Zobacz pełną wersję : Pytanie o czas nagrzewania sie silnika 1.6 16v
Witam
Czy mógłby mi ktoś opisać jak szybko nagrzewają się wam silniki 1.6 16V (po ilu kilometrach) przy temp. zew ok 0 stopni. Do której kreski dochodzi wskazówka? tak gdzieś po 8 km jazdy?
Chciałbym porównać i dowiedzieć się jak powinno być prawidłowo w Bravo 1.6 z 1997r
rejczi85
29-11-2010, 12:14
ja,jak jade poza terenem zabudowanym, spokojnie na 5tym biegu, to mi wskazowka nie przekracza 2,3 kresek.
lucas7911
29-11-2010, 17:01
Marea 1,6 16V Po przejechaniu około 2 km w mieście ( jedne światła ) i około 6-7km poza miastem jazda spokojna 90 km/h nagrzewa się do normalnej temp - wskaźnik albo równo na połowie albo bardzo delikatnie ponad
U mnie po jakichś 4km/10 minut pracy silnika, 2 km i 3-4 min postoju z włączonym silnikiem i znowu 2 km, jakieś 2 kreski poniżej połowy, zresztą rzadko w trakcie jazdy wskazówka skacze do połowy, zawsze jest kreskę/dwie poniżej, ale na postoju spokojnie dochodzi do środka.
kakersik
29-11-2010, 19:26
A u mnie do niedawna prawie wcale się nie podnosiła. Jak wymieniłem termostat to jest elegancko - czytaj w połowie. A po jakim czasie?? Ano odpalam w garażu, wyjeżdżam i zamykam garaż (silnik cały czas chodzi) i po jakiś 2-3 km spokojnej jazdy mam wskaźnik w połowie. Jak walnięty był termostat to w aucie wiecznie zimno było.
U mnie po jakichś 4km/10 minut pracy silnika, 2 km i 3-4 min postoju z włączonym silnikiem i znowu 2 km, jakieś 2 kreski poniżej połowy, zresztą rzadko w trakcie jazdy wskazówka skacze do połowy, zawsze jest kreskę/dwie poniżej, ale na postoju spokojnie dochodzi do środka.
piona! mam tak samo :D
u mnie trzyma 1\4 skali o ogrzewanie daje rade nawet przy -20
dzieki jaski82 za odgrzanie tematu :) wczoraj pozyczylem auto kuzynowi. stwierdzil, ze moje Bravo nagrzewa sie dosc wolno. mowiac szczerze, ostatnio nie zwracalem na to wiekszej uwagi. jak zatem w warunkach ziomowych zachowuja sie Wasze auta i jak zachowywac sie powinny? chodzi mi o czas w jakim sie auto powinno prawidlowo nagrzewac i do jakiej temp. u mnie przy tych mrozach wskazowska nigdy nie przekroczyla polowy. jest max. 1 kreske przed.
chyba sobie dzisiaj zafunduje karton przed chlodnice :roll:
patent prosty ale nie zawodny też mam kartonik
athldept
06-01-2011, 10:44
A nie wiecie jak jest w Dieslach ? bo ja mam 1.9 TD i mi po 2 km zawsze dochochodzi na 1 kreske ale zawsze niewiaodmo ile bym nim jechał wskazówka jest w 25 % czyli w połowie od pierwszej i środkowej ?bo rozumiem że ta środkowa kreska to jest 90*C a mi zawsze zatrzymuje sie przy 75*C wiem że idealna praca silnika jest przy około 85*C kolega ma meganke ale suchego diesla i u niego tak samo jest. tzn że mam zepsuty termostat czy że diesle maja inaczej ?
Nie mam tego konkretnie silnika, ale z tego co wiem o dieslach to jeśli nie mają dogrzewania to zimą tak może trzymać ok. 75* zobacz jak będzie jak się ociepli jeśli będzie ciut więcej trzymał to raczej wszystko ok, a TTTM :)
gdyby kogos zainteresowal temat kartonu pod maska:
http://fiatforum.com.pl/topics6/zakrywac-chlodnice-nie-zakrywac-chlodnicy-vt5894.htm
jest tez troche o dieslach :) sprobuje dzisiaj oslonic polowe chlodnicy, zostawiajac odslonieta czesc gdzie jest wentylator.
athldept
06-01-2011, 11:36
w lato jest to samo zawsze 75* chyba że zmusze go do dużego wysiłku to wtedy łapie 90* ale jak znów zwolnie to momentalnie spada do 75*
Sprawdź czy podczas nagrzewania do tych 75*C rura od chłodnicy jest zimna, jeśli jest zimna to wszystko OK termostat trzyma :)
Ja mam 1.6 16V + LPG. Zależy czy odpalę i jadę czy odpalę i odśnieżam auto.
Gdy odpalę i odśnieżam (5-10min.) to silnik zdąży dobić do 40C. Przy 30C przełącza mi się na gaz, więc wiem dokładnie kiedy dobija do 30C.
Zaś gdy ruszę i jadę to zależy czy włączę ogrzewanie. Jak mam tylko leciutki podmuch to tak po 5km jazdy mam 90C.
Gdy włączę na maksa, to czas ten się wydłuża.
mnie się wydaje że nie ma czym się przejmować. Fiaty po prostu tak mają że nie wskazują prawidłowej temperatury na desce rozdzielczej. Jak miałem sienkę to czy to w zimę czy w lato wskazówka od temperatury maksymalnie wędrowała tak 1 cm pod połowę skali czyli jakieś 75 stopni i nie pomogło tu ani wymiana termostatu na nowy. po prostu ten typ tak ma :)
U mnie przed wymianą termostatu, temp. w lecie na trasie dochodziła do 1/4 skali. W zimie nawet się nie podnosiła. Gdy zasłoniłem całą chłodnicę to na trasie mniej niż 1/4. Oczywiście jak w korkach stałem (lato/zima) nagrzewała się do połowy skali, a jak przekraczało to wentylator robił swoje. Po wymianie termostatu cały czas jest na połowie :]
Ile zajmuje? Wszystko zależy od temp., jak szybko jadę (obciążenie silnika), ogrzewanie na ile itp.... Przy zimnym nawiewie, czekam jakiś 1km aż na gaz przełączy, daje na maxa i tak przy prędkości 60km/h po 5-7 min jest już w połowie skali... Tak jest przy ok -2 st.C. Jeśli jest -15 to nawet 12-14 min potrzebuje marycha do tego.....
U kuzyna w 1.9 JTD po nagrzaniu, trzyma stale na połowie skali.
rejczi85
24-01-2011, 09:17
tak czytam wypowiedzi i mam pytanie. czy jezeli jade teraz zima okolo 25km, wskazowka sie nie podnosi powyzej 2 kresek. natomiast gdy sobie postoje troche w korkach, dopiero dochodzi do polowy. potem gdy znowu wyjade na trase, spada do 2 kresek. w lecie wskazowka caly czas dochodzila do polowy, teraz na trasie nie przekracza 2 kresek. na dodatek dosc dlugo sie auto rozgrzewa. czuc troche ciepla po paru kilometrach, ale po 20 dopiero moge zmniejszyc ogrzewanie bo za goraco. objaw prawidlowy zima, czy raczej termostat do wymiany???
Termostat do wymiany. Wskazówka powinna dojść do pewnego momentu i trzymać temperaturę.
rejczi85
24-01-2011, 09:32
mam pytanie. czy taki termostat sie rozbiera? bo rozne wersje znalazlem w internecie. jedne sa takie za 40, 50zl wkladane a dzwonilem do znajomego w sklepie i znajduje mu w katalogu wersje, ale nierozbieralna z blaszana obudowa. cena 200zl :red_kartka: porazka.jak do opla vectry dokupowalem termostat, to zaplacilem 30zl, a tu "spiewaja" 200zl. nonsens.
Musiałbyś zobaczyć obudowę Twojego i zobaczyć czy masz tam taką dużą nakrętkę - tzn. czy masz obudowę rozbieralną czy nie bo to różnie bywało w 1.6. Jeśli nie rozbieralna to tylko można wymienić termostat z całą obudową za ok. 160zł i jeszcze czujniki temperatury trzeba przełożyć ze starego niestety to jest głupio rozwiązane w tych silnikach do 1.2 termostat kosztuje 40-50zł... :roll:
U mnie odpalam przy powiedzmy -5'C, spryskuje szybki odmrazaczem, sciagam takim czymś do szyb, wiadam jade jakies 700m po gruntowej drodze na 1-2 biegu no a potem to już na krajówkę i wio jakieś 30km.. Ciepło robi się po hmm 5minutach drogi - jakieś 5km muszę przejechać.. Do pełnego rozgrzania auta trzeba trochę poczekać ale powietrze jest już ciepłe.. Oczywiście po wymianie termostatu jakiś czas temu wskazówka ładnie dochodzi do połowy i tak się trzyma.. Fakt, że w innych autach mam wrażenie że ogrzewanie działa zdecydowanie lepiej..
Termostat do 1.8 jest tylko w całości i kosztuje jakieś 140-160zeta.. :/
rejczi85
25-01-2011, 08:47
a czy mzoe byc tak, ze ktorys z czujnikow termostatu jest zjechany i dlatego sie nie nagrzewa do polowy kreski? czy to raczej na 100% termostat?
Termostat to mechaniczny zawór który otwiera się lub zamyka w zależności od temperatury. Nie ma w tym żadnych czujników ani elektroniki. Czujnik wkręcany do termostatu to czujnik temperatury płynu chłodniczego ale nie od niego zależy czy termostat jest otwarty.
Odpal zimne auto i sprawdzaj temperaturę chłodnicy. Jeżeli zrobi się ciepła przed wskazaniem wskazówki temperatury w aucie 90'C znaczy się że masz do wymiany termostat. Do tych ok 90'C chłodnica powinna być zimna a płyn chłodniczy powinien krążyć w małym obiegu omijając chłodnicę.
rejczi85
26-01-2011, 07:00
um. to lipa troche. na szrotach mozna termostaty dostac, czy lepiej kupic nowke???
Zobacz czy przypadkiem nie masz wersji z wkładką, którą można wymienić =>foto (http://www.autocentrum.pl/manuale_large_photo.php?path=/docs/manuals/Silnik/55/03l.jpg&descr=Fot.3%20-%20Rozkr%EAcony%20termostat%20oraz%20wk%B3ady%20%2 8stary%20i%20nowy%29.) (szukaj tej nakrętki co mówił Spajdi)
A termostat kup nowy, nie ze szrotu, bo nie wiesz czy jest sprawny (otwarcie przy odpowiedniej temp.) oraz ile już "przejechał". A jak Ci termostat odmówi współpracy na trasie w pozycji zamkniętej to daleko nie pojedziesz...
Ja bym w ogóle nie pomyślał o używce - nie masz żadnej pewności że wytrzyma Ci do wiosny.. Niestety trzeba przeboleć..
[ Dodano: 2011-01-26, 08:10 ]
Na otwartym też nie dobrze jeździć bo silnik zimny, lambda nie pracuje, katalizator w tyłek obrywa itp... No i zimno :roll:
rejczi85
26-01-2011, 08:53
ok. dzieki za rady i informacje. dzisiaj do znajomego mechanika autko oddaje wiec on oceni i sprawdzi co i jak. jak sie sprawa wyjasni itd, to napewno wnioski napisze w temacie ;)
um. to lipa troche. na szrotach mozna termostaty dostac, czy lepiej kupic nowke???
Termostat to kup nowy, bo nie wiesz co trafisz, używka może działać miesiąc rok, czy dzień.
odmówi współpracy na trasie w pozycji zamkniętej
Na szczęście bardzo rzadko się to zdarza, ale jak piszą posty wyżej, termostat kup nowy, ewentualnie możesz kupić i zmienić samą wkładkę termostatu, zawsze taniej, a efekt ten sam ;)
czy po przejechaniu 30 km (trasa) powinienem miec wskaznik temp. na polowie skali? u mnie zatrzymuje sie 2 kreskach przed polowa i koniec. czy to normalne?
Masz widać inny licznik bo na moim (po FL) 2 kreseczki przed połową to 1/4 ;) Generalnie ta główna kreseczka - środek to zdaje się ok 90'C i tak mniej więcej powinien rozgrzewać się silnik.. U mnie równiutko stoi po środku, po środku albo milimetr niżej..
zegary mam takie jak na tej aukcji:
http://allegro.pl/licznik-zegary-fiat-bravo-brava-mare-1-6-16v-95-01-i1415910763.html
i wydaje mi sie, ze u mnie tez powinna stanac na polowie. czy w takim ukladzie, silnik mam niedogrzany i auto moze spalac wiecej?
tak powinna stać jak wryta, albo uszkodzony termostat albo czujnik
Kurdę no nie sądzę żeby mógł więcej spalać.. Z tego co piszesz masz prawie połowę więc auto już od dawna nie jedzie na ssaniu..
Na Twoim miejscu chyba specjalnie bym nic z tym nie robił.. A pomijając wszystko może to tylko błąd odczytu..
ps. ja mam taki (http://allegro.pl/licznik-fiat-bravo-stan-bdb-okazja-lcd-benzyna-i1432153563.html) licznik - podobny ale skala "mniej kreskowa" ;)
Ta grubsza kreska na skali to dokładnie 90C. Wiec po nagrzaniu powinno auto tyle trzymać.
a jak nie trzyma, a wlasciwie nie dochodzi, to co? przyczyne juz wlasciwie mozna zdiagnozowac - termostat, ewentualnie czujnik temp. tak jak pisal lukq. a wlasnie, ktory to czujnik dokladnie? czujnik temp. silnika? no i jak takie niedogrzanie przenosi sie na zachowanie auta?
Najszybcie będzie to uszkodzony termostat. Co do czujnika to nie pamiętam, gdzie był w 1.6, bo na chłodnicy go nie ma (bynajmniej w tej wersji którą widziałem).
A co do objawów, jazda z niedogrzanym silnikiem to tylko zwiększone spalanie, objawy osadzania się skondensowanej pary wodnej pod korkiem oleju (akurat 1.6 ma taki układ, że wlew wychodzi z silnika - coś na wzór lejka i to się szybko wychładza przez co jeszcze szybciej o taki efekt). Podobny efekt może być gdy jeździsz na krótkich trasach i silnik nie ma czasu się wygrzać.
no i wlasnie to zwiekszone spalanie jest - pali ok. 14L :evil: nie wiem czy to skutek niedogrzanego auta czy cos innego. dodatkowo autem telepie - i po odpaleniu i po dluzszej jezdzie. mam to od dawna. nie pomogla wymiana swiec oraz kabli WN. wymienilem rowniez wszystkie filtry. diagnostyka nie wykazala zadnych bledow oprocz cewki zaplonowej, ktora zreszta tez wymienilem. kumpel mechanik, nie ma zastrzezen co do pracy termostatu. twierdzi, ze to bedzie wina sondy lambda, ewentualnie ktoregos z czujnikow. bede z tym musial zrobic wkoncu porzadek. generalnie jezdze raczej na krotkich odcinkach. dzisiaj jednak mialem troche dluzsza trase, no i moglem sobie temperature poobserwowac. pod korkiem oleju nic nie ma.
czy po przejechaniu 30 km (trasa) powinienem miec wskaznik temp. na polowie skali? u mnie zatrzymuje sie 2 kreskach przed polowa i koniec. czy to normalne?
U mnie też tak jest w trakcie jazdy, jak silnik jest już gorący, strzałka zatrzymuje się tak jak u Ciebie i raczej nie jest to wina termostatu, bo wymieniałem go niecały rok temu i odrazu tak było, a jak wskazówka sięgnie połowy włącza się wiatrak. Nie wiem jak jest w korkach, bo takich stricte korków u mnie nie ma, ale jak stanę i nie wyłączam silnika, to chwila, moment wskazówka idzie do połowy.
Taka temperatura jaką osiąga Ci silnik (o ile dobrze wskazuje wskazówka) nie zawyżałoby Ci spalania - nie aż tak!
Jak miałem uszkodzony termostat to jak tylko zacząłem jechać wskazówka spadała na sam dół - silnik był zimny po 50km trasie - ZIMNY i spalanie było w granicy 9 litrów..
Przyczyny spalania nie szukaj w termostacie ;)
[ Dodano: 2011-01-27, 22:16 ]
KamyK, u Ciebie obstawiałbym raczej czujnik... Wentylator włącza się wyżej niż w połowie znaczy się masz pewnie "przesuniętą" całą skalę..
KamyK, u mnie wiatrak zalaczal sie po przekroczeniu 3 kreski powyzej polowy. ale to bylo latem kiedy stalem w korkach.
Taka temperatura jaką osiąga Ci silnik (o ile dobrze wskazuje wskazówka) nie zawyżałoby Ci spalania - nie aż tak!
Jak miałem uszkodzony termostat to jak tylko zacząłem jechać wskazówka spadała na sam dół - silnik był zimny po 50km trasie - ZIMNY i spalanie było w granicy 9 litrów..
Przyczyny spalania nie szukaj w termostacie ;)
w ktoryms z tematow wykluczyles tez uszkodzenie sondy lambda jako winowajce paliwozernosci. odbierasz mi pole manewru zwlaszcza, ze wyciekow u mnie nie stwierdzono ;) co mi pozostalo? map sensor? wtryski? ECU? noge mam lekka :)
byrrt, z tym czujnikiem to może i racja, bo dzisiaj jak na postoju przygazowałem, to wskazówka obrotomierza szła w górę,a temperatury spadała, a w trakcie jazdy latała po skali jak dzika, ale tylko do połowy tarczy. Wentylator nie włącza się dokładnie w połowie, ale też nie po przekroczeniu kreski ponad pół, tak jakoś delikatnie za połówkę wychodził. Tak, czy śmak czujnik wymienić muszę, jak wymienię czujnik, to będę miał porównanie.
pisałem wyżej że winny jest czujnik.
w ktoryms z tematow wykluczyles tez uszkodzenie sondy lambda jako winowajce paliwozernosci. odbierasz mi pole manewru zwlaszcza, ze wyciekow u mnie nie stwierdzono ;) co mi pozostalo? map sensor? wtryski? ECU? noge mam lekka :)
Uściślijmy - u mnie po prostu miałem te dwie usterki i nie zauważyłem większego spalania.. Ew. może z +/- litr mogłem przeoczyć ale 14 litrów to moje auto jeszcze mi nie spaliło a powinno palić więcej od Twojego..
Jeżeli wskazówkę masz lekko przed 90'C to na moje silnik jest już ciepły, lambda pracuje, ssanie już dawno wyłączone.. U mnie autentycznie było tak że wskazówka była zupełnie przy glebie jak tylko jechałem. W samochodzie było mi zimno (ogrzewanie nie działało). Jak się zatrzymałem na dłuższą chwilę to powoli rosła temp.. Termostat to była pierwsza część, którą wymieniłem w tym samochodzie ;). Co do lambdy to moje przypadki były takie że była zupełnie zepsuta (Bravo) lub odłączona (Focus) i nie widziałem różnic w spalaniu.. W takim wypadku ECU podstawia dane awaryjne i pracuje z pominięciem tych czujników. Dopuszczam taką myśl, że gdyby sonda była uszkodzona ale tak że dawałaby sygnał mieszczący się w widełkach producenta natomiast zupełnie nieadekwatny do rzeczywistości to mogłoby zawyżać spalanie.. Teoretycznie powinno też to wyjść na teście spalin.. Niestety z resztą nie pomogę bo żadny ze mnie mechanik.. Jakbyś z elektroniki coś chciał to wal ale w tematach samochodowych to ja jeszcze raczkuję..
wiesz, u mnie jest instalacja LPG. wyczytalem na kilku forach, ze w takim przypadku sonda lambda dostaje zdrowo w kosc. rozmawialem z dwoma mechanikami, ktorzy pod uwage biora przede wszystkim sonde lambda i przestawiony rozrzad. bledu sondy na dwoch programach diagnostycznych nie stwierdzono, wiec albo jest ok, albo jest tak jak napisales:
Dopuszczam taką myśl, że gdyby sonda była uszkodzona ale tak że dawałaby sygnał mieszczący się w widełkach producenta natomiast zupełnie nieadekwatny do rzeczywistości to mogłoby zawyżać spalanie..
ja korzystajac dzisiaj z wolnego czasu, przeprowadze autoadaptacje przez odlaczenie klemy. moze cos sie zmieni. znalazlem w necie cos takiego na temat autoadaptacji w Sienach i Palio:
Chciałbym wyjaśnić wszystkim, którzy nie wiedza, ze mamy w Sienach/Palio trzy rodzaje pamięci:
ROM w którym wiadomo na stale zapisano program,
RAM do którego na bieżąco zapisywane są parametry z autoadaptacji i wreszcie
EEPROM, do którego zapisywane są wszystkie błędy z systemu wtryskowego.
Pamięć RAM kasowana jest po odłączeniu akumulatora (logiczne) i tu można sobie pomoc, jeżeli komuś komputer głupoty w ramach autoadaptacji pozapisywał. Jakiekolwiek błędy (prawdziwe lub nie) zapisywane są w EEPROMIE i odłączanie akumulatora nic tu nie daje, pamięć tę kasuje się testerem w ASO.
Autoadaptacja to podstawowa zasada pracy komputerów w samochodach. Zbierają dane z wielu czujników, które są zamontowane w aucie i na podstawie tych danych oraz programu, który zawarty jest w ROM-ie sterują silnikiem czyli nic innego jak dawkują paliwko do wtryskiwaczy. Wspomniane parametry zmieniają się wielokrotnie w każdej sekundzie, informują komputer czy kierowca jedzie 70 na piątce, czy nagle zredukował przy 100km/h na trójkę i wcisnął gaz do dechy, czy temperatura tego albo tamtego zmieniła się, jakie odczyty daje sonda lambda itd. itp. Komputer na podstawie tego wszystkiego wybiera jedna z ogromnej ilości map wtrysku, którą ma w ROMie i pracuje w danej chwili na konkretnej. To jest właśnie (w uproszczeniu) autoadaptacja. Generalnie zasada jest taka, ze jeśli kierowca przez jakiś dłuższy czas jeździ dynamicznie to wybierane są takie mapy wtrysku, które gwarantują dynamiczna jazdę. Wielu z nas sprawdziło u siebie, ze inaczej jedzie auto, które pogoniliśmy na maksa parę kilometrów, a inaczej, kiedy jadąc jak emeryt nagle próbujemy pościgać się z kimś. Potrzebny jest po prostu czas na zmianę map na inne. Jeżeli teraz komputer zapisze sobie w RAMie, ze ma korzystać z takich a takich map, ze inne parametry są takie, a nie inne, to czasem te kombinacje zapisane w RAMie są zabójcze dla nas. Silnik gaśnie, nie chodzi tak jak trzeba itp. I właśnie wtedy pomaga reset kompa, czyli skasowanie zawartości RAMu. Komputer po uruchomieniu silnika sięga do pamięci RAM, nic tam nie znajduje, automatycznie wchodzi w tryb nazwijmy go awaryjnym i zaczyna uczyć się na nowo kierowcy i samochodu. Po jakimś czasie ma już komplet danych w pamięci RAM i z nich korzysta.
A do pamięci EEPROM zapisywane są błędy, jakie komputer spotka w naszym aucie. Z tym, ze jeśli zapisze, ze np. sonda lambda daje złe odczyty to ją odłączy i nawet jeśli ona faktycznie działa to i tak z niej już nie korzysta. Takich przykładów można mnożyć, ale jeśli pojawiły się błędy w systemie wtrysku to tylko podłączenie do testera w ASO umożliwia wykasowanie tych błędów.
Po uruchomieniu silnika autoadaptacja zaczyna się na nowo, ale pamięci RAM i EEPROM są już czyste.
czy podobnie jest w Bravo rocznik 1996? bo slyszalem na ten temat rozne opinie:
W 1.6 nie istnieje coś takiego jak reset kompa, wgrywa się po prostu czyste mapy wtrysków, o ile wersja sterownika na to pozwala. Inaczej to się nazywa również kasowanie pamięci autoadaptacji.
a wiec jesli to mozliwe i jesli to dziala, to prosze o krotki opis jak prawidlowo przeprowadzic autoadaptacje. wiem, ze odlaczam kleme - ktora? na jak dlugo? zwieramy klemy na moment? przekrecamy kluczyk w celu calkowitego rozladowania kondensatorow? dzieki z gory :)
wiesz, u mnie jest instalacja LPG. wyczytalem na kilku forach, ze w takim przypadku sonda lambda dostaje zdrowo w kosc
Podobno chociaż to chyba zależy od instalacji (jej generacji konkretnie). Mało osób w ogóle wie, że lambde teoretycznie co jakiś tam przebieg się wymienia! Nikt o tym nie mówi a producenci jednak zalecają..
ja korzystajac dzisiaj z wolnego czasu, przeprowadze autoadaptacje przez odlaczenie klemy. moze cos sie zmieni.
Nie mam praktycznej wiedzy z konkretnie tego ecu ale generalnie w większości przypadków dane autoadaptacyjne są przechowywane w pamięci ulotnej więc powinno się udać.. Będąc u mechanika na kompie widziałem że jest opcja "Adaptacja sony lambda".. Być może polega to tylko na wyzerowaniu danych tak samo jak by zdjąć klemy a być może jest to nadpisywanie innej mapy ew. jakaś procedura uczenia się - tego nie wiem.
czy podobnie jest w Bravo rocznik 1996? bo slyszalem na ten temat rozne opinie
Nie poznawałem konkretnie tych ECU stąd mój wywód będzie opierał się na ecu o których czytałem i oglądałem dokumentacje. W tym tekście co zacytowałeś o sienach/palio jest wiele prawdy ale nie tylko. w eepromie czyli pamięci nieulotnej ale przeprogramowywalnej są też zapisane mapy wtrysku i inne dane konfiguracyjne.. Mapy wgrywane na etapie produkcji.. W pamięci ulotnej są tylko mapy korygujące.. Te ostatnie są na bierząco korygowane i korygują one mapy zapisane w eepromie. Z resztą mało istotne gdzie dana mapa się znajduje. Odłączyć aku możesz nic się nie stanie.. Odłącz na ok 20-30min tak naprawdę obojętnie którą klemę.. Możesz potem dotknąć jej 2giej.. Chodzi o wyzerowanie ładunków na ew. kondensatorach w ECU.. Podłącz, odpal i poczekaj aż się nagrzeje.. Taka jest zasada odnawiania danych/map korygujących..
Tak naprawdę mało jest specjalistów od komputerów fiatów albo ciężko ich znaleźć..
wiesz, u mnie jest instalacja LPG. wyczytalem na kilku forach, ze w takim przypadku sonda lambda dostaje zdrowo w kosc
Podobno chociaż to chyba zależy od instalacji (jej generacji konkretnie). Mało osób w ogóle wie, że lambde teoretycznie co jakiś tam przebieg się wymienia! Nikt o tym nie mówi a producenci jednak zalecają..
niektorzy zalecaja kupno oryginalnej, uzywanej sondy, niz taniego, nowego zamiennika. i badz tu madry :roll: Twoja sonda Getz'a, to dedykowana czy uniwersalna sonda?
Ja kupowałem sondę od użytkownika "Byzik" na allegro, była to sonda hmm.. Uniwersalna dedykowana do fiatów.. Wtyczkę musiałem lutować starą.. Widzę, że gość ma teraz sondy do fiata firmy Bosh.. Ze zdjęć identyczna z tą co ja zamawiałem - nawet taką samą złączkę ma chyba że fotka jest po prostu zła..
aktualnie 4-przewodowej Bosch'a do mojej wersji silnikowej uzytkownik Byzik nie ma. jest jeszcze kwestia jakosci zamiennikow f-my Bosch. ponoc maja niezbyt ciekawa renome. mechanicy jak mi ogladali swiece, stwierdzili zebym przewody zmienil na inne np. Sentech. ponoc Bosch'a kiepsko siedza na swiecach. potwierdzil to jeden z uzytkownikow naszego forum. moze przez nie czasami szarpac silnikiem. ciekawe jak z jakoscia sondy? znalazlem do mojego Bravo u innego sprzedawcy na allegro:
http://allegro.pl/sonda-lambda-fiat-alfa-romeo-lancia-oryginal-bosch-i1398914804.html
cena w miare przyjazna :)
i wracajac do glownego watku tematu. czy w Bravo 1.6 16V rocznik 96 termostat byl rozbieralny czy nie? moze sie uda zaoszczedzic pare zlotych ;)
[ Dodano: 2011-01-28, 16:27 ]
probowalem wlasnie przeprowadzic autoadaptcje. po podlaczeniu klem i pierwszym rozruchu silnik odpalil i zgasl - nigdy mu sie to wczesniej nie zdarzylo. za drugim razem odpalil juz bez problemu.. niestety, wskazowka dochodzi do 2 kresek przed polowa i koniec. ani mm wyzej. jak sprawdzic czy termostat dziala poprawnie bez jego wyjmowania?
Firma Bosch cieszy się dobrą opinią. Jako jedna z kilku tylko firm jest potentatem jeżeli chodzi o produkcję sond lambda.. Brałbym śmiało i nie wybrzydzał ;) Termostat to nie mam pojęcia tak naprawdę to chyba musisz obcykać u siebie czy można ten termostat rozebrać i czy są dostępne do niego wkłady.. Jeżeli termostat otwiera nie w tej temperaturze co powinien to będzie to ciężko sprawdzić.. Jeżeli byłby otwarty cały czas to odpalasz zimny silnik i co chwile macasz przewody od chłodnicy i samą chłodnicę - jeżeli robią się ciepłe przed osiągnięciem przez silnik 90'C znaczy się że termostat jest do wymiany. Trzeba by też obcykać co to za czujnik temperatury i zmierzyć czy w danej temp daje odpowiedni sygnał..
czy jak sie termostat zawiesi w pozycji otwartej, to jest szansa, ze sie w koncu odblokuje, czy tez trzeba ingerowac sila lub rozgladac sie za nowym? wklady do termostatu dostepne sa. pozostaje jedynie sprawdzenie czy budowa mojego termostatu pozwala na oszczednosci ;)
pytanie - czy wymiana nagrzewnicy mogla miec jakis wplyw na dzialanie ukladu chlodzenia? kumplowi, ktory nagrzewnice wymienial, wiatrak sie zalaczyl. czyli niby wszystko bylo ok. niestety, teraz juz zalaczyc sie nie chce... jakie sa objawy zapowietrzonego ukladu?
dzwonilem do mechanika. przedstawilem swoj problem - czyli nagrzewanie sie auta tylko do 2 kresek ponizej polowy - stwierdzil, ze wszystko w normie :roll: ssanie wylacza sie ponoc juz przy wskazniku na pierwszej kresce. wtedy obroty spadaja z 1200 na 800÷850 obrotow. i tak u mnie jest. a wiec na ssaniu nie jezdze, jedynie pozostaje kwestia niedogrzanego silnika, a to w dluzszej perspektywie nie jest dobra okolicznosc. jestem ciekaw ile te dwie kreski przed polowa daja temperatury... FiatECUScanner odczytuje temperature silnika?
mam taką sytuację u mnie, silnik 1.6 + gaz
Od niedawna samochód pokazuje mi temperaturę lekko poniżej połowy, nagrzewa się długo, nawet do 25-30 min przy temp 0
czasami wskazówka temperatury lata sobie w różne strony, czasami pokazuje maksymalną temperaturę.
Co najgorsze pomimo iż wskazówka pokazuje 90 stopni to powietrze lecące z układu jest lekko ciepłe.
Jak myślicie termostat czy może jedynie czujnik temperatury?
gros1k, u Ciebie ewidentnie wygląda na czujnik temp chociaż jeżeli tak długo się rozgrzewa to sprawdz jak pisałem wcześniej czy nie masz też padniętego termostatu.
boch, jeżeli termostat się wiesza należy go niestety wymienić..
[quote]czy wymiana nagrzewnicy mogla miec jakis wplyw na dzialanie ukladu chlodzenia?[/qute]
No kolosalne - toć to jeden układ ;) Zapowietrzony układ generalnie raczej by spowodował zawyżanie temperatury niż jej zaniżanie.. Jak sprawdzić.. hmm.. Jeżeli ogrzewanie działa dobrze, jeżeli nie ma powietrza w rurach, jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym widać ruch płynu jak jest włączony zarówno duży jak i mały obieg to można właściwie przyjąć że jest odpowietrzony.. Ew. spróbować jeszcze odpowietrzyć..
Ssanie wyłącza się nawet chyba wcześniej niż widać wzrost temperatury na wskazówce. Mi też się wydaje że 2 kreseczki poniżej połowy to nie jest jakaś okoliczność do wielkich zmartwień.. Przy pmocy FES'a chyba można obcykać odczyty czujników temperatury - chyba bo do mojego silnika nie da się dobić FES'em i nie widziałem ;)
czy wymiana nagrzewnicy mogla miec jakis wplyw na dzialanie ukladu chlodzenia?
No kolosalne - toć to jeden układ ;) Zapowietrzony układ generalnie raczej by spowodował zawyżanie temperatury niż jej zaniżanie.. Jak sprawdzić.. hmm.. Jeżeli ogrzewanie działa dobrze, jeżeli nie ma powietrza w rurach, jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym widać ruch płynu jak jest włączony zarówno duży jak i mały obieg to można właściwie przyjąć że jest odpowietrzony.. Ew. spróbować jeszcze odpowietrzyć..
pytanie bylo raczej z gatunku pytan retorycznych ;) ja wiem, ze to ten sam uklad, ale przeciez podczas wymiany nagrzewnicy nie ma potrzeby grzebania przy termostacie :) bralem pod uwage zapowietrzenie ukladu, ale tak jak napisales ruch w zbiorniczku jest.
no wlasnie, czy maly obieg obejmuje tez zbiorniczek wyrownawczy? pytam dla pewnosci, bo odpowiedz jest juz w tym co napisal kolega byrrt. oba wezyki wpiete w zbiorniczek byly cieple przed nagrzaniem sie silnika - tak powinno byc?
pomacalem oczywiscie przewody chlodnicy, bo do samej chlodnicy nie mam za bardzo dojscia - zwlaszcza w niedziele ;) ten dolny wchodzacy w chlodnice byl cieply przed nagrzaniem sie auta. czyzby jednak non stop otwarty termostat?
Zbiorniczek wyrównawczy zawsze jest w obiegu no bo jak inaczej ;) Jeżeli się nie mylę to doprowadzający wąż to ten u góry chłodnicy (łączący ją samą z termostatem) i to po nim będziesz czuł czy otworzył się termostat czy nie.. Dolny przewód trochę grzać się może bo od tej strony nie jest on w ogóle odcinany.. Ważne żeby nie grzała się chłodnica - to momentalnie czuć jak się otwiera termostat.. Chwila i jest gorąca..
ukladu chlodzenia jeszcze nie rozgryzlem. teraz jest okazja ;) wlasnie sie przypatruje rysunkowi ukladu chlodzenia na FIAT ePER. wynika z niego i z tego co piszesz, ze:
1. przewod gorny powinien przed nagrzaniem sie silnika byc zimny - i u mnie zimny jest.
2. przewod dolny (z ktorego idzie odejscie na zbiorniczek) wchodzi rowniez do chlodnicy i moze byc on przed nagrzaniem silnika cieply - i u mnie wlasnie taka sytuacja jest.
wynika z tego, ze termostat przy zimnym silniku jest jednak zamkniety. pozostaje zatem sprawdzic czy po dojsciu wskazowki do tych magicznych dwoch kresek przed polowa, termostat wlacza duzy obieg. a co jesli nie? chcialbym zeby silnik pracowal w optymalnych warunkach - czyli wskaznik na polowie skali. zaczynam podejrzewac jeden z czujnikow na termostacie :)
holykowal
08-02-2011, 10:47
Witam
Mam podobny problem co BOCH,
Moje BRAVO 1.6 16v 103 KM . Spala mi 16l/100km w trybie miejskim i 11litrów na trasie PB. Sprawdziłem już na komputerze i nie wykazało błędów na sondzie lambda. Ale pisze w tym temacie ponieważ pokazuje mi ze temperatura silnika jest strasznie niska cały czas w granicach 2-3kreski od dołu zakresu wskażnika. To chyba jest troche za nisko... Czy napewno niedogrzanie silnika nie ma aż takiego wpływu na spalanie??
Silnik chodzi równo ssanie się wyłącza tak jak powinno. nie odczułem też zbytniego spadku mocy silnika....
Cewki chyba powinny wykazać błędy jak byłem na komputerze... Może jakieś pomysły??
holykowal, u mnie padnieta cewka wyskoczyla na kompie. ale padnieta cewke bys wyczul w czasie codziennego uzytkowania - przerywanie podczas dodawaniu gazu, kangurzenie, obfite dymienie z wydechu. a sprawdziles przy okazji diagnostyki komputerowej temperature silnika porownujac z temperatura na budziku?
holykowal
08-02-2011, 14:02
No własnie nie sprawdziłem . Ale z tego co wyczytałem to niedogrzanie silnika zwiększyło by trochę spalanie ale nie aż tak drastycznie . Wydaje i się ze teraz moje auto pali maksymalnie prawie 2 razy więcej niż zwykle. Dodam ze wysokie dopiero w tym roku sie pojawiło w zeszłą zimę spalał o wiele mniej, a jeździłem mniej ekonomicznie niz teraz.
a jaka miales temperature na budziku kiedy spalanie bylo w normie?
chyba czas na sprawdzenie termostatu i czujnikow temperatury :)
no wlasnie, czy mozna sprawdzic dzialanie termostatu poprzez pomiar temperatury plynu w zbiorniczku wyrownawczym w momencie otwierania sie termostatu (2 kreski przed polowa)? bedzie to w miarodajny pomiar temperatury? ;D
moja Pani paliła powiedzmy 11-12l gazu na 1/4 skali temperatury (przy uszkodzonym termostacie). Gdy na dworze spadła temperatura do -5 st, wskazówka w ogóle się nie podnosiła i wyszło mi 16l gazu....
u mnie nagrzewa sie do tych legendarnych 2 kresek przed polowa i tak trzyma. wtedy tez zalacza sie duzy obieg. tak jest na benie, a wczoraj przelaczylem na LPG i... wskazowka grzecznie powedrowala na polowe skali... udalo mi sie go nawet rozgrzac do zalaczenia wiatraka (3 kreska za polowa). niezle jaja, co? :)
Generalnie temperatura spalania gazu jest wyższa od benzyny no ale nadal nie widzę związku ;)
sluchajcie, zrobilo sie cieplo, jak zatem zachowuje sie u Was wskazowka temperatury? moja w czasie jazdy po miescie utrzymuje sie 2 kreski ponad polowa i sa momenty gdy zalacza sie wiatrak. czy tak byc powinno czy rozgladac sie za nowym termostatem? cos jest na rzeczy, bo zima niedogrzany, a wiosna/latem za cieply... a moze wszystko jest w normie jak twierdzi znajomy - tez posiadacz Fiata :roll:
sluchajcie, zrobilo sie cieplo, jak zatem zachowuje sie u Was wskazowka temperatury? moja w czasie jazdy po miescie utrzymuje sie 2 kreski ponad polowa i sa momenty gdy zalacza sie wiatrak. czy tak byc powinno czy rozgladac sie za nowym termostatem? cos jest na rzeczy, bo zima niedogrzany, a wiosna/latem za cieply... a moze wszystko jest w normie jak twierdzi znajomy - tez posiadacz Fiata :roll:
Moja Brava 1.6 16V trzyma wskaznik na polowie skali czy na PB czy na LPG
boch, u mnie w trakcie jazdy dwie kreski przed połową, ale jakiś koreczek, czy krótki postój z włączonym silnikiem i już jest połowa skali.
juz sam nie wiem. albo termostat albo UPG - chociaz innych objawow uwalonej uszczelki nie mam. trzeba to bedzie wyjasnic.
boch, a wentylator włącza Ci się na połowie skali, czy te dwie kreski ponad? Może być tak, że po prostu zegar, albo czujnik podający na zegar coś nie teges.
wlacza sie jakos tak na 3 kresce za polowa.
wlacza sie jakos tak na 3 kresce za polowa.
czyli prawidłowo ;)
tez tak mi sie wydaje. a wiec zeby doprecyzowac - jadac w trasie mam polowe skali. jezdzac po miescie 2 kreski w cieple dni tak jak ostatnio 2 kreski ponad polowe i czesto zalacza sie wiatrak. az sie boje co bedzie przy 30 stopniowych upalach. zima mialem auto niedogrzane, czyli 2 kreski przed polowa. dodatkowo ciagnie sie za mna jak smrod za rozrzutnikiem niewyjasniona sprawa telepania zimnym silnikiem. byc moze jest tu jakis wspolny mianownik :roll: sprobuje jeszcze pojezdzic tylko na bence. ciekawe jaka bedzie temp.
boch Ty jeszcze borykasz się z tym Twoim bravo? ;) U mnie niezależnie czy zima czy lato wskazówka trzyma się równo połowy czyli 90%.. Wentylator włącza się na postojach czasem..
hehe, ano borykam. jak czytam w necie, ludzie sie mecza z takimi przypadlosciami po pare lat, a pozniej "rozwiazuja" problem sprzedajac samochod. wracaja do temp silnika, byc moze pracujac na gazie temperatura ma prawo byc wyzsza... :roll: tak jak wspomnialem wczesniej pojezdze troche na benzynie i zobacze jak bedzie.
Auto może bardziej się grzać jak jedzie na gazie ale przy sprawnym układzie chłodzącym silnik nie ma prawa się przegrzewać! Przy spokojnej jeździe przynajmniej.. Kolega ma Focus'a 1.8 z gazem i na autobanie z włączoną klimą i 180'C na liczniku na gazie auto potrafi się przegrzewać, wystarczy jednak, że przełączy się na benzynę i temp się stabilizuje.. Oczywiście jak wyłączy klimę lub/i trochę zwolni ;) wszystko również wraca do normy.. Widać więc że więcej ciepła się wydziela ale sprawny układ chłodniczy powinien sobie radzić w normalnych warunkach z tym..
boch, może masz lekko zapowietrzony układ :?:
niewykluczam, bo ostatnio dzialalem przy przepustnicy. dzisiaj to sprawdze. a czy w Bravo uklad nie odpowietrzy sie sam?
a czy w Bravo uklad nie odpowietrzy sie sam?
No właśnie kurcze nie wiem, ale chyba powinien ;)
boch przecież my już gadaliśmy o układzie chłodzenia ;) Generalnie trzeba go odpowietrzać odpowietrznikami chociaż pewnie z czasem z resztek powietrza sam się uwolni.. U Ciebie jest instalacja gazowa i kto wie jak nie jest dobrze założona może być ciężko odpowietrzyć układ..
boch przecież my już gadaliśmy o układzie chłodzenia ;)
oj tam, oj tam ;D no wiec tak, przegnalem auto po trasie i jest ok. wskazowka wedruje na polowe skali, a nawet lekko ponizej. w miescie - korki, skrzyzowania i te sprawy 1-2 kreski powyzej polowy. wczesniej chyba skutecznie odpowietrzylem uklad zaworkiem na chlodnicy. takze na razie ok :)
Jest albo zapowietrzony, albo masz uwalony termostat.
bylem przejazdem u fiatowskiego mechanika. powiedzial, ze wszystko w normie i zebym nie siedzial za duzo na forach :D
hehe, skoro wskazówka przekracza połowę, to po tym powinien załączyć się wentylator, a skoro Tobie przekracza połowę o 2 kreski to ewidentnie jest coś nie tak.
to moze ustalmy, w ktorym momencie powinien zalaczyc sie wiatrak - po przekroczeniu polowy, czy po 3 kreskach powyzej? mamy w temacie dwie rozne wersje :) jakby nie bylo, na jesien planuje zakup nowego termostatu z kompletem czujnikow temperatury.
Wentylator powinien włączyć się po przekroczeniu temp 90'C. Jeśli pierwszy bieg wentylatora nie jest w stanie ochłodzić, to załącza się bieg drugi. Nie możesz jeździć na temp. która jest na 3 kresce od połowy, bo wychodzi na to że jest niedaleko czerwonego pola, a co za tym idzie, możesz przegrzać silnik.
Podstawowymi powodami, które powodują takie anomalie, to zapowietrzony układ, albo uszkodzony termostat.
możesz mieć ew. uszkodzony czujnik temp, który odpowiedzialny jest za wskazania na desce.
moze sie jeszcze okazac, ze wymienie termostat i czujniki, a problem bedzie lezec w walnietym wskazniku temperatury ;)
Uszkodzony wskaźnik, objawia się skakaniem wskazówki od temp. oraz jak pukniesz deskę to powinien wrócić na połowę skali. Termostat możesz sprawdzić prosto, spr temp. rury tej do chłodnicy, przed połową powinna być zimna. Możesz ew. wykręcić i zanurzyć w gorącej wodzi i sprawdzić jego działanie. Jeśli chodzi o czujnik temp to miernikiem spr.
boch według mnie najlepszym sposobem na sprawdzenie temperatury przy której załącza się wentylator jest podłączenie auta pod komputer który będzie pokazywał wszystkie parametry pracy silnika w tym jego temperaturę. Koszt podłączenia na pewno mniejszy niz wymiana termostatu a może się okazać że wskazówka na desce rozdzielczej wariuje i dlatego masz takie cyrki. ja podobnie miałem w sience tylko że wentylator załączał mi się 3-4mm przed połową skali. Postanowiłem pojechać na diagnostykę komputerową i wyszło mi że wszystko jest ok . Po prostu tak musiało być :)
boch, a może po prostu nie załącza Ci się pierwszy bieg wentylatora? Może masz uwalony przekaźnik odpowiedzialny za włączenie tegoż biegu.
KamyK, to bedzie chyba to o czym piszesz. wlasnie wyczytalem (tutaj (http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=6453&sid=ebea530b4112b12cbdcd0b27aca5d5bb)), ze prawdopodobnie wysiadl u mnie opornik I fazy, lub jak kto woli I biegu wentylatora. to chyba cos takiego:
http://allegro.pl/opornik-wentylatora-fiat-punto-brava-bravo-nowy-i1596865535.html
poprzedni wlasciciel chlodnice wymienial wiec moze byc tez tak, ze cos zle podlaczyl. musze znalezc jakiego dobrego elektromechanika.
boch, chodziło mi bardziej o przekaźnik o którym była mowa wTYM (http://fiatforum.com.pl/topics6/ukl-chlodzenia-lenistwo-wentylatora-vt7418.htm) temacie. Można to w prosty sposób sprawdzić, a mianowicie:
Wyciągasz wtyczkę, trzypinową, z czujnika wkręconego w dolnym, lewym rogu chłodnicy. Bierzesz rozprostowany i zgięty w pół spinacz biurowy, wtykasz jeden koniec owego spinacza w "dolny" wtyk. Drugi koniec spinacza, po kolei w gniazda, jak na którymś nie zadziała, to znaczy że przekaźnik uwalony. Może być też walnięty ten opornik, ale nie przerabiałem tego, więc Ci nie powiem na 100%. Sprawdź najpierw tak jak Ci pisałem.
ok. poniedzieli sprawdze. a co do tego opornika, o ktorym wspomnialem wczesniej, to czy znajduje sie on w miejscu, ktore zaznaczylem czerwonym kolkiem?
http://img15.imageshack.us/img15/1243/1600735682.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/15/1600735682.jpg/)
lukq, zapowietrzenie wykluczam. tak sie dzialo od poczatku mojej kariery z tym autem, a uklad chlodzacy oprozniany byl i odpowietrzany dwukrotnie przy okazji wymiany samego plynu, a pozniej nagrzewnicy.
Wiec pozostaje jak pisałem albo termostat, albo jak pisze kolega Kamyk czujnik. Jest on z lewej strony na zdjęciu nad dolnym wejściem rury.
Opornik to nie wiem czy akurat tam się znajduje.
boch, opornik jest dokładnie tam, gdzie zaznaczyłeś.
Nad tym opornikiem jest taka odczepiona puszka, pod nią (w niej) jest przekaźnik sterujący biegami wentylatora, a czujnik tam gdzie wskazał lukq.
Najpierw sprawdź tak jak pisałem ze zwieraniem pinów wtyczki od czujnika, to nic nie kosztuje, a może potwierdzić "diagnozę". Zresztą możemy sobie tylko pogdybać, dopóki nie posprawdzasz wszystkiego po kolei.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.