Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 4 z 4
  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    01 lipiec 2010
    Skąd
    Radzionków
    Postów
    87
    Auto
    Stilo 1.2

    Paliwo PB95 czy PB 98 - przeczytaj zanim zatankujesz !

    Krótki artykuł poniżej:

    "Paliwo PB 95 jest mocniejsze od PB 98! Udowadniamy tę ryzykowną tezę
    Okta(nowe) fakty i mity


    Jeśli Twój samochód może jeździć na benzynie PB 95, nie ma sensu tankować do niego paliwa o wyższej liczbie oktanowej. Mocy od tego nie przybędzie, a wręcz odwrotnie. No chyba że jest to paliwo o zwiększonej wartości energetycznej lub zawierające większe ilości związków tlenu.

    Teoria
    Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej.
    Benzyna zaraz po procesie rafinacjicharakteryzujesię niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalnyprodukto zadanej liczbie oktanów, który następnie trafianastacje benzynowe.
    W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna.Jakwspomnieliśmy,paliwoowyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc.

    Na hamowni
    Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej „95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning.
    Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę „98”. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizykinie kłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho” jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.

    Wyjątek od reguły?
    Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi?
    Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnejmieszanki.Wostatecznymrozrachunkuzwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa (za sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.


    Sport
    Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7.
    Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników.

    Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?"

    Autor: Michał Niezbecki

    http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    27 styczeń 2009
    Skąd
    Katowice
    Postów
    242
    Auto
    fiat marea weekend 1.6 16V+LPG
    ciekawe ciekawe szkoda ze na stacjach niema juz "czerwonej" moze wtedy auto by latalo
    byl CC700 teraz
    marea weekend 1.6 16V+LPG

  4. #3
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    10 lipiec 2009
    Skąd
    Lublin
    Wiek
    30
    Postów
    1,277
    Auto
    właściwie to brak.
    kolorystyki nie znam, ale u dziadka na działce znalazłem kanister z autentyczną etyliną 84oktany. Nie jest tego wiele, ale kosiarkę dało by radę uruchomić na tym
    Ale koniec OT. Nie ukrywam, że nie przeczytałem całości, dużo tego. Sam tankowałem na zmianę 95 i 98, głównie po to, żeby wyczaić różnicę. i wiecie co? na 98 tylko odrobinę równiej i ciszej pracuje. Mocy nie przybyło, osiągi się nie poprawiły.

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    23 styczeń 2009
    Skąd
    Biała Podlaska
    Wiek
    34
    Postów
    2,366
    Auto
    Peugeot 406 - z dużym sercem
    Rocznik
    2001
    Too[color=blue] Fiat [/color]Too Furious - R.I.P.


 

Podobne tematy

  1. Źle pokazuje paliwo po zdjęciu i założeniu
    Napisany przez hepos na forum Scudo
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 21-10-2009, 20:41
  2. UWAGA NA ROZCIECZANE PALIWO!! PROSZE O POMOC!!
    Napisany przez RomualdPL na forum Punto
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post: 04-10-2009, 23:56
  3. JAZDA NA ''LUZIE'' OSZCZEDZA PALIWO??
    Napisany przez RomualdPL na forum Punto
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 26-09-2009, 11:18
  4. Paliwo w filtrze powietrza
    Napisany przez wojtas12124 na forum Punto
    Odpowiedzi: 17
    Ostatni post: 19-09-2009, 17:40
  5. Zanim ruszysz w trasę...
    Napisany przez Sucre79 na forum Ruch drogowy, bezpieczeństwo, ubezpieczenia
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 16-02-2009, 07:59

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

paliwo do kosiarki 95 czy 98

pb95 czy pb98

benzyna 98 do kosiarki

pb 95 czy 98

paliwo pb 95 a 98

jakie paliwo do kosiarki 95 czy 98pb98 cc700benzyna 95 czy 98 do kosiarkido kosiarki 95 czy 98pb 95 do kosiarkibenzyna pb95pb95 czy pb98 do kosiarkipb98 vs pb95benzyna do kosiarki 95 czy 98paliwo 98 do kosiarkipb98 do kosiarkitankowac pb 95 czy 98paliwo pb95 a pb98verva 98 do kosiarkipb95 a pb98paliwo pb95 jest mocniejsze od pb98do kosiarki 98 pbPaliwo PBpb95 vs pb98punto 1 pb 98
http://www.iparts.pl