witam klubowiczów,
jestem nowy na forum, ale przeczytałem wszystkie posty na temat wymiany licznika "analogowego" na TFT, która to wiedza również mi pomogła w działaniu, zatem czuję się w obowiązku podzielić własnymi doświadczeniami.
Kupiłem Fiacika "na spółkę" z dorastająca córką jako jej pierwsze autko, mam już sporo "na liczniku" i wiele aut za sobą, ale jak wielu połączyła mnie z 500-tką wyjątkowa chemia
, która potrafi wybaczyć wiele, a nawet wszystko ...
Fiacik jest z 2015 roku, przedliftowy, 1,2 lounge, a więc lepiej wyglądał niż jechał ! droga do domu od sprzedającego była dla mnie wyjątkowym przeżyciem jak możecie się domyśleć negatywnym. To auto w ogóle nie jedzie !!!
Zacząłem dłubać w necie i znalazłem info o magicznym przycisku SPORT ! i się zaczęło ... zakup taniego modułu OBD i licencji na Alfa OBD. Poszło gładko, 10 minut i auto jak nowe
To był początek mojej grypy na 500 tkę !
Drugi temat to absolutnie outschoolowy licznik, na którym bez okularów nic nie widziałem, ale przecież są też wersje z licznikiem digital TFT'
Poczytałem po polsku, angielsku, niemiecku, pooglądałem, ściągnąłem informacje techniczne, schematy elektryczne i wyszło, że się da
Rzeczywistość okazała się mocno brutalna, ale nie żałuję kłopotów, a załączone fotki powinny rozgrzać chętnych "do czerwoności"
Poniżej lista informacji, przeze mnie zdobytych z uwagą, że nie należy wszystkiego traktować na 100%, jestem amatorem i w moim przypadku się to sprawdziło, ale nie odpowiadam za rozczarowania, czy ewentualne usterki przy modyfikacjach dokonywanych przez czytających.
1. licznik TFT występuje w 2 wersjach, pierwsza, starsza, kompatybilna z Blue&Me, druga z radiami poliftowymi, obie maja takie same wtyczki podłączeniowe i okablowanie !
to ważne, bo jeśli założycie licznik poliftowy do autka sprzed 2016 to nie ma wyświetlania informacji z zestawu Blue&Me, nie ma wyświetlanych informacji z RDS radia, co ciekawe, wcześniej sparowany telefon z Blue&me w dalszym ciągu działa przez zestaw głośnomówiący, wycisza radio, ale oczywiście nie możemy sparować już żadnego innego, nowego telefon i nie mamy żadnych informacji w tym zakresie na liczniku
każdy licznik ma z tyłu datę produkcji, na podstawie której można wnioskować jaka to wersja. oczywiście im starszy licznik tym możliwy większy przebieg, który przy pomocy urządzeń diagnostycznych OBD możemy korygować wyłącznie do góry, przebiegu nie cofniemy ! trzeba zatem liczyć się z sytuacją, że sprzedawca dostarczy nam liczni z przebiegiem 150 tkm, gdy nasze autko ma np. 69 tkm ...
2. TFT w wersji do 2015 ma "długie menu", które umożliwia ustawienie wielu rzeczy w tym godziny i daty, wersja poliftowa ma "krótkie menu", gdzie brakuje ustawień czasu i daty, można to zrobić wyłącznie na podłączonym do CAN'a radiu uconnect. Nigdzie na świecie nie znalazłem informacji, że da się ten czas i datę ustawić w jakiś inny sposób !
3. licznik TFT można zaprogramować, aby uzyskać dowolny layout np. standardowy 500, Riva, Sport, Turbo, Abarth czy tez ikonka autka w wersji std lub cabrio
można to robić poprzez custom proxi i zmienianie słynnego byte 65, ale akurat Alfa OBD ma w menu Car Configuration Change dość czytelne opcje zmian ustawień, takie bardziej dla amatorów, he he. z moich doświadczeń wynika, że to całkiem dobry sposób, a z pewnością dość "bezpieczny"
moja droga :
- kupiłem niedrogo, ale "w ciemno" licznik TFT, bardziej na próbę, bez spinki
- po podłączeniu okazało się, że ma +6000 większy przebieg (do zaakceptowania), jest poliftowy (krótkie menu) i przepiękny loyout z nowego Abarth'a, wow, mało nie popuściłem ...
- oczywiście po wyłączeniu zapłonu zaczął mrugać przebieg kilometrów, a więc co ? PROXI ! nie minęło 5 minut i miałem już na liczniku przecudnej urody layout 500 std
k...wa, na co mi to było ?
- po kolejnych kilku godzinach programowania różnych opcji znalazłem fajne ustawienie w wersji Sport, uff
- na nieszczęście zobaczyłem zajebisty, skórzany daszek na licznik z Abartha, był mój już następnego dnia, co gorsza miał w komplecie śliczny zegar Turbo Gauge i znowu się zaczęło...
- sam montaż mechaniczny nie stanowił wielkiego kłopotu, czarny owal obudowy zegara zdecydowanie lepiej wyglądał na tle białej kierownicy niż oryginalny biały plastik, co z tego jak podłączenie elektryczne wskaźnika Turbo to nie podłączenie +,-, podświetlenie, ale niestety magistrala LIN, znalazłem schemat, podłączyłem do wiązki licznika, ale niestety wskaźnik nawet się nie podświetlał po włączeniu świateł, wyglądało to marnie...
- zacząłem żmudne i systematyczne programowanie, zmieniając wiele ustawień dostępnych w Alfa OBD, engine type, model type, turbo type, brand configuration. w końcu po zmianie wersji silnika wskaźnik turbo się podświetlił oraz prawidłowo wskazywał napisem SPORT tryb pracy silnika. niestety pojawiły się błedy ABS, ESP,Hill Holder. Niemniej jednak pojawiło sie światełko w tunelu
Za każdym razem robiłem backupy tych zmian i analizowałem poszczególne bajty by rozkminić gdzie te zmiany się odbywają
- po kilkunastu dniach i wykonaniu custom proxy po analizie bajtów uzyskałem następujący efekt :
- przypominam fiacik jest 1,2 Lounge !
- grafika powitalna na liczniku po otwarciu drzwi 595 Biposto !
- podświetlenie Turbo Gauge z regulacją siły oświetlenia wraz z licznikiem przy pomocy czujnika oświetlenia zamontowanego w liczniku
- prawidłowe wyświetlanie SPORT na wskażniku Turbo Gauge wraz z wybranym trybem normal/sport
- w trybie normal wskażnik ECO coś tam się przemieszcza, ale nie jest to działanie miarodajne
- w trybie sport działa wskażnik %GAS oraz wskażniki przeciążenia bocznego, tylnego i przedniego, zarówno graficzne jak i w postaci cyfrowej G
w celu uprzedzenia pytań podaję moje Mody :
- byte 42 C1 (diesel, pokazuje obrotomierz do 6 tys. zamiast do 8 tys.)
- byte 65 22 (Biposto)
- byte 81 11 (silnik 1,2)
chciałbym jeszcze uruchomić na wyświetlaczu wskazanie czujnika cofania, jeśli ktoś to ma rozkminione i jest w stanie się z e mną podzielić wiedzą w zamian za moje wypociny to będę niezmiernie wdzięczny, Maciek
Załącznik 42827 Załącznik 42828 Załącznik 42829 Załącznik 42830 Załącznik 42831 Załącznik 42832 Załącznik 42833