Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 11 z 11
Like Tree2lubi to!
  • 2 przez matijas

Temat: Mały upgrade ręcznej klimy  

  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    28 kwiecień 2017
    Skąd
    Katowice
    Postów
    37
    Auto
    TIPO TIPO 1.4 LPG
    Rocznik
    2017

    Mały upgrade ręcznej klimy

    Denerwowało mnie ciągłe włączanie i wyłączanie A/C, więc zrobiłem kontroler, który robi to za mnie:

    IMG_20180706_105751.jpg

    Na razie to dość prymitywny prototyp, ale zależało mi, żeby podłączyć go przed wyjazdem na urlop. Teraz, po 2 tygodniach użytkowania mniej więcej wiem, co trzeba poprawić.

    Urządzenie oparte jest na mikrokontrolerze Arduino Nano. Do tego wyświetlacz, na którym chwilowo mam 2 temperatury: jedna, którą ustawiam przyciskami widocznymi po lewej stronie i druga, która jest mierzona czujnikiem widocznym u góry z prawej strony. Układ steruje przekaźnikiem, który jest włączony w szereg z oryginalnym wyłącznikiem A/C. Działa to tak, że klimatyzacja jest włączana gdy zmierzona temperatura jest wyższa od ustawionej. Dodatkowym elementem jest akcelerometr, który wyłącza klimatyzację, gdy przyspieszam albo jadę stromo pod górkę.

    W praktyce sprawuje się to całkiem dobrze, choć będę musiał zrobić kilka poprawek. Przede wszystkim trzeba by podpiąć czujnik nasłonecznienia, bo przy tej samej ustawionej temperaturze jest zupełnie inne odczucie gdy świeci słońce (zwłaszcza z przodu), niż gdy jest pochmurno. Chwilowo zasilanie jest przez port mini-USB, co też planuję zamienić na bezpośrednie podpięcie od tyłu pod gniazdo zapalniczki.

    Gdyby ktoś był zainteresowany szczegółami, to chętnie nimi służę.
    TipoSedan i Yarpen lubią to.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Moderator
    Dołączył
    02 maj 2016
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    44
    Postów
    2,333
    Auto
    Tipo 1.4 16V OE+ Węgry
    Rocznik
    2016
    Super pomysł dla manualnych klim, kiedyś też coś takiego zrobiłem jak miałem Dacię Sandero z manualną klimą :
    DACIA Klub Polska :: Zobacz temat - klimatyzacja p?automatyczna - sterownik

    Ja program napisałem w Bascomie, a mikrokontroler to był atmega8 Czujniki temperatury użyłem cyfrowe Dallas 18b20. A wyświetlacz to typowy HD44780
    Fiat Tipo 1.4 16V Open Edition Plus Węgry

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    28 kwiecień 2017
    Skąd
    Katowice
    Postów
    37
    Auto
    TIPO TIPO 1.4 LPG
    Rocznik
    2017
    Czujnik temperatury dokładnie ten sam. Trochę to dublowanie, bo moduł akcelerometru też ma czujnik temperatury, ale chciałem mieć go na zewnątrz obudowy, żeby szybciej reagował na zmiany. Natomiast wyświetlacz to OLED 128x32 SSD1306, najmniejszy jaki znalazłem.

    Kto jeszcze pamięta BASCOM-a...? Łezka się w oku kręci

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    jezeli dobrze rozkminiłem to zamiast jak to robi automat mieszać płynnie powietrze ciepłe z zewnątrz z powietrzem kóre przechodzi przez parownik klimy, to po prostu wyłaczasz spręzarkę? teraz pytanie jak to wpływa na jej trawałośc takie powiedzmy właczanie/wyłaczanie co pare minut podczas jazdy ? i w ogóle na całośc układu ? szczególnie gdy zawsze jest zwłoka zanim cały układ po właczeniu osiagnie pełną sprawność

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    28 kwiecień 2017
    Skąd
    Katowice
    Postów
    37
    Auto
    TIPO TIPO 1.4 LPG
    Rocznik
    2017
    Dokładnie tak jak piszesz - układ włącza i wyłącza sprężarkę. Oczywiście może to rzutować na trwałość, ale i tak to robiłem ręcznie, bo na stałe włączona manualna klimatyzacja po pierwsze powodowała za duże spalanie i czasami widoczny spadek mocy, a po drugie po prostu z czasem robiło się za zimno. Żeby za często nie następowało włączanie i wyłączanie sterowanie odbywa się z pewną niewielką histerezą.

  7. #6
    Master
    Dołączył
    02 sierpień 2010
    Skąd
    Częstochowa
    Postów
    4,527
    Auto
    Fia Tipo T-Jet 120/ AR Mito 1,4 16V
    Rocznik
    2017
    O ile mnie pamięć nie myli to w jakimś katalogu forda czytałem że w trybie eco układ częściej wyłącza i zalącza sprężarke klimy. Więc idea jest stosowane przez samych producentów.
    Zastanawiam się czemu sprężarki nie są sterowane plynnie np. jakimś regulowanym sprzęglem lepkościowym a tylko włącz wyłącz.
    No oczywiście oprócz tych nowych o zmiennym wydatku które chodzą cały czas i zawsze daja te minimum 2% oporów i jak dla mnie w naszych warunkach mają wiecej wad niż zalet. Jak ci się rozszczelni klima to laweta bo zarżniesz kompresor.
    Może dałoby się wykorzystać elementy sterowania klimy automatycznej (dla estetyki).
    Tylko tak w zasadzie zmierza to w kierunku automatu który jeśłi ktoś zwraca uwagę na komfort cieplny warto by zamówić od razu.
    Ostatnio edytowane przez marx30 ; 24-07-2018 o 12:42

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    12 lipiec 2016
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    39
    Postów
    53
    Auto
    Tipo 1.4
    Rocznik
    11.2016
    To ja miałem wcześniej jakieś dziwne auto bo klima była manual ale pokrętłem od temperatury ustawiało się co ma lecieć z kratek wentylacyjnych

    Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

  9. #8
    Master
    Dołączył
    15 czerwiec 2018
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    40
    Postów
    1,596
    Auto
    Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet LPG
    Rocznik
    2018
    Cytat Napisał lucaspatecki Zobacz post
    To ja miałem wcześniej jakieś dziwne auto bo klima była manual ale pokrętłem od temperatury ustawiało się co ma lecieć z kratek wentylacyjnych

    Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
    Na tym polega automat, że on sam reguluje jaka temperatura ma być powietrza wlatującego oraz intensywność, w manualu Ty to robisz sam pokrętłami

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Co do klimatyzacji automatycznych to w moim lancerze słychać często jak sprężarka się załącza i wyłącza i tak co chwilę jak jest zapotrzebowanie na zimno.. doszło do tego, ze przestała działać (przekaźnik łapał, sprzęgło nie łączyło - naprawa polegała na odkręceniu sprzęgiełka i usunięciu podkładki )

  10. #9
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,527
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Cytat Napisał marx30 Zobacz post
    Zastanawiam się czemu sprężarki nie są sterowane plynnie np. jakimś regulowanym sprzęglem lepkościowym a tylko włącz wyłącz.
    No oczywiście oprócz tych nowych o zmiennym wydatku które chodzą cały czas i zawsze daja te minimum 2% oporów i jak dla mnie w naszych warunkach mają wiecej wad niż zalet. Jak ci się rozszczelni klima to laweta bo zarżniesz kompresor.
    Są sterowane płynnie - wspomniałeś o zmiennym wydatku - mają zastosowanie w klimach automatycznych, gdzie wiadome jest zapotrzebowanie. W np MES widać jak zmienia się w układzie ciśnienie przy zmianie temperatury na panelu i po ustabilizowaniu temperatury. Co do sterowania lepkościowego, to moim zdaniem długo by to poprawnie nie działało (sprzęgło wiskotyczne?). Wyobraź sobie włączanie tego sprzęgła przy wysokich obrotach.
    Do tego nie jest to nowość, mam takową sprężarkę w GP/w Mito z automatem też powinna być - wad nie zauważam, ale zalety tak - gdy działa na pełnej mocy, a na zewnątrz gorąc i automatyka schładza wnętrze, to po silniku to czuć - mułowaty. Po ustabilizowaniu temperatury nie czuć obciążenia silnika. 2% to nie opory, a "zerowa" wydajność w przypadku wyłączenia układu. Co do awarii po opróżnieniu układu - cóż, awarie mogą się zdarzyć.

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Cytat Napisał lucaspatecki Zobacz post
    To ja miałem wcześniej jakieś dziwne auto bo klima była manual ale pokrętłem od temperatury ustawiało się co ma lecieć z kratek wentylacyjnych

    Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
    Bo tak w manualu ustawia się temperaturę, czyli cały czas kręcąc
    Ostatnio edytowane przez krowka1978 ; 24-07-2018 o 13:21

  11. #10
    Master
    Dołączył
    02 sierpień 2010
    Skąd
    Częstochowa
    Postów
    4,527
    Auto
    Fia Tipo T-Jet 120/ AR Mito 1,4 16V
    Rocznik
    2017
    Nie bede sie sprzeczal bo na zywo nie widzialem ale fiaty a zwlaszcza gp maja zwykla sprezarke. Ta o zmiennym wydatku jest na sztywno sprzegnieta (dlatego nie mozna jezdzic bez czynnika) i chodzi caly czas tylko sterownik zmienia polozenie krzywek. W normalnej opory pracy tez sie zmieniaja w zaleznosci od pracy zaworu rozpreznego.

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    26 luty 2018
    Skąd
    Ruda Śląska
    Postów
    11
    Auto
    Fiat Tipo HB 1,4 95KM POP + LPG
    Rocznik
    2017
    A nie lepiej zrobić regulację wydajności sprężarki za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego? W przypadku tych urządzeń, maksymalny moment przenoszony jest proporcjonalny do natężenia prądu, a po przekroczeniu momentu następuje uślizg sprzęgła.

    sprzęgło.jpg


 

Podobne tematy

  1. Uconnect 5' - software upgrade
    Napisany przez tdq na forum 500L
    Odpowiedzi: 44
    Ostatni post: 06-06-2023, 09:24
  2. chlodnica klimy
    Napisany przez jarokuc na forum Croma
    Odpowiedzi: 22
    Ostatni post: 14-05-2015, 00:18
  3. Upgrade hamulców GP 1.4 8V
    Napisany przez Esq na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 19-08-2014, 13:37
  4. Autodiagnostyka klimy
    Napisany przez Hipo na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 06-07-2008, 20:24

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl