Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 2 z 2
  1. #1
    Master
    Dołączył
    04 kwiecień 2010
    Skąd
    Sanok
    Postów
    1,519
    Auto
    Abrath Panda 1.3 multijet 2005r. :)

    Czujniki ciśnienia opon (TPMS) obowiązkowe od listopada

    Wraz z początkiem listopada br. wejdą w życie nowe przepisy Unii Europejskiej dotyczące obowiązkowego stosowania systemu monitorującego ciśnienie w oponach. Wprowadzony obowiązek ma przyczynić się do bezpieczniejszej jazdy, ale wpłynie także w istotny sposób na przebieg pracy w serwisach ogumienia.
    Rodzaje TPMS

    System monitorowania ciśnienia w oponach (TMPS) składa się z czujników ciśnienia, których zadaniem jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w ogumieniu. Istnieją dwa typy systemu TPMS - bezpośredni i pośredni. Pierwszy z wymienionych podaje dane o ciśnieniu w każdym z kół w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to jest fabrycznie montowane w samochodach takich marek, jak: Mercedes, BMW, Lexus, Jaguar. W zależności od wybranego modelu czujniki mogą być zlokalizowane przy wentylu lub przymocowane do obręczy. Informacje dotyczące ciśnienia przekazywane są za pomocą fal radiowych i wyświetlane na tablicy rozdzielczej auta lub na ekranie komputera pokładowego. System TPMS pośredni występuje w większości aut klasy średniej i niższej. Ten typ stanowi tańszą alternatywę dla systemów bezpośrednich, wykorzystuje do swojej pracy czujniki prędkości kół wykorzystywane w systemach ABS (systemie zapobiegającym blokowaniu się kół) i ESC (elektronicznym systemie stabilizacji). Poziom ciśnienia opon obliczany jest na podstawie liczby obrotów lub wibracji kół.

    Zalety i wady TPMS

    Każdy z wymienionych systemów ma wady i zalety. Posiadając TPMS bezpośredni musimy pamiętać o konieczności każdorazowego informowania wulkanizatora o jego obecności. W czasie demontażu opon w serwisie mogą zdarzać się uszkodzenia, co wiąże się z ewentualnym ponownym zakupem nowego czujnika i wgrania zmian do oprogramowania. Jego istotną zaletą jest natomiast duża dokładność dokonywanych pomiarów. Dzięki bieżącym informacjom o ewentualnych spadkach ciśnienia, kierowca może zapobiec większemu spalaniu paliwa i szybszemu zużyciu opon. Dzięki temu ogumienie może być dłużej użytkowane, a emisja CO₂ będzie mniejsza. System pośredni jest tańszy, ale jego wadą jest konieczność ręcznego resetowania ustawień (przy każdej zmianie opon lub dopompowywaniu). Poza tym kierowca jest informowany o spadku ciśnienia dopiero, gdy wyniesie ono mniej o 20 proc. w stosunku do ciśnienia bazowego.

    Gdzie i od kiedy? Wraz z początkiem listopada 2014 r. wszystkie nowe samochody na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w czujniki TPMS. System ten sprawdza się już w Stanach Zjednoczonych. Podobne przepisy za kilka lat będą prawdopodobnie obowiązywały również w Rosji, Malezji, Japonii i Turcji.
    Wyzwanie dla serwisów opon

    Przy okazji wprowadzenia obowiązkowe stosowania TPMS serwisy ogumienia będą musiały zmierzyć się ze sporym wyzwaniem. Obecność czujników na kołach wymaga od serwisanta wyjątkowej ostrożności, zwłaszcza w przypadku czujników bezpośrednich. Zaleca się, aby po każdym odkręceniu urządzenia wymienić komplet jego uszczelek i specjalny zawór. Zaniedbanie tych czynności może skutkować koniecznością wymiany całego urządzenia. Warto również wiedzieć, że wymiana ogumienia z systemem TPMS jest zdecydowanie dłuższa od standardowej.

    Filip Biesek
    , koordynator działu felg w sklepie Oponeo.pl, podkreśla że to na serwisancie spoczywa obowiązek zresetowania wszystkich czujników kół pojazdu po każdej zmianie opon i felg. Dzięki temu system na nowo rozpozna i odczyta ciśnienie. Dodaje, że felgi muszą być za każdym razem montowane dokładnie w to samo miejsce. Na rynku pojawiły się już specjalne aktywatory, które mogą pomóc serwisantom w obsłudze czujników montowanych w niemal wszystkich pojazdach. Niestety ich koszt jest jak na razie dosyć wysoki.

    Pierwsze wnioski w USA
    Pierwsze badania w USA, podsumowujące wprowadzenie systemu TPMS, pokazują że liczba wypadków od momentu funkcjonowania tego obowiązku faktycznie się zmniejszyła. Planowany zwrot kosztów instalacji tego systemu czy mniejsze zużycie paliwa nie są natomiast już tak widoczne. Oszczędności związane z mniejszym spalaniem paliwa były raczej znikome. Okazało się jednak, że TPMS jest pomocny dla samochodów o większej średnicy opon, w których trudno zauważyć ich niedopompowanie gołym okiem. System ostrzega takich kierowców, zanim ciśnienie osiągnie poziom, który może stwarzać zagrożenie.

    Źródło: TPMS obowiązkowy od listopada



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Master
    Dołączył
    14 kwiecień 2012
    Skąd
    Wasilków
    Wiek
    30
    Postów
    1,140
    Auto
    500X
    Rocznik
    2015
    To jest poprostu paranoja. Bezpieczenstwo??mniejsze spalanie itp??Dla mnie tutaj zeby niewiem jak polamali 4 nakretki na wentyle i 2 zaslepki na felgi..I wogole sie przy tym nie spieszyli. Tutaj w centrum unii europejskiej nie umieja jezdzic..a co mowic parkowac..Jest tylko 20 godzin jazdy..Kto chce to przejezdza sobie na czerwonym - policja wogole nie interesuje sie przestrzeganiem prawa na drodze - tak samo telefon w reke i pojechal..I ma byc bezpieczniej??Niech zaczna od siebie..A nie jak zwykle kazania do innych panstw.


 

Podobne tematy

  1. Tyre Pressure Control (TPMS) - jak wyłączyć
    Napisany przez Jajcek na forum Diagnostyka, interfejsy, kody błędów
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 26-05-2016, 08:27
  2. zamiana opon
    Napisany przez kamilo62 na forum Ruch drogowy, bezpieczeństwo, ubezpieczenia
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 10-06-2015, 14:04
  3. Wycie opon
    Napisany przez mattii na forum Punto II
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 01-05-2013, 13:58
  4. piłeczka halowa 11go listopada
    Napisany przez blondas na forum Pomorskie
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 26-10-2010, 20:32
  5. czujniki w uno
    Napisany przez buli123 na forum Uno
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 21-10-2009, 14:57

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

czy fiat 500x ma czujniki opon

cisnienie w kolach fiat punto 2 1.3multijet

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl