Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012

    Ustalenie odpowiedzialności za szkodę - ciekawy przypadek.

    Witajcie,

    wyobraźcie sobie sytuację.
    Auto wyjeżdża z terenu zakładu pracy przez bramę zamykaną elektrycznie.
    Brama jest otwierana i zamykana za pomocą pilota. Mają go niektórzy kierowcy i ochrona.
    Pierwsze auto wyjeżdża i znika z pola widzenia. Podczas wyjeżdżania drugiego auta brama zaczyna się zamykać i zarysowuje zderzak.
    Trwają ustalenia kto uruchomił bramę:

    1.Kierowca, który wyjechał chcąc zamknąć po sobie (miał pilota do bramy).
    2.Pracownik ochrony, który nie spojrzał czy ktoś wyjeżdża.

    Kierowca uszkodzonego auta nie miał pilota do bramy - nie mógł sam sobie jej zamknąć.

    Zakładając, że sprawcą jest pracownik ochrony, sprawa jest prosta - ochrona ma polisę OC.
    Bardziej prawdopodobne jest, że sprawcą jest kierowca pierwszego auta. Czy w takiej sytuacji działa polisa OC wykupiona na pojazd?
    Czy taką sytuację możemy uznać za związaną z ruchem pojazdu?

    Jeśli OC nie zadziała, kierowca będzie musiał naprawić szkodę z własnej kieszeni.
    Lancia Delta 1.4 16v MultiAir 140KM
    _____________________
    z Fiatów były: Bravo 1.4 16v MultiAir 140 KM Dynamic, Croma 1.9 150KM Dynamic FL automat DPF, Stilo Multiwagon JTD 1.9 115 KM Dynamic, Grande Punto 1.4 8v Dynamic/Estiva, Multipla 1.6 SX LPG, Panda 1.2 Dynamic, Uno 1.5 S.i.e. , 126p



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Przede wszystkim co za cep (bo inaczej tego nazwać sie nie da) zamontował bramę bez fotobarier. Nawet OC tu raczej nie zadziała bo brama została zamontowana niezgodnie z przepisami bezpieczeństwa. Nie znam podstawy prawnej ale zawsze słyszałem, że o ile w domu można sobie montować co się zechcę to w przypadku bramy "w pracy" bezwzględnie musi być ona wyposażona w fotokomórki.
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  4. #3
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Jest fotobariera. Niestety jest to brama skrzydłowa otwierana do wewnątrz, a fotokomórka jest ustawiona na linii bramy na wjeździe. Kiedy dojeżdżasz do linii bramy/progu wyjeżdżając z posesji, fotokomórka nie zadziała.
    Lancia Delta 1.4 16v MultiAir 140KM
    _____________________
    z Fiatów były: Bravo 1.4 16v MultiAir 140 KM Dynamic, Croma 1.9 150KM Dynamic FL automat DPF, Stilo Multiwagon JTD 1.9 115 KM Dynamic, Grande Punto 1.4 8v Dynamic/Estiva, Multipla 1.6 SX LPG, Panda 1.2 Dynamic, Uno 1.5 S.i.e. , 126p

  5. #4
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    To zasada jest taka w tym przypadku że powinny być dwie fotobariery Ale ktoś poszedł na skróty i zamontował jedną..
    Może kolega hak64 się wypowie czy to w ogóle podchodzi pod OC. Tu nawet nikt nikomu nie udowodni że bamę zamknął kierowca X czy Y.
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  6. #5
    Master
    Dołączył
    12 listopad 2012
    Skąd
    Żory
    Postów
    1,131
    Auto
    Marea weekend 2,0 20v /Mercedes 300SE 87r /Plymouth Valiant 61r
    Rocznik
    1997
    Temat raczej nie do ugryzienia. Nawet w przypadku ustalenia, kto włączył zamykanie bramy, to i tak nie obyło się to bez winy wjeżdżającego.
    Cytat Napisał mrozek Zobacz post
    Podczas wyjeżdżania drugiego auta brama zaczyna się zamykać i zarysowuje zderzak.
    Gdyby samochód się zatrzymał, a brama nadal by się zamykała, to można by się pokusić o dochodzenie roszczeń z OC zakładu (posiadacza bramy). Natomiast szkoda z OC kierowcy, który odjechał, czy pracownika ochrony jest nie do zaakceptowania (brak winy). Zarówno kierowca, jak i ochroniarz może powiedzieć, że w momencie uruchomienia zamykania bramy, żadnego pojazdu tam nie było, że podjechał on w trakcie tej operacji i nie zatrzymał się w bezpiecznej odległości.
    Specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  7. #6
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Cytat Napisał hak64 Zobacz post
    Temat raczej nie do ugryzienia. Nawet w przypadku ustalenia, kto włączył zamykanie bramy, to i tak nie obyło się to bez winy wjeżdżającego.
    Gdyby samochód się zatrzymał, a brama nadal by się zamykała, to można by się pokusić o dochodzenie roszczeń z OC zakładu (posiadacza bramy). Natomiast szkoda z OC kierowcy, który odjechał, czy pracownika ochrony jest nie do zaakceptowania (brak winy). Zarówno kierowca, jak i ochroniarz może powiedzieć, że w momencie uruchomienia zamykania bramy, żadnego pojazdu tam nie było, że podjechał on w trakcie tej operacji i nie zatrzymał się w bezpiecznej odległości.
    Nie bardzo widzę winę wyjeżdżającego auta (nikt nie wjeżdżał, oba auta wyjeżdżały). Auto wyjeżdża z bramy z prędkością max 5 km/h - brama jest otwarta. w trakcie wyjeżdżania brama zaczyna się zamykać.
    Teren jest monitorowany. Uszkodzony samochód zarejestrował zdarzenie na wideorejestratorze.
    Widać otwartą bramę, auto które wyjeżdża i nagle uruchamiające się skrzydło bramy, które uderza w zderzak.

    pzdr

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    PS:
    Również uważam, że roszczenie powinno być do właściciela bramy. Powinien ustalić zasady korzystania z bramy pozwalające na bezpieczny przejazd.
    Ostatnio edytowane przez mrozek ; 02-07-2015 o 13:02

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 październik 2014
    Skąd
    Kraków
    Postów
    78
    Auto
    Fiat Fiorino
    Rocznik
    2008
    Rzeczywiście ciekawy przypadek. Ale takich jest znacznie więcej. Ostatnio w mediach nagłośniony był przypadek. Koleś miał auto z ubezpieczeniem AC, także od kradzieży. Poszedł do restauracji, zostawił kluczyk w płaszczu a płaszcz na wieszaku. Ktoś zawinął płaszcz, później auto. Ubezpieczyciel powiedział, że nie wypłaci odszkodowania, bo nie było należytej ochrony nad kluczykami. Tu jest cały opis tej historii: Czy żeby dostać odszkodowanie z AC trzeba mieć kluczyki?
    Wrzucam, bo warto uczyć się na błędach innych osób.

  9. #8
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Ustalono właściciela bramy. Jest polisa budynku. Były oględziny pojazdu, przekazano film z rejestratora i likwidujemy.
    Wkrótce powinien być finał. Dam znać.

    pzdr
    Lancia Delta 1.4 16v MultiAir 140KM
    _____________________
    z Fiatów były: Bravo 1.4 16v MultiAir 140 KM Dynamic, Croma 1.9 150KM Dynamic FL automat DPF, Stilo Multiwagon JTD 1.9 115 KM Dynamic, Grande Punto 1.4 8v Dynamic/Estiva, Multipla 1.6 SX LPG, Panda 1.2 Dynamic, Uno 1.5 S.i.e. , 126p

  10. #9
    Master
    Dołączył
    12 listopad 2012
    Skąd
    Żory
    Postów
    1,131
    Auto
    Marea weekend 2,0 20v /Mercedes 300SE 87r /Plymouth Valiant 61r
    Rocznik
    1997
    Cytat Napisał mrozek Zobacz post
    Wkrótce powinien być finał.
    Oby było po Twojej myśli. Prawda jednak jest taka, że ubezpieczyciel ma obowiązek zareagować na zgłoszenie (dokonać wyceny szkody), ale może też znaleźć jakiś kruczek prawny, którym wywinie się od płacenia...
    Specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  11. #10
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Jego prawo. Jesli odmowi, trzeba bedzie przycisnac administratora. Brama nie jest bezpieczna. Ma czujki tylko z jednej strony, chroniace wjezdzajacych. Brak czujek z drugiej strony pozwala na jej zamkniecie, gdy w jej swietle znajduje sie pojazd. Zadne urzadzenie na terenie zakladu pracy nie moze powodowac takiego zagrozenia. Musialaby istniec aoecjalna instrukcja BHP, ktora posawalaby bezpieczny sposob korzystania.

    Pzdr
    Lancia Delta 1.4 16v MultiAir 140KM
    _____________________
    z Fiatów były: Bravo 1.4 16v MultiAir 140 KM Dynamic, Croma 1.9 150KM Dynamic FL automat DPF, Stilo Multiwagon JTD 1.9 115 KM Dynamic, Grande Punto 1.4 8v Dynamic/Estiva, Multipla 1.6 SX LPG, Panda 1.2 Dynamic, Uno 1.5 S.i.e. , 126p

  12. #11
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Koniec sprawy - jest decyzja TU. Przyznano 1152 zł.

    pzdr
    Lancia Delta 1.4 16v MultiAir 140KM
    _____________________
    z Fiatów były: Bravo 1.4 16v MultiAir 140 KM Dynamic, Croma 1.9 150KM Dynamic FL automat DPF, Stilo Multiwagon JTD 1.9 115 KM Dynamic, Grande Punto 1.4 8v Dynamic/Estiva, Multipla 1.6 SX LPG, Panda 1.2 Dynamic, Uno 1.5 S.i.e. , 126p


 

Podobne tematy

  1. Marea 2.4TD Dziwny przypadek
    Napisany przez rutekm na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 25
    Ostatni post: 20-03-2014, 20:35
  2. Bład Airbag ...dziwny przypadek
    Napisany przez sek800i na forum Stilo
    Odpowiedzi: 25
    Ostatni post: 18-10-2013, 18:41
  3. Ustalenie funkcji spalonego bezpiecznika Brava 1,9 JTD .
    Napisany przez tomggw na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 06-06-2013, 23:34
  4. Brava - ciekawy problem
    Napisany przez longer2007 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post: 30-07-2011, 07:24
  5. Ciekawy silnik
    Napisany przez lordabarth na forum Na luzie, po pracy
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 21-06-2009, 22:35

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl