Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 23
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    10 maj 2009
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    22
    Auto
    Nuova Bravo 1.6MJTD

    DPF czyli filtr cząstek stałych-zasada działania

    Panowie prośba do tych którzy mają wiedzę w w/w temacie aby podzielili się nią z resztą na forum.
    A mianowicie co kryje się pod pojęciem DPF?
    Jak to działa i jakie ma zadanie?
    Ja np? słyszałem że trzeba odwiedzać serwis aby wyczyścili ten filtr,jak również od innych, że oczyszcza się on sam w czasie jazdy.Jeśli tak, to po czym to poznać że się sam oczyszcza(co jaki czas następuje ta czynność),czy są jakieś objawy pracy samochodu świadczące o jego samooczyszczaniu?
    Myślę że temat jest ciekawy
    Proszę o wypowiedzi
    Fiat Bravo 1.6 MJTD 120KM z DPF



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Administrator
    Dołączył
    28 grudzień 2007
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    34
    Postów
    5,290
    Auto
    Fiat Tempra 1.6
    Rocznik
    1994
    Montuje się takowe urządzenie w silnikach diesla. Ma on za zadanie wyłapywanie sadzy.

    Są 2 rodzaje takich filtrów. Bezobsługowe oraz takie w których trzeba co około 100tys. km uzupełnić taki dodatek do paliwa.

    Silniki JTD mają te filtry bezobsługowe. Ich czyszczenie odbywa się na zasadzie dopalania. W trakcie normalnej pracy zmieniania jest dawka paliwa na większą przez co w filtrze rośnie temperatura i powoduje wypalenie zgromadzonego nagaru. Odbywa się to okresowo. Filtr taki montowany jest w miarę blisko silnika, tak aby była utrzymać dużą temperaturę i gdy komputer "włączy dopalanie" , aby wypalić to co się osadziło.

    My jako użytkownicy praktycznie nie odczujemy tego momentu.

    Dlatego też ważne jest, aby czasami taki silnik diesla przeciągnąć na trasie. Najgorsze są krótkie odcinki, kiedy silnik nie ma czasu się rozgrzać odpowiednio. Słyszałem już o taki przypadku, że były problemy z tym filtrem w aucie (nie pamiętam marki), które robiło małe przebiegi. Najzwyczajniej filtr ten się zapychał. W instrukcjach o tym też pisza
    Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu,

    Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic
    Audi A6 2.8l V6, mulitronic (CVT)
    Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM


  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    10 maj 2009
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    22
    Auto
    Nuova Bravo 1.6MJTD
    A czy możliwe jest aby w trakcie tego wypalania(co powoduje wzrost temp.) włączał sie wentylator silnika i pracował przy tym kilka minut???
    Fiat Bravo 1.6 MJTD 120KM z DPF

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    12 styczeń 2008
    Skąd
    Podkarpacie
    Postów
    117
    Auto
    Tipo + Bravo
    a i pewno mozliwe bo wypalanie polega na zalaniu dpf'a paliwem no i stad wzrost temp i ew. zalaczenie sie wentylatora na ukladzie chlodzenia
    Tipo 1.9TD 90KM Granturismo
    Nuova Bravo 1.9 16v [color=red]mj[/color] 190KM Sport

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    10 maj 2009
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    22
    Auto
    Nuova Bravo 1.6MJTD
    W takim razie nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie które korci mnie zadać.Czy możliwe jest aby ten DPF oczyszczał się co około 60km? Mniej więcej z taką częstotliwością zauważam u siebie załączanie się wentylatora na ciągłą około 5-10minutową pracę.
    Fiat Bravo 1.6 MJTD 120KM z DPF

  7. #6
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Cytat Napisał Pawulon1973
    Czy możliwe jest aby ten DPF oczyszczał się co około 60km?
    Nie ma takiej opcji, chyba żebyś był totalnym katownikiem to i tak chyba nie powtórzyłby się w tak któkim czasie.

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    10 maj 2009
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    22
    Auto
    Nuova Bravo 1.6MJTD
    No to mnie pocieszyłeś.Autem jeżdżę normalnie,a nawet teraz w okresie docierania i układania się silnika bardzo spokojnie-czyli biegi staram się zmieniać do max 3000 obr/min.
    Fiat Bravo 1.6 MJTD 120KM z DPF

  9. #8
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    08 grudzień 2009
    Skąd
    Chrzanów
    Postów
    208
    Auto
    Bravo 1,9 JTD, 105CV (CF2), Lis '98
    Oo nareszcie moj temat. Magisterke z tego pisze

    DPF, FAP itp to zasadniczo jedna nazwa tego samego elementu - czyli Filtra Czastek Stalych (tyle ze w roznych jezykach - DPF -Downcostam Particle Filter - Ang, FAP - Filter a'Particle czy jakos tak z francuskiego).

    Aby wogole mowic o filtrach czastek, powiedzmy sobie najpierw co to jest czastka stala:
    Jak wiadomo na prace silnika ma wplyw bardzo wiele czynnikow. Jest to skomplikowany proces termodynamiczny, a do tego od wielu lat optymalizowany poprzez zastosowanie roznych ukladow szeroko pojetej mechatroniki (mechanika z elektronika) i manipulacje parametrami. Nalezy przy tym pamietac iz wprowadzane dyrektywy (normy emisji, normy spalania, normy halasu i ochrony srodowiska) sa coraz bardziej restrykcyjne (np. w przypadku przejscia z Euro4 na Euro5 obcieto o 50% norme emisji czastek stalych - w efekcie do wartosci 5 mg/km jak dobrze pamietam, moge sie mylic co do tej wartosci bo to wiedza z kwietnia zeszlego roku). Zatem do sedna. Cząstka sadzy składa się z "kulek” węgla o wymiarach 0,01-0,05 mikrona połączonych ze sobą, mogą one być pochłonięte przez jądra weglowodorów, otoczone sa roznymi weglowodorami lub zawieraja weglowodory pochloniete, oraz zwiazkami siarki (pochodzacej z oleju silnikowego - zawartosc siarki poprawia wlasciwosci smarne) oraz zwiazkami azotowymi (NOx itp). Cząstki w strumieniu spalin mają średnicę 0,01-1 mikrona.

    FAP2.jpg
    FAP1.jpg

    Wyroznia sie dwa rodzaje filtrow czastek stalych w zaleznosci od sposobu ich regeneracji:
    Z regeneracja pasywna, oraz z regeneracja aktywna. W przypadku tych z regeneracja pasywna dodaje sie pewnego specyfiku (AdBlue, EOLYS) ktory zawiera spora (ok 40%) dawke CeO2 (Tlenku Ceru) oraz dodatki majace na celu ulatwienie zachodzenia procesu utleniania - katalizatory (w tym tlenki miedzi, tlenki zelaza). Filtr z regeneracja pasywna jest "oczyszczany" systematycznie, kiedy tylko jego warunki pracy na to pozwalaja (odpowiednia temperatura) a dodatek jest dozowany do paliwa. Stosowanie dodatku obniza temperature w ktorej regeneracja zaczyna nastepowac (wg badan naukowcow z grupy Citroen/Peugeot juz ok 200-250 stopni C). Wymusza to jednak dolewanie plynu co ok 60kkm (srednio zbiornik plynu to ok 5 litrow), co zwieksza koszty (ok 120zl / litr), a przy tym wydaje sie wcale nie byc dobrym rozwiazaniem dla samochodow miejskich (ktorych spaliny maja problem z osiagnieciem temperatury regeneracji).

    Filtry z regeneracja aktywna to uklady, do ktorych podawana zostaje dodatkowa dawka paliwa (czesto dodatkowy wtryskiwacz przed filtrem), przez co temperatura w filtrze siega nawet 450-550 stopni C. Nastepuje aktywne dopalenie (utlenienie wegla, utlenienie weglowodorow oraz odparowanie wody) czastek stalych i oczyszczenie filtra. Systemem tym steruje dodatkowo urzadzenie elektroniczne, ktore za pomoca zmierzonych parametrow takich jak cisnienie przeplywu przed i za filtrem okresla opor jaki filtr stawia dla przeplywajacych gazow (spadek przeplywu oznacza zapchanie filtra i koniecznosc jego regeneracji). Najczesciej uznaje sie w tym przypadku ze 4% spadek cisnienia pomiedzy oboma czujnikami (informacja z Biuletynu ITN) powinien doprowadzic do wymuszenia procedury regeneracji. W filtrach tych przy odpowiednich warunkach drogowych (wysokie obroty, odpowiednia predkosc itp prowadzace do znacznego wzrostu temperatury) wystepuje tez regeneracja pasywna bez koniecznosci stosowania dodatkow paliwowych.

    Wiecej informacji - biblioteki, Biuletyn ITN (Instytut Technologi Nafty na bierzaco prowadzi badania nad zastosowaniem filtrow oraz ich mozliwosci i udoskonalen), internet (tutaj trzeba jednak czesc informacji sprawdzac z wiedza pisana bo rozne rzeczy ludzie pisza)

    Polecam profiauto.pl/czytaj,news,advices,34.html na ktorej wszystko jest w miare sensownie opisane, z obrazkami itp (z ktorej zreszta zaczerpnalem obrazki do tego opisu)
    www.checkengine.com.pl - Ewolucja.

    Bolek, Zasiadający Po Prawicy Mistrza Loży Prześmiewców

  10. #9
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Ładny referat

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    08 grudzień 2009
    Skąd
    Chrzanów
    Postów
    208
    Auto
    Bravo 1,9 JTD, 105CV (CF2), Lis '98
    Moge przeslac na zyczenie prezentacje dot. tematu. Moje i kolegi opracowanie .ppt w kwesti badan nad zjawiskami uzywania paliw - mieszanin ON i RME (do 4,25% zaw. sprzedawca nie ma obowiazku informowac o dodatku biokomponentu zgodnie z Ustawa o Biopaliwach oraz PN dotyczaca paliw) w przypadku silnikow z DPF i katalizatorem (najczesciej w postaci jednego monolitu o roznym napyleniu). Tylko ostrzegam to dopiero wstep do badan - nie ma tam jeszcze zadnych wynikow, narazie samo rozpoznanie tematu oraz metodyka postepowania w naszych badaniach.
    www.checkengine.com.pl - Ewolucja.

    Bolek, Zasiadający Po Prawicy Mistrza Loży Prześmiewców

  12. #11
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Jeśli nie jest zbyt obszerne ( nie rozerwie skrzynki ) to podrzuć mi na maila bądź priv, z chęcią się zapoznam.

  13. #12
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    04 luty 2008
    Skąd
    Kraków
    Postów
    110
    Auto
    Było UNO 1.5 138.C.2048 jest Skoda1.9 TDI
    Sm0kus, Super publikacja. Jak dla mnie to już jesteś Profesorem .

  14. #13
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    11 listopad 2010
    Skąd
    Łomianki
    Postów
    5
    Auto
    bravo 1.6 MJ
    Sm0kus,
    Ładnie w teorii, w praktyce dochodzi kilka kwestii (zapraszam na pw moge trochę dodać materiałów do Twojej pracy-zajmuję się zawodowo problematyka filtrów).

    Jeśli chodzi o tzw suche filtry procedura wypalania polega na zwiększeniu temperatury spalin (przez zwiększoną dwakę paliwa) a nie zalanie filtra DPF paliwem. Zwiększona temeratura spalin (ok 450-550 wypalanie automatyczne oraz ok 700 stopni wypalanie stacjonarne w serwisie) umożliwia spalenie się cząstek sadzy znajdujących się w filtrze na popiół.

    Jeśli zaś chodzi filtry mokre (silnika PSA, niektóre fordy, volvo, audi Q7 V12) to proces regeneracji przechodzi w niższych temp tak jak pisałeś dzięki tlenkowi ceru, jest on jednak niepalny ani nierozpuszczalny w konwencjonalnych rozpuszczalnikach, i powoduje dodatkowe zapychanie się filtra właśnie cerem. Stąd w autach z mokrymi filtrami konieczna jest ich szybsza wymiana.

    Same filtry są bardzo ekologicznym systemem, mają jednak masę wad:
    -są bardzo czułe na styl jazdy, łatwo je zatkać jeżdząc tylko po mieście
    -są bardzo czułe na biopaliwa, zatykają się momentalnie gdy zalejemy czyste bio
    -są bardzo czułe na wszelkie niedomagania osprzętu silnika: EGR, wtryski, turbina, wszelkie nieszczelności na IC

    W Polsce jak napewno zauważyliście bardzo popularne stało się usuwanie filtrów DPF/FAP. Usuwany jest zazwyczaj gdy nieudaje się go zregenerować, a filtr w 100% sprawnym aucie też będzie działał. Więc usuwany jest skutek a nie przyczyna. Dodatkowo usunięcie filtra (całkowicie zabronione na zachodzie) pociąga za sobą zmanę normy emisji spalin z Euro5 na euro 4 lub 3. Czyli nie powinno przejść przeglądu technicznego - jak wiadomo PL dziki kraj więc póki co można wszystko za dodatkowe 50zł, ale zapewne już niedługo..

    Istnieje możliwość chemicznego czyszczenia całkowicie zapchanych filtrów, ale o tym to już na PW dla zainteresowanych bo nie będę tu reklamował firmy w której pracuję 8)
    technik tunap

  15. #14
    Klubowicz
    Dołączył
    24 październik 2009
    Skąd
    Żory
    Postów
    352
    Auto
    Croma jtd
    Cytat Napisał miszko Zobacz post
    My jako użytkownicy praktycznie nie odczujemy tego momentu.
    Jak masz komp pokładowy to poczujesz patrząc na chwilowe spalanie . Przerabiane w sedici , mito i delcie .

  16. #15
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    22 maj 2013
    Skąd
    Małopolska
    Wiek
    36
    Postów
    2
    Auto
    Bravo ll 1,6 Multijet
    Rocznik
    2008

    Thumbs up bravo ll 1,6 mjet 88 kw

    Ja jestem posiadaczem od niedawna diesla z dpf zakupiłem używkę z Niemiec przebieg 160 tyś i jak kupowałem w Niemczech świeciła (mrugała) mi kontrolka od oleju i coś tam po niemiecku pisało po zmianie języka okazało się że auto wymaga wymiany oleju kupiłem to auto i w drodze do polski no bajka przesiadłem się z 74 konnego golfa do bravo 120 koni no niezła moc tylko małe doświadczenie kierowcy odrazu po przyjeździe odwiedziłem kilku kolegów z różnych warsztatów i zasięgałem opinii o tym dpf w fiacie ale to za chwile napisze co się dowiedziałem, wracając z Niemiec 120 koni robiło wrażenie power niesamowity i jak tak pomykałem w lusterku wstecznym co jakiś czas zauważyłem jak moje bravo kopci dymem to mnie trochę zaniepokoiło no ale zerowe doświadczenie wiec polegałem na opinii kolegi z którym kupowałem auto jak wróciłem wymieniłem odrazu olej i filtr oleju ale kontrolka nadal mrugała i wyświetlał się komunikat więc wymagało to podpięcie kompa i skasowanie informacji o wymianie i pomogło wracając do tych mechaników co jeden to co innego mówił ale dowiedziałem że fiatowskie włoskie diesle z dpf są pod względem diesli niemieckich dużo lepsze bo diesel fiata czyści dpf co 40-60 kilometrów i nawet jak się wjedzie na parking na postoju się oczyści trwa to ok 10 minut jest dlatego tak często żeby nie doszło do zatkania dpfu tyko misi spełniać się warunek auto musi osiągnąć temperaturę silnika 90'C i być uruchomiony silnik i przy dopalaniu załącza się wentylator chłodzenia ale tylko w czasie gdy auto stoi już na parkingu bo w trakcie jazdy na trasie wentylator się nie zatłoczy jeśli autko pomyka z większą prędkością i można to właśnie zauważyć jak już kolega jeden pisał ustawiając chwilowe spalanie i tak jeździć wtedy jak się zacznie dopalanie wzrośnie chwilowe spalanie jak ktoś poświeci trochę czasu to jest łatwo zauważalne jeszcze zalecane jest jak dojeżdżamy do celu i słyszymy ze załączony jest wentylator chłodzenia silnika lepiej odczekać aż silnik się schłodzi i wentylator się wyłączy wtedy gasimy silnik bo może to być też końcówka dopalania filtra dpf i jak auto się nie porusza to wentylator wkracza do akcji to też jest jakiś znak oczyszczania


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Błędy w działaniu forum
    Napisany przez unknown na forum Obsługa portalu i forum
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post: 05-06-2011, 23:24
  2. [osprzęt silnika] filtr paliwa w fiacie brava 1.9jtd?
    Napisany przez radii na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 16
    Ostatni post: 06-12-2008, 14:51
  3. [silnik] Nie ma ciśnienia sprężania po zerwaniu paska rozrzą
    Napisany przez alwarro1 na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 16-11-2008, 19:18
  4. Pomocy!! Nie działa obrotomierz
    Napisany przez maciek638 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 09-09-2008, 20:34

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

dpf fiat

fiat dpf

fiat bravo dpf

1.9 jtd dpf

fiat sedici 2008 czy ma dpfbravo dpfdpf fiat bravofiltr dpf sedicidpf w fiacie fiat bravo dpf opiniejtd dpfrodzaje dpfdpf bravo
http://www.iparts.pl