Witamy na Fiat Klub Polska
  • Szósty krok w stronę ... doskonałości? Nadchodzi EURO 6

    Od 1 września wszystkie samochody z silnikami wysokoprężnymi, które wchodzą do produkcji na terenie Unii Europejskiej, muszą spełniać wyśrubowaną normę Euro 6. Z początkiem 2015 roku obowiązek ten rozszerzy się ponadto na wszystkie auta wyposażone w diesle, które będą opuszczały linie produkcyjne.

    Tak samo, jak iskrowe

    Wprowadzenie w życie normy Euro 6 oznacza, iż silniki wysokoprężne nowych samochodów będą mogły emitować do atmosfery zaledwie 60 miligramów tlenków azotu na kilometr co oznacza, iż wartość ta została zmniejszona trzykrotnie, w porównaniu z dotychczas obowiązującą normą Euro 5. Po raz pierwszy zatem w historii diesli, wartość emitowanych tlenków azotu będzie taka sama, jak w przypadku silników benzynowych. Ponadto od momentu wprowadzenia normy Euro 1 w 1993 roku, praktycznie całkowitej redukcji uległa emisja najbardziej szkodliwych związków wchodzących w skład spalin. Mowa tu o tlenkach azotu i tzw. cząstkach stałych. W pierwszym przypadku obostrzenia postępujących po sobie norm Euro, spowodowały obniżenie ich o blisko 98 proc., w drugim zaś jeszcze więcej – bo o blisko 99 proc. Zdaniem fachowców wartości te będą już wkrótce oscylowały wokół zera, na skutek coraz większego upowszechniania się samochodów z silnikami elektrycznymi.

    Katalizator zasobnikowy lub mocznik

    Nowoczesna technologia pozwalająca na stopniowe ograniczanie emisji szkodliwych związków do atmosfery, nie może się obyć bez odpowiednio dostosowanego układu oczyszczania spalin. W samochodach osobowych funkcję tę pełni katalizator zasobnikowy Nox. Inaczej jest natomiast w przypadku cięższych pojazdów (o masie powyżej 1.700 kg). Zgodność z wartościami granicznymi norm Euro 5 i Euro 6, zapewnia katalizator SCR oraz dodatkowy środek redukcyjny. W większości przypadków jest to bezwonny roztwór mocznika, znany pod handlową nazwą AdBlue. Jego działanie polega na wchodzeniu w reakcję chemiczną ze składnikami spalin, której wynikiem jest wydzielanie się nieszkodliwego azotu i pary wodnej. Minus tego rozwiązania, stanowi konieczność okresowego uzupełniania zbiornika AdBlue.

    Jak to z (kolejnymi) normami było?

    Poniżej przedstawiamy wartości emisji szkodliwych związków spalin, m.in. tlenków węgla CO, węglowodorów HC, tlenków azotu NO2 oraz cząstek stałych, dopuszczanych przez poszczególne normy Euro (dane liczbowe w gramach na kilometr):

    Euro 1 – rok wprowadzenia 1993

    CO – 2,72, HC + NO2 – 0,97, cząstki stałe – 0,14

    Euro 2 – rok wprowadzenia 1997

    CO – 1,0, HC + NO2 – 0,9, cząstki stałe – 0,1

    Euro 3 – rok wprowadzenia 2001

    CO – 0,64, HC + NO2 – 0,56, cząstki stałe – 0,05

    Euro 4 – rok wprowadzenia 2006

    CO – 0,5, HC + NO2 – 0,3, cząstki stałe – 0,05

    Euro 5 – rok wprowadzenia 2011

    CO – 0,5, HC + NO2 – 0,23, cząstki stałe – 0,005

    Euro 6 – rok wprowadzenia 2015

    CO – 0,5, HC + NO2 – 0,17, cząstki stałe – 0,05
    Bogdan Leszczorz , zdjęcia: ng24.ie

    Czytaj więcej na: autocentrum.pl/technika/szosty-krok-w-strone-doskonalosci/
    Ten artykuł powstał na podstawie tematu: Szósty krok w stronę ... doskonałości? utworzonego przez ciril Zobacz oryginalny post
    wypowiedzi 2 wypowiedzi
    1. Avatar byrrt
      byrrt -
      Jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę..
    1. Avatar mrozek
      mrozek -
      Błędnie podane normy.
      Normy dla diesla: cząstki stałe to dla Euro 3 0,05, dla Euro 4 0,009 i dla Euro 5/6 0,005
      Reszta też średnio się zgadza...
      więcej tutaj: Europejski standard emisji spalin

      pzdr
Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl