Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 13 z 13
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 sierpień 2011
    Skąd
    Wielkopolskie
    Wiek
    40
    Postów
    11
    Auto
    IDEA 1.4 16V + LPG BRC Sq 24.11 / Nissi QQ+2 1.6b utwrdzone gniazda + LPG + Lubra
    Rocznik
    2005

    Question Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM

    Serdecznie witam szanowną Stilo USERię.

    Jestem świeżym użytkownikiem Fiat IDEA z silnikiem 1.4 16V z rocznika 2005. Ten model ma bardzo skromne forum (jest mało popularny) więc proszę o gościnne wpuszczenie - idzie tu o silnik znany pewnie także ze STILO.

    Otóż, gdy obroty silnika są delikatnie poniżej 1000, pojawia się stukanie przypominające stukanie drewnem o metal (lub pukanie w żeliwny kaloryfer) i jest słyszalne od ok.800 - 2000obr z różnym natężeniem.

    Najbardziej daje się wyłapać, gdy auto jest dobrze rozgrzane i włączone są światła + ogrzewanie tylnej szyby (lub klima).

    NAGRANY odgłos silnika jest tu: WRZUTA - Plik audio 13 - mp3
    (MIC był umieszczony w rejonie sprzęgła i rur idących do nagrzewnicy do kabiny). Proszę o odsłuchanie całości bo przeszkadzał wentyl chłodnicy a odgłos słychać kilka razy w różnych odsłonach.

    CO JEST JUŻ SPRAWDZONE:
    - wduszenie sprzęgła, zmiany biegów itp nie mają na to żadnego wpływu
    - podczas jazdy też to słychać (inne odgłosy delikatnie to maskują ale jest)
    - auto ma już wyczuwalne zużycie sprzęgła (ślizga się na 3cim biegu jak się da w palnik próbując ruszyć)
    - dynamika i spalanie (liczone przez komputerek) są dosyć ładne (ok. 12 sek do 100km/h), przy spokojnej jeździe mieszanej bez klimy ok 6.3ltr/100km (miasto 5km + dojazd 13km)
    - auto miało w przeszłości problem z wyciekiem płynu (chłodnica jest dziurawa - sika mi w czasie jazdy i zbiera się od wewnętrznej strony zderzaka) ale właściciel pojechał z usterką do ASO /ryzyko że przegrzał motorek istnieje/
    - ubytek płynu (ostatnio lane było PETRYGO Q) uzupełniłem wodą destylowaną w ilości ok.1 ltr)
    - przedmuch od korka wlewu oleju jest wyraźny i dosyć mocny, od bagnetu bardzo mało wyczuwalny (słabe uszczelnienia gniazd zaworów/wypalenia ?)
    - przebieg (udokumentowany w ASO i innych serwisach) to 84kkm
    - paski napędowe klimy, altka i rozrządu nie były od nowości ruszane (6lat minęło więc zamierzam na dniach wymienić)
    - po rozpędzeniu na niskim biegu, wysprzęgleniu i puszczeniu gazu wolne obroty trzykrotnie wznoszą się do ok.2000 po czym wracają do ok.1000
    - osłuch 'na ucho' od góry umiejscawia stuki w rejonie okolic sprzęgła
    - osłuch od dołu daje zupełnie inne położenie - rejon pasków i altka
    - osłuch za pomocą stetoskopu nie wykazuje na 100% położenia stuku choć wydaje się że 2 miejsca są szczególnie głośne tj.
    - plastikowa obudowa paska rozrządu
    - rura wypływu wody z pompy wodnej (odnoga idąca do kabiny do nagrzewnicy)
    (dotykanie stetoskopem głowicy i bloku nie daje tak silnego i donośnego dźwięku jak w/w punkty)
    - sprawdziłem czy odgłos nie wiąże się z jakimś luźnym elementem osłon / obudów (nie udało się nic znaleźć)

    Historia: Kupiłem go tydzień temu ale niestety przy zakupie, choć te stuki występowały, mylnie powiązałem je ze sprężarką klimy (po wyłączeniu klimy wzrosły nieznacznie obroty i stuki były niesłyszalne)

    Przepraszam za obszerny opis ale nie dało się tego mocno okroić bez utraty potencjalnie ważnych detali.

    Z góry dziękuję za wszelkie uwagi i sugestie.

    Pozdrawiam
    Rafał

    F I A T
    IDEA 1.4 16V 2005
    Seicento 900 1999
    Punto 1.1 55S 1995 /na zbyciu, stan niezły :-)/

    HISTORYCZNIE: 2x 126 '93 i '97 oraz REGATA 100S '83 do kolekji :-)



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    22 październik 2009
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    231
    Auto
    Peugeot 206
    Nie chce straszyć...
    ale mnie to się kojarzy - rozrząd- rolka rozrządu..
    bądź
    któryś z garów masz luźny- pierścień(bądź uszczelka pod głowicą jak masz przedmuchy) , ew. coś ze skrzynią biegów..

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    04 listopad 2010
    Skąd
    Chorzów
    Postów
    268
    Auto
    Stilo 1.9 80km
    Może klepie coś w głowicy jakiś zawór. ? Kopci na niebiesko czy na biało?? czy w ogóle?
    staniol504
    Jeżeli informacje były pomocne kliknij w "POMÓGŁ"

  5. #4
    Klubowicz
    Dołączył
    22 październik 2009
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    231
    Auto
    Peugeot 206
    bądź tzw. szklanka na popychaczu...

  6. #5
    Administrator
    Dołączył
    28 sierpień 2009
    Skąd
    Gdynia/Lębrok
    Postów
    11,078
    Auto
    FF 1.8 TDCi
    Rocznik
    2001
    Na początek wymień wymień wszystkie paski, napinacz rolk i od rozrządu. Jak będziesz miał zdjęty pasek od altka to odpal samochód na chwilę bez niego. dowiesz się wtedy czy to wina paska czy jednak, któreś z kół.
    Sprawdzałeś kompresję? Z tego co opisujesz, jak sam zważyłeś, poprzedni właściciel mógł przegrzać silnik, resztę już chyba wiesz.

    Przed założeniem nowego tematu zapoznaj się z :
    Regulamin | Szukaj | Skargi |
    Kontakt| Zanim stworzysz nowy temat

    Jest:
    -rower
    -FF 1.8 TDCi
    Było:
    -Brava 1.4 S 75 KM
    -Marea 1.9 JTD na FKP

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 sierpień 2011
    Skąd
    Wielkopolskie
    Wiek
    40
    Postów
    11
    Auto
    IDEA 1.4 16V + LPG BRC Sq 24.11 / Nissi QQ+2 1.6b utwrdzone gniazda + LPG + Lubra
    Rocznik
    2005

    Unhappy IDEA - paski i napinacze wymienione ale nadal stuka

    Dziękuję wszystkim za info i sugestie.

    Moje odpowiedzi:
    Do: tomxx
    >>Nie chce straszyć...ale mnie to się kojarzy - rozrząd- rolka rozrządu..
    >>bądź któryś z garów masz luźny- pierścień(bądź uszczelka pod głowicą jak masz przedmuchy) , ew. coś ze skrzynią biegów..

    Przedmuchy są ale tylko górą (korkiem), przez bagnet minimalne. Maź pod korkiem się nie robi, płyn czysty, układ nie puchnie i raczej nie pije płynu.
    Na 100% wyjada olej.

    Do: staniol504
    >>Może klepie coś w głowicy jakiś zawór. ? Kopci na niebiesko czy na biało?? czy w ogóle?

    Kopcić nie kopci wcale (to OBD2 więc też trudno przyczaić jakiś dym). Pomysł zaworowy jest bardzo do rzeczy: tylko jak to sprawdzić ?
    Wg. mojego mecha (metoda osłuchu na 'kijek') hałas dobiega z lewej strony bloku (od strony pasków) i niesie się po odlewie bloku (najmocniej niby słyszał to na miejscu mocowania altka.
    Muszę jeszcze na gorącym zwalić paski od altka i klimy bo mech nie był pewien czy bez pasków też wali (trzeba się wsłuchać a auto musi być rozgrzane).

    Do: lukq
    Jestem po nast. wymianach:
    - pasek rozrządu CONTINENTAL + rolka napinacza RUVILLE
    - nowa pompa wody RUVILLE
    - pasek napędu klimy i altka CONTI + kompletny napinacz RUVILLE (cały zespół, nie tylko rolka)

    Niestety na razie nadal stuka - co więcej bardziej to słychać (pompa wody szumiała przed wymianą i maskowała).

    Kompresja: na wszystkich garach 9 atm (+/- 10%)

    >>Z tego co opisujesz, jak sam zważyłeś, poprzedni właściciel mógł przegrzać silnik, resztę już chyba wiesz.
    No właśnie jestem trochę zielony jeśli chodzi o przegrzania. Czytałem na grupach o różnych skutkach ale nie mam dokładnie pojęcia co może dotyczyć benzyniaka takiego jak IDEjka.
    Jak kol. zechciałby rozwinąć temat to chętnie poczytam.

    Jak wspomniałem wcześniej muszę jeszcze na gorącym zwalić paski od altka - mech nie był pewien po zwaleniu u niego czy bez pasków też wali (trzeba się wsłuchać a auto musi być rozgrzane).


    Na koniec mała uwaga. Z moich obserwacji wynika jeszcze jedno:

    Odgłos jest niesłyszalny na zimno, co więcej zanika bardzo szybko nawet po krótkim postoju. Wraca dopiero po przejechaniu pewnej odległości ale znacznie szybciej niż przy pierwszym nagrzaniu.

    Wniosek: to coś co stuka, wolniej się nagrzewa niż stygnie... Wygląda na to że jedynym takim dużym elementem powoli się nagrzewającym jest blok. Rozgrzewa się dosyć powoli ale stygnie zaraz po wygaszeniu. Ta część ma związek z temp bloku. Mam w domu termometr bezdotykowy więc postaram się pomierzyć temperatury bloku przy których odgłos pojawia się i zanika. Może da się coś ustalić.

    Serdecznie pozdrawiam
    Dziękuję za pomysły i proszę o jeszcze :-)

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    22 październik 2009
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    231
    Auto
    Peugeot 206
    Jeśli po zrzuceniu pasków od altka i kilmy nadal będzie tak... szykuj się do otwarcia głowicy...

  9. #8
    Administrator
    Dołączył
    28 grudzień 2007
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    34
    Postów
    5,290
    Auto
    Fiat Tempra 1.6
    Rocznik
    1994
    Cytat Napisał raaf Zobacz post
    Muszę jeszcze na gorącym zwalić paski od altka i klimy bo mech nie był pewien czy bez pasków też wali (trzeba się wsłuchać a auto musi być rozgrzane).
    Dobry pomysł. Też tak kiedyś zrobiłem. Bynajmniej odłącz wszystko co masz i zostaw sam rozrząd.


    Cytat Napisał raaf Zobacz post
    Odgłos jest niesłyszalny na zimno, co więcej zanika bardzo szybko nawet po krótkim postoju. Wraca dopiero po przejechaniu pewnej odległości ale znacznie szybciej niż przy pierwszym nagrzaniu.
    Czyli ja bym wiązał to jeszcze z olejem. Zimny olej = gęsty. Przy jego nagrzaniu robi się rzadki i pewne odgłosy są mniej tłumione.
    A próbowałeś nasłuchiwać od spodu? Może to panewki na wale (lub jedna)?

    Metoda na "kijka" jest dobra i nią bym polecał obadać wszystko co się da.

    Co do przegrzania silnika - wszystko zależy jak był przegrzany. Najgorsze to skrzywienie głowicy, przegrzanie miejscowe elementów przy cylindrach i przez to silnik traci kompresję. Dla 1.4 benzyna kompresja jest około 9,9 atm, Ty masz 9 +-10% więc jest jeszcze w normie.
    Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu,

    Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic
    Audi A6 2.8l V6, mulitronic (CVT)
    Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM


  10. #9
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 sierpień 2011
    Skąd
    Wielkopolskie
    Wiek
    40
    Postów
    11
    Auto
    IDEA 1.4 16V + LPG BRC Sq 24.11 / Nissi QQ+2 1.6b utwrdzone gniazda + LPG + Lubra
    Rocznik
    2005
    Aaaa, jeszcze jedno: jak dotąd autko jeździło na MOBIL 1 10W40 i stukanie było dosyć ciche. Teraz przy okazji zmiany rozrządu zalałem je oplowskim GM 10W40 (zdecydowanie tańszy olej) i mocno mi się wydaje że dużo głośniej słychać ten stukot (ostatnio żonka nawet coś zakminiła i usłyszała ten odgłos).

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    05 styczeń 2011
    Skąd
    Olsztyn, Barczewo
    Postów
    1,028
    Auto
    Marea 1.9 TD 75
    Cytat Napisał raaf Zobacz post
    Najbardziej daje się wyłapać, gdy auto jest dobrze rozgrzane i włączone są światła + ogrzewanie tylnej szyby (lub klima).
    Z tego co piszesz powyżej wygląda na to jakby stuki pojawiały się przy dużym obciążeniem alternatora. Pierwsze co bym zrobił to zrzucił pasek od alternatora.

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 sierpień 2011
    Skąd
    Wielkopolskie
    Wiek
    40
    Postów
    11
    Auto
    IDEA 1.4 16V + LPG BRC Sq 24.11 / Nissi QQ+2 1.6b utwrdzone gniazda + LPG + Lubra
    Rocznik
    2005

    Alternator chyba jest Ok

    mech zdjął pasek ale silnik nie miał takiej super temperatury i nie był pewien
    wyszło mu jednak że dalej postukuje

  13. #12
    Administrator
    Dołączył
    28 sierpień 2009
    Skąd
    Gdynia/Lębrok
    Postów
    11,078
    Auto
    FF 1.8 TDCi
    Rocznik
    2001
    Więc jak koledzy radzą, na początek zwalić paski i przysłuchać się rolce. Następnie przyjrzałbym się temu olejowi i rzeczą które ma smarować. Wydaję mi się że został przegrzany i bez ściągania głowicy i przejrzenia elementów nie obejdzie się. Zalej olejem lepszym, np valvoline, selenia, czy motul.

    Proponuje tak jak pisał miszko wejść do kanału i tam posprawdzać metodą na kija bo to dobra technika.

    Przed założeniem nowego tematu zapoznaj się z :
    Regulamin | Szukaj | Skargi |
    Kontakt| Zanim stworzysz nowy temat

    Jest:
    -rower
    -FF 1.8 TDCi
    Było:
    -Brava 1.4 S 75 KM
    -Marea 1.9 JTD na FKP

  14. #13
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 sierpień 2011
    Skąd
    Wielkopolskie
    Wiek
    40
    Postów
    11
    Auto
    IDEA 1.4 16V + LPG BRC Sq 24.11 / Nissi QQ+2 1.6b utwrdzone gniazda + LPG + Lubra
    Rocznik
    2005
    A więc kijek rządzi - byle porządny (nowy ze Społem, taki do szczotki)

    Dokonaliśmy z mechanikiem i jego pomocnikiem kilku ciekawych obserwacji na dobrze rozgrzanym silniku:

    - stukanie nasila się przy rozpędzaniu / hamowaniu wału silnika
    - osłuch na kijek daje najlepsze rezultaty na kadłubie silnika w okolicy mocowań wału (np. na pompie wody)

    Wszystkie znaki wskazują że to luzy na panewkach i to prawdopodobnie głównych

    Okazało się że mój mech ma już 1 pacjenta z takim syfkiem: Xsara, salon, ok. 90-100kkm zaczęło się to pojawiać i od 2 lat trwa bez nasilania (właściciel jeździ i obserwuje).

    Przy okazji dowiedziałem się że w rodzinie mojego szwagra, kupili sobie chyba Grandziaka z 1.4 16V i przy przebiegu 70kkm robili wymianę panewek i coś jeszcze (wywiad w toku) ponieważ zaczęło stukać...
    Przeklinali przy tym ASO bo spuścili ich na drzewo i wmawiali im że takie stuki to OK i mają jeździć. Po wymianach podobno nastała cisza.

    Co o tym sądzicie ?


    Alternator i osprzęt nie były ruszane bo stuki są dosyć charakterystyczne (natomiast przy nadarzającej się okazji zamierzam je sprawdzić).


 

Podobne tematy

  1. Stukanie w silniku
    Napisany przez Marcineek_85 na forum Stilo
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 09-08-2012, 23:31
  2. [silnik] Równomierne stukanie na nagrzanym silniku
    Napisany przez rejczi85 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 22-08-2011, 15:39
  3. Stukanie w silniku, ciężki 1-wszy bieg itd. (Siena 1.2)
    Napisany przez kowal na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post: 15-04-2011, 23:26
  4. [silnik] stukanie w silniku 1.9 diesel
    Napisany przez Tomek1 na forum Punto II
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 21-03-2010, 20:03
  5. 1.2 16V - opinie o tym silniku w Bravo
    Napisany przez miszko na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post: 21-03-2010, 15:28

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

czy w silniku

silnik 1.4 16v fiat opinie

stuki w silniku

fiat stilo 1.4 16v forum

silnik fiata 1.4 16v lpg

fiat stilo 1.4 16v opinie

opinie fiat stilo 1.4 16v

fiat silnik 1.4 16v opis konstrukcji

silnik 14 16v fiat idea wymiana rozrzadu

stukanie w silniku 1.4 16v

bravo stukanie w silniku

silnik 1.4 16v 95kmforum fiat stilo 1.4 95kmstuki w silniku fiat stilo 1 2grande punto 1.4 16v lpg1.4 16v fiat olejsilnik 1.4 16v fiat awariefiat stilo 1.4 opiniefiat idea 1.4 opinie

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl