Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 7 z 7
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 grudzień 2009
    Skąd
    Polska
    Postów
    6
    Auto
    Marea Weekend 1.6

    [ukł. chłodzenia] No i zaczęła się grzać

    Za oknem zrobiło się cieplej, to i Maryśka zaczęła się grzać. Mam ją niecały rok, od sierpnia zeszłego roku.

    Niby wszystko w porządku, termostat niedawno wymieniany więc powinien być sprawny, czujnik pomiaru temp. silnika także. Jednak o dziwo nie ubywa płynu ze zbiorniczka wyrównującego chłodnicy. Do niedawna nie było z tym problemu.
    Postanowiłem więc dolać na zimnej chłodnicy płynu tak, aby przekroczył znacznie poziom maks (o jakieś 5 cm), samochód przejechał z 10 km po mieście, ostygł i co? i ilość płynu znowu na poziomie maks (gdzie wcięło resztę, nie wiem). Temp. utrzymywała się w normie.

    Dolałem jeszcze raz tak samo chcąc sprawdzić efekt i teoretycznie wszystko było w porządku, ale w pewnym momencie temp. nagle zaczęła iść drastycznie w górę. Po zatrzymaniu okazało się, że część płynu wybiła przez kurek. Auto nieco wystygło, otworzyłem zbiorniczek wyrównawczy a płynu tyle, ile było po drugim wlaniu. Zaczynam się powoli gubić, bo albo znika bez powodu, albo nie znika kiedy powinien.
    Wiatraczek włącza się po przekroczeniu przez temp. środkowej kreski o parę milimetrów, ale w sumie nic to nie daje, bo temp. nie spada, tylko grzeje się dalej.

    Co to kurcze może być? Nie oryginalny korek zbiorniczka wyrównawczego? Ale mam go już kilka miesięcy i problemu nie było.
    Padnięta chłodnica? Nie jest najnowsza (bo oryginalna, czyli ma jakieś 13 lat), w międzyczasie uszczelniana. Ale przez zimę i wiosnę spisywała się bez problemu.
    Zapowietrzony układ? Ale nie wymieniałem płynu, więc i powietrza nie powinno w nim być.
    Brak rezonatora powietrza (górnego)? To chyba raczej nie wpływa na chłodzenie.
    Stary filtr powietrza? Czyściłem go ostatnio, nic nie dało.

    Macie może jakieś pomysły?



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Master
    Dołączył
    23 styczeń 2009
    Skąd
    Biała Podlaska
    Wiek
    40
    Postów
    2,364
    Auto
    Peugeot 406 - z dużym sercem
    Rocznik
    2001
    Cytat Napisał Khazaad
    Wiatraczek włącza się po przekroczeniu przez temp. środkowej kreski o parę milimetrów, ale w sumie nic to nie daje, bo temp. nie spada, tylko grzeje się dalej.
    Dalej do jakiego momentu?
    Drugi bieg wentylatora się włącza?
    Too[color=blue] Fiat [/color]Too Furious - R.I.P.

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 grudzień 2009
    Skąd
    Polska
    Postów
    6
    Auto
    Marea Weekend 1.6
    Cytat Napisał waho.
    Dalej do jakiego momentu?
    Wczoraj przekroczył trzecią kreskę. Dalej wolałem nie sprawdzać
    Cytat Napisał waho.
    Drugi bieg wentylatora się włącza?
    Powiem szczerze - jestem absolutnym laikiem (dopiero staram się wszystkiego nauczyć), więc nawet nie wiedziałem, że wentylator ma drugi bieg , więc tym bardziej nie potrafię stwierdzić czy się załącza czy nie i jak to sprawdzić.

    Zapomniałem dodać wcześniej, że auto jeździ na benzynie i sprawdzałem przewody dochodzące do chłodnicy - miękkie.

  5. #4
    Master
    Dołączył
    23 styczeń 2009
    Skąd
    Biała Podlaska
    Wiek
    40
    Postów
    2,364
    Auto
    Peugeot 406 - z dużym sercem
    Rocznik
    2001
    A jak jeździsz ze stałą prędkością to utrzymuje się temperatura czy też rośnie w górę?
    Drugi bieg wentylatora włącza się gdzieś między 1-2 kreską ponad pół, najlepiej sprawdzić na jałowym po prostu grzejąc silnik. Przy sprawnym (czyt. nie zakitowanym) układzie chłodzenia musi dać radę zbić temperaturę.
    Jeśli nie ma drugiego biegu to pod którąś czarną przykrywką w komorze silnika jest przekaźnik do 2-giego biegu. Pewnie się zestarzał i należy go wymienić
    Too[color=blue] Fiat [/color]Too Furious - R.I.P.

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 grudzień 2009
    Skąd
    Polska
    Postów
    6
    Auto
    Marea Weekend 1.6
    Cytat Napisał waho.
    A jak jeździsz ze stałą prędkością to utrzymuje się temperatura czy też rośnie w górę?
    Ze stałą prędkością to się dosyć ciężko jeździ , ale na trasie temp. stoi lekko ponad środkową kreską
    Cytat Napisał waho.
    Drugi bieg wentylatora włącza się gdzieś między 1-2 kreską ponad pół, najlepiej sprawdzić na jałowym po prostu grzejąc silnik. Przy sprawnym (czyt. nie zakitowanym) układzie chłodzenia musi dać radę zbić temperaturę.
    Rozumiem, że muszę wtedy stać przed otwartą maską i patrzeć czy wentylator przyspiesza w pewnym momencie (1-2 kreski ponad pół) czy też cały czas chodzi tak samo Bo cały czas miałem wrażenie, że właśnie w tym momencie dopiero załącza się wentylator, bo dopiero zaczyna być go słychać. Czyżby to był więc drugi bieg?
    OK, a co jeśli jest zakitowany układ chłodzenia? Spuścić płyn, przepłukać wodą destylowaną, zalać znowu i odpowietrzyć, czy kombinować nieco więcej?
    Cytat Napisał waho.
    Jeśli nie ma drugiego biegu to pod którąś czarną przykrywką w komorze silnika jest przekaźnik do 2-giego biegu. Pewnie się zestarzał i należy go wymienić
    Fajnie, czyli mam jak w banku, że go nie znajdę , bo "pod którąś czarną przykrywką" to coś mało precyzyjne określenie, ale luzik coś się wymyśli. Jakby co to przynajmniej będę miał jakieś podstawy by gadać z mechanikiem

  7. #6
    Master
    Dołączył
    23 styczeń 2009
    Skąd
    Biała Podlaska
    Wiek
    40
    Postów
    2,364
    Auto
    Peugeot 406 - z dużym sercem
    Rocznik
    2001
    Cytat Napisał Khazaad
    na trasie temp. stoi lekko ponad środkową kreską
    To jest bynajmniej dziwne, tak jakby termostat się w pełni nie otwierał.
    Cytat Napisał Khazaad
    stać przed otwartą maską i patrzeć czy wentylator przyspiesza w pewnym momencie (1-2 kreski ponad pół) czy też cały czas chodzi tak samo
    Zgadza się, ewentualnie uchylić drzwi wyłączyć nawiew, radio i inne odbiorniki i nasłuchiwać czy zmienia się szum z wentylatora obserwując na zegarach temperaturę silnika.
    Cytat Napisał Khazaad
    OK, a co jeśli jest zakitowany układ chłodzenia?
    Spuścić i jest specjalny Flush do chłodnic, a następnie zalać świeżym płynem chłodniczym. Do całości możesz przy okazji dodać nowy termostat.

    Pod maską są trzy przykrywki przy lewym kielichu amortyzatora na pewno jest bezpiecznik wentylatora, druga skrzynka jest z frontu akumulatora i trzecia przy podszybiu na środku.
    Co do tego przekaźnika to niech ktoś kto to robił się wypowie jeszcze, bo ja nie mam jakiejś szerszej wiedzy na ten temat.

    [size=2][ Dodano: 2010-06-09, 20:58 ][/size]
    A dobra przekaźnik jest na 99% w skrzynce z frontu akumulatora.
    Too[color=blue] Fiat [/color]Too Furious - R.I.P.

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 grudzień 2009
    Skąd
    Polska
    Postów
    6
    Auto
    Marea Weekend 1.6
    Dzięki za rady.

    Zdecydowałem skontaktować się z poprzednim właścicielem.
    Stwierdził, że na jego starym termostacie też się zdrowo nagrzewała, tak więc niekoniecznie to jest problem.
    Na hasło "drugi bieg wentylatora" stwierdził, że czegoś takiego w tym modelu nie ma. Więc nie wiem, co o tym myśleć.

    Spuścić i jest specjalny Flush do chłodnic, a następnie zalać świeżym płynem chłodniczym.
    A ten płyn nie rozszczelni mi chłodnicy? Bo na bank była uszczelniana specjalnym środkiem (kapał z niej płyn), a ten Flush może to wypłukać (chyba, że się mylę). Może sama woda dystylowana wystarczy, by przepłukać przewody?
    Podobno gdzieś rok temu był wymieniany cały płyn, odpowietrzany ale tylko dolnym przewodem (bez odkręcania tej śrubki w prawej części chłodnicy). Nie wiem też czy była wtedy czyszczona chłodnica, czy tylko płyn wymieniany.

    A dobra przekaźnik jest na 99% w skrzynce z frontu akumulatora.
    Dzisiaj poszukam, jak znajdę to zobaczę w jakim jest stanie. No chyba, że wentylator włączy drugi bieg, wtedy raczej nie ma to sensu.

    [size=2][ Dodano: 2010-06-10, 20:51 ][/size]
    No dobra, podłubałem dzisiaj trochę. Z mizernym skutkiem.

    Żadnego przekaźnika na drugi bieg wentylatora w puszcze przy akumulatorze nie znalazłem. Do wentylatora dochodzą dwa kabelki, więc wygląda to tak, jakby drugiego biegu nie było. Wentylator uruchamia się z tą samą prędkością przy temp. ok. 100-110 stopni (może nieco więcej), czyli jak wskaźnik temp. jest pomiędzy trzecią (grubą) kreską a czwartą. Wcześniej nawet lekko się nie poruszy.

    Do wentylatora dochodzi jedna wtyczka, która następnie ma też wejście w chłodnicę (prawy dolny róg, stojąc przodem do auta, czyli po stronie kierowcy). Wydaje mi się, że to czujnik pomiaru temp. chłodnicy (ale mogę się mylić). Wtyczki powyciągałem - kabelki wydają się być w nie najgorszym stanie.

    Bardzo intensywnie podnosi się płyn w zbiorniczku wyrównawczym (dochodzi do korka), ale za bardzo go przelałem, więc w sumie nie dziwię się specjalnie.

    Chłodnica nagrzewa się równomiernie (przynajmniej tak mi się wydaje), więc mam wrażenie, że jest drożna, choć... podobno większe kłopoty z nagrzewaniem zaczęły się po małej kolizji, która sprawiła, że chłodnica popękała i zaczęła cieknąć (dowiedziałem się od poprzedniego właściciela). Zimą jeszcze nie jest źle, ale w ciepły dzień auto wariuje.

    I teraz tak:
    1. Wymieniać chłodnicę? Ma 13 lat, jest klejona, ale płynu specjalnie nie ubywa - na początku musiałem dolać 1 czy 2 w niewielkich odstępach czasu, ale od dłuższego czasu trzyma ładnie, więc jest szczelna (może aż za bardzo).
    2. Jechać najpierw do warsztatu, żeby sprawdzili czujnik temp. chłodnicy? Czy to możliwe, żeby był popsuty od niepamiętnych czasów i nikt nigdy tego nie wyłapał? Żeby nie wyskoczyło na komputerze albo podczas wymiany termostatu?
    3. A może jakaś inna idea?

    Wiem, że Was męczę, ale... nie lubię sytuacji, w której nie mogę znaleźć rozwiązania.


 

Podobne tematy

  1. Układ chłodzenia
    Napisany przez mcszak na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 16-03-2010, 15:04
  2. [ukł. chłodzenia] Ciśnienie w układzie chłodzenia Fiat Palio
    Napisany przez sp4gwj na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 26-01-2010, 22:55
  3. [ukł. chłodzenia] Układ chłodzenia
    Napisany przez djkozii2007 na forum Punto
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 16-07-2009, 20:32
  4. [ukł. chłodzenia] Problem z układem chłodzenia Brava 1.2 16v
    Napisany przez tomek_36 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 13-03-2009, 21:48
  5. [ukł. chłodzenia] płyn chłodzący
    Napisany przez egon na forum Punto
    Odpowiedzi: 19
    Ostatni post: 04-04-2008, 13:00

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

rosnie nagle temperatura w bravo

fiat punto 99 grzeje sie i woda znika z chlodnicy

forum chrysler neon grzeje sie

bravo jedna strona grzeje druga chlodzi

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl