Witamy na Fiat Klub Polska
  • Stare, a wyglądają jak nowe

    Od czasu powstania pierwszych konstrukcji pod koniec XIX wieku, design samochodowy przechodzi bardzo regularny rozwój i pojawiające się kolejno mody dyktują sposób projektowania aut przez większość producentów. W efekcie, dla większości osób zainteresowanych motoryzacją dość łatwym zadaniem jest wskazanie dekady, w jakiej powstał dany model, ale na szczęście co jakiś czas pojawiają się samochody, których design okazuje się ponadczasowy, przez co nawet po wielu latach od zakończenia ich produkcji wyglądają bardzo świeżo. Oto nasz subiektywny wybór modeli z różnych lat, które łączy jedna cecha: ich design jest tak udany, że po drobnych zmianach stylistycznych mogłyby być produkowane także dzisiaj.

    Fiat Barchetta (1995)
    Po wielkim sukcesie rynkowym Punto pierwszej generacji, w połowie lat dziewięćdziesiątych Fiat miał świetną passę, co przełożyło się na stworzenie bardzo ciekawych modeli niszowych w rodzaju Coupé oraz Barchetty. Szczególnie udany stylistycznie był drugi z nich: jego finezyjne linie łączyły nowoczesność z dawnymi tradycjami budowy niewielkich sportowych roadsterów.


    Citroen C4 (2004)
    Następca kompaktowej Xsary zadebiutował w 2004 roku i pod względem stylistycznym stanowił ogromny krok naprzód w stosunku do mocno zachowawczego poprzednika. Szczególnie udana była odmiana trzydrzwiowa określana przez producenta mianem coupé, która w unikalny sposób łączyła sobie nowoczesny i dynamiczny wygląd z identyczną przestrzenią dla pasażerów jak odmiana pięciodrzwiowa.


    Dodge Viper (1992)
    Niedawna prezentacja nowego Vipera, który teraz występuje pod marką SRT, zwróciła uwagę na jego protoplastę z 1992 roku, który w swoim czasie szokował nie tylko za sprawą swojego ogromnego silnika V10, ale także spektakularnych linii nadwozia. Rzut oka na zdjęcie tego ponad 20-letniego modelu wystarczy by stwierdzić, że przez cały ten czas niemal zupełnie się nie zestarzał.


    Jeep Grand Cherokee (1999)
    Samochody terenowe z reguły lepiej znoszą upływ czasu niż zwykłe osobówki, czego przykładami są tacy weterani jak Land Rover Defender, Mercedes Klasy G czy Toyota LandCruiser 70. Szczególnie dobrze z wiekiem radzi sobie Jeep Grand Cherokee drugiej generacji, którego lekko zaokrąglone linie wciąż wyglądają świeżo.


    Audi TT (1998)
    Niemieckie marki rzadko pozwalają sobie na ekstrawagancję w projektowaniu swoich produkcyjnych modeli, ale jednym z takich wyjątków od reguły jest Audi TT pierwszej generacji, które ukazując się na rynku w 1998 roku wywołało prawdziwą furorę swoimi odważnymi, a zarazem czystymi liniami karoserii – niektórzy dopatrywali się nawiązań do stylu Bauhausu.


    Mazda RX-7 (1992)
    Mazda jako jedyny liczący się producent przez lata pozostawała wierna rotacyjnym silnikom Wankla, a najsłynniejszym modelem wykorzystującym taką jednostkę napędową był sportowy RX-7, który doczekał się trzech generacji. Najbardziej udaną z nich jest ostatnia, z 1992 roku, która przez wielu uważana jest za jeden z najpiękniejszych japońskich samochodów sportowych w historii.


    Toyota RAV4 (1994)
    Toyotę RAV4 powszechnie uważa się za model, który zapoczątkował modę na SUV-y pozbawione większych ambicji terenowych, ale paradoksalnie jej twórcy niezbyt trafnie określili oczekiwania rynku. Początkowo przewidziano tylko nadwozie 3-drzwiowe, a auto miało mieć charakter rekreacyjny, ale wkrótce okazało się, że nabywcy RAV4 chcą alternatywy dla zwykłych aut oczekują wysokich walorów praktycznych.


    TVR Cerbera (1996)
    Nieistniejąca już marka TVR na początku lat dziewięćdziesiątych obrała indywidualny kierunek stylistyczny łączący tradycyjny design brytyjskich samochodów sportowych sprzed lat z ekstremalnie ekscentrycznymi rozwiązaniami stylistycznymi. Z wielu modeli, jakie od tego czasu wyjechały na ulicę, chyba najlepiej próbę czasu przetrwało czterosobowe coupé o nazwie Cerbera.


    Renault Sport Spider (1996)
    Na początku lat dziewięćdziesiątych Renault postanowiło stworzyć prawdziwie sportowy model, który miał pomóc zdyskontować ówczesne sukcesy marki w Formule 1. W 1996 roku powstał dwumiejscowy roadster o radykalnej konstrukcji – centralnie umieszczony 1590-konny silnik napędzał tylne koła, a aluminiowa konstrukcja nadwozia była pokryta panelami kompozytowymi. Auto nie miało żadnego, nawet prowizorycznego dachu.


    Peugeot 205 GTi 1.9 (1984)
    Peugeot 205, który zadebiutował w 1983 roku, jest uważany za model, który uratował przed upadkiem przeżywającą wówczas ogromne problemy francuską markę. Na ogromny sukces rynkowy 205 w dużym stopniu miała wpływ bardzo udana stylistyka, która swą szczytową formę osiągnęła w wersji GTi 1.9 z 1984 roku. Patrząc na zdjęcie tego modelu trudno uwierzyć, że ma on już niemal 30 lat.


    McLaren F1 (1992)
    W przypadku tak ekstremalnych modeli jak McLaren F1, który przez kilkanaście lat z nosił tytuł najszybszego seryjnego samochodu na świecie, forma karoserii wynika z funkcji, jakie ma spełniać. Jednak zaprojektowane przez Gordona Murraya nadwozie F1 otrzymało ponadczasowy design, a samochód sprawia wrażenie niezwykle zwartego i lekkiego.


    Źródło: Onet.pl
    wypowiedzi 2 wypowiedzi
    1. Avatar seth
      seth -
      Trzy z nich podobają mi się najbardziej:
      TVR
      Renault
      I oczywiście McLaren
      Piękne auta.
    1. Avatar dlugi134
      dlugi134 -
      Stare linie podobały mi się bardziej.
http://www.iparts.pl