Witamy na Fiat Klub Polska
  • Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

    W najbliższych latach Fiat zamierza całkowicie zmienić swoją strategię. Wszystko dzięki udanemu zakupowi Chryslera.

    Niedawno informowaliśmy, że Fiatowi udało się dojść do porozumienia w sprawie pozyskania pozostałych 41,5 proc. udziałów w Chryslerze. Fiat zainwestował w amerykański koncern w 2009 roku, gdy ten ostatni przeżywał kłopoty związane z gwałtownym załamaniem sprzedaży w USA. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę - obecnie rynek amerykański wyszedł z dołka, a Chrysler notuje rekordową sprzedaż.


    Wykupienie pozostałych akcji Chryslera sprawi, że grupa Fiat-Chrysler będzie siódmym największym producentem samochodów na świecie. Cała transakcja ma zostać sfinalizowana najdalej do 20 stycznia.

    Dzięki Chryslerowi Fiat zapewnił sobie przetrwanie. Gdy kryzys uderzył w Europę Włosi wstrzymali inwestycję w nowe modele, przez co zanotowali dramatyczny spadek sprzedaży. W samej tylko Polsce w zeszłym roku wyniósł on ponad 25 procent, a Fiat, który kilka lat temu był nawet liderem zestawień sprzedaży dziś z trudem łapie się do czołowej "piętnastki". Mimo tego, dzięki zyskom przynoszonym przez Chryslera, Włosi nie martwią się o przetrwanie.

    Jaka jednak przyszłość czeka Fiata, a także Alfę Romeo i Lancię? Co nieco ze swoich planów zdradził szef grupy Fiata w wywiadzie udzielonym włoskiemu dziennikowi La Repubblica.

    Fiat bardziej premium. I mniej modeli
    Przede wszystkim Włosi nie zamierzają odbudowywać pozycji Fiata jako producenta samochodów popularnych, obecnego we wszystkich możliwych segmentach. Sukces modelu 500 sprawił, że w przyszłości Fiat ograniczy się do zaledwie dwóch(!) lini modelowych: pierwsza z nich oparta będzie na Pandzie, a druga - na modelu 500. Przy czym samochody mają być nieco bardziej "premium", a więc właśnie takie, jak Fiat 500 - to nie niska cena ma decydować o tym, że ludzie będą kupować te samochody.

    To oznacza wycofanie się z segmentu wyższego (produkcja Cromy została już zakończona, następcy nie będzie), a nawet kompaktowego (koniec Bravo!). Nie wiadomo czy utrzymana zostanie nazwa Punto, czy też zastąpi ją pojazd z liczbą 500 w nazwie. To prawdziwa rewolucja.

    Przesądzony los Lancii
    Na Lancię wydano wyrok. Nowa strategia przewiduje zdegradowanie Lancii do poziomu marki obecnej tylko na rynku włoskim, która będzie sprzedawała tylko jeden model - Ypsilon. Już od wielu lat mówiło się, że ostatnią szansą dla Lancii jest Delta. Ten całkiem udany model sprzedawał się jednak przeciętnie. Już dzisiaj 8 na 10 sprzedanych Lancii trafia na rynek włoski, w dodatku aż 3/4 wszystkich sprzedanych samochodów to Ypsilon.

    Ofensywa Alfa Romeo
    Marchionne powiedział, że nowym filarem sprzedaży ma być Alfa Romeo. Obecnie już trwają intensywne i utrzymane w tajemnicy prace nad nowymi modelami. Szczegółów brak, ale wiadomo, że samochody Alfa Romeo nie będą napędzane tymi samymi silnikami, które znajdziemy w modelach Fiata.
    Szef Fiata przyznał przy tym, że marka zachowa swoje włoskie DNA, a więc i wykorzystanie technologii amerykańskiej (Chryslera) będzie mocno ograniczone. Alfy będą sprzedawane na całym świecie, ale produkowane - we Włoszech. Alfa Romeo ma być jak Jeep, którego auta można kupić wszędzie, ale wszyscy wiedzą, że to amerykańska marka i amerykańskie pojazdy.

    Dzięki nowym modelem Alfy Romeo Fiat Europie powinien zacząć zarabiać już w latach 2015-2016.

    Zmiana nazwy i siedziby
    To nie koniec nowości. Po sfinalizowaniu fuzji z Chryslerem grupa Fiata zmieni nazwę. Niewykluczone, a wręcz bardzo prawdopodobne jest również przeniesienie siedziby z Włoch do USA. Fiat zniknie również z włoskiej giełdy, akcje mają być notowane w USA. - Pójdziemy tam, gdzie są pieniądze. Największy potencjał ma rynek amerykański, ale ostateczne decyzje zostaną podjęte przez zarząd - powiedział Marchionne.

    Szczegóły nowej strategii Fiata zostaną ogłoszone w kwietniu. Tak czy inaczej, włoski koncern czeka prawdziwa rewolucja. Czy przyniesie efekty? Czy Włochom uda się przywrócić świetność Alfie Romeo, a więc coś, co nie udało się od momenty przejęcia marki w 1986 roku? Czas pokaże...

    Źródło: chceauto.pl
    wypowiedzi 23 wypowiedzi
    1. Avatar miszko
      miszko -
      Pełną treść artykułu możesz zobaczyć w http://fiatklubpolska.pl/content.php...-koniec-Lancii
    1. Avatar Alan
      Alan -
      Jakoś to na mnie wrażenia nie robi
    1. Avatar lukq
      lukq -
      Pisałem już gdzie indziej komentarz, w mojej ocenie idiotyczne posunięcie. !
    1. Avatar ciril
      ciril -
      Czyli jeśli będę potrzebował taniego autka to o fiacie mogę zapomnieć?
    1. Avatar miszko
      miszko -
      Zobaczymy co ogłoszą w kwietniu. Mam nadzieję, że aż w tak daleko idące plany nie pójdą.
    1. Avatar kamilo62
      kamilo62 -
      paranoja..Ameryki sie zachcialo..ale zawsze bedziemy wlochami...Oni wogole mysla?
    1. Avatar byrrt
      byrrt -
      Od dawna wiadomo że koncern fiat wygasa..
    1. Avatar miszko
      miszko -
      Czy od dawna? O jak odległym czasie mówisz?
    1. Avatar byrrt
      byrrt -
      No fakt może nie są to dziesiątki lat, ale 500tk wałkują jiż długo, kombi nie mają od czasu stilo, n bravo chcieli dawno zlikwodować itp..
    1. Avatar kamilo62
      kamilo62 -
      jest combi - W stylu trekking..jak to sie nazywa dziwactwo co ma naped 4x4....Chcial nie chcial...jak tak ma sie skonczyl to przechodze nastepnym razem na audi...Fiat sam sobie strzela w stope - brak wspomagania starszym modelom..
    1. Avatar boch
      boch -
      to że Lancia odejdzie powoli w niepamięć jakoś mnie specjalnie nie dziwi. wg mnie, to auto niczego ciekawego nie oferuje. taki dziwny twór, niewiadomo dla kogo, podtrzymywany chyba jedynie z sentymentu. co do planów związanych z ekspansją AR... skoro Fiat ma się skupić na modelu 500, to chyba nie nic dziwnego, że koncern będzie potrzebował czegoś o wyrazistym, sportowym wizerunku. Alfa Romeo nadaje się do tego idealnie. jedyne ryzyko jest takie, że auta z logo AR mogą być droższe. no ale na politykę cenową przyjedzie jeszcze pora jestem ogromnie ciekaw tych nowych projektów Alfy...
    1. Avatar miszko
      miszko -
      Tylko czy stary porządek nie był dobry? Fiat miał być pakowany, użyteczny, było dużo wersji (sedan, hatchback, kombi) miał też modele o zacięciu sportowym (jak wersje 3D, czy HGT czy Abarth). Alfa Romeo była sportowa, a Lancia luksusowa. A teraz chcą Lancię utopić, Alfę wypromować, a Fiata ograniczyć do kilku modeli. Mam nadzieję, że im się to odwidzi. 500tką w wielu odsłonach raczej nie wskoczą na pierwsze miejsca rankingów sprzedaży.
    1. Avatar gofer
      gofer -
      trochę kopią pod sobą dołek, np. ja chciałem za kilka lat kupić Cromę 2.4jtd, a teraz nie będę chciał marki, nie mówię już o modelu, której już nie będzie. Jakoś dziwne odczucie, np, co później z częściami
    1. Avatar ciril
      ciril -
      Cytat Napisał kamilo62 Zobacz post
      jest combi - W stylu trekking..jak to sie nazywa dziwactwo co ma naped 4x4...
      O czym mówisz? Sedici to nie kombi. A 500l (trekking ani living) nie mają napędu 4x4.
      Freemont tak?
    1. Avatar andrzejmc
      andrzejmc -
      A ja czekam na Nowe Uno i doczekać się nie mogę
      Chyba wyemigruję tutaj:Portal FIAT
    1. Avatar kamilo62
      kamilo62 -
      ciril wlasnie chodzilo mi o te sedici czy jakos tak....co go 4x4 wypromowali swego czasu takie wielkie cos nie wiadomo co....Ogolnie jesli mysla ze maluchem zwojuja swiat to moim zdaniem jest glupota - Takie mini od bmw w 20 wersjach....ooo ekstra...Combi w H.....Clarkson kiedys cos powiedzial o AR - piekne badziewie ktore po wyjezdzie z salonu traci odrazu 25% wartosci - niewiem jak fiat ma to poprawic..
    1. Avatar ata
      ata -
      Cytat Napisał kamilo62 Zobacz post
      jest combi - W stylu trekking..jak to sie nazywa dziwactwo co ma naped 4x4...
      Sedici (aka Suzuki SX4) - to nie jest kombi, to jest nie wiadomo co i nie wiadomo dla kogo. Małe, silniczek taki sobie, bagażnik ... ma bagażnik! (mały), a do jazdy w terenie nadaje się jak świnia pod siodło. Jeździłem Suzuki (jeden znajomy myśliwy sobie kupił, naiwnie myśląc że to auto terenowe), nie chcę tego czegoś nawet za pół ceny.
      Zresztą tego samochodu praktycznie już nie ma, zastąpi go 500L (wersja AWD, prawdopodobnie jeszcze w tym roku).

      Fiat wygasza produkcję wszystkiego co sprzedaje w cenach poniżej 100 000 PLN, sprawdźcie co mają w planach na ten rok i w bieżącej ofercie. Czyli praktycznie nie będą mieli towaru do sprzedawania w europie. Wyższe segmenty rynku są nasycone przez bardziej "prestiżowe" modle innych firm, a Fiat nie słynie z jakości i niezawodności.
    1. Avatar boch
      boch -
      Cytat Napisał ata Zobacz post
      Sedici (aka Suzuki SX4) - to nie jest kombi, to jest nie wiadomo co i nie wiadomo dla kogo.
      to jest SUV.
    1. Avatar miszko
      miszko -
      Cytat Napisał ata Zobacz post
      Czyli praktycznie nie będą mieli towaru do sprzedawania w europie. Wyższe segmenty rynku są nasycone przez bardziej "prestiżowe" modle innych firm, a Fiat nie słynie z jakości i niezawodności.
      Miejmy nadzieję, że im coś się jeszcze się przestawi w głowach i wrócą do produkcji aut za rozsądną cenę.
    1. Avatar ata
      ata -
      Cytat Napisał boch Zobacz post
      to jest SUV.
      Jak już, to mini-SUV. Z akcentem na "mini".

      Cytat Napisał miszko Zobacz post
      Miejmy nadzieję, że im coś się jeszcze się przestawi w głowach i wrócą do produkcji aut za rozsądną cenę.
      Możliwe, ale mało prawdopodobne. Oni idą w rynek amerykański, a tam małe/tanie auta to nisza rynkowa. W Europie na ich miejsce wejdą Chińczycy, a jak Chińczycy zaczną sprzedawać swoje podróbki samochodów to Fiat nie wykosi ich ani ceną (bo zaczną sprzedawać po kosztach, byle zachować pozycję na rynku) ani "marką" ponieważ Fiat de facto nie ma "dobrej marki" poza Włochami i Polską (gdzie czynniki inne niż ekonomiczne i techniczne mogą mieć znaczenia dla poziomu sprzedaży).