Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 15 z 15
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    01 sierpień 2013
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    29
    Postów
    11
    Auto
    Croma 1,9 Multijet 16V
    Rocznik
    2007

    Croma 1,9 16V 150KM - kolektor Magneti Marelli

    Witam.
    Od jakiegoś już czasu przeglądałem forum, szukając różnych porad, więc czas się zrewanżować.
    Chciałbym podzielić się w Wami spostrzeżeniami związanymi z awarią plastikowego kolektora Magneti Marelli, który oczywiście odmówił współpracy.
    Wszystko zaczęło się od tego, że na wiosnę coś zaczęło mi syczeć spod maski przy dodawaniu gazu. Intercooler i rury dolotowe posprawdzane, wsadziłem rękę pod kolektor dolotowy i okazało się, że jest cały usmalony mieszanką syfu z EGR-u i oleju z powietrza doładowującego. OK, nieszczelny, jaki problem... Wtedy dowiedziałem się z forum o problemie klapek wirowych. W pierwszym momencie miałem ochotę Cromę podpalić, ale że nie stać mnie na razie na wymarzonego Touarega, to trzeba było to jakoś naprawić. Nadmienię, że przy zakupie Cromy najmniej przejmowałem się silnikiem, bo to przecież stary, kochany 1,9 Multijet, więc jeśli nie jest zużyty, to będzie wszystko idealnie.
    Zdemontowałem kolektor i okazało się, że tylko jedna klapka jest na swoim miejscu, reszta poleciała w silnik. Oczami wyobraźni widziałem wtedy wielkie ognisko pod samochodem...

    W międzyczasie poszedłem po bułki do Lidla i spotkałem promocję na endoskop. Co mi szkodzi, wziąłem, bo to tylko 250zł, a samochód i tak mnie zaraz utopi finansowo. Ku mojemu zaskoczeniu, po włożeniu kamery w kanały dolotowe w głowicy na ekraniku pojawiły się... klapki wirowe. Nad zaworami, przyklejone na maź z EGR-u do ścianek kanałów.
    Oczywiście kanały są bardzo wąskie i włożenie do nich kamery oraz narzędzia do wydobycia klapek nie było łatwe, ale udało się je wyłuskać igłotrzymaczem chirurgicznym.

    Pozostało mi już tylko zrobienie "czegoś" z wadliwym kolektorem. Firmy do których dzwoniłem proponowały usunięcie klapek, twierdząc, że to nic nie daje i regeneracji podlegają wyłącznie klapki w aluminiowych kolektorach Pierburg. Tym też sposobem udałem się do serwisu Fiata i kupiłem nowy kolektor. Poskładałem, wymieniłem przy okazji rozrząd i lipa. Samochód do 3000obr./min. w ogóle nie miał siły jechać, opuszczenie skrzyżowania lepiej szło pieszym, niż Cromie. Powyżej 3000obr. dostawał kopa i jechał jak szatan. Dodam, że były to raczej dziwne objawy, jak na właśnie zaślepiony EGR (zaślepka oryginał Fiat, 4 dziurki).
    Serwis Fiata nie miał niestety czasu, żeby podpiąć komputer, sugerowali, że źle ustawiłem rozrząd. Piątkowe popołudnie, a ja chciałem wyjechać na weekend. Tym sposobem, wściekły na samochód, zacząłem wracać do domu okrężną trasą, czyli zaliczając autostradę. Wyżyłem się srogo na pedale gazu i nagle cudowne uleczenie - zaczął jeździć normalnie.

    Teraz spostrzeżenia z jazdy: ze sprawnymi klapkami samochód faktycznie jest przyjemniejszy, zwłaszcza w mieście, bo zbiera się płynnie już od najniższych obrotów, bez żadnych turbodziur, itp. Spalanie wg mnie trochę spadło, ale są to różnice na poziomie może 0,4l/100km, więc mogą wynikać z tego, że okres niesprawności Cromy przejeździłem Pandą 1,2, więc mogę mieć inne postrzeganie prędkości

    Jeśli chodzi o to, co kierowało mną przy decyzji o zakupie nowego kolektora, to fakt, że wytrzymują one około 150 000km przy działającym zaworze EGR, więc przy zaślepionym spodziewam się dłuższego przebiegu, co oznacza, że sprzedam samochód sporo przed tym, jak kolektor rozsypie się ponownie. Dodatkowo lubię mieć wszystko sprawne, szczególnie jeśli chodzi o elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo i osiągi.

    Napisałem ten temat przede wszystkim ku przestrodze, ponieważ czytałem na stronach firm regenerujących kolektory o klapkach wpadających do komory spalania, że urwane klapki to murowana śmierć silnika. Nie neguję, że może się coś takiego stać, aczkolwiek podczas wyciągania klapek przećwiczyłam mimowolnie wiele układów i pozycji tego ustrojstwa na zaworze i stwierdzam, że wpadnięcie klapki nie jest takie łatwe, więc zanim po zdjęciu kolektora dacie mechanikowi ściągnąć głowicę, poproście warsztat o zajrzenie tam endoskopem. Wiem, większość warsztatów nie ma endoskopów, więc w razie czego zamówcie sobie w internecie kamerkę podłączaną do laptopa przez USB za około 100zł, lub nawet wydajcie ponad 200zł i kupcie samodzielny endoskop. W moim przypadku zaoszczędziłem sobie dużo roboty i trochę kosztów, ale jeśli macie za to zapłacić w warsztacie, to na 100% warto najpierw sprawdzić, a dopiero potem rozbierać silnik.

    A na koniec, żebyście się rozluźnili, ujawnię co się dzieje z syczeniem od którego wszystko się zaczęło... Ostatnio wjechałem w polną drogę i cofając urwałem osłonę silnika - bywa. Przy wymianie osłony okazało się, że radośnie syczy plecionka układu wydechowego... Tym sposobem mam nowy kolektor, szczelniutki dolot, zaślepiony EGR i... nadal syczę przy przyspieszaniu



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    18 maj 2012
    Skąd
    .
    Postów
    156
    Auto
    Fiat Croma 1.9 JTDm 16v
    Rocznik
    .
    Założenie blaszki z 4 dziurami to nie jest zaślepienie EGR tylko przyślepienie i ograniczenie części tylko syfu. EGR zaślepia się pełną blaszką i zmianą w oprogramowaniu by nie wywalało błędy.

    Klapy kiedy się urwą nie muszą robić spustoszenia w silniku wszystko zależy od tego jak się ułożą wpadając do komory. Na twoim miejscu sprawdziłbym kompresję i korekty wtrysków to wtedy będziesz wiedział czy rzeczywiście klapy nic Ci nie popsuły w silniku.

  4. #3
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Czyli jak to w nowoczesnym dieslu śmigamy na bombach zegarowych... ech a chciałem kupić benzynę.

    Pzdr

  5. #4
    Klubowicz
    Dołączył
    18 maj 2012
    Skąd
    .
    Postów
    156
    Auto
    Fiat Croma 1.9 JTDm 16v
    Rocznik
    .
    Cytat Napisał mrozek Zobacz post
    Czyli jak to w nowoczesnym dieslu śmigamy na bombach zegarowych... ech a chciałem kupić benzynę.

    Pzdr
    Wywal klapy i nie masz bomby

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    01 sierpień 2013
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    29
    Postów
    11
    Auto
    Croma 1,9 Multijet 16V
    Rocznik
    2007
    OK, zgodzę się ze stwierdzeniem o ograniczeniu przepływu przez EGR - nieścisłość z mojej strony.
    Wszystko posprawdzane - jest OK (tj. korekty). Z resztą klapy wyjąłem kompletne i proste, a to już coś. Odpala mi ładnie, podczas mrozów też było w porządku. Kompresje zmierzę przy najbliższej okazji, na razie nie miałem pod ręką manometru do Diesla.

    Co do tej bomby w Dieslach, itp., to też chciałem kupić Cromę w benzynie, ale porażka jak chodzi o wybór. A poza tym wolnossący benzyniak pod przyczepę campingową jakoś mi nie pasuje.

  7. #6
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Niestety mały wybór i raczej skromne wyposażenie.

  8. #7
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012

  9. #8
    Klubowicz
    Dołączył
    13 listopad 2012
    Skąd
    Ostrów Wielkopolski
    Wiek
    35
    Postów
    277
    Auto
    Croma II FL 2.4 Multijet Automat + FSO 125p '88
    Rocznik
    2008
    31 tys za 2009 rok to dużo?

  10. #9
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Cytat Napisał dominiq Zobacz post
    31 tys za 2009 rok to dużo?
    Raczej tak...

    To jest produkcja 2008.
    Według Info-expert wersja Dynamic (najwyższa dla 1.8) zarejestrowana w Polsce jest warta 20 520 zł - 25 080 zł.
    Dołóż 1500 za używaną sekwencję + 1500 za dodatkowe wyposażenie i niech będzie: 28 000 zł... i to na polskich blachach.
    Ta Croma jest do opłat i rejestracji.. czyli + 2000 zł.

    pzdr

  11. #10
    Klubowicz
    Dołączył
    13 listopad 2012
    Skąd
    Ostrów Wielkopolski
    Wiek
    35
    Postów
    277
    Auto
    Croma II FL 2.4 Multijet Automat + FSO 125p '88
    Rocznik
    2008
    Ehh, faktycznie, benzyny mają dużo niższą wartość.

  12. #11
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Cytat Napisał dominiq Zobacz post
    Ehh, faktycznie, benzyny mają dużo niższą wartość.
    Generalnie jestem zaskoczony. W Info-expert jest ostry spadek wartości od lipca.
    W przypadku Cromy utrata sięga 4400 zł dla najwyższych modeli a średnio ok. 2000!
    pzdr

  13. #12
    Klubowicz
    Dołączył
    13 listopad 2012
    Skąd
    Ostrów Wielkopolski
    Wiek
    35
    Postów
    277
    Auto
    Croma II FL 2.4 Multijet Automat + FSO 125p '88
    Rocznik
    2008
    Aż się boję pomyśleć ile będzie moja warta za 2-3 lata

  14. #13
    Master
    Dołączył
    03 kwiecień 2013
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    44
    Postów
    1,113
    Auto
    Lancia Delta III 1.4 Multiair 140 KM
    Rocznik
    2012
    Cytat Napisał dominiq Zobacz post
    Aż się boję pomyśleć ile będzie moja warta za 2-3 lata
    To fakt... na tym się nie zarabia kasy :-)

    Pzdr
    Ostatnio edytowane przez byrrt ; 02-08-2013 o 14:54 Powód: poprawiłem cytat

  15. #14
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    01 sierpień 2013
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    29
    Postów
    11
    Auto
    Croma 1,9 Multijet 16V
    Rocznik
    2007
    Co się martwić wartością za 3 lata - będą to wtedy prawie 10-cio letnie Fiaty, więc raczej nie spodziewajmy się fajerwerków.

  16. #15
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    29 czerwiec 2013
    Skąd
    Częstochowa
    Wiek
    35
    Postów
    15
    Auto
    Croma 1.9 150 KM manual
    Rocznik
    2010
    Też chciałem zakupić benzynę ale w Cromie pod tym względem nie ma co szukać. Tym bardziej, że myślałem oczywiście o zagazowaniu. Wybór padł na diesla ale skomplikowanie tych silników i opisy na forum czasem mnie przerażają. Sądzę jednak , ze na tle konkurencji nie jest źle. Wiele nie mogę powiedzieć ponieważ zrobiłem ledwie 5000 swoim i póki co mam tylko podejrzenia co do kolektora. Będzie czas sprawdzi się. A cena? Cóż to było jedno z kryteriów wyboru . Przy zakupie używanej Cromy nie otrzyma się samochodu podobnej klasy, wyposażeniu za te pieniądze. Przy tym auto wcale nie ostaje pod żadnym względem na tle rywali a zastosowane rozwiązania nie generują ponadnormatywnych kosztów. Wiadomo nowoczesne diesle kosztują ale i benzyniaki poszły tu ostro w górę szczególnie jeśli są to jednostki z bezpośrednim wtryskiem plus turbo.


 

Podobne tematy

  1. Croma 1.9 8V 160KM TMK
    Napisany przez TMK na forum Moje auto
    Odpowiedzi: 169
    Ostatni post: 18-07-2017, 08:43
  2. IAW 1AF.17 Magneti Marelli TMS374
    Napisany przez echolink na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 38
    Ostatni post: 04-06-2014, 12:58
  3. Zaolejony kolektor ssący 1,9 JTD 150kM.
    Napisany przez podroznik11 na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 04-04-2012, 08:05
  4. Amortyzatory magneti marelli
    Napisany przez robson73dg na forum Stilo
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 13-11-2011, 22:23
  5. Punto I - Interfejs do Magneti Marelli IAW 16F.E6
    Napisany przez WebSpider na forum Punto
    Odpowiedzi: 17
    Ostatni post: 11-04-2010, 16:19

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

fiat croma 1.9 150km manual dpf oznaczenie

kolektor croma

Fiat Croma 1 9 mJ

kolektor ssacy fiat croma regeneracja tychy

endoskop z lidla

kolektor pierburg czy magneti marelli

EGR 1 9 16 V rura

magnet mareli kolektor

fiat croma wymiana kolektora na nowy

kolektor ssacy fiat croma 1.9 150 km

fiat bravo 1.9 150km kolektor

croma dolot

croma kolektor dolotowy

nowy kolektor ssacy croma

urwana zaslepka w zaworze egr

nieszczelny dolot turbiny croma

fiat croma kolektor ssacy 1.9 150 km aluminiowy czy do sie zalozyc za niego plastikowy

usuniecie klap croma zaslepki

Croma kolektor

http://www.iparts.pl