Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    04 listopad 2011
    Skąd
    Mielec/Ostrowiec Św./Kielce
    Wiek
    35
    Postów
    285
    Auto
    Bravo 1,9JTD GT

    [all] Dobór oleju-normy

    Witam znalazłem bardzo ciekawą stronę z zestawieniem norm oleji, wystarczy wklikać normy jakie spełnia dany olej i sporo można sie o nim dowiedzieć i zweryfikować krążące mądrości. Poza tym aż sam sie zdziwilem że tak naprawdę norma CF nie zapewnia prawie niczego ;/

    LINK

    OPIS PARAMETRÓW
    (pochodzi ze strony mondeoklubpolska.pl od użytkownika pluttek)

    Soot thickening - Rozdrobnienie sadzy
    Niepełne spalanie paliwa może doprowadzić do powstania małych, cząstek węglowych - powszechnie znanych jako sadza. Tworzenie sadzy jest znacznie częstsze w silnikach diesla niż w benzynie ze względu na różnice w paliwie i sposobie spalania. Jeśli cząsteczki sadzy nie są rozpraszane/zatrzymywane/utrzymywane przez olej, to łatwo agregują do postaci większych cząstek, które zwiększają lepkość oleju. W skrajnych przypadkach może dojść do zablokowania przez sadzę kanałów i filtrów, a na pewno do zmniejszenia obiegu oleju w silniku. Wysoka zawartość dyspersantów w oleju zapobiega agregacji cząsteczek sadzy.
    Wear - Zużycie
    Jedną z najważniejszych funkcji oleju jest smarowanie silnika w celu zmniejszenia jego zużycia. Jeżeli dojdzie do przerwania filmu olejowego i styku części metalowych następuje ich tarcie. Tarcie doprowadza do zwiększenia oporów silnika i zmniejszenia jego wydajności, aż do momentu całkowitego zatarcia. Zużycie może wystąpić w dowolnym miejscu silnika, gdzie są ruchome części. Zużycie jest głównie kontrolowane przez dialkiloditiofosforany cynku (ZDPs).
    Sludge - Osad
    Zjawisko jest nierozerwalnie związane jest z Soot thickening - Rozdrobnieniem sadzy. Sadza „niezatrzymana” w oleju w postaci rozproszonej zawiesiny tworzy osad/nagar w silniku. Osad może blokować filtry oleju i małe kanały w silniku, co prowadzi do zmniejszenia przepływu oleju w silniku.
    Piston deposits
    Podczas pracy silnika w komorze spalania spaliny osiągają setki stopni Celsjusza, a dodatkowo są one wysoko toksyczne i reagują z olejem zmieniając jego właściwości. Oddziaływuje to negatywnie na olej pomiędzy pierścieniami tłokowymi. Jeśli zjawisko nie jest kontrolowane, osady te mogą rozszczelnić silnik i wtedy gorące gazy spalinowe są przedmuchiwane do skrzyni korbowej. Zjawisku zapobiega się wprowadzając do oleju detergenty.
    Oxidative Thickening – utlenianie oleju
    Podczas pracy olej w silniku jest narażony na wysokie temperatury i agresywne składniki spalania, które utleniają olej. Olej musi wykazywać odporność na utlenianie. Jeśli nie, jego lepkość wzrasta. W pewnym momencie, olej staje się zbyt gęsty by być efektywnie pompowany w obiegu silnika. Może to doprowadzić do uszkodzenia silnika. Utlenianie jest przede wszystkim kontrolowane przez antyoksydanty.
    Fuel Economy
    Oleje o wyższej lepkości powinny zapewnić lepszą ochronę silnika, ale mogą również przyczynić się tworzenia grubego filmu olejowego w silniku. Paradoksalnie prowadzi to do zwiększenia oporów i większego zużycia paliwa. Oleje o niższej lepkości, z drugiej strony, tworzą cieńszy film olejowy polepszając ekonomię zużycia paliwa, ale może prowadzić do łatwiejszego przerwania filmu olejowego. Modyfikatory tarcia są często używane do zbilansowania zużycia paliwa przez tworzenie "śliskich" filmów olejowych.
    Aftertreatment compatibility
    Zgodnoć z układem dopalania spalin (DPF, FAP) - Aby spełnić wymagania dotyczące emisji spalin, w związku z zastosowaniem DPF (FAP), oleje muszą mieć zmieniony skład dodatków smarnych. Część filmu olejowego z cylindra, spala się częściowo w komorze spalania. Niedopalona część składników oleju dociera do układów DPF, zmniejszając ich skuteczność - zapychając układ. Ogranicza się więc stosowanie składników, takich jak: siarka i fosfor, czy innej "chemii", które mogą prowadzić do wysokiej zawartości popiołu siarczanowego.

    Jak sie nie spodoba to proszę o zamknięcie :->



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    15 styczeń 2012
    Skąd
    Brzeszcze City
    Wiek
    35
    Postów
    406
    Auto
    VW Passat 2.8 V6 Syncro ,Fiat Punto 1.1
    Czemu miało by sie nie podobać? bardzo ciekawy post moim zdaniem.

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    06 wrzesień 2010
    Skąd
    Racibórz
    Postów
    123
    Auto
    Brava SX 1.2 16V
    Właśnie się zastanawiałem nad wyborem oleju 10w40. Porównałem specyfikacje Mobila, Valvoline MaxLife, Valvoline Durablend. I najlepiej wypadł ten ostatni

  5. #4
    Klubowicz
    Dołączył
    04 listopad 2011
    Skąd
    Mielec/Ostrowiec Św./Kielce
    Wiek
    35
    Postów
    285
    Auto
    Bravo 1,9JTD GT
    ja szukam oleju na spokojnie bo został mi jeszcze 1000km i jestem za granicą i prawie zdecydowałem sie na petronas synthium 3000 do mojego JTD z racji że oleju nie ubywa mi prawie wogóle nawet w autoświecie opisano zmiane oleju na lepszy jako mit motoryzacyjny.
    Wiem że cuda po zalaniu tym olejem się nie staną ale myśle o mrozach takie jakie nawiedziły nas tej zimy przy-30 i oleju 10w-15w turbina chodzi prawie na sucho ;/

    Z 10w40 przyjzyj sie jeszcze totalowi 7000 tylko nie energy , petronas synthium 1000
    Ostatnio ponoć nowa fala podróbek motula i valvo na allegro dlatego lepiej uważać
    chociaż co do valvo to na stronie Certyfikowani Partnerzy Valvoline Oleje Smary MaxLife DuraBlend SynPower Tectyl można znaleźć certyfikowanych dystrybutorów

    I taka ciekawostka jak wiadomo fiat zaleca stosowanie oleju SELENIA która do tanich nie należy, ale jest to produkt na bazie petronasu który jest połowe tańszy i spełnia tak naprawdę więcej norm
    Ostatnio edytowane przez jacjacek ; 22-04-2012 o 13:21

  6. #5
    Administrator
    Dołączył
    28 sierpień 2009
    Skąd
    Gdynia
    Postów
    11,530
    Auto
    Croma FL Emotion
    Rocznik
    08.2008
    Podwieszam bo ciekawy temat, który może rozjaśnij wiele. Przeniosłem tez do odpowiedniego działu.

    Przed założeniem nowego tematu zapoznaj się z :
    Regulamin | Szukaj | Skargi |
    Kontakt| Zanim stworzysz nowy temat

    Jest:
    -rower
    -Fiat Croma 1.9 FL Emotion - Czarna FURIA
    -Volvo V50 2.0

    Było:
    -Brava 1.4 S 75 KM
    -Marea 1.9 JTD na FKP|
    -FF 1.8 TDCi

  7. #6
    Klubowicz wykluczony
    Dołączył
    03 czerwiec 2015
    Skąd
    Gdynia
    Postów
    7
    Auto
    fiat freemont
    Rocznik
    02.2014
    Cytat Napisał seba_999 Zobacz post
    Właśnie się zastanawiałem nad wyborem oleju 10w40. Porównałem specyfikacje Mobila, Valvoline MaxLife, Valvoline Durablend. I najlepiej wypadł ten ostatni
    Każdy olej byle nie Castrol. Może być Shell, Mobil, Motul...

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    29 styczeń 2016
    Skąd
    Radom
    Wiek
    36
    Postów
    51
    Auto
    Bravo 1.9 MultiJet 116 km
    Rocznik
    2008
    Panowie,jaki olej do Fiat Bravo 1.9 120 km. z filtrem dpf. Czy mogę przejść z 5W40 Castrol na 5W30 np.Selenia lub Valvoline. Zastanawiam się czy dobrym wyborem na lato będzie olej 5W30 dlatego , że u nas lato jest bardzo gorące,auto dużo użytkowane w mieście.
    Ostatnio edytowane przez kamilZ ; 05-03-2016 o 20:28

  9. #8
    Master
    Dołączył
    11 styczeń 2017
    Skąd
    Philippines
    Postów
    1,814
    Auto
    byС– 500X MULTIAIR (chip 175 KM)
    Rocznik
    2016
    Mając DPF w aucie z multijetem stosować musiałem olej klasy C3 tutaj chyba jest podstawa dobrania oleju do DPF. Sam chciałem stosować 5W40 ,ale jako ,że miałem auto praktycznie nowe,to stosowałem W30 z zamiarem przejścia na W40 przy przebiegu ok 100 tyś km lub jakiś ubytkach oleju -chciałem zastosować bardziej lepki w wyższym zakresie temperatur . Tak zrobiłem w japończyku przy przebiegu ok 250 tys km-W30 lekko ubywało,ale bez tragedii-zalałem W40 i spokój .

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    01 wrzesień 2016
    Skąd
    Radom
    Postów
    189
    Auto
    500L 1.6 MJet 105
    Rocznik
    2013/15
    Cytat Napisał rajtkezjusz Zobacz post
    Mając DPF w aucie z multijetem stosować musiałem olej klasy C3 tutaj chyba jest podstawa dobrania oleju do DPF. Sam chciałem stosować 5W40 ,ale jako ,że miałem auto praktycznie nowe,to stosowałem W30 z zamiarem przejścia na W40 przy przebiegu ok 100 tyś km lub jakiś ubytkach oleju -chciałem zastosować bardziej lepki w wyższym zakresie temperatur .
    Do silników z DPF (FAP) masz wlewać oleje klasy ACEA C!!!
    Wlejesz inne niż C i po kilku wymianach żegnaj DPF (FAP)! A potem płacz i zgrzytanie zębami, jaki ten świat głupi.
    MultiAir też wymaga jakiegoś tam specyficznego oleju i radzę się tego trzymać.

  11. #10
    Master
    Dołączył
    11 styczeń 2017
    Skąd
    Philippines
    Postów
    1,814
    Auto
    byС– 500X MULTIAIR (chip 175 KM)
    Rocznik
    2016
    No ale właśnie to napisałem -do DPF wymagany był C3. Także do benzyny z katalizatorem TWC (3 katy w jednym ) był wymagany C3. Do MA jest wymagany C2 i tego się trzymam,tym bardziej ,że mam auto na gwarancji ,a nie spieszy mi się płacić za moduł MA

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    03 marzec 2023
    Skąd
    PL
    Postów
    16
    Auto
    GP
    Rocznik
    2005
    Panowie, dysponuje ktoś dokładnym opisem wymagań norm olejów Fiat?
    Jest to zasadniczo "tajemnica" i niewiele można się o nich dowiedzieć.

    Ja analizując oleje i wymagania, opieram się o ACEA i normy MB, które chyba jako jedyne są b. dokładnie opisane.
    Poniżej część wymagań dla norm MB
    Dołączone zdjęcia Dołączone zdjęcia
    • Typ Pliku: png MB.png (122.7 KB, 3 pobrań)


 

Podobne tematy

  1. Dobór oleju
    Napisany przez krtwwl34 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 18
    Ostatni post: 24-12-2011, 22:01
  2. Dopuszczalne normy przepuszczalności szyb, hałasu, kolorów oświetlenia i innych.
    Napisany przez waho. na forum Ruch drogowy, bezpieczeństwo, ubezpieczenia
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 10-11-2011, 08:55
  3. [ukł. hamulcowy] Normy zużycia bębnów, tarcz, okładzin i klo
    Napisany przez Lipstein na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 21-05-2010, 19:01
  4. Wyciek oleju
    Napisany przez CONRADO na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 23-02-2010, 19:41
  5. Normy spalania Punto 1.2 75KM + LPG
    Napisany przez MojePuntoDuzoSpala na forum Punto
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 25-12-2009, 20:18

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

normy olejowe fiat

fiat dobor oleju

selenia dobor oleju

norma oleju fiatponto 1.1 obieg olejunormy oleju silnikowego fiatnorma oleju w fiacienorma fiat olejenrmy fiata dla oleju silnikowegofiat normy olejunormy dla silnikow fiatpalio 1.2 dopuszczalny ubytek olejuolej norma fiatanorma fiat olejprzerwany obieg fiat punto 2punto 1.1 normy spalania olejuolej petronas forum fiat

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl