Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 35

Temat: Sonda Lambda  

  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    09 maj 2012
    Skąd
    Olsztyn
    Postów
    266
    Auto
    Marea WEEKEND 1.6 16v + Klima
    Rocznik
    2000. FL

    Unhappy Sonda Lambda

    W FESie pokazuje mi,że sonda "stoi" lub bardzo wolno chodzi w niepełnym zakresie tak od 0.009 do max. 0.500,ale (co dziwne) nie wywala błędu. Kupiłem nową NGK, starą Magnetti Marelli (kupioną 3 m-ce wcześniej) wyjeb.... do hasioka podpinam lapka i....... jakież to zdziwienie mnie spotkało?! To samo -sonda nie chodzi Dlaczego? Przecież to ona odpowiada za skład mieszanki,a o spalaniu nawet nie wspomnę....

    Macie jakieś pomysły dlaczego tak się dzieje no i gdzie szukać winowajcy?

    Silnik chodzi równo, ale mam problemy z odpalaniem na zimnym. Znajomy przy zmianie rozrządu wykręcił świecę i powiedział,że coś jest nie tak, bo świeca była czarna i mokra (świece mają nie więcej jak 5000km)
    Ostatnio edytowane przez TakiTam ; 27-08-2013 o 00:20
    FIAT = Archiwum X



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    20 lipiec 2012
    Skąd
    Niemcy
    Wiek
    33
    Postów
    800
    Auto
    Fiat Coupe Turbo 16v
    Rocznik
    1994
    Sprawdź sondę normalnym miernikiem.

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2011
    Skąd
    Drążdżewo
    Wiek
    25
    Postów
    206
    Auto
    Brava 1.2 SX
    po pierwsze ma to gAZ i jak ta to jaki

  5. #4
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,222
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Cytat Napisał dejv667 Zobacz post
    Sprawdź sondę normalnym miernikiem.
    Miernik za wiele nie powie - ma zbyt dużą bezwładność - coś tam będzie się ruszać ale żeby mieć pewność to oscyloskop bądź jakiś dedykowany tester do sond.

  6. #5
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Jak napięcie sondy jest tak niskie to sterownik silnika będzie podlewał więcej paliwa stąd czarna okopcona i mokra świeca. Chyba że masz problem z zapłonem. Sprawdź zwykłym miernikiem na koniec (bezwładność bezwłanością ale zobaczysz czy oscyluje czy nie). Potem odłącz ją od ECU (przewód sygnałowy) i sprawdź czy działa dobrze. Może ECU jest uszkodzone i ściąga te napięcie do 0,5V..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  7. #6
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    07 maj 2012
    Skąd
    zielonki
    Wiek
    25
    Postów
    589
    Auto
    Passat CC 3.6 DSG 4motion
    Rocznik
    2009
    zmierz ciśnienie paliwa na wolnych i pod obciążeniem

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    19 marzec 2013
    Skąd
    Gliwice
    Postów
    117
    Auto
    Bravo 1.6
    Rocznik
    2001
    Witam.
    Podepnę się pod temat aby nie tworzyć nowego Czy może mi ktoś powiedzieć jak powinny zachowywać się sondy na biegu jałowym? Powinny ładnie oscylować pomiędzy 0-1V? Pytam ponieważ z tego co widzę to sonda za katalizatorem średnio pracuje, natomiast po dodaniu gazu trochę idzie w dół względem tego co jest na wykresie.
    Dołączone zdjęcia Dołączone zdjęcia

  9. #8
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Pierwsza sonda regulacyjna powinna oscylować. 2ga jest za katalizatorem i sprawdza tylko czy katalizator jest ok - ona nie powinna generalnie oscylować. Mi się tylko zawsze wydawało, że ona powinna raczej dawać sygnał poniżej < 0,5V bo przecież katalizator ma za zadanie wypalić resztki mieszanki..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    19 marzec 2013
    Skąd
    Gliwice
    Postów
    117
    Auto
    Bravo 1.6
    Rocznik
    2001
    Czyli rozumiem, że za odpowiednią mieszankę odpowiada tylko pierwsza sonda?

  11. #10
    Klubowicz
    Dołączył
    27 wrzesień 2011
    Skąd
    Kielce
    Postów
    359
    Auto
    Fiat Uno 1,4 i.e.S/MCC Smart 0,6/FSO
    Rocznik
    1996/2001/1991
    Im mniejsze są skoki napięcia sondy za katalizatorem tym lepiej.
    Wartość sygnału sondy λ zamontowanej przed katalizatorem jest zależna od zawartości tlenu w spalinach napływających silnika.
    Wartość sygnału sondy λ zamontowanej za katalizatorem jest zależna od tego, ile tlenu zawartego w napływających do katalizatora spalinach jest w stanie zatrzymać i wykorzystać katalizator.
    Jeśli katalizator jest sprawny, to zatrzymuje on prawie cały tlen, który znajduje się w spalinach napływających do katalizatora i w konsekwencji, amplituda sygnału sondy λ zamontowanej za katalizatorem jest znacznie mniejsza niż amplituda sygnału sondy λ zamontowanej przed katalizatorem.
    Jeśli katalizator ulega starzeniu, to potrafi on zatrzymać coraz mniejsze ilości tlenu, który znajduje się w spalinach napływających do katalizatora.
    W konsekwencji, amplituda sygnału sondy λ zamontowanej za katalizatorem zaczyna rosnąć i zbliża się do wartości amplitudy sygnału sondy λ zamontowanej przed katalizatorem i wtedy sterownik silnika wyświetla "check engine" sygnalizując zużycie katalizatora.

  12. #11
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Cytat Napisał tomx123 Zobacz post
    Czyli rozumiem, że za odpowiednią mieszankę odpowiada tylko pierwsza sonda?
    Tak - tylko pierwsza jest regulacyjna, 2ga jest tylko diagnostyką katalizatora - zawsze.

    Z tego co wiem to napięcie powyżej 0,6V oznacza mieszankę bogatą czyli rozumiem to tak, że jest w niej zbyt mało tlenu.. Oczywiście to moje dywagacje.. Katalizator ma za zadanie przyspieszyć wypalanie szkodliwych substancji ze spalin co za tym idzie spalenie również tlenu zawartego w spalinach. Za katalizatorem zatem powinny być odczyty "mieszanki ubogiej" czyli napięcia poniżej 0,4V. To co pisze andrzejmc zdaje się to potwierdzać. Nigdy nie rozgryzałem tego jakoś dokładnie, ale jeżeli to wszystko się zgadza to albo masz coś z katem albo z lambdą 2..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  13. #12
    Klubowicz
    Dołączył
    27 wrzesień 2011
    Skąd
    Kielce
    Postów
    359
    Auto
    Fiat Uno 1,4 i.e.S/MCC Smart 0,6/FSO
    Rocznik
    1996/2001/1991
    Nie jest tu akurat ważne specjalnie napięcie sondy za katalizatorem ale amplituda jego zmian.
    Jeśli amplituda jest identyczna jak sondy przed katalizatorem oznacza to zużycie katalizatora lub jego wymontowanie.
    W sterowniku silnika są zapisane dopuszczalne wartości stosunku amplitud sygnałów obu sond lambda. Jednokrotne, krótkotrwałe przekroczenie wartości dopuszczalnej nie powoduje rejestracji kodu błędu.
    Sterownik liczy, ile razy katalizator pracował nie prawidłowo.
    Dopiero, kiedy sterownik uzna, że zbyt często katalizator pracował nieprawidłowo, zapamiętuje to i zapala lampkę "check"
    Z wykresów wynika że katalizator u Kolegi jest w idealnym stanie.

  14. #13
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Cytat Napisał andrzejmc Zobacz post
    Nie jest tu akurat ważne specjalnie napięcie sondy za katalizatorem ale amplituda jego zmian.
    Ważne nie ważne - jak może być nie ważne skoro sonda robi pomiar tlenu w spalinach za katalizatorem - wsio ryba czy sonda rejestruje tlen czy nie? Nie no chwila
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  15. #14
    Klubowicz
    Dołączył
    27 wrzesień 2011
    Skąd
    Kielce
    Postów
    359
    Auto
    Fiat Uno 1,4 i.e.S/MCC Smart 0,6/FSO
    Rocznik
    1996/2001/1991
    Generalnie sonda lambda jako czujnik pomiarowy służy do badania zawartości tlenu pozostałego w opuszczających układ wydechowy (z katalizatatorem) spalinach nie tylko w silnikach spalinowych.
    Zdolność przetwarzania tlenu przez katalizator maleje wraz z jego starzeniem i coraz większa ilość tlenu pozostaje w spalinach za katalizatorem.
    Dlatego stosunek amplitudy (różnicy pomiędzy maksymalną a minimalną wartością przebiegu) sygnału 2 sondy zamontowanej za katalizatorem do sygnału 1 sondy zamontowanej przed katalizatorem został przyjęty jako miara sprawności katalizatora.
    Sama zaś wartość napięcia wytwarzanego przez sondę za katalizatorem ma drugorzędną rolę i zależy od tego jak zaprogramowano sterownik silnika który ocenia sprawność katalizatora.
    Ostatnio edytowane przez andrzejmc ; 16-03-2014 o 23:43

  16. #15
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Przecież z tego co wiem lambda nie podaje napięcia proporcjonalnego do ilości tlenu w spalinach tylko działa na zasadzie binarnej - bogata/uboga..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT


 
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. sonda lambda
    Napisany przez bigining na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 112
    Ostatni post: 13-01-2013, 09:53
  2. sonda lambda
    Napisany przez kamil00512 na forum Punto II
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 03-02-2012, 23:22
  3. sonda lambda
    Napisany przez asgerd na forum Uno
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 22-06-2011, 13:39
  4. sonda lambda
    Napisany przez Tomasuzu na forum Punto II
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 11-02-2011, 12:11
  5. Sonda Lambda
    Napisany przez Kamciu86 na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post: 24-10-2010, 14:07

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

okopcone mokre swiece lambda

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl