Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    23 czerwiec 2014
    Skąd
    Pszczyna
    Wiek
    37
    Postów
    191
    Auto
    Fiat Brava 80SX 16V
    Rocznik
    1999

    [Przewody i świece] Kilka pytań

    Witam!

    Otóż podobno nie ma głupich pytań, a czasem ponoć lepiej zawczasu zapytać niż zlecać mechanikowi rozwiercanie bloku silnika (tudzież wykrecanie reszty świecy z ułamanym stozkiem specjalnym, gwintowanym wkretakiem). Dlatego tez mam kilka pytań w kwestii wykrecania świec:

    - temat nr 1: jak rozumiem w przypadku mojego woza jest to klucz 16-ka. Wystarczy taki zwyczajny, tani przegubowy z marketu (choć widzę że ten przegub trochę mało precyzyjny może być), czy w tym przypadku precyzja tez ma znaczenie i lepiej użyć takiego sztywnego (coś jak rurka z końcówka 16-ka) lub jakiegoś bardziej markowego
    - świece siedzą dość mocno, co wtedy (siła razy precyzja, czy inaczej)?
    - czy gwint świecy można po wykreceniu czymś posmarowac (np. ŁT-43)?
    - na jednym z przewodów stwierdziłem brak gumowej "czapeczki" (uszczelki, zatyczki, czy jak się to tam zwie). To normalne, czy te gumowe korki powinny być na wszystkich przewodach?
    - czy brak owej gumowej zatyczki może objawiac się podczas wysokich mrozów problemem z zapalaniem (z racji tego, że poza osłony ów pierwszy od lewej, najdłuższy przewód jest nieosloniety i dostaje się tam wilgoć)?
    - jak rozumiem rozkrecamy na zimnym silniku?

    Świece chce wykręcić żeby sprawdzić stan elektrod. Prócz tego, co powyżej auto pali normalnie (miałem trochę problem z zapaleniem podczas wysokich mrozów, stąd pomysl sprawdzenia świec i przetarcia elektrod). W razie czego służę radą w kwestii regulacji dowolniej przerzutki rowerowej (ale to temat na PRIV). Na tym się znam, na samochodach o tyle o ile, dlatego proszę o radę w kwestiach dla innych być może jasnych i oczywistych.

    Pozdrawiam, M.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,222
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    yt-0817_819_klucz_swiec-1.jpg
    Ja mam taki klucz i uważam, że odkręcanie świec w tym silniku wszelkimi kluczami przegubowymi typu
    Klucz_do_swiec_samochodowych_16.jpg
    jest ryzykowne. Urwie się toto, zostanie na świecy i będzie problem. Mój klucz + dźwignia 3/8" odkręci każdą świecę
    Jest: Nuova Bravo 1.4 tjet '09
    Było: Brava 1.2 16V '00 LPG, Uno 1.4 '97 LPG, Uno 1.1 '94 LPG
    Nie pomagam na priv

  4. #3
    Master
    Dołączył
    05 listopad 2009
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    18
    Postów
    1,121
    Auto
    Fiat Marea Weekend 1.9JTD
    Rocznik
    1999
    Cytat Napisał miloszk Zobacz post
    czy gwint świecy można po wykreceniu czymś posmarowac (np. ŁT-43)?
    Panie, po co ten towot? Ja bym nic tam nie aplikował, zwłaszcza tego typu smaru stałego. Jeśli już musisz pryśnij jakimś WD-40 - wyprze wilgoć z gwintu i delikatnie przesmaruje.
    They see me trollin', they hatin'
    Marea Weekend 1.9 JTD CF2 oraz: Focus MK2 1.6TDCi, Thalia 1.4 i Nuova Bravo 1.4 T-Jet
    Nie pomagam przez PW

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    09 grudzień 2013
    Skąd
    Kraków
    Wiek
    29
    Postów
    592
    Auto
    Brava 1.6
    Rocznik
    2001
    - Jeśli dasz radę ręką odkręcic takim kluczem, to się nie urwie. Czasem jak świece są za mocno przykręcone, to fizycznie ich nie ruszysz, bo dźwignia za krótka i wtedy można się już zastanowić na ile bezpieczne jest zakładanie rurek na ten klucz. Ja na podobny zakładałe dwie 20cm i wytrzymał.
    - Generalnie tak. Jak klucz jest na świecy i nie chce się odkręcić, to mozna delikatnie postukać młotkiem. Ale z wyczuciem.
    - Nie
    - Nie wiem jak w tym silniku, ale logicznym wydawałoby się, że wszędzie powinno byc tak samo
    - Teoretycznie tak, ale w praktyce raczej mało prawdopodobne. Pracuje równo, nie ma problemu z wypadającymi zapłonami ?
    - Tak

    Jak masz świece na wierzchu, to warto wyregulowac odstęp elektrod, ważne, żeby wszędzie był taki sam i najlepiej taki jak zaleca producent (przy gazie może być trochę mniejszy). Teoretycznie, ponoć przy obecnej technologii, świec nie należy czyścić papierem ściernym, ani szczotką drucianą.

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    23 czerwiec 2014
    Skąd
    Pszczyna
    Wiek
    37
    Postów
    191
    Auto
    Fiat Brava 80SX 16V
    Rocznik
    1999
    Ile to się człowiek może dowiedzieć n.t. prostego odkrecania świec. Jeśli chodzi o WD-40 wolałem się upewnić, czy tego rodzaju preparaty nie mają wpływy na iskre (tudzież nie ma ryzyka, że dostaną się do silnika). O ile faktycznie zaaplikowanie WD-40 na pewno świetnie wpłynęłoby na konserwację i przesmarowanie elektrod, o tyle nie wiem jaki miałoby wpływ na olej, pracę tłoków i iskre, gdyby dostało się do silnika. Jeśli chodzi o klucz - jak rozumiem pezegubowy odpada. Przewód bez korka (gumowej zatyczki) uzupełnień (a być może wymienię przewody, choć w sumie obecnie łoża ową awarią podczas mrozów, kiedy nie mogłem zapalić raczej nie dzieje się nic niepokojącego). Postaram się zdobyć odpowiedni, sztywny klucz i jak rozumiem z przegubowym nawet nie będę ryzykował (a swoją drogą nie wiem po co takie badziewie sprzedają)

    Jeszcze raz dzięki za rady. Niby prosta robota, drobiazg, a faktycznie lepiej się zawczasu upewnić co i jak

    Wysyłane z mojego HTC Desire S za pomocą Tapatalk 2

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    12 styczeń 2016
    Skąd
    Zielona Góra
    Wiek
    28
    Postów
    64
    Auto
    Brava 1.2 16V
    Rocznik
    2000
    Wydaję mi się, że brakuje jeszcze jednego ważnego elementu jak klucz dynamometryczny do odpowiedniego dokręcenia świec zgodnie z momentem z katalogu.

  8. #7
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,222
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Cytat Napisał The_Gie Zobacz post
    Wydaję mi się, że brakuje jeszcze jednego ważnego elementu jak klucz dynamometryczny do odpowiedniego dokręcenia świec zgodnie z momentem z katalogu.
    Oczywiście można dokręcać świece takim kluczem, aczkolwiek nie uważam tego za koniecznie. To nie świece żarowe, że mogą się urwać przy wykręcaniu jak się za mocno dokręci.
    Takich kluczy przegubowych można używać w silnikach 8 zaworowych gdzie świece są na wierzchu i dostęp do nich może być utrudniony (np fiatowski 1.2 8V).
    Ostatnio edytowane przez markshall ; 14-01-2016 o 10:57
    Jest: Nuova Bravo 1.4 tjet '09
    Było: Brava 1.2 16V '00 LPG, Uno 1.4 '97 LPG, Uno 1.1 '94 LPG
    Nie pomagam na priv

  9. #8
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 maj 2014
    Skąd
    lubuskie
    Wiek
    34
    Postów
    641
    Auto
    brava 1.6 16v
    Rocznik
    1998
    a dlaczego na zimnym silniku wykręca się świece a nie na ciepłym ,jak podgrzane to lepiej nie odkręci się ?

  10. #9
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    12 styczeń 2016
    Skąd
    Zielona Góra
    Wiek
    28
    Postów
    64
    Auto
    Brava 1.2 16V
    Rocznik
    2000
    Wydaję mi się, że gdy materiał jest rozgrzany to ryzykuje się uszkodzeniem gwintu. Jeśli blok jest aluminiowy to zwoje gwintu w aluminiowym bloku powinny się poddać gwintowi z stalowej świecy. Ot takie przypuszczenie.
    A co do smarowania połączenia gwintowego świecy z blokiem to zamiast ŁT, użyj smaru miedziowego - wytrzymuje wysokie temperatury oraz przewodzi elektryczność, aczkolwiek jak dobrze dokręcisz to żadne smarowidło nie jest potrzebne.

  11. #10
    Klubowicz
    Dołączył
    06 sierpień 2015
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    27
    Postów
    122
    Auto
    Bravo 1.4 12v sw@p 1.6 16v
    Rocznik
    1998
    chodzi o rozszerzalność cieplną, metal pod wpływem temp rozszerza się i mógłbyś zostać z prezencikiem w postaci ukręconej świecy a wtedy głowica do zrzucenia i rozwiercanie

  12. #11
    Master
    Dołączył
    05 listopad 2009
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    18
    Postów
    1,121
    Auto
    Fiat Marea Weekend 1.9JTD
    Rocznik
    1999
    Cytat Napisał The_Gie Zobacz post
    użyj smaru miedziowego
    za takie porady powinna być praca w kamieniołomach. Poczytaj o reakcji miedzi z aluminium. Po co w ogóle jakieś szopki ze smarowaniem świecy zapłonowej?

    Cytat Napisał The_Gie Zobacz post
    Wydaję mi się, że gdy materiał jest rozgrzany to ryzykuje się uszkodzeniem gwintu.
    a jak chcesz wykręcić świecę przed pomiarem kompresji? Poczekasz, aż silnik ostygnie?
    They see me trollin', they hatin'
    Marea Weekend 1.9 JTD CF2 oraz: Focus MK2 1.6TDCi, Thalia 1.4 i Nuova Bravo 1.4 T-Jet
    Nie pomagam przez PW

  13. #12
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    12 styczeń 2016
    Skąd
    Zielona Góra
    Wiek
    28
    Postów
    64
    Auto
    Brava 1.2 16V
    Rocznik
    2000
    Cytat Napisał karwoj25 Zobacz post
    Poczytaj o reakcji miedzi z aluminium.
    Czy mógł bym prosić o wyjaśnienie w tym temacie ? Czy obawiasz się wżerów itd ? Ogólnie rzecz biorą sporo stopów aluminium zawiera miedź, a zwłaszcza stopy odlewnicze jak dobrze pamiętam.
    Zgodzę się, że nie powinno się smarować świec niczym.

    Co do wykręcania to ja zawsze wykręcam świece na zimnym, czy to w fiacie czy w innym aucie.


 

Podobne tematy

  1. Przewody NGK RC-FT601 oraz świece NGK BCPR5ES. Dobry wybór?
    Napisany przez THG na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 29-06-2014, 21:05
  2. Kilka pytań o JTD
    Napisany przez warrior na forum Rozmowy o technice
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post: 16-06-2014, 22:05
  3. 176.A8. Jakie świece przewody?
    Napisany przez tadeusz26 na forum Punto
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 05-01-2013, 10:02
  4. Brava 1.4 12V - nie pali na zimnym, marchewka i świece - przewody
    Napisany przez savi na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 38
    Ostatni post: 12-12-2012, 12:36
  5. Kilka usterek kilka pytań ???
    Napisany przez wwlbravo na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 16-04-2012, 11:03

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

http://www.iparts.pl