Witamy na Fiat Klub Polska
  • Gama silnikowa dla nowego Fiata Freemont

    Fiat Freemont oferowany będzie początkowo z napędem na koła przednie oraz dwoma 16-zaworowymi silnikami wysokoprężnymi 2.0 MultiJet II o mocy 140 lub 170 KM, które zaprojektowane zostały pod kątem osiągów, kultury pracy oraz niskiego zapotrzebowania na paliwo.


    Już wkrótce Fiat Freemont oferowany będzie w wersji napędu na cztery koła (AWD) z silnikiem 2.0 MultiJet II o mocy 170 KM lub benzynowym V-6 o mocy 276 KM (oba w parze z sześciostopniową przekładnią automatyczną). Z wyjątkiem 3,6-litrowego silnika benzynowego Pentastar z rodziny Chrysler Group, pozostałe zespoły napędowe produkowane są przez Fiat Powertrain.

    Silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet II posiada turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek kierownic spalin oraz nową pompę oleju o zmiennej wydajności, a w jego konstrukcji zastosowano najnowocześniejszą technologię MultiJet drugiej generacji. Silniki MultiJet II są „eco-frendly" a ich oszczędne zużycie paliwa i osiągi nie znajdują sobie równych. Główne zmiany konstrukcyjne w porównaniu z pierwszą generacją silników MultiJet obejmują zastosowanie 'szybszych' wtryskiwaczy, zdolnych do wielokrotnego podawania paliwa w krótkich odstępach czasu. Pozwala to modulować wtrysk główny w postaci kilku oddzielnych faz i przewidywać kolejne. Specjalnie zestrojone zawory elektromagnetyczne umożliwiają wykonanie nawet 8 wtrysków paliwa podczas jednego cyklu pracy, zapewniając wyższą sprawność, elastyczność i precyzję w rożnych fazach działania. Efektem uproszczenia konstrukcji i ograniczenia liczby komponentów o 40 procent jest wzrost niezawodności systemu oraz ograniczenie kosztów wytwarzania.


    Nowe typy wtryskiwaczy dają możliwość dalszej optymalizacji procesów spalania paliwa, czego przykładem jest możliwość kontroli profilu czasowego dwóch kolejnych wtrysków głównych (Injection Rate Shaping) a więc stałej modulacji zasilania. Jest to skuteczny sposób na znaczne wyciszenie hałasu pracy silnika i obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Dzisiejsze silniki MultiJet drugiej generacji spełniają całkowicie wymogi normy Euro V i stanowią kolejny, ważny krok w kierunku spełnienia wymagań przyszłych, zaostrzonych norm emisji spalin.

    Silniki 2.0 MultiJet II współpracują z nowoczesną, sześciostopniową przekładnią manualną i zajmują wiodące miejsce w swej klasie pod względem uzyskiwanych osiągów oraz dynamiki pracy. Maksymalny moment obrotowy 350 Nm osiągany jest już od 1750 obr/min i zachowuje tą wartość aż do 2500 obr/min w wersji 170 KM oraz do 2000 obr/min w wersji 140-konnej. Podczas normalnej eksploatacji (w zakresie do 3000 obr/min) moment obrotowy nie spada poniżej 300 Nm, a więc pozwala unikać częstej redukcji przełożeń, podnosząc przyjemność prowadzenia.


    Jak zapewnia włoski koncern, dzięki elastyczności obu jednostek napędowych Freemont jest samochodem dynamicznym i bezpiecznym: w wersji silnikowej 170 KM przyspieszenie 0-100 km/h trwa 11 sekund a prędkość maksymalna wynosi 195 km/h; w wersji 140-konnej jest to odpowiednio 12,3 sekundy oraz 180 km/h. Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) oraz poziom emisji CO2 do atmosfery dla obu wersji pojazdu wynosi odpowiednio - 6,4 l/100 km oraz 169 g/km.

    Za zgodność z wymogami normy Euro V odpowiedzialny jest zamknięty filtr cząstek stałych (CCDPF) oraz zaawansowany system recyrkulacji spalin EGR o konstrukcji kompaktowej (EGR Module).

    Źródło: Samar
    wypowiedzi 3 wypowiedzi
    1. Avatar seth
      seth -
      zapowiada się ciekawie. ale w spalanie nie wierze. chyba zaniżone
    1. Avatar tomasz_
      tomasz_ -
      hmm technologia idzie naprzód, czytając o tej pompie paliwa takie spalanie może być możliwe.. chociaż zawsze jest zaniżane
    1. Avatar seth
      seth -
      Cytat Napisał tomasz_ Zobacz post
      czytając o tej pompie paliwa takie spalanie może być możliwe.. chociaż zawsze jest zaniżane
      o to właśnie chodzi.
      ciekawi mnie jak te nowinki będą sie sprawdzały