Witamy na Fiat Klub Polska
  • Fiat Freemont na LPG w Tour de Pologne

    Fiat testuje kolejny model, który być może już niedługo rozszerzy gamę pojazdów włoskiej marki zasilanych gazem płynnym. Fiat Freemont z silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,6 l zasilanym LPG, bo nim mowa, jechał w obsłudze wyścigu Tour de Pologne.
    Widlasta szóstka jest jedyną benzynową jednostką napędową Freemonta i reprezentuje chryslerowską rodzinę silników Pentastar (pamiętajmy, że Fiat Freemont to Dodge Journey). Inne silniki stosowane w Freemoncie są produktami Fiat PowerTrain.


    Silniki Pentastar są widlastymi 6-cylindrowymi jednostkami napędowymi z dwoma wałkami rozrządu na każdej z głowic, które napędzają w sumie 24 zawory. Zastosowany w Freemoncie silnik, którego pojemność skokowa wynosi 3604 cm3, osiąga moc 206 kW (280 KM) przy 6350 obr./min oraz maksymalną wartość momentu obrotowego 342 Nm przy 4350 obr./min.

    Sterownik i listwy wtryskowe
    Adaptacji tego potężnego silnika na zasilanie gazowe dokonano z wykorzystaniem podzespołów firmy Tartarini. Zastosowano sterownik elektroniczny Evo01 dedykowany do silników 5-, 6- i 8- cylindrowych współpracujący z układem OBD silnika. Wykorzystując sygnały wtryskiwaczy benzynowych uruchamia on w odpowiednim momencie i na odpowiedni czas dwie potrójne listwy wtryskowe Tartarini Evo08G, a kontrolowanie w czasie rzeczywistym korekt OBD pozwala na bardzo precyzyjny dobór czasów wtrysku gazu tak, aby silnik pracował tak jak przy zasilaniu benzyną.

    Reduktor-parownik
    Gaz odparowuje w dwustopniowym reduktorze Tartarini RP05/G, którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 350 KM. Na drodze z reduktora do listew wtryskowych znajduje się filtr fazy gazowej FGM03, także produkcji firmy Tartarini.

    Zbiornik gazu
    Cała instalacja jest zasilana ze zbiornika zamontowanego pod samochodem, w miejscu gdzie znajduje się dostępne za dopłatą (350 zł) koło zapasowe (standardowo samochód ma zestaw do naprawy ogumienia). Zastosowano toroidalny zbiornik LPG (średnica 600 mm, wysokość 190 mm) o pojemności geometrycznej w zależności od zastosowanej wersji 39 lub 44 l.

    Podsumowanie
    Liczymy, że samochód pomyślnie przejdzie fazę testów i niebawem pojawi się w ofercie salonów Fiat, a w następnej edycji Tour de Pologne nagrodą dla zwycięzcy będzie już wersja LPG. Biorąc pod uwagę to, że średnie zużycie paliwa benzynowego Freemonta podawane przez producenta wynosi 11,3 l/100 km, a zużycie w mieście blisko 16 l/100 km zastosowanie alternatywnego układu zasilania gazem jest jak najbardziej wskazane.



    Źródło: onet.pl
    wypowiedzi 2 wypowiedzi
    1. Avatar ata
      ata -
      Za mały zbiornik LPG. Co to jest 40 l przy tym zużyciu paliwa? Zbiornik na benzynę ma 77 (78) litrów, i to jest rozsądna pojemność.

      Pamiętam jak kolega jeździł Chevroletem Camaro w Berlinie (auto z 1975 albo 76, ale piękne ... robiło wrażenie!). Ile pali sześcio(ośmio? skleroza) litrowy silnik V8 nie muszę pisać ... na wielu stacjach benzynowych witali go ukłonem w pas i "Herzlich Wilkommen!!" ... często, prawie codziennie.
      (taka praca, jeździliśmy bez przerwy - jako serwis - z jednego końca miasta na drugi, a Berlin już wtedy był DUŻY)
      No więc Camaro też ma stosunkowo mały zbiornik paliwa, jakieś 60 literków

      Fiatem Freemont nie jeździłem, miałem okazję przejechać się Dodge Journey (ten sam silnik). Jeśli niczego nie spaskudzili, to autko jest bardzo fajne.
      Z zewnątrz ... bo ja wiem, widziałem ładniejsze. Ale wystarczy wsiąść do środka i przejechać się po drodze gorszej niż "autostrada" żeby zmienić zdanie. Jest wygodnie, jak w prawdziwych amerykańskich samochodach. No wiecie, takich co to foteliki mięciutkie i wszystko na swoim miejscu a do tego milion schowków "na wszystko". Jedzie też jak "amerykaniec", nawet na dość wyboistej bocznej drodze zawieszenie pracował bardzo kulturalnie i w środku praktycznie nie czuło się "jakości" drogi. Zawieszenie jest stosunkowo sztywne, ale nie "twarde" - w terenówce czegoś takiego nie lubię, ale Freemont/Journey samochodem terenowym nie jest (niezależnie od tego co pisze producent - sprawdzałem). A co to jest? Duży SUV, albo kombi - co kto woli. Prześwit jest na tyle duży, że nie trzeba się przejmować każdym kamieniem na drodze. Bagażnik pojemny, i w sumie dobrze że go nie zlikwidowali instalując zbiornik gazu (bo taki "porządny" 60-70 l zajmie połowę bagażnika).
      Prowadzi się dobrze, ale ze względu na dużą masę pojazdu i wysoko położony środek ciężkości szaleństwa na drodze a szczególnie powtarzanie testu łosia nie są zalecane ... zresztą przesadnie dynamiczny nie jest, po tym silniku spodziewałem się więcej. Nie jest "mułowaty", po prostu to nie Viper
      Wygodny, pojemny rodzinny samochód którym można pojechać "wszędzie" (... prawie) - moim zdaniem.
    1. Avatar miszko
      miszko -
      Fiata Freemont mieliśmy na zlocie, ale z motorem 2.0 Mjet. Fajne autko, idealny do większych wypadów poza miasto.
      Co do zbiornika, fakt, mały. W Lucynie mam taki A przy tym motorze, to szybko będzie trzeba odwiedzać stację.