Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    11 sierpień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    31
    Postów
    91
    Auto
    Bravo 1.9 sport 180 KM po chipie :)
    Rocznik
    2008

    ładowanie akumulatora

    Na naszym forum Bravo II nie znalazłem takiego tematu wiec pozwoliłem sobie go założyć Mianowicie mam pytanie jak Ładujecie swoje akumulatory w bravkach, wiem że zaleca się odłączenie i wyjęcie a potem pod prostownik. Proszę o wypowiedzi i spostrzeżenia.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,222
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Cytat Napisał pablo686 Zobacz post
    wiem że zaleca się odłączenie i wyjęcie a potem pod prostownik.
    I co tu więcej wiedzieć? Kiedyś mierzyło się gęstość elektrolitu i dolewało wody destylowanej, w dzisiejszych akumulatorach dostęp do korków bywa trudny ;/
    Jest: Nuova Bravo 1.4 tjet '09
    Było: Brava 1.2 16V '00 LPG, Uno 1.4 '97 LPG, Uno 1.1 '94 LPG
    Nie pomagam na priv

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 listopad 2012
    Skąd
    Racibórz
    Wiek
    41
    Postów
    98
    Auto
    fiat bravo
    Rocznik
    2009
    Zaleca się odłączenie i wyjęcie,ale ja nie demontuję akumulatora - bezpośrednio podłączam prostownik.Wyjątkiem są dni z minusową temperaturą.Wtedy przenoszę do ciepłego pomieszczenia i tutaj ładuję.Akumulator winien być ładowany raz w miesiącu do oznak pełnego naładowania.Dotyczy to szczególnie samochodów poruszających się w ruchu miejskim lub na krótkich trasach.W praktyce jednak nikt się do tego nie stosuje.Kiedy kręci i zapala,to nie zaglądamy do niego i zapominamy o okresowym doładowaniu zgodnie z zaleceniami producentów.Kiedy aku zaczyna niedomagać,to często jest już za późno,bo jest zasiarczony i nie jest w stanie zgromadzić odpowiedniego ładunku - pojemności.I wtedy trzeba sięgnąć do portfela niestety.

  5. #4
    iga
    iga jest nieaktywny
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 styczeń 2016
    Skąd
    Bodzentyn
    Postów
    26
    Auto
    doblo 1,6
    Rocznik
    2002
    Ładuję podpięty ale jeśli samochód ma rozbudowaną elektronikę używam zasilacza stabilizowanego z regulacją prądu. Zwykły prostownik wprowadza do układu elektrycznego mnóstwo zakłóceń więc zawsze jest obawa n.p. o wywołanie jakiegoś błędu w kompie. Poza tym staram się unikać dużego prądu, uważam, że ładowanie prądem dwudziestogodzinnym jest najlepsze, a powyżej dziesięciogodzinnego tylko w ostateczności i możliwie rzadko.

  6. #5
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,222
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Są też takie prostowniki do podtrzymania akumulatora w nieużywanym samochodzie - podłącza się to bez odpinania akumulatora i ładuje sobie małym prądem. Jeśli ktoś ma dostęp do zasilania można takie coś podłączać na noc przy dużych mrozach aby się rano nie martwić.
    Jest: Nuova Bravo 1.4 tjet '09
    Było: Brava 1.2 16V '00 LPG, Uno 1.4 '97 LPG, Uno 1.1 '94 LPG
    Nie pomagam na priv

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    03 styczeń 2016
    Skąd
    jaslo
    Wiek
    24
    Postów
    12
    Auto
    bravo 1.9 td 100
    Rocznik
    1997
    ja również ładuje nie wyciągając z auta i prądem 10% pojemnosci akumulatora czyli na moim przykładzie 60 ah = 6 A pozdrawiam

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    18 marzec 2010
    Skąd
    krk
    Postów
    112
    Auto
    Siena 1,4 / Bravo II 1,9 MJ/ Suzuki GSX 550EF
    Ładując akumulator najtańszą ładowarką (bez kontroli napięcia) bez odłączania go od instalacji samochodu ryzykujemy uszkodzenie elektroniki (komputera, radia) gdyż napięcie na jego wyjściu w końcowej fazie może dochodzić do 16V. Natomiast ładowarkę elektroniczną z max wyjściowym napięciem 14,7V można bez obaw podłączyć bezpośrednio do akumulatora bez jego odłączania od instalacji samochodu - taka ładowarka niestety nie naładuje akumulatora do 100% jego pojemności - tak jak napisał kolega markshall jest to prostownik do "podtrzymania" akumulatora w gotowości i jednocześnie zapobiega jego zasiarczeniu - utrzymuje akumulator w około 80% naładowania.

  9. #8
    iga
    iga jest nieaktywny
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 styczeń 2016
    Skąd
    Bodzentyn
    Postów
    26
    Auto
    doblo 1,6
    Rocznik
    2002
    Nieśmiało pragnę zauważyć, że przekroczenie napięcia 2,4V w ogniwie kwasowo-ołowiowym powoduje "gazowanie" czyli rozkład wody na wodór i tlen. To nie tylko sposób na zmniejszenie trwałości akumulatora (a w przypadku akumulatorów żelowych do trwałego uszkodzenia) ale też niebezpieczna zabawa bo mieszanka tych gazów jest niezwykle wybuchowa. Nie trzeba tu wcale szczelnego garażu, wystarczy zamknięta maska, pod którą bulgocze akumulator i może dojść do całkiem sporej eksplozji. Nie wolno przekraczać napięcia 14,4V, a doładowanie podtrzymujące powinno odbywać się niewielkim prądem i z nieprzekraczalnym napięciem 13,8-14V (różni producenci dają różne zalecenia).
    Wracając do akumulatorów żelowych - tu jest szczególnie ważne, by nie dopuścić do gazowania. W klasycznym aku rozkładaną w trakcie gazowania wodę w elektrolicie możemy uzupełnić wodą destylowaną. W akumulatorze żelowym elektrolit, a więc i woda będąca jego podstawą, jest "zamknięty" w arkuszach z których wyciec nie może ale jeśli doprowadzimy do jego gazowania to po pierwsze bąbelki zniszczą strukturę przerabiając jednolitą warstwę na coś w rodzaju gąbki i odrywając ją od płyt, po drugie nie da się dolać odgazowanej wody.

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    18 marzec 2010
    Skąd
    krk
    Postów
    112
    Auto
    Siena 1,4 / Bravo II 1,9 MJ/ Suzuki GSX 550EF
    Na początku zaznaczę, że moja wcześniejsza wypowiedź dotyczyła akumulatorów kwasowych czyli praktycznie większości w naszych samochodach. Nie można porównywać ładowania akumulatora prostownikiem do ładowania akumulatora przez alternator - pierwszy ma rzadko wydajność prądową większą niż 6A a drugi mniejszą niż 80A. Końcowe napięcie ładowania prostownikiem - tak aby był naładowany w 100% - to około 16V.
    Linki do poczytania : AkuCentrum: PradyŁadowanie akumulatora prostownikiem. Jak naładować akumulator [PORADY, INSTRUKCJA] - Gazetawroclawska.pl

  11. #10
    iga
    iga jest nieaktywny
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 styczeń 2016
    Skąd
    Bodzentyn
    Postów
    26
    Auto
    doblo 1,6
    Rocznik
    2002
    Jednak się nie zgodzę. Artykuł, w którym autor nie odróżnia napięcia od mocy to nie najmocniejszy argument, Wikipedia (matka uczniów) też to wyjaśnia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumul...-o%C5%82owiowy. Nie ma możliwości uzyskania napięcia 16V w akumulatorze kwasowym. 14,4-14,5V to granica, za którą jest tylko elektroliza czyli "gotowanie" akumulatora. Nie bez powodu regulatory napięcia w samochodach na tą właśnie wartość napięcia są ustawiane. Jeśli podłączymy źródło prądu o dużej wydajności i napięciu powyżej 14,4V do akumulatora, zauważymy, że silnie gazuje i staje się coraz cieplejszy. Cała moc będzie wykorzystana do rozkładu wody i wytworzenia ciepła (które może pokrzywić płyty akumulatora doprowadzając do zwarć). Akumulator najzwyczajniej nie może przyjąć większego ładunku bo już jest w pełni naładowany. Najbardziej dociekliwym polecam lekturę książki: Gomółka, Kowalczyk, Franke "Współczesne chemiczne źródła prądu". Słowo "współczesne" z tytułu może nie jest specjalnie aktualne ale prawa fizyki i chemii od napisania tej pozycji nie zmieniły się.


 

Podobne tematy

  1. ZIMA doładowanie akumulatora
    Napisany przez andvhs na forum Rozmowy o technice
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 28-11-2015, 20:44
  2. Ładowanie
    Napisany przez Piter89 na forum Stilo
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 03-10-2014, 22:45
  3. ładowanie akumulatora.
    Napisany przez krtwwl34 na forum Forum ogólne o Fiat
    Odpowiedzi: 39
    Ostatni post: 03-02-2012, 23:33
  4. [akumulator] Obciązenie akumulatora - ładowanie 1,9 JTD
    Napisany przez alogator na forum Punto II
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 15-11-2010, 17:08
  5. [akumulator] Rozładowanie akumulatora w Punto II JTD
    Napisany przez darekdr na forum Punto II
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 28-09-2010, 16:17

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

fiat bravo 1.4 t-jet ladowanie akumulatora z plusa

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl