Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 26
  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    388
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008

    Przeciek oleju - zapach w kabinie

    Chciałem założyć nowy związany z efektem który zaobserwowałem po zakupie auta, ok 1,5 roku temu. Wiem że temat ten był poruszany czasami w innych wątkach ale postanowiłem założyć nowy temat, który może stanowić podsumowanie problemu. Z tego co widzę wiele usterek w silnikach fiata powtarza się u innych użytkowników. Ich wiedza może być przydatna w naszej diagnozie i ew naprawie.

    Problem dotyczy lekkiego zapachu sadzy w kabinie samochodu. Dodam że nie jest to zapach spalin diesla takich jak z rury wydechowej a raczej jak sadza/szlam z kominka/komina. Mam silnik 150 kM, przebieg 164 tyś km, rocznik 2008. Zapach pojawia się czasami przy uruchomieniu zimnego silnika (co wskazuje na ew przedmuchy) oraz czasami w czasie jazdy na ciepłym silniku (może jednak przeciek - kapanie oleju na gorące części silnika). Jest bardzo słaby ale jednak wyczuwalny i pojawia się jakby losowo.

    Zrobiłem kilka zdjęć tylnej cz. silnika od strony kabiny. Widać tam przeciek czarnego oleju silnikowego który kapie i rozbryzguje się na rurki i połączenie silnika ze skrzynią. Dodam że oleju nie ubywa znacząco (sygnał o niskim poziomie oleju pojawił się ok 3 mm nad dolnym wskazaniem bagnetu po 15 tyś od poprzedniej wymiany, tak więc zużycie było ok 0,7 l/15 tyś km). Oleju dużo się nie wydostaje bo nie ma śladów na kostce. Zastanawiam się skąd ten olej się wydostaje.
    1. Pierwsze przypuszczenie że olej spływa z połączeń gumowej rurki (odpowietrzenie pokrywy klawiatury) i następnie kapie (rozbryzguje się przy szybkiej jeździe) na dolne rurki i gorące elementy silnika. Ta gumowa rura z odmy wygląda na całą (przynajmniej przy pobieżnym obejrzeniu). Ślady oleju są na jej zakończeniach.
    2. Może są przedmuchy z kolektora dolotowego (czasem czuć zapach przy rozruchu zimnego silnika). Jednak wczoraj podłożyłem pod zawór EGR czystą białą chusteczkę i uruchomiłem na chwilę silnik na postoju. Żadnych śladów przedmuchiwanego oleju (ani podmuchów wyczuwanych ręką nie było).
    3. Może olej wydostaje się z zaworu EGR? (jest mokry od spodu) Ta opcja jest chyba najmniej realna bo ślady oleju są tez nieco powyżej EGR-a (zmienionego zresztą po 3 latach eksploatacji samochodu przez poprzedniego właściciela).

    Co na ten temat sądzicie? Proszę o poradę oraz ew wskazówki jak można tą nieszczelność usunąć.

    Wyciek_1.jpgWyciek_2.jpgWyciek_3.jpg



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    12 lipiec 2014
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    33
    Postów
    305
    Auto
    Croma 1.9 16v JTD
    Rocznik
    2005
    Na moje, to jest olej który wydostaje się przez przepustnicę. Olej w dolocie bierze się z odmy (jest to raczej mgiełka olejowa). Zaolejone powietrze spod pokrywy zaworów trafia do seperatora oleju, a następnie jest zasysane do turbo i dalej przez IC do kolektora. Po drodze trafia na przepustnicę, której osiowanie jest nieszczelne i olej sobie ścieka do tej plastikowej puszki z elektroniką znajdujące się poniżej.

    Moim zdaniem winę ponosi fatalny separator oleju, który im starszy jest gorszy. Osobiście chcę go wymienić na porządny, najlepiej taki bez powrotu do miski olejowej i poprostu przy każdej zmianie oleju będę go opróżniał przy okazji.

    Próbowałem już różnych rzeczy żeby tą przepustnicę uszczelnić, niestety bezskutecznie. Dlatego zamiast ją uszczelniać, chcę rozwiązać problem oleju w dolocie.

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    388
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008
    Zastanawiałem się żeby jakoś wyczyścić tą strefę zaolejoną aby zobaczyć skąd zaczyna się wyciek. Problemem jest trudny dostęp i dużo zakamarków pod zaworem egr. Mycie karcherem niewskazane ze względu na potencjalne uszkodzenie elektroniki. A jakby nawet dało się wyczyścić to jest tam za ciasno na oglądanie.
    Kolego Czarny napisz o jaką przepustnicę chodzi? I jak próbowałeś ją uszczelnić?

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    14 lipiec 2012
    Skąd
    Piaseczno
    Wiek
    34
    Postów
    872
    Auto
    Croma 2.4 JTD
    Rocznik
    2006
    Umyjesz to płynem do mycia/odtłuszczania tarczy hamulcowych.
    Pomiedzy silniekiem a akumulatorem idzie gruba rura od turbo do przepustnicy. Na wysokości wlewu oleju masz opaske zaciskową. Odkryć ja i zobaczysz ile w tej rurze jest oleju.

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    388
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008
    Mam rozumieć że we wszystkich silnikach 1.9 jtdm się tam sączy olej wg zasady ten typ tak ma?

    Wcześniej myślałem że ten olej idzie przez nieszczelne turbo a nie z odmy.

  7. #6
    Klubowicz
    Dołączył
    12 lipiec 2014
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    33
    Postów
    305
    Auto
    Croma 1.9 16v JTD
    Rocznik
    2005
    Cytat Napisał Lucek_ Zobacz post
    Mam rozumieć że we wszystkich silnikach 1.9 jtdm się tam sączy olej wg zasady ten typ tak ma?

    Wcześniej myślałem że ten olej idzie przez nieszczelne turbo a nie z odmy.
    Też może, ale to też można zdiagnozować zdejmując rury z turbo od strony czystej. Od strony brudnej to raczej tylko obserwować dymienie (ewentualnie przy MEGA laniu będzie Ci z rury wydechowej ciekło).

    Na załączonym zdjęciu zaznczyłem wąż (z prawej strony silnika) między IC a kolektorem dolotowym. Demontujesz go (dwie opaski) następnie plastikowe kolanko (lub aluminiowe) i już widzisz przepustnicę. Ją też możesz odkręcić od kolektora (uwaga na uszczelkę i wtyczkę od dołu).

    Pamiętaj żeby po zdemontowaniu rury od strony IC zabezpieczyć otwór coolera. Nie chciałbyś żeby coś Ci tam wpadło.
    przepustnica.JPG

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    388
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008
    Dzięki za zdjęcie. Tak porównuję nasze silniki i widzę że są spore różnice w osprzęcie.
    Jak robisz że silnik masz tak czysty? Wygląda jakby z fabryki wyjechał.

    Czy to co nazywasz przepustnicą to jest zawór EGR? Pytam bo nie znam dobrze fiatowskiego silnika. W octavi tdi był np zawór-przepustnica do zamykania dolotu przy gaszeniu silnika.

  9. #8
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    11 marzec 2014
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    34
    Postów
    757
    Auto
    Croma II FL 1.9 JTDm 150@184 KM automat
    Rocznik
    12.2010
    Przepustnica to przepustnica. Jest w każdym(?) aucie z silnikiem spalinowym. Służy do regulowania ilości powietrza jakie wpada do silnika (układ dolotowy). Naciskasz gaz - przepustnica się otwiera - obroty się zwiększają, puszczasz - zamyka się - obroty spadają.
    Czasem jest sterowana linką (raczej starsze auta) a czasem elektronicznie (nowsze)

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    388
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008
    A nie jest tak że w silnikach diesla ilość powietrza wpadającego do kolektora zależy od prędkości turbosprężarki? I nie dławi się nic po drodze dodatkowymi zaworami?

    W 1.9TDI przepustnica na dolocie zamykała się po wyłączeniu silnika aby nie telepało nim przy zatrzymaniu.

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    11 marzec 2014
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    34
    Postów
    757
    Auto
    Croma II FL 1.9 JTDm 150@184 KM automat
    Rocznik
    12.2010
    I w benzynie i w dieslu przepustnica działa tak samo. Nie ma tu znaczenia rodzaj paliwa bo przepustnica jest jeszcze "przed" silnikiem. Oczywiście, że ilość powietrza zależy od turbo (lub sprężarki mechanicznej) ale to cały czas przepustnica steruje ile z tego powietrza dostanie się do silnika. Może turbo napompuje a przepustnica się zamknie i prawie nic z tego nie dostanie się dalej. Napisałem prawie bo przepustnica nigdy nie jest super szczelna i zawsze jest możliwy minimalny przepływ powietrza, nawet gdy jest zamknięta (stąd czasem problemy z falowaniem obrotów lub niekontrolowanym gaśnięciem silnika gdy przepustnica jest brudna i ten minimalny przepływ jest zaburzony).
    Oczywiście zrozumienie zasady działania całego układu dolotowego jest dość skomplikowane, szczególnie w nowoczesnych silnikach doładowanych. I przepustnica to tylko jeden z wielu połączonych ze sobą elementów. Polecam obejrzenie różnych filmików i animacji przedstawiających zasadę działania.
    To o czym piszesz to chyba klapy gaszące stosowane w niektórych autach (na pewno w dieslach BMW E90).

  12. #11
    Klubowicz
    Dołączył
    08 grudzień 2014
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    30
    Postów
    330
    Auto
    Croma 1.9 MJtd 16V
    Rocznik
    2005
    Cytat Napisał maciekpt Zobacz post
    I w benzynie i w dieslu przepustnica działa tak samo. Nie ma tu znaczenia rodzaj paliwa bo przepustnica jest jeszcze "przed" silnikiem. Oczywiście, że ilość powietrza zależy od turbo (lub sprężarki mechanicznej) ale to cały czas przepustnica steruje ile z tego powietrza dostanie się do silnika. Może turbo napompuje a przepustnica się zamknie i prawie nic z tego nie dostanie się dalej. Napisałem prawie bo przepustnica nigdy nie jest super szczelna i zawsze jest możliwy minimalny przepływ powietrza, nawet gdy jest zamknięta (stąd czasem problemy z falowaniem obrotów lub niekontrolowanym gaśnięciem silnika gdy przepustnica jest brudna i ten minimalny przepływ jest zaburzony).
    Oczywiście zrozumienie zasady działania całego układu dolotowego jest dość skomplikowane, szczególnie w nowoczesnych silnikach doładowanych. I przepustnica to tylko jeden z wielu połączonych ze sobą elementów. Polecam obejrzenie różnych filmików i animacji przedstawiających zasadę działania.
    To o czym piszesz to chyba klapy gaszące stosowane w niektórych autach (na pewno w dieslach BMW E90).
    Bzdury kolega pisze. Znaczy nie całkiem, bo te informacje są prawdziwe, ale w odniesieniu do silnika benzynowego Diesel wcale nie potrzebuje przepustnicy ponieważ tu obroty regulowane są inaczej niż w benzyniaku, tj. poprzez zwiększanie lub zmniejszanie dawki paliwa. Oczywiście odnoszę się tu do prostego konstrukcyjnie diesla, czyli do podstawy funkcjonowania silnika wysokoprężnego, taki silnik powietrze bierze sam i tyle ile go w danej chwili potrzebuje a jedynie dawka paliwa jest mu "narzucana". Przykładem jest tu np. stary silnik VW 1.9 D wolnossący. Tam przepustnicy nie znajdziecie.
    W nowszych silnikach diesla element ten pełni raczej inne funkcje, głównie działa jako klapa gasząca, czasami też częściowo zastępuje zawór blow-off, w niektórych konstrukcjach służył również do wytwarzania podciśnienia aby uniknąć stosowania pompy vacum. Tak z grubsza to ująłem :p

  13. #12
    Klubowicz
    Dołączył
    18 maj 2010
    Skąd
    Częstochowa
    Postów
    205
    Auto
    Fiat Croma 1.9 16v 110KW aut.
    Rocznik
    2006
    Tak jak stevenek pisze....

  14. #13
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    11 marzec 2014
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    34
    Postów
    757
    Auto
    Croma II FL 1.9 JTDm 150@184 KM automat
    Rocznik
    12.2010
    O widzicie, no to czas na edukację dla mnie. Rzeczywiście pisałem to mając doświadczenie z silnika benzynowego z turbo i nie sądziłem, że mogą być takie różnice. Przepraszam w takim razie za zamieszanie i biorę się za naukę (jak się douczę to tu wrócę

  15. #14
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    388
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008
    Wracając do początku wątku i do informacji Czarnego, z której przepustnicy przecieka olej? Czy chodzi tu o zawór EGR.

    Czy jest to powszechna bolączka silników 1.9 150 że jest tam ciągle mokro?
    Może ktoś jeszcze próbował to uszczelnić i da jakąś wskazówkę.

  16. #15
    Klubowicz
    Dołączył
    08 grudzień 2014
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    30
    Postów
    330
    Auto
    Croma 1.9 MJtd 16V
    Rocznik
    2005
    U mnie też tam cieknie. Dokładnie na wejściu tego kolana plastikowego do przepustnicy. To kolanko ma oring uszczelniający, chciałem go wymienić, ale okazuje się, że sam oring nie występuje jako część, tylko z całym kolankiem i chyba nawet w całości z rurą idącą od IC (żeby było śmieszniej). Koszt coś ponad 200 pln. Szukając po necie natrafiłem na temat o tym traktujący, nie pamiętam już na którym forum. Podobno uszczelka na tym kolanku ma przekrój kwadratowy i nie sposób identycznej dostać, ale można ją zastąpić dwoma zwykłymi oringami, zakładanymi obok siebie. Mam kupione te oringi, jeżdżą w samochodzie czekając na wolną chwilę żeby je zalożyć. Wymiarów teraz nie pamiętam.


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. dziwny zapach w kabinie
    Napisany przez mirokrasek na forum Sedici
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 02-02-2015, 08:09
  2. Zapach spalonego oleju w kabinie?
    Napisany przez blind na forum Croma
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 11-11-2014, 23:18
  3. Czuc zapach płynu chłodzącego w kabinie
    Napisany przez karsto1982 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 28-02-2013, 10:51
  4. Zapach LPG i benzyny w kabinie
    Napisany przez marek712 na forum Stilo
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 26-05-2012, 00:35
  5. Zapach paliwa w kabinie. Wyciek z monowtrysku.
    Napisany przez mkbijou na forum Punto
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 17-10-2011, 07:59

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Dziwny zapach z wydehu croma

uszkodzone turbo zapach w kabinie

croma smierdzi

fiat sedici 1.9 przecieki przy filtrze oleju

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl