj chwilkę czasu i wyjąłem jednak te zegary z ciekawości i okazuje się że w miejscu gdzie powinna by dioda SMD na płytce podświetlająca świece żarowe to jej tam nie ma, nie wygląda żeby coś tam było lutowane tylko po prostu jakby jej nigdy nie było. Albo tak było fabrycznie co by mnie troszkę zdziwiło albo ktoś wymienił zegary, może tamte mu się zepsuły. Nie wymieniał ich ze względu na korektę przebiegu jak zaraz możecie sugerowac bo przy zakupie robiłem przegląd w serwisie Fiata i przebieg był sprawdzany, zgadzał się z odczytami w pozostałych modułach samochodu nie licząc małych odchyłów które są oczywiście dopuszczalne, serwisant twierdził że oczywiście mógł ktoś wymienic zegary i pozostałe moduły ale to już koszt przewyższył by sens całej operacji. Ale wracając do tematu to nie wiem co to są za zegary, może pokuszę się jak się ociepli na wymianę całych. A może zrobię sobie sygnalizację grzania świec od przekaźnika jakąś diodą czy buzerem.

ROBERT61
11-12-2010, 15:32
Zapewne nie byłeś na examinerze :?: Pytam,bo gdybyś był to powinien pokazać,że licznik jest nie od tej wersji.Ten serwisant,który sprawdzał Ci przebieg nie miał kłopotu z połączeniem z licznikiem :?: Nie musiał użyć funkcji "przeskocz ISO"Pytam,bo przebieg może jest prawidłowy(w/g innych modułów)ale ktoś wymienił licznik bo mu się zepsuł i założył z benzyny.

jou123
11-12-2010, 15:52
owszem miał problem z połączeniem się bo wołał bardziej doświadczonego kolegę do pomocy, tylko że tarcze obrotomieża mam wyskalowaną do 6000 obr/min jak w dieslach jakby nie to to też stawiałbym że to są zegary od benzyny, a czy gdybym wlutował diodę to będzie działa, reszta połączeń może by kompletna??

ROBERT61
11-12-2010, 18:39
Myślę,że to będzie licznik z benzyny,a tarczę można przełożyć od poprzedniego licznika.Co do wlutowania diody to możesz spróbować,żadnego ryzyka nie ma najwyżej nie będzie działać.

jou123
12-12-2010, 11:41
http://fiatforum.com.pl/imgshack/_t/t_0001197.jpg (http://fiatforum.com.pl/imgshack/_f/f_0001197.jpg)
Tak właśnie wyglądają moje zegary, po przejrzeniu ogłoszeń na allegro zauważam że takie właśnie są w wersjach dieslowskich z głowica 16V

ROBERT61
12-12-2010, 12:38
A takie miałem zamontowane w swoim 115 km 8v.Wynika z tego że z Twoimi było coś robione,i dlatego nie ma tej kontrolki :( Spróbuj ją wlutować,może będzie działać :lol:

lukq
12-12-2010, 12:39
a czy nie ma różnicy między 16V a 8V? jeśli chodzi o żarówkę to wlutuj, wlutuj.

jou123
14-12-2010, 18:18
lukq jezeli pytasz o różnice w zegarach to zobacz że u mnie jest na liczniku 240km/h jak w 16V a 8V mają 220km/h Vmax. Podświetlenie kontrolek i deski jest realizowane przez takie diody SMD http://fiatforum.com.pl/imgshack/_f/f_0001202.jpg. Taka dioda ma wymiary ok5mmdł na jakieś 2-3mm szerokości, jeszcze w technikum elektronicznym lutowało się takie elementy to trzeba będzie lutownice odgrzebac. Wcześniej szukałem po forach czym jest podświetlana deska w Stilo to może się komuś taka informacja przyda jakby chciał kolorek zmieni co może sam przy okazji zrobie ale dopiero chyba na wiosne się znowu tym zajme od nowa;-)

jaro190
14-12-2010, 19:07
kolega ma przeróbkę z zegarów abartha :okulary:
klekociki miały skalę do cyfry 220 a żeby zamkąć licznik to doliczymy 240(po kreskach) i przyrost prędkości jest co 20km/h- 20, 40 ,60 ..., podejżewam że samo wlutowanie diody nic nie da,zegar może nie mieć pinu przy wtyczce z funkcją świecy :powieszony:
za ok. 200 zł. można ew wymienić na używany :szukaj:

lukq
15-12-2010, 00:58
jeśli jest to jak piszesz, od beny, to na pewno nie będzie pinu od świec. więc pozostaje wymiana. Na początek niech rozkręci i zobaczy co i jak .

surmi86
19-12-2010, 17:40
gośc mi tłumaczył że w dieslach z szyną cr świece grzeją nawet po odpaleniu przez jakiś czas do uzyskania pewnej temperatury w komorze spalania, a to że kontrolka zgaśnie nie oznacza że świece przestały grzac tylko że nagrzały komorę na tyle że można swobodnie uruchomic auto.

Zgadza się. Po odpaleniu silnika po dłuższym postoju jak się dobrze wsłucha, słychać załączanie się przekaźnika świeć i minimalne zmniejszenie obrotów. To jest właśnie owe dogrzewanie

jou123
04-01-2011, 18:38
Były spore mrozy nawet do -20stC, przez brak kontrolki nie wiem ile czekac na zagrzanie świec więc czekałem kilka sekund aż skończyło checking jak w lecie i po prostu odpalałem, nie wiem jak niektórzy radzą żeby dwa razy zagrzac skoro po minimalnym nawet zagrzaniu auto odstrzeliwuje bez problemu na dotyk, chyba po prostu nie będę dalej szukał bo nie widze sensu skoro poza "głupią" kontrolką jest o.k.

ciril
04-01-2011, 19:15
no a jak któraś świeca padnie?

jou123
04-01-2011, 20:29
jak któraś padnie to błąd pokaże na wyświetlaczu, sprawdzałem bo po odpięciu świecy lub podgrzewania filtra wyświetla komunikat preheat fault więc o padniętej świecy będę i tak wiedział

lukq
04-01-2011, 20:34
ale ten błąd może także oznaczać , że jest to wina podgrzewania a nie świec, czyli np przekaźnik

jou123
04-01-2011, 21:02
ale skąd pewnośc że jak jest wina po stronie przekaźnika to też kontrolka nie będzie mrugac o ile w ogóle w Stilo mruga jakby coś;-), ale ogólnie będę wiedział że coś padło i się poszuka wtedy i zrobi

lukq
04-01-2011, 21:04
można i tak, ale po coś to jest, a informować, znaczy mrugać z tego mi wiadomo to mrugają.

jou123
04-01-2011, 21:11
ale po prostu nie widzę sensu tylko w tym celu brnąc i szukac na siłę, może kiedyś przy okazji się wyjaśni albo zegary padną to będzie okazja wymienic, czas pokaże a na razie znowu idzie lato już powoli i zejdzie to na drugi plan 8)